Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 12225
Hei. Jeg har begynne å lage litt musikk på Ableton live 9. Berre fordi jeg mangla en hobby, og kjeda meg. Har ikke noe musikk erfaring eller noe, men har alltid blitt fasciner av edm, house musikk. Så jeg berre bestemte meg får å prøve meg fram. Har hatt Ableton på pc'en min fra før av, og kjenner til programmet i veldig grove trekk, men berre par dager siden begynte jeg å sjå på forskjellige tutorials om Ableton osv, og begynt å gå litt djupere i selve programmet. Så nå i par dager jeg har "lekt" meg litt med programmet, og har faktisk prøv meg på å lage en track, men føler han er ikke så vellykka track då . Så jeg er nybegynner og kan egentlig ingenting om selve musikk produksjon og programmet.
Så jeg lurer på om noen kunne hjelpe meg og tipse meg og forklare hvordan ting fungerer osv. Fordi det er så mye jeg lurer på, men vett ikke hvordan jeg skal søke på internett på det jeg lurer på fordi jeg mangler rett og slett ord, begrep som jeg kunne bruke å søke meg på nette.
Og så lurer på om noen har noe tips til hvordan jeg kunne utvikle meg betre til å lage musikk? Ville gjerne noen som kunne hjelpe meg med dette som har erfaring med Ableton.
Har ikke mye erfaring med ableton, men har egentlig ikke så mye å si. Det du burde lære deg er først å frems selve programmet. Lær deg funksjoner osv det er bare å se tutorials og så prøve seg fram. Basic musikkteori er også ganske greit å kunne. Spesiellt oppbygningen til musikk.
Det jeg gjorde var egentlig bare å se en tutorial og så kopiere den. Ettervert klarte jeg å produsere uten tutorials. Nå ser jeg bare tutorials hvis det er noe spesifikkt jeg vil lære meg.

Husk også at å lære seg ett slikt program tar lang tid (akuratt som å lære seg ett instrument)
Så det er bare å stå på og ikke gi opp
Tid, tid, tid. Bare lag så mange låter du klarer, etterhvert blir ting bedre og bedre.
Trådstarter
95 2
Sitat av iColdman Vis innlegg
Har ikke mye erfaring med ableton, men har egentlig ikke så mye å si. Det du burde lære deg er først å frems selve programmet. Lær deg funksjoner osv det er bare å se tutorials og så prøve seg fram. Basic musikkteori er også ganske greit å kunne. Spesiellt oppbygningen til musikk.
Det jeg gjorde var egentlig bare å se en tutorial og så kopiere den. Ettervert klarte jeg å produsere uten tutorials. Nå ser jeg bare tutorials hvis det er noe spesifikkt jeg vil lære meg.

Husk også at å lære seg ett slikt program tar lang tid (akuratt som å lære seg ett instrument)
Så det er bare å stå på og ikke gi opp
Vis hele sitatet...
Hva burde jeg kunne av musikkteori? Fordi jeg kan veldig lite musikk teori. Hva burde jeg lære meg. Hva meiner du med oppbygningen til musikk?

Og så lurer jeg på hvilken plugins, midi og audio effects, packs osv....jeg burde skaffe meg ?
Sist endret av Fobian; 28. februar 2015 kl. 02:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jo mer du kan om musikk jo bedre er det selvfølgelig. Men basic om oppbygning (altså strukturen på sangen) intro>oppbygning>drop osv.. hvis du kjønner. Lær deg hvordan det skal henge sammen osv.
Finnes mye bra plugins, noen som kan være greie er sylenth1 og massive.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Jeg produserer en god del elektronisk musikk/EDM, men er helt selvlært. Kan gjerne lære bort litt av det jeg kan og gi tips og triks, men jeg er som sagt ingen verdensmester! Bruker en annen DAW enn deg også, FL studio, men det skal ikke trenge å bety så mye. Smekk en PM over til meg om du vil ha litt tips!
Trådstarter
95 2
Vett derre hvor jeg kunne laste ned trygt dei plugins osv.....?
Hostinger.no
72 3
FL Studio anbefales!
Trådstarter
95 2
Trur det er best å konsentrer meg berre om en program. Og veldig mange anbefaler Ableton over Fl studio.
En plug in som har nice lyd er u-he Diva. Ligger ankret opp i bukta
Viktigere å lære seg grunnleggende musikkteori i starten IMO.
Hva skal du med alle de fancy mixe-teknikkene og sånt om du ikke klarer å lage en grunnleggende melodi og akkorder? right?

Jeg har brukt fl studio i mange år, og syns det har et brukervennlig og rimelig intuitivt layout som passer bra for nybegynnere og avanserte brukere.
Ableton virker hakket proffere og mindre intuitivt for min del, men jeg bare nevner det som et tips
Vet av erfaring at du finner tutorials (guide) til så og sí nesten alt i fl studio på youtube hvertfall. Så der er det veldig lett å tilegne seg kunnskap om programmet.

Det vanskeligste i starten er etter min mening det å lage en melodi og akkorder som passer sammen, samtidig som man klarer å lage en ok mix på det (dvs at alle lydene i låta har et behagelig lydnivå i forhold til hverandre).
Det tar også tid å lære hva som er behagelige trommelyder (samples) og hvor vidt de forskjellige passer sammen.
Det finnes mange samplepacks man kan kjøpe der ute, og flere av disse mest kjente ligger ute på diverse torrentsider.
Google er din venn.

Konsentrér deg først om melodi og harmoni, og mix og mastering etterpå.
Mastering vil si at man legger på effekter som compressor og sånt, men det trenger du ikke fokusere på før det melodiske er i orden
Det er ikke alltid man vil ha komprimering på låta heller, så det er alt ettersom hva man er ute etter å lage egentlig.

Elektronisk musikk som EDM, house, dance og sånt har veldig veldig ofte bruk av sidechain-compressor på forskjellige instrumenter, for å skape "trykk" eller "pump" i låta.
Søk på youtube for å finne ut hva det er, og for å finne tutorials -det finnes garantert masse videoer om det til både fl studio og Ableton.
Det pleier å være ganske enkelt, og det er en verdifull effekt som gjør mye med drivet i låta.

Keyboard er nesten et must mener jeg, hvertfall om du ikke kan å spille fra før - man lærer sååå mye fortere av å bare ha et keyboard framfor seg som du kan trykke på når du vil.
Det tar rett og slett mye lengre tid å prøve å lage en melodi ved å bare bruke musa for å plotte inn notene manuelt i piano roll'en. Spesielt hvis man er nybegynner i musikk.

Til slutt vil jeg si at det er viktig å ikke ta seg vann over hodet, slik at man føler at man ikke får til noen ting Jeg vet jeg har ramset opp mye forskjellig her nå, som sikkert er spennende å prøve med en gang, men
begynn med det melodiske, og jobb deg oppover etterhvert som du blir bedre kjent med programmet du bruker...
Lykke til!
Trådstarter
95 2
Tusen takk for en kjempe svar. Noe jeg lurer på hva jeg bør lære av grunnlegende musikkteori og hvordan? Hva er IMO?
Sitat av Fobian Vis innlegg
Tusen takk for en kjempe svar. Noe jeg lurer på hva jeg bør lære av grunnlegende musikkteori og hvordan? Hva er IMO?
Vis hele sitatet...
IMO betyr "in my opinion"
Du finner massevis av musikkteori på youtube osv...
"music theory for beginners" eller noe sånt vil gi deg masse treff.

Det første du vil legge merke til, er at på engelsk har man notene C-D-E-F-G-A-B, mens på norsk kaller vi "B" for "H"
Greit å huske på om man leser en norsk bok om teori, siden det kan forvirre om du ikke er klar over denne lille forskjellen.

Men i praksis har det lite å si, det viktigste er å lære hvordan man lager ting i harmoni, hva som utgjør forskjellen mellom dur og moll-akkorder osv...
Trådstarter
95 2
Det ser ut som at du har mye kunnskap om slike ting. Hadde der vært mulig at jeg kontakter deg i framtida vist jeg lurer på noe?
Du burde også lære deg hvordan en basic synth fungerer(VCO, VCA, VCF, LFO), det vil hjelpe deg med å bruke "alle" typer synther og hvordan du kan lage lydene du vil ha.
Trådstarter
95 2
Jeg trur jeg begynner lære meg musikkteori også begynne å lære på hvordan forskjellige ting fungerer i Ableton..
Rytmesnekker
Det viktigste i starten mener jeg er å stort sett drite i hva du lager. Bare lag det og ha det gøy. Alle er dårlig i starten, og det tar gjerne flere år før man faktisk får formidlet sin musikalske "idé" på en god måte! Det er lett og bli frustrert hvis man sammenlikner seg selv med proffer (noe jeg selv er veldig flink på he-he), men man må bare legge det fra seg og holde hodet oppe.

og når det gjelder plugins vil jeg anbefale å ikke rote deg bort i det enda. Ableton har veldig gode audio/midi effekter og innebygde verktøy. Lær deg de godt først, så merker du av deg selv hva du føler ableton mangler!

Cheers!
Trådstarter
95 2
Problemet mitt er at min ableton har ingen plugins. Når jeg trykker på plugins så kommer ingenting opp
Rytmesnekker
ableton kommer ikke med noen Vst-plugins, så det er ikke rart det er tomt der. Alle innebygde plugins finner du under "Audio Effects" eller "Midi Effects", så finner du drumrack/sampler/div instrumenter under "Instruments". Mitt tips er at du lærer deg alle disse før du begynner å laste ned ting, for da kan det fort bli rotete.
Trådstarter
95 2
Tusen takk for mange gode svar. Noe jeg lurer på når derre seier at jeg burde lære basic musikkteori. Hva er det derre meiner er basic musikkteori? Fordi jeg trur å lærer all musikkteori kan ta evig meg tid. Så hva jeg burde lære meg av basic musikkteori, som er greit å kunna før jeg begynner å lage musikk på Ableton?
I og med at du begynner fra scratch, er mitt beste tips at du hører inngående
på musikk du selv er interessert i - studer teknikkene de bruker i låtene.

Så kan du prøve å bruke dine egenkomponerte elementer og melodier på
tilsvarende vis.

Ellers er det ofte gøy å leke med dynamikken, f.eks. fase ut elementer
i kortere eller lengere tidsrom. Et klassisk triks er å ta vekk basstrommen
i en takt eller to - låten blir "hengende" et par sekund før det smeller i gang
igjen.

"Less is more" er ofte en god regel i house og techno.

Siden du bruker Ableton, vil du nok ganske kjapt lære hvordan du kan
bygge opp en låt. Det er et program som fungerer veldig godt til ren
komposisjon, samtidig som det er enkelt å bruke.
Jeg har drevet med musikk produksjon siden 2005 å gikk fra fruityloops til ableton for noen år siden. Det må være det største skritte for min del. Fruityloops var ett godt program å starte i men når jeg fant ableton å endelig klarte og sette meg inn i det så må jeg si at fruityloops ikke kan måle seg med "workflowen" til ableton. Alt er mere ovesiktlig. Det som er viktig som er nevnt lenger oppe her er som følger: Lær deg programmet. "søk på youtube - Ableton live tutorials for beginners" når du kan programmet så er det bare fantasien som stopper deg.

Jeg kan godt kjøre basic kurs i ableton live om du synes det høres interessant ut! bare send meg en mail evt på eller pm meg her. er stortsett ledig fra 07:00 - 14:00 hver dag.
Trådstarter
95 2
Synes det høres interessant ut, og trur skal utnytte tilbudet. Kontakte dei på e-mail så kan me avtala alt der.
▼ ... over en uke senere ... ▼
"Music theory for computer mucisians" kjøpte den nylig, men har ikke rekki og bladd noe særlig i den enda..
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av tommern91 Vis innlegg
"Music theory for computer mucisians" kjøpte den nylig, men har ikke rekki og bladd noe særlig i den enda..
Vis hele sitatet...
Trenger ikke kjøpe den engang, da den ligger her:

http://i-e-i.wikispaces.com/file/vie...r_Musician.pdf
Sitat av Fobian Vis innlegg
Tusen takk for mange gode svar. Noe jeg lurer på når derre seier at jeg burde lære basic musikkteori. Hva er det derre meiner er basic musikkteori? Fordi jeg trur å lærer all musikkteori kan ta evig meg tid. Så hva jeg burde lære meg av basic musikkteori, som er greit å kunna før jeg begynner å lage musikk på Ableton?
Vis hele sitatet...
Noteskalaer, akkordprogresjoner, the Circle of fifths,, etc etc.

Musikkteori er ett veldig stort begrep, men tror de mest på det med og lage melodier og akkorder o.l

Ville jeg vært deg også, ville jeg lært meg hvordan du bruker midi effekter i i Ableton, som Arpeggiator, Chords, Pitch, Scales, det er verktøy som gjør det mye lettere for deg, og lage meloder, skalaer, akkorder o.l

Du må fortsatt kunne musikkteori, men disse verktøyene gjør det mye lettere for deg å jobbe med akkuratt musikk teori
Sist endret av kimmy9gga; 10. mars 2015 kl. 11:07.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
En plug in som har nice lyd er u-he Diva. Ligger ankret opp i bukta
Vis hele sitatet...
Blir så sinnsykt provosert av deg, og sånne som deg. Diva er en fantastisk synth, et utrolig gjennomført og godt produsert program. Det koster rundt tusen kroner, og sammenlignet med konkurransen så er det VELDIG rimelig. Vær så snill, støtt utviklerne dere liker... for guds skyld, piratkopier ting, men betal for det hvis du liker det. En ting er liksom spill og filmer, men dette er en relativt smal bransje, prøv å ta litt vare på din neste.

Og siden de har regler ang redigering av poster her inne må jeg være idiot selv og fortsette her:

Sitat av Niilas Vis innlegg
Det viktigste i starten mener jeg er å stort sett drite i hva du lager. Bare lag det og ha det gøy. Alle er dårlig i starten, og det tar gjerne flere år før man faktisk får formidlet sin musikalske "idé" på en god måte! Det er lett og bli frustrert hvis man sammenlikner seg selv med proffer (noe jeg selv er veldig flink på he-he), men man må bare legge det fra seg og holde hodet oppe.
Vis hele sitatet...
Dette er en fyr som har skjønt det. Anbefaler deg å følge dette meget gode rådet.

Personlig ville jeg anbefale deg å gjøre følgende:
1: Søk på følgende på Youtube: "Ableton live intro tutorial" eller lignende, da vil du få en liste med videoer som kanskje virker litt unødvendig lange, og det er de nok, men de er veldig effektive og hjelpsomme.
2: Les ALT som står på denne siden. Flere ganger. Det er virkelig ikke så mye tekst, og alt som står her er ganske nyttig. Det var veldig verdifult for meg i starten.
http://www.reddit.com/r/edmproductio...aq/musictheory

Beklager idiotisk formatering, er ikke helt vant til det nye systemet de har her for å redigere poster.
Sist endret av Lonely Robot; 17. mars 2015 kl. 09:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
den mest effektive læremåten imo er å finne tutorials på youtube der de viser deg hvordan du setter sammen en hel låt i en bestemt sjanger da får du med deg alt du "trenger" for å produsere som fx daves 7 day song tutorials for reason https://www.youtube.com/watch?v=pqDY...72A7FE5EC09B31
( ͡° ͜ʖ ͡°)╭∩╮
samot's Avatar
Håper du legger ut "work in progress" og sånnpå YouTube etterhvert
Hadde vært gøy å følge utviklingen din fra den spede begynnelsen!
Det kan også være med på å gi deg verdifull respons og gjerne tips og tricks underveis.

Litt lettere for deg å formidle spørsmål gjerne også hvis du "har noe å vise oss" på en måte.

Ønsker deg masse lykke til!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
95 2
Sitat av samot Vis innlegg
Håper du legger ut "work in progress" og sånnpå YouTube etterhvert
Hadde vært gøy å følge utviklingen din fra den spede begynnelsen!
Det kan også være med på å gi deg verdifull respons og gjerne tips og tricks underveis.

Litt lettere for deg å formidle spørsmål gjerne også hvis du "har noe å vise oss" på en måte.

Ønsker deg masse lykke til!
Vis hele sitatet...
Vett ikke om jeg kommer til å legge noe ut på youtube , men vist du vil følge med på utviklingen kan jeg gjerne dele noe med deg og andre. Det er bare til å kontakte meg på pm så kan me bytte kontakte evt skype, e-mail

P.S Sorry for litt sein svar.