Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2335
Jeg er en av de som har trukket ut på hytta. Jeg har solgt leiligheten da jeg skulle ut å reise seks til ni måneder så da er hytta beste alternativ for meg. Får ikke meldt flytting hit da den ikke er regulert som helårsbolig.

Nå ligger hytta i en stor norsk kommune, er ikke på fjellet og tilhører Oslo politidistrikt så tviler vel på at jeg er førsteprioritet hvis forbudet trer i kraft.

Men hvis jeg skulle bli bøtelagt vil det da være noe poeng å reise fra hytta? For man kan vel kun straffes en gang for samme lovbrudd?
R.i.p 23.04.2021
Trur dem kan vri det om til gjentagelse og straffe deg flere ganger
Nå kan det jo være at de klarer se litt fornuftig på det mtp din bosituasjon.

Dukker de I det hele tatt opp.
Er vel ingen utpregede hytte-kommuner i Oslo Politidistrikt, og i tillegg er det jo store kommuner som du sier.
Så kan ikke tenke meg noen vil bry seg om det.
Sist endret av dggr; 18. mars 2020 kl. 17:23.
Vet ikke hvordan dette blir, men myndighetene har mulighet til å skrive ut dagbøter. Om de mener det er det rette å gjøre. Om dette kan gjelde deg? Aner jeg ikke.
Bare til info, hvis hytta ligger i samme kommune som du vanligvis oppholder deg, er det ikke noe problem.

Hva om hytta er i min egen hjemkommune?

– Da kan du være på hytta. Et mulig forbud gjelder kun ferie- og fritidseiendommer utenfor egen hjemkommune, altså der du er folkeregistrert.
Vis hele sitatet...
https://www.aftenposten.no/norge/i/g...a-kreve-unntak
Sist endret av pinkrabbitz; 18. mars 2020 kl. 17:29.
Tenker at hele poenget var at de ikke ønsket at tusenvis innbyggere skulle flytte til små steder på fjell siden det kunne vært vanskelig for de som egentlig bor på fjellet å skaffe seg næring om dette varer lenge. I din situasjon ser jeg ikke noe grunn til at de kommer og bøtelegger deg :/
Takk for svar. Som andre påpeker her så er det nok lite trolig at de kommer kjørende hit for å bøtelegge meg. Hytta ligger ikke i min hjemkommune selv om jeg kan se kommunen min fra verandaen.

Skulle de dukke opp her så får jeg heller ta det som det kommer.

Virker som de vegrer seg for å iverksette forbudet, vil tro det finnes del argumenter for og i mot.
Det finnes gode argumenter for og i mot.

Og din situasjon er jo en som teller for.

Men kjenner du i hytte kommunen så kan du jo spørre om du kan melde flytting til dem.

Problemet er jo når 20000 mennesker raser til fjells.

Jeg bor i en hyttekommune, og kjente på frykt da trafikken var som verst forrige torsdag og fredag.

Men samtidig var jeg lei meg når de dro. Hyttene er viktig for oss her, både økonomisk, men de er jo og venner, hjelpende, jakt og tur kamerater. Folk som er like redde som oss. Heldigvis var kommunen min en av de som sa i fra på en pen måte og ikke stresset.


Gleder meg til de kommer tilbake.
Kanskje man i etterkant av denne situasjonen kan endre krav en hyttekommune har for å dimensjonere helsetjenesten ?
Er jo et valg kommune gjør ved å tillate utbygging.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av dggr Vis innlegg
Kanskje man i etterkant av denne situasjonen kan endre krav en hyttekommune har for å dimensjonere helsetjenesten ?
Er jo et valg kommune gjør ved å tillate utbygging.
Vis hele sitatet...
Det er idiotisk. Dei aller fleste reiser ikkje på hytta når dei er dødssjuke - og om dei gjer det er det for å døy der. I tillegg er det då snakk om eit fåtal pasienter.

I tillegg har du ein del som får hjerteinfarkt. Men det er enkeltståande hendinger, som skjer tilfeldig og spredt.

Det vi no har er der ein situasjon der ein kommune med tre tusen innbyggjarar og tre fastleger risikerer å måtte ta hand om ti tusen ekstra pasienter. Det går ikkje, og det er urealistisk å bygge ut helsetenesta til å takle slikt. Det er så sjeldent det skjer at det er betre å akseptere innskrenkingar det halvåret per femtiande år det skjer.

Alternativet er strengt tatt at vi doblar skattenivået, for å finansiere dobbelt opp av helsevesen...
Så man skal dimensjonere etter sesonger, med dagens politikk så ville det tatt knekken på de fleste kommuner.

Sentralisering av tjenester er jo en villet politikk fra Stortinget. Her er det en time til legevakt, som er en legevakt for mange kommuner.

En ambulanse, brannvesenet som er frivillige er som regel først på stedet, uansett hva det er.

Det trengs en annen måte og tenke på his vi skal klare å ha beredskap her for andre enn oss som bor her.

Men tilbake til ts, så tror jeg du er trygg