Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2976
Hei!
Jeg skal nå kjøpe meg en laptop. Jeg har valget om og kjøpe bærbar pc fra enten elkjøp, netonnet, eller cdon.com
Jeg skal bruke 5000ish kroner ( kan gå opp til 5200 )
Jeg er helt grønn og har nada med peiling på hva som er "bra" og ikke. Skjønner ikke hva det vil si med den og den prosessoren osv..

Pc'n kommer til og bli brukt til nettaviser, facebook og en del på YouTube.

Jeg vil ha en pc som er så kjapp som mulig og som ikke henger igjen 40sekunder hver gang jeg skal inn på en ny nettside eller at sangen på YouTube hakker og henger pga maskinen er så dårlig.

Er det noen som kunne vært en skikkelig knupp og gitt meg tips / hjulpet meg og plukket ut en pc ?

Mvh.
The freakshow himself
Kjapp sjekk på ukens kampanje på Elkjøp er jo f.eks denne

https://www.elkjop.no/product/data/b...-barbar-pc-gra
Ville prioritert prosessor, en Intel core altså i3, eller i5. Eventuelt AMD Ryzen, de heter også 3 og 5. Alle disse er utmerkede.

Og så trenger du 8 GB RAM eller mer. (4 GB er ikke levelig. Mer ram = flere tabs. )

Her har du et søk ferdig filtrert på disse kriteriene hos prisjakt.no, sortert etter pris:
https://www.prisjakt.no/category.php...&direction=asc
Sist endret av fustercluck; 18. juni 2020 kl. 09:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det jeg ikke ser nevnt her er at du må ha SSD, det har enormt mye å si for hvor fort maskinen starter opp og laster programmer. De fleste har nok dette i dag, men det er verdt å forsikre seg.
To helt konkrete forslag:

Lenovo IdeaPad S145-14, 5200 kr
https://www.prisjakt.no/product.php?p=5276068

HP 14-CF3095no, 4800 kr
https://www.prisjakt.no/product.php?p=5334314

Begge selges av Power, så du kan gå og se om de er på utstilling
Tusen takk for at dere tar dere tiden og gidder og hjelpe folkens !

Dough: er den kampanje pc'n gull ? Eller er det noe som trekker litt ned mtp kriteriet mitt med at maskinen skal være så kjapp som mulig ?

Har jeg nå forstått dette riktig ;
En knallgod / perfekt prosessor til mitt bruk vil være Intel core i3 eller i5 ? Evt AMD 3 eller 5 ?

Minimum ? 8gb ram ?

Og så toppe det med en ssd harddisk ?

De pc'ene du linket til på prisjakt fustercluck, er de alle gulle gode til mitt bruk og ingen av de kan potensielt henge etter eller hakke når det kjøres film på vgtv eller lignende ?

Sorry for at jeg må ha det inn med dyp teskje men jeg forstår virkelig ingen verdens ting når det kommer til specs osv med data :/
Virker som om du har forstått, så ja på alt egentlig.

Alle disse 3 skulle være veldig bra.
De to fra Lenovo har samme cpu og veldig like.
Den fra HP et hakk raskere.
Oi, ser nå at du kom med to forslag der setter stor pris på linker direkte til pc du / dere anbefaler da jeg fortsatt føler jeg ikke helt vet hva jeg går etter når jeg titter rundt selv :/

Men greia er at jeg kan velge mellom netonnet, elkjøp eller cdon.com nå når jeg skal kjøpe ny pc. (Forsikringssak) den pc som ble ødelagt var noe jeg trodde skulle være bra og som også han som jobbet på elkjøp sa at kom til og duge mer enn nok til mitt bruk. I realiteten så var den utrolig treig på og laste nettsider og youtube hang ikke helt med når jeg hørte og såg på musikkvideoer..

Hadde satt stor pris på om du kunne gjort meg den tjenesten og lagt ved en link eller to til noe brukbart fra en av de sidene ?
Sitat av freakypedro Vis innlegg
I realiteten så var den utrolig treig på og laste nettsider og youtube hang ikke helt med når jeg hørte og såg på musikkvideoer..
Vis hele sitatet...
Akkurat dét høres mest ut som et nettverksproblem, trenger ikke
ha vært maskinen (hvis den fungerte kjapt nok ellers på de interne
funksjonene).
PVestlandia nei nettverket var kjapt og stabilt på både telefoner og andre pc'er
Maskinen var også generelt litt treg ellers også :/
Sørg for SSD som nevnt tidligere, og en god skjerm.
Da burde du egentlig ta en titt på utstillingsmodeller. En god touchpad og tastatur er også greit, og da kan du sjekke det samtidig hvis du skal inn å kikke.
Man får ofte det man betaler for. En PC til 5000 kr på Elkjøp er konkurransedyktig til andre PCer til 5000 hos andre forhandlere.
Å være flink med datakomponenter handler i utgangspunktet bare om å være oppdatert. Så lenge du skjønner hva en prosessor, et grafikkort osv er og gjør, så er det relativt kjapt og enkelt å søke opp hva som er nytt og bra, og hva som er gammelt og ut-datert. Søk opp benchmarks så får du hvor komponentet scorer i.f.t andre.
Anbefaler å gjøre dette, da får du litt bedre forståelse for ting
Det er vel mest sannsynlig det ja superspurv. Men siden jeg ikke skal betale noenting så må jeg handle hos en av de 3 nevnte forhandlerne.
Hvis ikke hadde det bare enkelt og greit blitt den hp pc'n fra power
Hvor stor vil du at pcen skal være, og er batteritid og slikt viktig?
For 5000 kan du få en god PC for basic bruk.

Akkurat nå er det en meget bra deal på Elkjøp:
https://www.elkjop.no/product/data/b...-barbar-pc-gra

Maskinen koster vanligvis 7500kr, men er satt ned til 4990kr. Dette er en veldig fin PC for daglig bruk. Den har en god prosessor, 256GB lynrask lagring og en veldig bra full HD vendbar touchskjerm, og personlig liker jeg veldig godt designet. For daglig bruk er det også veldig deilig å ha en touchskjerm. Tror du skal lete lenge for å finne en bedre maskin til prisen for øyeblikket
Fiyah : minimum 14" men ikke noe must med noe spesiell størrelse.

Teknoguiden.no : tusen takk for tips! jeg pratet med elkjøp på chat idag og fikk anbefalt den der også.
Første jeg tenkte var at den touch skjermen kan bli et "problem" med at den kan være litt treg eller henge etter når man bruker den. Men det er kanskje ikke noe realistisk problem om den kun brukes til dagligdagse oppgaver og surfing?

Vi har en stemplings pc på jobb med touch skjerm som henger noe j*****g. Er vel derfor det var første tanken som slo meg xD