Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  167 52183
joda, det er vell ca 3 tonn brekningsmidler i spylerveske så og blir drita på det er vell litt drøyt, men poenge mitt var at om man ikke har råd til og avse 300 spenn for en fyll så kan man vell vente? :P
Den vinen som trådstarter snakker om kan neppe smake godt.
istedenfor å skru på korken på flaska, kan dere rive av en bit av et laken, og tvinne en strikk rundt korken, slik at co2'en som dannes slipper ut. Da slipper dere ubehagelige smell som setter gjærlukt i de små guttefittene deres.

Ellers, nå får man kjøpt begynnersett til vin på europris til 300,-

Dette er sett basert på tørkede frukter, og pakken inneholder to dunker (bøtter på 30 liter) - en med hull i lokket til gjærlås, og en uten + gjærlås, hevert og vinsettet.

Kan være en fordel å kjøpe en mostvekt og måleglass også.
Europris selger vingjær for seg selv også. Sjekka nettop.
Hvor mye kostet det Økonom?
For en pakke vingjær.
blir det lukt av dette når det står til gjæring?
▼ ... over en uke senere ... ▼
En pakke vingjær tror jeg kostet omtrent 16 kroner, er ikke sikker, dyrt var det ihvertfall ikke.
Sitat av mirax
Ehm får jeg kjøpt vingjær i dagligvare butikken?
Skulle vært fett å laga dette..
Vis hele sitatet...
Europris i Sandvika har det.
Om jeg ikke husker feil
Det er allerede nevnt ser jeg.
Sist endret av Bundy; 13. april 2006 kl. 02:54.
hehe dette er jo perfekt for de som sitter i fengsel, brygge sin egen "vin" på cella men eneste prob er og få kjøpt gjær.. det er vell på "orbudslista",,
Hmm, smaken ble ikke så ille som forventet.
Men tror ikke jeg kommer til og gjøre dette like så ofte som jeg drar på polet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
det er bare sprit som ikke er lovelig ...er bare å lage øl og vin så mye du orker!
Det er lovlig å lage vin/øl ja, men fortsatt ikke lovlig å drikke for de som er under 18. eller selge det. :P
Det er forbudt for personer under 18 år å lage vin, og det er også forbudt å selge vingjær o.l. til personer under 18 år.
Var på butikken på onsdag før jeg skulle lage vinen, kjøpte jeg alt jeg trengte.. men fant ikke sitron, så jeg kjøpte lime(går vel bra, hvis ikke bedre med det?).. Problemet var da jeg begynte å tømme juicen oppi flaska da jeg så fullt av klumper.. Og visst faen var det appelsinjuice med fruktkjøpt:P kan vel sile det ut seinere, eller kanskje se hvor ekkelt det egentlig er i vinen?:P
det er mulig jeg ikke er veldig kjapp i hode, men jeg skjønner ikke blandingsforholde, hviss jeg bruker en 1 , 5 litersflaske hvor mye melis og gjær skal jeg bruke?????
3,5/10 .. tenk halvparten(5/10), bare litt mindre
hææ??? jeg er virkelig treig i hode jeg skjønte ikke dette heller, hviss jeg bruker en flaske på 1,5 liter hvor mange deler melis, gjær og juice skal jeg bruke?? hviss flaska tar ti liter skal jeg da bruke 3,5 liter melis og gjær(3,5/10)?
kansje det er en grunn til at fikk 2 på siste matte prøve
høres bra ut men er den god da???
Sitat av Zaione_9022
høres bra ut men er den god da???
Vis hele sitatet...
Definer god.. :P (20 tegn)
er det noen som vet om en vinbutikk nær skedsmo ? (sånn butikk du får kjøpt sånn bra gjær etc )
▼ ... over en måned senere ... ▼
hvorfor skal man ikke bruke juice med konserveringsmiddler i dette produktet da?
Sitat av Corn
hvorfor skal man ikke bruke juice med konserveringsmiddler i dette produktet da?
Vis hele sitatet...
Fordi konserveringsmiddel dreper gjæren, visstnok
Enkelt forklart, når du lager vin så lar du frukten 'råtne' på en måte. Konserveringsmiddel er tilsatt for å forhindre akkurat dette. Det går nok an å lage vin ut av det hvis den er tilsatt konserveringsmiddel men jeg kan tenke meg at det tar sykt langt tid.
ah.. tusen takk CoDEmASTeR

Har laget meg en flaske med dette.. skal prøve det i dag. bonski<3
Sist endret av Corn; 3. juni 2006 kl. 16:27.
▼ ... noen uker senere ... ▼
har noen spørsmål og tar det opp her siden eg ikkje bør lage ny topic.

har kjøpt meg vingjær no ("Gjær til HETVIN" heiter det) og kjøpte ein pose som stod Gjærnæring på. står du skal tilsette den med gjæren. kva er dette og blir det betre vin med dette?
kjøpte og klarningsensyn som skal fjerne alle "skygger" i vinen.
trur dere at det blir noe bra eller?
kommer til og lage appelsin vin/cider av dette. skal prøve og se kva som skjer visst eg ikkje rister den så mykje i etterkant for og se om det blir cider.

noen som kjenner til disse produktene?
det blir bra....har gjort det selv, men ikke ta mye gjær og la det gjære lenge ca 3 uker..så blir det bra! og i hvertfal ikke bruk appelsinjus!!....det smaker dritt å lage vin av!!!! gjorde det selv...var bare søppel...(ta epplejus, litt gjær og la det gjære en god stund
ok, takker for tipset kutter ut appelsin juicen da hehe. bruker eplejuice. noen som veit om tropisk nektar funker?
hahahah...dette blir bra i sommerferien går det ikke an å bruke noe anna en juice da?....Iste??
da var vinen min satt opp hehe.. lager kun 3 liter nå første omgang for og teste det. kan skrive smaken osv slik her når den er ferdig. men tar 1.5veker ca, før eg tapper og siler den.
men trur det kan bli bra.
skal og teste med og ikkje riste den før eg tilsetter klarningsensynet for og se om det blir cider
Kan en 16 åring få kjøpt gjærvin(?) Hvor finner jeg dette?
Helt seriøst så foreslår jeg, som andre her, vinen til europris. et par hundre spenn for en liten dunk. Hvis du skal drikke vin for å bli full, er dette et ypperlig alternativ.

Jeg kan huske natt til 17. mai i fjor da jeg var hos en kompis hvor broren hadde laget denne vinen. Han hadde omtrent 25 liter. Vi satt der alle og drakk til laaangt utpå morgenen og vi var alle snydens fulle.. Rett og slett helt pære!

Da jeg voknet den 17. var jeg utrolig nok ikke så altfor bakfull. Delikat vil jeg ikke si at det endelige resultatet blir da Det blir en slags gul, matt veske med noen ekle greier som ligger på bunn. Hvertfall den broren hadde laget. (Det finnes forskjellige smaker tror jeg)
Smaken skal jeg ikke klage på. Den er helt grei (etter noen glass)

Har forresten hørt at man kan tilsette litt hornsalt i blandingen når man lager den. Dette skal sette opp alkoholprosenten en del. Vet ikke hvor mye smak av hornsalt dette gir og vet heller ikke om dette virker, men man kan da prøve. På europris får man også kjøpt alkoholmåler (til å måle prosenten i vinen). Kjøper man dette kan man jo altids ta ut ca. en liter av vinen mens den er under produksjon og tilsette hornsalt i den, så man ikke ødelegger hele vinen om det går galt og sjekke om det er mer alkohol i vinen med hornsalt enn i vinen uten når den er ferdig.
har tatt av 0.3 liter med den nye eg tester og la i litt hornsalt. får se korleis det går. vil gje rapport om Hornsalt funker, om Tropisk nektar (med litt meir eple og appelsinjuice) er noe god, har og satt av 0.5 liter med eple brygg som eg skal teste om det blir cider visst du ikkje rister.
▼ ... over en uke senere ... ▼
litt offtopic:
destiller vinen/satsen istedet for å drikke den som den er. Mye bedre og mye renere.. bruk spiralbrenneren som før nevnt eller evt en søppelsekk,hageslange og et bål.
Hvorfor i all verden skal vi gjøre det? Det er bare å ødelegge en fin årgangsvin Eller ikke..
Men du vil uansett ikke få noe ren sprit med den plastsekk/bål greia di..
juped, dette var jo en tråd om hvordan lage vin, ikke sprit.
Pope, man kan få rundt 90% med spiralbrenneren.
kvifor ikk berre brenne 40? er 100% brannsikkert da.. treng ikk 90... blir for sterkt og drikke reint uansett..
Om du bare brenner til 40% så blir det mye mer fusel og dritt igjen på de resterende prosentene..
Det absolutt beste er å brenne på 96% og heller blande ut... Mye mindre sjanse for dårlig smak og at du kaster opp pga mye dritt i den.

Men dette var en tråd om å sette Vin.
vet det er off topic, men bedre å spørre her enn å lage en nå tråd.
Jeg har selv brygget vin flere ganger (europris) og kan anbefale den, grei nok til å bli full på.

Men; noen som vet om noen forums med kjøp\salg av plastbrennere? på forhånd takk. evt. webshops!
http://brygging.net/phpBB2/ Der har dem diskusjon for alt innen brygging, samt kjøp og salg av bryggevarer.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvis jeg har eplesaft. Hvordan lager jeg da cider av det?

Bare tilsette gjær eller?
sats heller på å lage vin du... mye greier...

kjøp 1 stk 25 liters dunk
1 stk vinsett
1-3kg sukker (etter behov)
følg instruksjonene som fulgte med vinsettet

ca 2-3 uker seinere (sånn 1ukers vin og 24timers vin smaker drit) har du ca 20liter ferdig laget vin mellom 12-22% avhengig av mengde sukker, gjære tid osv...

har 96 liter stående nå (blir ca 80 liter når all gjæra og grumset er tatt ut)... den er ferdig rundt den 6. november

edit: skrivefeil
Sist endret av naiSt; 25. oktober 2006 kl. 21:15.
Patd: Eplesaft? Aner ikke. Men det bør være uten konserveringsmidler, helst ren fruktjuice.
Har hørt om flere som har fått vellykkede resultater med Lerum Eplejuice.
Sjekk noen av de norske bryggeforumene.
hvordan er det visst det er konserveringsmiddel i gjæren? fant ingen uten..
Sitat av knekken
hvordan er det visst det er konserveringsmiddel i gjæren? fant ingen uten..
Vis hele sitatet...
Aner ikke hvorfor du drar inn det her.. men generelt er det nok best å bruke en gjær som andre har brukt til cider før. Sjekk en av linkene som er gjentatt til døde her inne, i denne tråden sist av Grimdoc for kun få poster siden.
Jeg snakket om konserveringsmiddel i safta. Konserveringsmiddel i safta kan hindre gjæring.
tok det inn fordi det står at man ikke skal bruke juice med konserveringsmiddler, og lurte derfor på om det hadde noe å si gjæren.
Hvis du tar med deg penger trenger du kun å gå to steder.

Europris, de har alt utstyr du trenger for å sette vin. GJerlåser, alkometer, essenser, vingjær, dumker, og ferdige vinkit.

Matbutikken, de har alt du trenger av de andre ingrediensene som frukter osv.
står en setning på toppen av klesskapet nå.. er ferdig om 2 uker da ca. og da er det visstnok stort party på kroa her.
funker sikkert og kjøpe litt utstyr herfra http://www.brewersartsupply.com/default.php?cPath=45

good luck......


-Axel
Noen som har erfaring med andre typer sukker.

Fruktsukker, farin, brunt sukker, sirup mm?

Selv om jeg vil tro dette smaker skvip i forhold til det jeg forventer av mjødet mitt

Så er det alltid greit å ha noen liter med cider stående hvis man er blakk og skal på fylla
Sist endret av iDark; 27. oktober 2006 kl. 23:25.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Loeve
1. Du kan ikke lage sprit av disse ingrediensene, og da verken metanol eller etanol.
2. Du kan ikke "feilbrenne" til metanol. Det er to forskjellige fremgangsmåter.
Vis hele sitatet...
Liten kommentar:
Om du lager vin vil den inneholde etanol. Om du destilerer blandingen kan du få en blanding av vann og etanol, aka sprit.
Kan ikke særlig mye om dette, og mulig at det er et veldig dumt spørsmål; men hvordan kan jeg destilere vinen/satsen?

Edit: Uten noe særlig utstyr.
Sist endret av Tori; 18. november 2006 kl. 21:45.