Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1437
Jeg lurer på hva denne paragrafen faktisk innebærer og hvordan historikken til en person spiller inn i det store bildet.

Si at man f.eks hadde lønnstrekk for fem år siden og bor sammen med noen på AAP. Vektes dette da mot de andre punktene? Er et tidligere økonomisk misligehold alene nok til at man ikke kan få en klarering?

§ 6.Sikkerhetsklarering – krav til egenopplysninger
Den som skal sikkerhetsklareres, skal på skjema fastsatt av Nasjonal sikkerhetsmyndighet samtykke til personkontrollen. På skjemaet kan Nasjonal sikkerhetsmyndighet be den som skal klareres, opplyse om

a) personalia
b) nåværende og tidligere statsborgerskap, eventuelt om pass uten statsborgerskap
c) bostedsadresser og opphold utenfor Norge
d) sivil status og familieforhold
e) utdanning og arbeidsforhold
f) man har vært anmeldt, siktet eller tiltalt for straffbare forhold, eller er blitt ilagt strafferettslige og disiplinære reaksjoner i Norge eller i utlandet
g) eiendom eller andre økonomiske interesser man har eller har hatt i utlandet
h) man selv eller noen i nær familie som man deler bosted med, sender eller mottar penger eller andre ytelser til eller fra utlandet
i) tilknytning til andre stater
j) man har vært i kontakt med personer, organisasjoner eller grupper i Norge eller utlandet som kan ha vært involvert i organisert kriminalitet eller i spionasje, sabotasje eller terrorhandlinger
k) forhold som kan føre til at man selv eller nærstående, jf. § 2 bokstav a, utsettes for trusler slik at man kan bli presset til å handle i strid med nasjonale sikkerhetsinteresser
l) økonomiske forhold
m) forhold til rus- og dopingmidler
n) helsetilstand og bruk av medisiner
o) andre forhold som kan gi grunn til å frykte at man selv vil kunne opptre i strid med nasjonale sikkerhetsinteresser
p) referanser
q) kjennskap om forhold angitt i bokstav f til j om nærstående jf. § 2 bokstav a.

Har den som skal klareres, slik kjennskap som angitt i første ledd bokstav q, kan Nasjonal sikkerhetsmyndighet be om at relasjonen til den nærstående beskrives.

Nasjonal sikkerhetsmyndighet kan be den som skal klareres for HEMMELIG, NATO SECRET eller tilsvarende, om opplysninger i første ledd bokstav a til c og i om nåværende ektefelle, partner eller samboere.

Nasjonal sikkerhetsmyndighet kan be den som skal klareres for STRENGT HEMMELIG, COSMIC TOP SECRET eller tilsvarende, om opplysninger i første ledd bokstav a til c og i om personer angitt i § 2 bokstav b nr. 1 til 4.
Sist endret av Asket; 5. desember 2023 kl. 21:36. Grunn: La til slutten av paragrafen
Ja, økonomiske forhold blir vektlagt i forbindelse med sikkerhetsklarering. Ref bokstav l)
Ja, jeg vil tro at dette kan være avgjørende for en sikkerhetsklarering. I vertfall når det gjelder strengt hemmelig. Umulig å si helt sikkert om det vil gå
Hvordan påvirker tidligere og/eller nåværende rusbruk? Især hvis det aldri har vært registrert hos DPS eller politi? Bedre å bare lyge som f da?
Hvordan er det med historikk kontra nåværende situasjon?

Det er jo banalt å søke på en jobb hvor man på forhånd ikke vet om man er skikket til å få den jobben? Slik jeg forstår det, kan en sikkerhetsklarering kun "bestilles" fra en leder hvor klarering er nødvendig.
Sist endret av Asket; 5. desember 2023 kl. 23:41.
Sitat av Fremtidig Vis innlegg
Hvordan påvirker tidligere og/eller nåværende rusbruk? Især hvis det aldri har vært registrert hos DPS eller politi? Bedre å bare lyge som f da?
Vis hele sitatet...
Fordi rus er ulovlig og de tidligere vennene dine kan begynne med utpressing av deg. Er fjernt, men det er vel slik myndighetene tenker. Og sikkerhetsmessig betyr det at du har drevet med kriminalitet uansett hor ubetydelig det er.
Jeg har fått min søknad avslått for ikke så lenge siden fordi jeg hadde unødvendig forbruksgjeld. Har også tidligere fått varsling fra NSM angående en betalingssak som gikk til inkasso sånn ca midtveis i min 2års klareringsperiode. Så dem følger med på detta, jeg hadde gjort saken opp da varslet kom men måtte bekrefte det for dem i tillegg.

Jeg har også samboer på AAP hvorav dette ble spurt om under intervju, men jeg fikk ikke noe følelse av at det vektet mye. Jeg hadde litt annen grums å snakke om :P
Men det dummeste du gjør er å ljuge, og de finner det ut, da er det garantert at du ikke får sikkerhetsklarering.

Og i dag så er det veldig lett å finne informasjon spesielt den økonomiske
Det har jo seg sånn at jeg havnet ganske utpå økonomisk pga. hasj og mental helse. Det eneste man kan spore fra denne tiden er historikk hos namsmann/inkassobyrå og ev. hva fastlegen skrev etter et besøk der jeg var langt nede. Ellers er det ikke.

Ingen befatning med noe kriminelt nettverk, ikke vært i trøbbel med politiet/PST eller annet jeg kan mene er av betydning.

Men spørsmålet er jo hvordan de ser på den historikken min opp mot det å være en sikkerhetstrussel.

Kan det bli ansett som en styrke at man har klart å bryte sirkelen og i dag har et rutinepreget liv, eller vil man bli tolket som en som kan falle utpå igjen?

Jeg skjønner at det kun er NSM som kan dra en konklusjon her, men dere her inne har jo så mye erfaring!

Fortsatt - det er så banalt å skulle investere tid i søknad, referanser og intervju om man rett og slett ikke vet om man er skikket!
e) utdanning og arbeidsforhold
n) helsetilstand og bruk av medisiner

HELVETE FAEN

når ble ting så jævlig strengt!? må man være et overmenneske med 100% helsetilstand for å få jobb nå også!? HVA ER DET SOM SKJER???
Sitat av brukernavn90237 Vis innlegg
e) utdanning og arbeidsforhold
n) helsetilstand og bruk av medisiner

HELVETE FAEN

når ble ting så jævlig strengt!? må man være et overmenneske med 100% helsetilstand for å få jobb nå også!? HVA ER DET SOM SKJER???
Vis hele sitatet...
Nå er det vel de færreste jobber som trenger sikkerhetsklarering.

Personer som gis adgang til skjermingsverdige objekter og som skal behandle sikkerhetsgradert informasjon trenger sikkerhetsklarering. Dette kan for eksempel være personell i Forsvaret og andre offentlige og private virksomheter som er underlagt sikkerhetsloven. I Forsvaret blir også et betydelig antall vernepliktige sikkerhetsklarert.
Vis hele sitatet...
Sitat av brukernavn90237 Vis innlegg
e) utdanning og arbeidsforhold
n) helsetilstand og bruk av medisiner

HELVETE FAEN

når ble ting så jævlig strengt!? må man være et overmenneske med 100% helsetilstand for å få jobb nå også!? HVA ER DET SOM SKJER???
Vis hele sitatet...
9/11, ABB og andre terroraksjoner er grunnen til at sikkerhetsjobber er blitt så strengt.

Er det et problem, så er det vel nok av jobber som ikke krever sikkerhetsklarering. Kassebetjening på Kiwi feks.
Sitat av brukernavn90237 Vis innlegg
e) utdanning og arbeidsforhold
n) helsetilstand og bruk av medisiner

HELVETE FAEN

når ble ting så jævlig strengt!? må man være et overmenneske med 100% helsetilstand for å få jobb nå også!? HVA ER DET SOM SKJER???
Vis hele sitatet...
Er lov å ha hull i CVen, mye dummere å lyve om å ikke ha hull i CVen, spesielt hvis du blir tatt.

Det de gjør når de sikkerhetsklarer deg er jo å vurdere hvor stor risiko det er for at akkurat du kan finne på å lekke informasjon.