Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2087
Hei.

Var i butikken for å kjøpe meg en MacBook som jeg til nå er veldig fornøyd med, men jeg helt ny på dette så jeg lurte på om jeg kunne fått noen tips og hint til ting som er kult å gjøre med den, spill, apps, skriveprogrammer osv?

Alt er av interesse


Takker for svar!
Kommer jo selvsagt an på hva du liker.
Følgende programmer er jeg fornøyd med.
World of Warcraft
Photoshop
Tweetdeck - klient for twitter.
Og jeg foretrekker Microsoft Office for mac framfor openoffice.
Ellers må du bare prøve deg fram
Har prøvd å laste ned openoffice for å prøve det ut, men ser ikke ut til å få lov til å starte det av sikkerhets tiltakene som er på macen.. noen tips? Tenkte det var greit å prøve det ut først med tanke på at det var gratis!

Hvordan funker klienten for twitter? Lastet akkurat ned appen for twitter inn på dataen. Er det noe forskjell på det?
Jeg bruker Open Office på Mac, null problem.
Jeg hadde ikke noen problemer med å installere det.
Har du en link jeg kunne fått av deg? for den sier at den ikke stoler på seeder på programmet osv…
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Caffeine, Cheatshee, VLC, Dropbox er hendige og gode apper.

Av spill vil jeg anbefale hele Asphalt serien.

Office-pakken er veien å gå når det gjelder skriveprogram, synes jeg.

Jeg foretrekker også Twitter på web over en klient.
Sitat av thomas.amir Vis innlegg
Har prøvd å laste ned openoffice for å prøve det ut, men ser ikke ut til å få lov til å starte det av sikkerhets tiltakene som er på macen.. noen tips? Tenkte det var greit å prøve det ut først med tanke på at det var gratis!
Vis hele sitatet...
OpenOffice funker bra, jeg er godt fornøyd med det.
For å tillate tredjeparts programvare må du gå inn på innstillinger>sikkerhet>generelt og godkjenne det.

Eneste OSX-programmet som er eksklusivt jeg bruker, er IAWriter, anbefaler det for tekstproduksjon.
Du trenger ikke deaktivere "Gatekeeper" for å åpne programmer fra ukjente kilder. Du kan høyreklikke og velge Åpne. Det burde overstyre Gatekeeper og la deg installere/åpne appen.
Mer info om Gatekeeper finner du her http://support.apple.com/kb/ht5290

Om du vil ha ett større spillutvalg er det ikke verre en å kjøre på med Bootcamp og installere windows. Etter det velger du bare om du vil starte opp OSX eller Win.
Har også nettopp skaffa meg en macbook pro 13". Strålende fornøyd.
Har foreløpig foretatt følgende installasjoner og kjøp:
- Adobe CC: Jobben betaler, er avhengig av Indesign, Photoshop og Illustrator.
- Caffeine: Holder skjermen våken i sene nattetimer
- Utorrent: Ingen kommentar
- Xcode: Har ambisjoner om a få litt bedre dreis på objective-c, og drømmen er å lage en kart-app.
- Textmate og textwrangler: Teksteditorer. For html/css/python-koding. Har ennå ikke funnet hva som passer meg best, men holder en knapp på textmate.
- Quickres: Gjør det enkelt å bytte skjermoppløsning (Skjermen din har jo dobbelt så høy oppløsning som det retina-skjermen viser. Kjekt hvis man vil ha plass til mye, og har falkeblikk)
- Spotify
- Skype
- World of warcraft: Kjører smooth.
- GTA san Andreas: Begynner å bli gammal, men mye morro for penga.
- VLC: Det er vel ingen bedre enn denne?... Quicktime er jo bare tull.
- Dropbox
- Firefox, Chrome, Opera
- Filezilla: Er like bra på mac som på pc og linux
- Appcleaner: Skal visstnok slette alle spor etter programmer når du avinstallerer, men jeg har foreløpig ingen erfaring med denne.
- Splashtop: Så jeg kan styre macen fra ipaden

Ellers så anbefaler jeg å lese litt på denne siden for endel kjekke snarveier i osx.
chinc er genialt. det lar deg tilpasse vinduene dine på halve skjermen eller hele.
https://itunes.apple.com/ca/app/cinch/id412529613?mt=12
smcfancontrol er grei å ha
Min venninne med Mac synes OpenOffice er såå 2010.
Hun foretrekker
http://www.libreoffice.org/
Mye penere og politisk korrekt.
Hva vet vel jeg - jeg kjører Linux med Libreoffice jeg.
Mye bra her, veldig takknemlig!

Lurte også på om det er ett program som gjør det mulig å spille iPad/iPhone apps på mac´n?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er det noen av dere med mac som kan svare meg på dette:? Når du er i et program med en liste: filutforsker/spotify/whatNot, og du trykker på en bokstav markerer Macen noe som virker som en tilfeldig fil med den bokstaven som start.

I windows kan du åpnet en liste i spotify: trykke "b", og få den første sangen som starter med "b" markert.
Hvis du skriver "bes" vil du få den alfabetisk første sangen som begynner på "Bes".

I OSX funker ikke dette, og jeg er luta lei av å lete meg frem til den fila/sangen jeg leter etter. Selv om jeg kanskje har blitt litt bedre i alfabetet.

er det mulig å få det i OSX som det er i Windows? Aner heller ikke hva jeg skal google.
Sitat av olli408 Vis innlegg
Er det noen av dere med mac som kan svare meg på dette:? Når du er i et program med en liste: filutforsker/spotify/whatNot, og du trykker på en bokstav markerer Macen noe som virker som en tilfeldig fil med den bokstaven som start.

I windows kan du åpnet en liste i spotify: trykke "b", og få den første sangen som starter med "b" markert.
Hvis du skriver "bes" vil du få den alfabetisk første sangen som begynner på "Bes".

I OSX funker ikke dette, og jeg er luta lei av å lete meg frem til den fila/sangen jeg leter etter. Selv om jeg kanskje har blitt litt bedre i alfabetet.

er det mulig å få det i OSX som det er i Windows? Aner heller ikke hva jeg skal google.
Vis hele sitatet...
Du kan bruke cmd + f i spotify for å søke i spillelister. Men jeg prøvde å gjøre som du sa nå i finder, men for meg ser ikke det ut til at det er noe problem. Har mavericks.