Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1884
Hypotetisk sett: om det ultimate målet er å kjøpe seg en tomt og leve 100% off-grid. Til den grad at du har 100% frihet. Ingen postkasse, ingen ID, kun leve av jakt, fiske og dyrking. Ingen kontakt med andre mennesker. Fullstendig løsrivelse fra systemet. Er van life eller kjøpe seg en container og omgjøre den til et hus innvendig i hemmelighet bedre?

Lest at om man har en tomt og bygger seg et hus selv. Så vil staten lage drit. Fordi at systemet er så fucked at man har ikke "lov" til å bygge hus på sitt EGET land uten tillatelse. Sier litt om hvor ødelagt og frihetsberøvende samfunnet er, hvilket tyranni vi lever i.

Men altså bygger man seg et hus så vil staten kreve at du har ID og postkasse osv. Fordi at du må betale eiendomskatt? + du må ha tillatelser og alt annet svada.

Så tenkte litt på Youtube videoer jeg har sett om van life. Det folk bor i vans. Og omgjør disse til boliger. Vil man da kunne parkere på tomten sin og slippe unna at den tyrraniske staten lager drit? Hva med å plassere en svær kontainer på tomten, og i hemmelighet bygge bolig på innsiden?

Det er ikke nok med at å leve et slikt liv er hardt nok i seg selv, det er jo like vanskelig å løsrive seg pga. alt driten staten skal lage. Siden staten gjør det den kan for å ha folk som slaver avhengig av systemet.

Så hvike pros/cons har det å leve i en van man setter på tomten sin, eller lage en hemmelig kontainer bo-enhet, over å bygge seg et hus. Det er jo helt hinsides sinnsykt at vi i det moderne samfunnet har blitt så frarøvet av personlig frihet at staten skal bestemme om vi får bygge vårt eget hjem, på vår egen tomt.

Problemet med å bygge sitt eget hus eller hytte. Må ha godkjennelse. Og man er fremdeles påtvunget å være bundet til systemet pga. skatter og avgifter. Men å bo i en van, eller hemmelig kontainer eller bunker, virker mye mer doable.

Det er fremdeles 5-10 år fram i tid men blir super provosert over hvor oppressive staten er, til hvilke grad systemet går for å holde folk som slaver til systemet. Jeg vil ut 100%. Til at jeg ikke har ID engang. Men det er jo ingen grense til frihetsberøvelses klør. Og jo mer jeg leser om disse dystopiske reglene jo mer frustrert og sint blir jeg over til hvilke grad samfunnet prøver å kontrollere og diktere livene våre.
Det første som slår meg er hvor skal du ha vanen? Hvis du ikke har tenkt til å ha egen tomt så har du vel ikke noe sted å ha bilen heller? Det virker ikke som så veldig mye frihet i mine øyne.

Også er det greit å tenke på at det kan fint bli -30 grader celsius i Norge. Da er ikke bil veldig digg.

Hva tenker du om potensiell inntekt, dagligdags hygiene og matlaging?


Mitt tips er å prøve ut idéen til sommeren, i noen uker, så får du deg en forsmak på hvordan det livet kan være.
Sist endret av IneartheDx; 10. januar 2024 kl. 15:17.
jeg har også sett flere van life videoer i fascinasjon, men alle folka operer i statene som tillater mer frihet når det kommer til slikt. også som han over meg sier. vanen din må være modda for norske forhold hvis du har tenkt til å utføre noe slikt her og da går det mye arbeid inn i det. å leve uten mennesker er en umulighet med mindre du har vokst opp som en villmann siden dag 1. men jeg skjønner frustrasjonen din!
I mine yngre årene bodde jeg nærmest nomad livet, jobbet gjennom datamaskin å levde i campingvogn. Det er ekstremt mye utfordringer rundt det livet! Største problemet er hvor skal du stå? Som nevnt ovenfor, kjøre rundt omkring å leve på strøm aggregater, webasto og slikt er svin dyrt. Jeg leide en fast-plass på en campingplass utenfor sommer sesong til kr 3500 mnd, det inkluderte strøm, wifi og tilgang til alle felles lokalene som: Toalett, kjøkken, dusj, vaskerom og felles oppholdsrommet.

Jeg hadde en nordisk isolert campingvogn, så i 20 - 30 minus var det aldri et problem, men måtte fyre med gass da strømvarmer i vannbårn systemet fungerte dårlig i så kulde, måtte ha gasshjelp. Ikke særlig billig. Også risikere du alltid idioter av naboer, mitt tilfelle var det fult av polakker som drakk øl dagen lang.

Om sommeren sto jeg gratis med "rednecksene" i skauen det var party life med mye morro, også var vi på en måte et samfunn der vi passet på hverandre og slikt. Følte meg veldig trygg, og visste at noen alltid fulgte med på campingvognen når jeg var på handletur eller jobbtur i byen. Vasket meg i en elv som rant, men av og til dro jeg til en familiemedlem å dusjet, hadde en avtale på det.

Var alt verdt det? Ja absolutt, det var en drøm jeg hadde som jeg levde ut! Nå eier jeg hus og har familielivet, kan ikke flytte slik lenger men gjør det før du angre! Først skaff deg en van og bo i den, resten faller på plass senere i livet. Bare start nå med drømmen, kjenner mange som aldri fulgte drømmen i sine yngre tider som nå er surpromp 101.
Sist endret av justastonedhuman; 10. januar 2024 kl. 15:31.
Sjekk ut Art Ranger. Han har jo gjort noe lignende. Bor i et 29 meter langt og 30 tonn russisk militærvogntog.
https://www.youtube.com/results?search_query=art+ranger
Sitat av brukernavn90237 Vis innlegg
jeg har også sett flere van life videoer i fascinasjon, men alle folka operer i statene som tillater mer frihet når det kommer til slikt. også som han over meg sier. vanen din må være modda for norske forhold hvis du har tenkt til å utføre noe slikt her og da går det mye arbeid inn i det. å leve uten mennesker er en umulighet med mindre du har vokst opp som en villmann siden dag 1. men jeg skjønner frustrasjonen din!
Vis hele sitatet...
Enig der, dette er faktisk veldig viktig! Vi mennesker må være sosial for å bevare mentaliteten, viktig å holde på den aspekten. Kjenner et par stykker som lever totalt for seg selv, men drar til byen noen ganger i året pga medisinske årsaker. Dem er de mest rareste personene jeg har sett. Ikke rar på en bra måte, veldig negativt rar.
Sist endret av justastonedhuman; 10. januar 2024 kl. 15:36.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Det første som slår meg er hvor skal du ha vanen? Hvis du ikke har tenkt til å ha egen tomt så har du vel ikke noe sted å ha bilen heller? Det virker ikke som så veldig mye frihet i mine øyne.

Også er det greit å tenke på at det kan fint bli -30 grader celsius i Norge. Da er ikke bil veldig digg.

Hva tenker du om potensiell inntekt, dagligdags hygiene og matlaging?


Mitt tips er å prøve ut idéen til sommeren, i noen uker, så får du deg en forsmak på hvordan det livet kan være.
Vis hele sitatet...
Ideèn da er å kjøpe en tomt, men istedet for å bygge noe (som har så mye regelverk rundt seg) bare parkere en van på tomten og bo i den. Først og fremst er planen å leie i en liten bygd eller på et tettsted. Tjene nok penger til en tomt. Så kjøpe en van, bo i den, ta dusjing og hygiene på treningsenter. Spare penger til nødvendig utstyr til tomt, van, etc. er betalt ned.

Det mest tidkrevende blir å lære seg jakt, fiske, dyrking for å til slutt nå et mål der man ikke lenger er avhengig av noenting annet enn det man kan produsere selv. Evt. kjøpe hermetikk mat for 20 år som et nød/vinter lager etc.

Fremdeles i planleggingsfasen da. Men det plager meg hvor mange regler staten har til å undertrykke mennesker som ønsker å leve fri fra systemet.
Skaff en fast jobb og kjøp et lite småbruk. Da trenger du bare 15 % egenkapital. Så kan du starte med noen høner. Ville sløfa planen om å jakte for mat. Da er det lettere å pante flasker for å kjøpe nakkekoteletter. Ramlet over denne men vil ikke bo i Sarpsborg https://www.finn.no/realestate/homes...kode=334898657
Jeg har lenge bodd i van i USA. Det er jævlig stress for å si det sånn. Man får sett veldig mye fint, men man stresser med ting man vanligvis ikke tenker på.

- Hvor skal jeg parkere?
- Hvor mye strøm har batteriene?
- Hva er status på tankene?
- Når og hvor kan du tømme svartvann og gråvannstank?
- Hvordan skal jeg sørge for at rør ikke fryser og sprekker?
- Hvordan skal jeg sørge for at batteriene ikke dør? Skal jeg skru på motoren/generator? Hvor mange folk rundt meg plager jeg med støyen fra dette?

Dette er de begynnende 5% av ting man bekymrer seg for når man bor i van. Alt blir også 10x vanskeligere når ting blir kaldt, fordi du fryser, vann fryser og batterier dør. Det gjør det også vanskeligere i Norge.

Det er 10x dyrere enn du tror.

Hvis jeg var i din posisjon ville jeg sett på minihus. Da får du noe lite og enkelt som ikke har ulempene som kommer fra fordelene ved å være bærbar, feks med kloakk, strøm og vanntilførsel.
Sist endret av En deling; 10. januar 2024 kl. 18:55.
Så lenge planen innebærer å kjøpe eiendom, så vil du jo være bundet til skatteetaten, med alt det innebærer av krav/regler om kontaktadresse/id etc.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Det første som slår meg er hvor skal du ha vanen? Hvis du ikke har tenkt til å ha egen tomt så har du vel ikke noe sted å ha bilen heller? Det virker ikke som så veldig mye frihet i mine øyne.

Også er det greit å tenke på at det kan fint bli -30 grader celsius i Norge. Da er ikke bil veldig digg.

Hva tenker du om potensiell inntekt, dagligdags hygiene og matlaging?


Mitt tips er å prøve ut idéen til sommeren, i noen uker, så får du deg en forsmak på hvordan det livet kan være.
Vis hele sitatet...
Det er noen også her i landet som bor i ombygde kassebiler. Feks transiter og sprinter osv. De isolerer tak, vegger og gulv og kan fint takle kuldeperioder fordi de benytter webasto varmer eller tilsvarende, eller om de har penger så har kanskje de største løsningene som også varmer opp varmtvann slik at de kan gulvvarme. Har de fast plass kan de bruke strøm til oppvarming og det blir langt billigere. Men da må de gjerne betale leie for plassen pluss strømmen.

Jeg tror dessverre endel av det å bli voksen er å akseptere samfunnet normer og forventninger raskest mulig, også kan man samtidig spare seg et fcuk you fond. Kjøp bolig så tidlig du kan, jobb hardt og spar så mye klarer.

Kanskje endres dine planer og drømmer underveis, om de ikke gjør det er langt enklere å leve et alternativ liv med tjukk lommebok og en bankkonto som rekker til flere års alternative livsstil.
Da ville jeg heller kjøpt en tomt i Spania eller Portugal, og bygget et earthship med tank til å samle regnvann fra taket. Mindre regelverk, i alle fall i Portugal.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
En måte å håndtere vinteren på er å kjøre til sørlige strøk høst til vår. Det lar seg kombinere med mindre utrustning av van. Billigere tomter å stå på i billigere land. Kanskje lar det seg kombinere med remote work og/eller kortvarige engasjement og oppdrag i Norge eller utlandet
Ikke lenger i hi
Ingley's Avatar
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Hypotetisk sett: om det ultimate målet er å kjøpe seg en tomt og leve 100% off-grid. Til den grad at du har 100% frihet. Ingen postkasse, ingen ID, kun leve av jakt, fiske og dyrking. Ingen kontakt med andre mennesker. Fullstendig løsrivelse fra systemet. Er van life eller kjøpe seg en container og omgjøre den til et hus innvendig i hemmelighet bedre?
Vis hele sitatet...
Så lenge du eier land/tomt må du forholde deg til staten, det være eiendomsskatt, landmålere, infrastruktur som krever ekspropriering, nabovarsler osv.


Sitat av Abishgal Vis innlegg
Lest at om man har en tomt og bygger seg et hus selv. Så vil staten lage drit.
Vis hele sitatet...
Personlig setter jeg veldig pris på at stat/kommune kan "lage drit" for naboen min den dagen han bestemmer seg for å bygge skyskraper inntil eiendomsgrensa. Mulig det bare er meg?

Sitat av Abishgal Vis innlegg
Fordi at systemet er så fucked at man har ikke "lov" til å bygge hus på sitt EGET land uten tillatelse. Sier litt om hvor ødelagt og frihetsberøvende samfunnet er, hvilket tyranni vi lever i.
Vis hele sitatet...
Noe av hensikten med at man må ha tillatelse er at man skal vite at grunn, konstruksjon og statikk er ivaretatt, at EL er forskriftsmessig oppkoblet, og at det er oppkobling av vann og avløp på offentlig nett. Dette for å begrense skade på konstruksjon, passe på at du betaler for strøm, og å sørge for at dritten din ikke skal havne i bekken som renner ut i vannforsyningen til resten av samfunnet.

Sitat av Abishgal Vis innlegg
Men altså bygger man seg et hus så vil staten kreve at du har ID og postkasse osv. Fordi at du må betale eiendomskatt?
Vis hele sitatet...
Avhengig av hvilken kommune du eier tomt i, må du betale eiendomsskatt, uavhengig om du bygger hus eller ikke. Du skal registreres med bosted der du oftest sover/hviler i løpet av året, så om det er kontainer eller varebil som står på egen tomt, skal posten din fram til der du har registrert bosted.
Du stiller deg også tvilende til ID gjentatte ganger, men vil muligens innrede en varebil. Hvis du da kjører varebilen uten førerkort, vil boten bli sendt til deg i posten på nett eller i postkassen der du er registrert med bosted.

Sitat av Abishgal Vis innlegg
[...]du må ha tillatelser og alt annet svada.
Vis hele sitatet...
Gud forby at det finnes lover i et samfunn.

Sitat av Abishgal Vis innlegg
Det er ikke nok med at å leve et slikt liv er hardt nok i seg selv, det er jo like vanskelig å løsrive seg pga. alt driten staten skal lage. Siden staten gjør det den kan for å ha folk som slaver avhengig av systemet.
Vis hele sitatet...
Det er nok riktig at det er et hardt liv, så hva om du under jakt klarer å brekke benet, og ikke klarer å jakte på noen måneder? Skal du ha nok bær og saltet fisk i varebilen for å klare deg? Hva om beinet ikke gror riktig fordi du har sagt fra deg tilgangen til røntgen og medisinsk kompetanse?
Samfunnet for øvrig betaler skatt og offentlige avgifter, og i gjengjeld får det tilgang til "gratis" sykehus, fastlege, psykolog, barnehager, skoler, høyere utdanning, veger med mer. Det er vel prisen man betaler for å være slaver avhengig av systemet.

Sitat av Abishgal Vis innlegg
Det er jo helt hinsides sinnsykt at vi i det moderne samfunnet har blitt så frarøvet av personlig frihet[...]
Vis hele sitatet...
Hva mener du personlig frihet er? Hvilken frihet er vi frarøvet?

Sitat av Abishgal Vis innlegg
[...]Men å bo i en van, eller hemmelig kontainer eller bunker, virker mye mer doable.
Vis hele sitatet...
Gi det gjerne et forsøk og del erfaringen med oss.


Sitat av Abishgal Vis innlegg
[...]Og jo mer jeg leser om disse dystopiske reglene jo mer frustrert og sint blir jeg over til hvilke grad samfunnet prøver å kontrollere og diktere livene våre.
Vis hele sitatet...
Kan du gi noen eksempler på de dystopiske reglene du leser om?
Hva skal du jakte med og hvor skal du jakte?

Med mindre det er pil & bue og tjuvjakt så vil du både måtte betale penger og forholde deg til staten, både med våpensøknad, årlig lisens, skyteprøve, og du må mest sannsynlig betale for å få bli med å jakte noe sted.
Men er det så fritt i statene egentlig-vet at en gjerne får pes om en setter opp telt om det viser seg være privateid skog/utmark. I yellowstone f eks må man vel betale om en skal på telttur i skogene der. i norge kan man vel med loven henvise til retten å telte 24 timer på anens utmark. Med van ser jeg for meg det frie livet blir et slit også i usa. kanskje tyrkia/nordafrika bedre?
Sist endret av sinsenkrysset; 11. januar 2024 kl. 19:17.
Hvordan skal du få tak i cannabis?
Jeg hadde heller funnet frem hammeren og sagen å gått løs på noe slikt enn å flytte permanent i en van eller vogn.

https://www.finn.no/333266781

Hils og smil til naboene når du ser dem og hjelp dem når de trenger det. Forholdet til myndighetene holder du til det som er nødvendig, så skal du se at ingen bryr seg.