Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 704
Bilen min var i en kollisjon for noen dager siden. Det var jenta som traff meg fra førersiden. Bilen dro til verkstedet og de sa at skaden var fullstendig og bilen ikke kunne repareres. Jeg kjøpte bilen for 410k for 3 år siden og gikk 240000km, deretter en saksbehandleing ringet meg og sa vi kan gi deg bare 180k så sa jeg WTF, Nei jeg er ikke enig med det.

En dag etter denne samtalen fikk jeg denne meldingen. Faktisk skjønte jeg ikke hva det betydde og hvorfor. Vil de ikke betale skaden eller hva, så jeg trenger hjelp. Hva skal jeg gjøre? Dette er meldingen som Jeg mottok.

Viser til din skadesak.

Saken er nå overført til meg for videre behandling. For å kunne beregne vårt erstatningsansvar, er det ønskelig at vi avtaler tid til en nøyere gjennomgang av hendelsesforløp og skadekrav på telefon med deg. Det vil normalt ta 15-20 minutter, og jeg gjør for ordens skyld oppmerksom på at vi ønsker å benytte lydopptak under samtalen.

Basert på denne gjennomgangen og sakens dokumenter ellers, vil jeg i ettertid ta stilling til **** sin erstatningsplikt. En gjennomgang er frivillig, men nødvendig for å få avgjort saken.

Jeg ber om din tilbakemelding på om du er tilgjengelig for samtale mandag den 12.02.2024 eller 13.02.2024. Dersom du ikke ønsker en slik gjennomgang, eller du ønsker at saken lukkes uten videre behandling, ber vi deg informere om det.
Alle gjensander blir mindre verdt når de blir gamle (unntatt antikviteter da). En bil taper seg mye de første årene. Så jeg synes ikke en halvering på 3 år høres så ekstremt mye ut. Den har jo også kjørt et godt stykke. Du skriver ikke om den var ny eller brukt. Men siden de er villig til å snakke med deg, er det kanskje mulig du kan snakke til deg en høyere erstatning.
Hva er prisen på en tilsvarende bil på Finn?
Ser ikke noen plasser i svaret at di nekter å betale, di vil bare ha mer info å en samtale med deg før di går videre med saken. Ta samtalen å prøv å forhandle med forsikringsselskapet selv, blir du ikke fornøyd kan du jo vurdere å kontakte advokat for hjelp.
Du har kjørt 80 000 km i året og er overrasket over at bilen har halvvert seg i pris?
Som de sier her, du må jo snakke med de. Det viktigste er jo skyldsspørsmålet og om du har kasko.
Hva angår verdi så tar de utgangspunkt i listepris (brukt), det kan være lavere enn finn. Og de tar ikke høyde for ekstra påkostninger. Har du brukt lønna di på alufelger, spoilere og senkesett må du regne med å kunne dokumentere en sånn verdi godt.

Det er ikke så enkelt å tolke det du sier men om det er en ny bil som har gått 240k på 3 år så må du bare regne med et betydelig verditap. Du får ikke fabrikkny bil nei, det er ikke sånn det virker. Du får i beste fall verdien tilsvarende på ulykkestidspunktet.
Sist endret av Dough; 10. februar 2024 kl. 14:11.
Hvis det å reparer skaden koster mer enn bilens verdi, blir bilen kondemnert og du vil få utbetalt summen som takstmannen mener bilen var verdt før skaden inntraff. Forsikringsselskapet gjør det som koster de minst penger.
For å ta et eksempel, du kjøper en bil til 30k, et halvt år sener blir du påkjørt og reparasjon av skaden vil komme på 100k, da vil bilen bli kondemnert, da det sier seg selv at forsikringsselskapet ikke er interessert i å bruke 100k på en bil som i beste fall er verdt 25-30k.
I tillegg har du skader som gjør at et ikke er lov/mulig å reparere bilen, da blir også bilen kondemnert og du vil få betalt det som blir satt som bilens verdi. Har du skyld i skaden selv og har full kasko, vil egenandel bli trukket fra, har du bare del kasko, vil du ikke få igjen noen annet enn ev. vrakpant.
De prøver seg alltid med veldig lave tilbud.
Spesielt hvis du og den skyldige har samme selskap. (Har vært borti det en gang da prøvde de seg med nesten 200k under reel verdi)
Ikke godta første tilbud. Finn tilsvarende biler på finn og foreslå noe midt på.skala derifra. Ligger de fra 200-260 hadde jeg prøvd meg på feks 240. (Gitt at kjørelengde og utstyr er noenlunde likt)
Sitat av Fashen Vis innlegg
De prøver seg alltid med veldig lave tilbud.
Spesielt hvis du og den skyldige har samme selskap. (Har vært borti det en gang da prøvde de seg med nesten 200k under reel verdi)
Ikke godta første tilbud. Finn tilsvarende biler på finn og foreslå noe midt på.skala derifra. Ligger de fra 200-260 hadde jeg prøvd meg på feks 240. (Gitt at kjørelengde og utstyr er noenlunde likt)
Vis hele sitatet...
Det skal litt til når fyren har kjørt 10 ganger mer enn folk flest gjør i året..