Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 7902
Heisann..

I kveld kom badgulvet hoppende opp i hendene og knuste skjermen på min iPhone 6 plus.

Har kjøpt den med 1. års kontrakt hos Netcom for å spare noen tusen.
Ser på f.eks. ifixit.com at de skal ha 399 DOLLAR for en ny skjerm, mens Apple.com sier at de tar 129 dollar for å fikse den.

Hovedproblemet er at jeg har binding, så jeg kan ikke bruke en annen mobil mens denne blir reparert. Noen som vet om et autorisert verksted, eller om dette dekkes av innbo eller noe slikt?
Selvsagt kan du bruke en annen mobil mens den blir reparert. Binding går ut på at du binder deg, eller simkortet om du vil, til en (vanligvis) 12mnd avtale.

Du kan fritt bruke simkortet ditt i andre mobiler, såfremt de er åpne for alle operatører eller låst til Netcom. Du kan også fritt la andre bruke sitt simkort i din telefon. Denne er nok låst til Netcom i de 12 mnd du har avtale, så om vennene dine har f.eks Telenor vil de ikke kunne bruke den.

Sender du den inn til autorisert verksted vil du få tilbud om å kjøpe en SWAP enhet som essensielt er en ny telefon. Prisene på disse varierer, men iPhone 6 64gb kostet 2600 sist jeg sjekket. Jeg tror ingen autoriserte verksted bytter skjerm. De har swappet enheter i alle tilfellene jeg har vært borti.

Kort fortalt: Du har ingen problem med å bruke en annen tlf mens din er på verksted. Du vil nok ende opp med å betale ett sted mellom 2,5-3k for en ny telefon. De tilbyr også å sende den tilbake i samme stand, men da med ett gebyr på ca 600kr.
Sitat av møkk Vis innlegg
Selvsagt kan du bruke en annen mobil mens den blir reparert. Binding går ut på at du binder deg, eller simkortet om du vil, til en (vanligvis) 12mnd avtale.

Du kan fritt bruke simkortet ditt i andre mobiler, såfremt de er åpne for alle operatører eller låst til Netcom. Du kan også fritt la andre bruke sitt simkort i din telefon. Denne er nok låst til Netcom i de 12 mnd du har avtale, så om vennene dine har f.eks Telenor vil de ikke kunne bruke den.

Sender du den inn til autorisert verksted vil du få tilbud om å kjøpe en SWAP enhet som essensielt er en ny telefon. Prisene på disse varierer, men iPhone 6 64gb kostet 2600 sist jeg sjekket. Jeg tror ingen autoriserte verksted bytter skjerm. De har swappet enheter i alle tilfellene jeg har vært borti.

Kort fortalt: Du har ingen problem med å bruke en annen tlf mens din er på verksted. Du vil nok ende opp med å betale ett sted mellom 2,5-3k for en ny telefon. De tilbyr også å sende den tilbake i samme stand, men da med ett gebyr på ca 600kr.
Vis hele sitatet...
Mye nyttig informasjon, takk!

Tror du dette er noe som dekkes av innbo? En kompis knuste sin Note II for ett år siden og kom unna med 250 kroner egenandel med vanlig innbo.
Det må du nesten sjekke opp i selv. Egenandelen, og hva som faktisk dekkes varierer fra avtale til avtale. Jeg har hørt alt fra 500 og oppover. Utenom egenandel så vet jeg ikke om du mister noen andre goder ved å bruke forsikringen din.
Sist endret av møkk; 22. januar 2015 kl. 10:00.
Min far har alltid sakt at å bruke forsikringen for å dekke noke, aldri har vært lurt med mindre det gjeld verdiar for over 20.000. Då eg mista en stk 50" TV, en stk Xbox360, en stk PS3 + masse esktra utstyr i lynnedslag, ville han heller betale for nytt en å bruke forsikringa. Korfor han meinar dette er eg ikkje sikker på, skal ta å spørre han når eg kjem heim fra jobb
OBSOBS: Husk å nullstille telefonen, og å fjerne den fra iClouds Find My iPhone funksjon.
Får verkstedet inn telefoner som er låst med aktiveringslås sendes telefonen ofte i retur til butikk uten videre beskjed. Da medfølger det også en regning på 5-600kr for at de har tatt seg tid til å åpne pakken og sende den i retur.

Likegreit å gjøre det i forkant, fremfor å knote i butikken. Eller om du er uheldig, få den i retur ureparert.

Sjekk status på aktiveringslås her: https://www.icloud.com/activationlock/
Sitat av møkk Vis innlegg
OBSOBS: Husk å nullstille telefonen, og å fjerne den fra iClouds Find My iPhone funksjon.
Får verkstedet inn telefoner som er låst med aktiveringslås sendes telefonen ofte i retur til butikk uten videre beskjed. Da medfølger det også en regning på 5-600kr for at de har tatt seg tid til å åpne pakken og sende den i retur.

Likegreit å gjøre det i forkant, fremfor å knote i butikken. Eller om du er uheldig, få den i retur ureparert.

Sjekk status på aktiveringslås her: https://www.icloud.com/activationlock/
Vis hele sitatet...
Takk for mye bra info.

Hvilket verksted var det du fikk byttet for 2600? Eplehuset skal ha 3600 og de beholder den gamle, Netcom skal ha 4100.

Liten update,

har vært i kontakt med Apple Suport. De er villig til å reparere mobilen for 129 dollar i statene. Noen som vet hvor mye det vil koste å sende mobilen frem og tilbake til en privat person? Eventuelt hvor lang tid det vil ta?
Sist endret av Claryn; 24. januar 2015 kl. 13:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg ser i ettertid at 2600 var UTEN mva. Plusser en på 25% så går en over 3k.
Jeg tror det blir dyrt å sende den og få den i retur om den skal helt til USA. Jeg håper du forklarte at du er i Norge? Selv synes jeg det hørtes rart ut at Apple USA har tilbydd seg en reperasjon.

Edit: Hvir mange GB er tlf din på? Jeg kan ringe verkstedet og få en eksakt pris på mandag.
Får du en SWAP enhet får du selvsagt ikke den gamle mobilen i retur. Den skal nok åpnes og ribbes for fungerende deler.
Sist endret av møkk; 24. januar 2015 kl. 14:55.
Sitat av møkk Vis innlegg
Jeg ser i ettertid at 2600 var UTEN mva. Plusser en på 25% så går en over 3k.
Jeg tror det blir dyrt å sende den og få den i retur om den skal helt til USA. Jeg håper du forklarte at du er i Norge? Selv synes jeg det hørtes rart ut at Apple USA har tilbydd seg en reperasjon.

Edit: Hvir mange GB er tlf din på? Jeg kan ringe verkstedet og få en eksakt pris på mandag.
Får du en SWAP enhet får du selvsagt ikke den gamle mobilen i retur. Den skal nok åpnes og ribbes for fungerende deler.
Vis hele sitatet...

De gikk med på at jeg får sende mobilen til noen jeg kjenner i NY som leverer den på en Apple Store. Der reparerer de mobilen samme dag, for 129$.

Jeg får sendt mobilen som brevpost. Jeg bare pakker den godt i boble-plast og får den i en konvolutt. Da skal det bare koste ca. 20kroner i følge Posten.
Jeg regner med at jeg ikke må tolle noe hvis jeg sender den som et brev? De åpner vel ikke brevet og sjekker hva som er inni?

Sitat av møkk Vis innlegg

Edit: Hvir mange GB er tlf din på? Jeg kan ringe verkstedet og få en eksakt pris på mandag.
Vis hele sitatet...

16GB.

*titegn*
Sist endret av Claryn; 24. januar 2015 kl. 16:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Claryn Vis innlegg
Jeg får sendt mobilen som brevpost. Jeg bare pakker den godt i boble-plast og får den i en konvolutt. Da skal det bare koste ca. 20kroner i følge Posten.
Jeg regner med at jeg ikke må tolle noe hvis jeg sender den som et brev? De åpner vel ikke brevet og sjekker hva som er inni?
Vis hele sitatet...
Send som pakke med tracking og forsikring. Ein del dyrare, men om mobilen forsvinn så har du forsikring, og mogelegheit for å vite kor den er.

I tillegg må du fylle ut tollfaktura ved eksport, og ha kvittering for at du har sendt den, så skal du i utgangspunktet sleppe unna med MVA av reperasjonen, og ikkje verdien på telefonen.

Du bør ha kvitteringer som dokumenterer at du har betalt MVA på telefonen ved kjøp, og at den som sender telefonen tilbake og spesifiserer at føremålet med eksport/import var reperasjon av vara.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Send som pakke med tracking og forsikring. Ein del dyrare, men om mobilen forsvinn så har du forsikring, og mogelegheit for å vite kor den er.

I tillegg må du fylle ut tollfaktura ved eksport, og ha kvittering for at du har sendt den, så skal du i utgangspunktet sleppe unna med MVA av reperasjonen, og ikkje verdien på telefonen.

Du bør ha kvitteringer som dokumenterer at du har betalt MVA på telefonen ved kjøp, og at den som sender telefonen tilbake og spesifiserer at føremålet med eksport/import var reperasjon av vara.
Vis hele sitatet...
Okai.
Hvor mye regner man med at dette vil koste?
Reparasjonene er på ca. 1000 kroner hvis man ser på dagens kurs. 250 kroner MVA der?

Pakken koster vel ikke mer enn 40-60 kroner en vei?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Beklager superseint svar, men om jeg husker rett var det 2600kr eksklusiv mva for en SWAP enhet hos autorisert verksted.

Hvordan har det gått her forresten? Sendte du den avgårde til statene?
Da jeg i sammenheng med ett annet innlegg kom på at Camera og Videoteknikk tar imot iPhone fra privatpersoner, tenkte jeg de kunne være aktuelle å nevne her også.

Her har du en prisliste på nettsidene deres. Der står iPhone 6+ listet til 3400kr.