Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1258
Hei,

Har nettopp begynt på et treningsprogram hvor jeg skal trene Pulldown/nedtrekk.

Når jeg trener f.eks biceps/knebøy å visse andre øvelser så kjenner jeg at det brenner i muskelen. Dette får jeg ikke av nedtrekk, eller minimalt føler jeg.

Jeg bruker denne teknikken https://www.youtube.com/shorts/0s-pQDGWhGg

Er det vanlig å ikke kjenne så mye "Brenning" på nedtrekk når en trener ryggen? jeg kjenner de litt i biceps/triceps etter noen repetisjoner i de jeg drar stangen ned mot brystet. Men føler jeg sliter litt med å få "Kontakt" med ryggmuskelen jeg skal trene. Men for all del, kan jo være at jeg trener ryggmuskelen selv om jeg ikke kjenner den brenningen?

Å hvordan øke man kg i nedtrekk? La oss si jeg trener 3x5 med 35kg å jeg klarer å fullføre alle settene og repetisjonene, så blir det en stort gap å øke med 5kg som disse platene er på.
På den videoen synes jeg han drar den litt langt ned kanskje? Drar jeg den for langt ned kjenner jeg det ikke i rygg men i biceps. Jeg drar den ikke lengre ned enn til haka.
Akkurat hvor mye brenning du kjenner vil nok variere, men du vil nok kjenne mer på utmattelse. En effektiv måte å aktivere riktig muskler på er å dra skuldra nedover og bakover, og fokusere på å ikke la dem "skli opp" på toppen av øvelsen, jeg må gjerne fokusere på å rette ut armene for at skuldra ikke skal skli opp.

Hvis hoppet fra 35 til 40 blir for mye så kan du enten øke sets eller reps. Jeg foretrekker flere reps, mens andre foretrekker flere set. Det er litt opp til deg selv. Det kommer nok alltid til å bli diskutert hva som er mest effektivt, men når man starter å trene så en det å trene det viktigste, ikke at det skal være det mest effektive.
Du må bruke albuen til å trekke nedover, værre er det ikke. Også huske at det er en øvelse egnet til lats, så det er der du skal kjenne det
Sitat av Ajajaj Vis innlegg
Du må bruke albuen til å trekke nedover, værre er det ikke. Også huske at det er en øvelse egnet til lats, så det er der du skal kjenne det
Vis hele sitatet...
Klarer ikke helt å se for meg hva du mener med å bruke albuene?
Lykkelig pessimist
Shlask's Avatar
Sitat av Naturen Vis innlegg
Klarer ikke helt å se for meg hva du mener med å bruke albuene?
Vis hele sitatet...
Handler om å dra ned med albuene, fremfor å dra ned med hendene. Du skal tenke på hendene som "kroker" og visualisere at det er albuene som gjennomfører nedtrekk.

Ville også prøvd ut forskjellige grep, både overhånds, underhåndsgrep og forskjellige stenger for å se om noen river mer enn andre. For mitt vedkommende kjenner jeg latsa bedre med hantelgrep og kjøre en side om gangen, får mer fokus da føler jeg.
For det første så ville jeg tatt og øvd litt på scapular pullups, siden dette lærer deg å trekke sammen skulderbladene, dette er den første bevegelsen i en god pullup eller pulldown. Videre så ville jeg øvd på det de andre sier her med å trekke med albuene, hendene dine skal kun være "kroker", jeg pleier ikke å bruke tomlene på grepet mitt ved pulldown.

Med tanke på bredde på grepet ditt så er det ikke behov for å holde helt ytterst på stangen, men viktig å komme utenfor skulderbredde for å treffe latsene. Det siste er å ha litt vinkel når du starter å dra ned stangen mot brystet ditt, dette er bedre for skuldrene dine og gir en mer naturlig løftebane.

Husk å gå slipp stangen helt opp på hver rep, ingen half-rep, og trekk sammen skulderbladene før neste rep!
Sist endret av Jorg; 17. desember 2022 kl. 10:06.
Med litt grep variasjon isolerer du muskler og kjenner det river både her å der, værst for meg når jeg bruker 60kg + er grepet og at fingra blir kaputt.

Lang men god artikkel mer god forklaring et stykke ned om variasjoner med grep
https://www.setforset.com/blogs/news...-worked-how-to
Sitat av Naturen Vis innlegg
Hei,

Har nettopp begynt på et treningsprogram hvor jeg skal trene Pulldown/nedtrekk.

Når jeg trener f.eks biceps/knebøy å visse andre øvelser så kjenner jeg at det brenner i muskelen. Dette får jeg ikke av nedtrekk, eller minimalt føler jeg.

Jeg bruker denne teknikken https://www.youtube.com/shorts/0s-pQDGWhGg

Er det vanlig å ikke kjenne så mye "Brenning" på nedtrekk når en trener ryggen? jeg kjenner de litt i biceps/triceps etter noen repetisjoner i de jeg drar stangen ned mot brystet. Men føler jeg sliter litt med å få "Kontakt" med ryggmuskelen jeg skal trene. Men for all del, kan jo være at jeg trener ryggmuskelen selv om jeg ikke kjenner den brenningen?

Å hvordan øke man kg i nedtrekk? La oss si jeg trener 3x5 med 35kg å jeg klarer å fullføre alle settene og repetisjonene, så blir det en stort gap å øke med 5kg som disse platene er på.
Vis hele sitatet...
Prøv Kneeling lat pulldown,begynt å implimentere den i øktene de siste par mnd og har økt greit i styrke,tillegg til ryggen får setemusklaturen og kjernemusklaturen kjørt seg bedre en standard pulldowns..
Det forutsetter at du har særlig muskel å bruke. Hvis musklene du trener er små, så kjenner du mindre slitasje. Det kommer etterhvert. Det er derfor det ikke alltid er like bra å følge råd fra veltrente personer som gir deg råd fra anekdotiske opplevelser, de bruker teknikker som passer deres muskelmasse og gir leverage på forskjellige måter. Hvis du er DYEL (do you even lift) så anbefaler jeg deg sterkt å fokusere på å trene teknisk trygt, du kommer til å bygge muskler uansett. Etterhvert som du begynner å komme i form, så kjenner du fort hva som er riktig teknikk, det som bruker musklene best. Du kommer nok uansett til å bytte teknikker for øvelsene flere ganger hvis du vil optimisere treningen, men dette har ikke særlig utbytte i begynnelsen.

Lytt til kroppen, tren trygt, og spis. Det er ikke så komplisert som folk skal ha det til, det bare tar tid.
Forresten angående å øke kg, så kan du f. eks legge på 5kg ekstra men gå ned på rep eller motsatt. Du kan også dra stanga bestemt ned til haka og føre den forsiktig opp igjen.
Mind muscle connection er det du har problemer med, med andre ord. Om du gjør øvelsen korrekt så ville jeg satsa på å gå ned til relativt lav vekt, for så å fokusere skikkelig på å kjenne musklene kontrahere.
Tror du vil få mer brenning/svie om du kjører lavere vekt og flere reps. Tunge øvelser kjenner i alle fall ikke jeg at det brenner, men det gjør vondt på en annen måte. F.eks pull ups, mark og nedtrekk så gjør det vondt fordi det er tungt, ikke fordi jeg blir full av syre. Mens sidehev hvor man kjører med lavere vekt på små muskler så svir det noe voldsomt. Det er også enklere å få mind muscle connection med lav vekt og langsomme repetisjoner. Så det er er godt tips imo.