Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  92 11386
Seriøst en anmerkning på ungdomskolen er verdt null.....

Samme sak med at du blir nedsatt i orden og oppførsel, hadde dette vært neste termin kunne du ha gjort en stor sak ut av det, men nå? Blir for dumt
Man kan ikke skylde på "Jeg viste ikke personen var umyndiggjort", for det er ditt ansvar å finne ut av før du legger ut video.

Kan ta et eksempel med en bil: Du låner en bil, det er ditt ansvar at forsikringen er i orden, at ALT virker i forsvarsmessig tilstand, alle lys og ALT.

Men akkurat som med bil og her, hvor lett er det EGENTLIG å sjekke alt dette hver eneste gang?
Du har nok loven på din side med tanke på at du ikke kunne vite at denne personen var umyndiggjort, med mindre han er tydelig funksjonshemmet.

Build a bridge, and get over it.
Det man har ikke så lange klagefristen på dette heller, så med mindre du ble nedsatt pga denne anmerkningen hadde jeg heller bare driti i saken og latt det være en lærepenge.
PΔX
Daybreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av maxphone Vis innlegg
Seriøst en anmerkning på ungdomskolen er verdt null.....

Samme sak med at du blir nedsatt i orden og oppførsel, hadde dette vært neste termin kunne du ha gjort en stor sak ut av det, men nå? Blir for dumt
Vis hele sitatet...
Det er mulig dere kan snakke av erfaring kan si det, men det er ikke det vi får høre av lærerene. Vi blir jo fortalt at første termin er nesten minst like viktig som andre termin og at det utrolig dumt å bli nedsatt på noen. Det var derfor jeg hadde lyst til å høre om andre var enig i meg at jeg var blitt urettferdig behandlet, for så å ta en prat med skolen igjen.

Men du har nok helt rett, det er verre å bli nedsatt nå i andre termin.
Sitat av skateward Vis innlegg
Men du har nok helt rett, det er verre å bli nedsatt nå i andre termin.
Vis hele sitatet...
Jeg hørte aldri noe mer om anmerkningene og fraværstimene jeg hadde i 8ende og 9ende klasse, og har egentlig ikke sett noe mer til 10ende siden opptaket til VGS heller. Har i ettertid jobbet på to arbeidsplasser som aldri engang gadd å sjekke ordenskarakteren på vitnemålet.
Treningsnarkoman
fcknfreak's Avatar
Drit i va lærerne sier.. Jeg går andre året på VGS og lærerne sier at vitnemålet har NESTEN ikke en drit å si. HVIS du skal studere videre, går du i jobb rett etter VGS så er det en annen sak. Og jeg tviler på at du skal gå ut i jobb etter ungdomsskolen. Og va du søker på til videregående kommer du uansett inn på 3 av valgene du har valgt. Og nedsatt orden og oppførsel har ikke all verdens å si. Du kommer nok inn på Studiespesialisering uansett, fult mulig du ikke vil inn på det, men er ikke et dumt valg.

Og for å være litt mer på sak. Du sier at vergen har kontaktet skolen, og utifra det jeg forstår er det fult mulig at de har avtalt at skolen skal gi deg straff/anmerkning ISTEDETFOR at det skulle bli rettssak. Altså at vergen vil at skolen skal ta seg av problemet, og gi deg en passende straff.

Og jeg antar at du var der når det ble filmet? altså er du medskyldig i filmingen.
Vergen burde kanskje passe litt bedre på hva personen h*n har omsorg for bedriver på formidagen?
Du kan jo til nøds vri det over på vergen?
At det påvirker skolegangen din i en negativ vei (især hvis han kommer inn vinduene!?)


Når jeg gikk på ungdomsskolen brukte det og komme 2stk (som hadde sin glanstid på 60tallet) uten tenner, en flat sekk, blomster og noen pinner.
Kan ikke si at jeg bestandig følte meg så trygg når jeg var i 13-14års alderen og jeg møtte dem i svingen av en koridor når de dro og suste rundt og fortalte meg/oss at de vær lærere og spurte oss om vi hadde fyr.

Når jeg tenker på det, så tror jeg det enda ligger et par filmer på youtube fra VGS som media og kommunikasjon lagde, der jeg er med - uten mitt samtykke.
PΔX
Daybreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av fcknfreak Vis innlegg
Drit i va lærerne sier.. Jeg går andre året på VGS og lærerne sier at vitnemålet har NESTEN ikke en drit å si. HVIS du skal studere videre, går du i jobb rett etter VGS så er det en annen sak. Og jeg tviler på at du skal gå ut i jobb etter ungdomsskolen. Og va du søker på til videregående kommer du uansett inn på 3 av valgene du har valgt. Og nedsatt orden og oppførsel har ikke all verdens å si. Du kommer nok inn på Studiespesialisering uansett, fult mulig du ikke vil inn på det, men er ikke et dumt valg.

Og for å være litt mer på sak. Du sier at vergen har kontaktet skolen, og utifra det jeg forstår er det fult mulig at de har avtalt at skolen skal gi deg straff/anmerkning ISTEDETFOR at det skulle bli rettssak. Altså at vergen vil at skolen skal ta seg av problemet, og gi deg en passende straff.

Og jeg antar at du var der når det ble filmet? altså er du medskyldig i filmingen.
Vis hele sitatet...
Jeg var der under filmingen ja. Men det var jo 150+ andre elever også? Det var i friminuttene og mens vi venta på bussene at filminga skjedde. Jeg ser ikke helt hvordan jeg kan være medskyldig i filming noe mer en de andre som er der? Og da jeg sa det til rektor sa han at "Jeg var medskyldig i å filme fordi jeg la det ut på nett." Og det gir vel egentlig ikke helt mening heller?

Og i så fall. Hvis vergen og skolen har avtalt det, så synes jeg at en gutt på snart 16 burde få vite om sånt. Og om det i det hele tatt er lov.

Sett det på spissen da. Hvis en dame fersker en person i å stjele utenom skoletid. Så melder hun fra til skolen og ber dem ta tak i det. Hun kan jo ikke be skolen om å ta loven i dems hender? Skolen kan varsle foreldrene eller/og butikken vedkommende stjal fra o.l, eller kan skolen gjøre som de vil?
Treningsnarkoman
fcknfreak's Avatar
Dette har da ingenting med stjeling å gjøre... Du VAR tilstede under filmingen, og det gjør for den saks skyld de 150+ medskyldig og. Har du aldri fått vite av lærerne at selv om du bare ser på mobbing, så er du med på det også hvis du ikke stopper det? Du er jo også medskyldig når du legger det ut på nett også, du sprer videoen. Og det er nok derfor du får anmerkning og ikke de 150+ andre. Fordi du var ikke bare medskyldig i å se på, men du formidlet det videre over internettet.
PΔX
Daybreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av fcknfreak Vis innlegg
Dette har da ingenting med stjeling å gjøre... Du VAR tilstede under filmingen, og det gjør for den saks skyld de 150+ medskyldig og. Har du aldri fått vite av lærerne at selv om du bare ser på mobbing, så er du med på det også hvis du ikke stopper det? Du er jo også medskyldig når du legger det ut på nett også, du sprer videoen. Og det er nok derfor du får anmerkning og ikke de 150+ andre. Fordi du var ikke bare medskyldig i å se på, men du formidlet det videre over internettet.
Vis hele sitatet...
*sukk* ja. Jeg vet dette, men har liksom klart å overbevise meg selv om at dette ikke er greit fra skolens sin side også. Men uansett, tror ikke jeg gidder å ta enda en prat med rektor. Helt ærlig så trodde jeg det kom til å være flere som så det fra min side, men det var det ikke. Jeg får bare bite i det sure eplet selv om jeg følger meg urettferdig behandlet. Jeg føler fremdeles at det er overraskende av skolen å straffe meg for noe jeg har gjort som egentlig ikke har noe med skolen å gjøre.

Mange av dere er uenig i tankegangen min, men kanskje ikke alle. Uansett så tror jeg at jeg sier meg ferdig med denne saken og går videre.

Takk for meninger uansett.
Den undervurderte
For å gjøre en kort Oppsummering av dette. En kompis av deg filmet når dere stod å snakket med en mann som ikke var helt god / Ustabil, la det ut på nettet uten verge's tillatelse. vel. Din rolle her sier jo seg selv: La ut video på nettet uten tillatelse. noe du ikke hadde fått heller.. i tillegg er du delaktig i filmingen hvis du stod med kompisen.

akkuratt som at jeg ikke kan gå i banken og be om å åpne en bankkonto før jeg er 18 uten foreldre's tillatelse.
PΔX
Daybreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av morfen94 Vis innlegg
For å gjøre en kort Oppsummering av dette. En kompis av deg filmet når dere stod å snakket med en mann som ikke var helt god / Ustabil, la det ut på nettet uten verge's tillatelse. vel. Din rolle her sier jo seg selv: La ut video på nettet uten tillatelse. noe du ikke hadde fått heller.. i tillegg er du delaktig i filmingen hvis du stod med kompisen.

akkuratt som at jeg ikke kan gå i banken og be om å åpne en bankkonto før jeg er 18 uten foreldre's tillatelse.
Vis hele sitatet...
Jeg stod ikke sammen med "kompisen" min. Ikke er han en kompis heller, men han lurte på om jeg kunne legge ut siden han "ikke klarte det". Dum som jeg var la jeg den ut for å flere treff på youtube-brukeren min.
Dette kommer fra en som har lang og god erfaring med å diskutere med skoler om straffetiltak og regler. Jeg har fått 5 anmerkninger dette halvåret, men hvor mange står igjen nå? Ingen, fordi jeg har dratt fram paragrafer og regler som sier ditt og datt og beviser at jeg ikke har gjort noe galt etc. Klarte for eksempel å få en lærer til å tillate lue og yttertøy inne, da han ble svar skyldig når jeg påpekte at det ikke sto noe om dette i Ordensreglement for Akershus fylkeskommunes videregående skoler. Jeg har også fått fjernet andre elevers anmerkninger osv. osv.

Jeg betviler ikke at det du gjorde var dumt gjort, eller at det kan ha vært imot norsk lov etc. etc., men skolen har ingen rett til å gi deg anmerkning for det. For det første skjedde det ulovlige utenfor skoletiden, slik du forklarer det (jeg er ikke medskyldig i mord selv om jeg er vitne til mord, på samme måte er du ikke medskyldig i filmingen selv om du var vitne til den). Det du har gjort som er imot norsk lov er å legge ut en film av en person som er umyndiggjort (noe du forøvrig ikke visste, slik jeg forstår deg), og dette skjedde utenfor skoletiden. Utenfor skoletiden har skolen intet ansvar, straffemakt eller rett til å bestemme over deg.

For det andre har ikke skolen rett til å gi deg anmerkning for noe som ikke er spesifikt imot skolens reglement. Det er selvfølgelig godt mulig at skolen din har et ordensreglement hvor det står at ulovlige handlinger fører til anmerkning. Jeg kan "Ordensreglement for Akershus fylkeskommunes videregående skole"-blekka ut og inn og bak-fram og opp-ned og speilvendt, forlengs og baklengs og kan derfor si at dette ikke står der. De har, derimot, rett til å anmelde forholdet, som enhver myndig person har ved enhver forbrytelse, som reflektes av Ordensreglement for Akershus fylkeskommunes videregående skole paragraf 11 "Anmeldelse av straffbare forhold: Skolen v/rektor kan anmelde straffbare forhold til politiet".

Jeg er usikker på om det er ulovlig å legge ut filmer av en person som har gitt samtykke, men som er umyndiggjort uten at du vet om det... Det er jo umulig for deg å vite om han er umyndiggjort? Han kan jo fremstå som Nils Smartingen Snillegutt Svigermorsdrøm selv, han, og likevel være umyndiggjort. Det blir litt som at det skal være ulovlig å spise en pai som noen har bakt inn hasj i uten at du vet det. Som sagt er jeg ikke kvalifisert til å uttale meg om akkurat dette, så ta det siste avsnittet med en klype salt, men jeg tør påstå at du kan stole nokså sikkert på de andre avsnittene.
Sist endret av BjørnHarrier; 2. januar 2011 kl. 12:46.
PΔX
Daybreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av BjørnHarrier Vis innlegg
Dette kommer fra en som har lang og god erfaring med å diskutere med skoler om straffetiltak og regler. Jeg har fått 5 anmerkninger dette halvåret, men hvor mange står igjen nå? Ingen, fordi jeg har dratt fram paragrafer og regler som sier ditt og datt og beviser at jeg ikke har gjort noe galt etc. Klarte for eksempel å få en lærer til å tillate lue og yttertøy inne, da han ble svar skyldig når jeg påpekte at det ikke sto noe om dette i Ordensreglement for Akershus fylkeskommunes videregående skoler. Jeg har også fått fjernet andre elevers anmerkninger osv. osv.

Jeg betviler ikke at det du gjorde var dumt gjort, eller at det kan ha vært imot norsk lov etc. etc., men skolen har ingen rett til å gi deg anmerkning for det. For det første skjedde det ulovlige utenfor skoletiden, slik du forklarer det (jeg er ikke medskyldig i mord selv om jeg er vitne til mord, på samme måte er du ikke medskyldig i filmingen selv om du var vitne til den). Det du har gjort som er imot norsk lov er å legge ut en film av en person som er umyndiggjort (noe du forøvrig ikke visste, slik jeg forstår deg), og dette skjedde utenfor skoletiden. Utenfor skoletiden har skolen intet ansvar, straffemakt eller rett til å bestemme over deg.

For det andre har ikke skolen rett til å gi deg anmerkning for noe som ikke er spesifikt imot skolens reglement. Det er selvfølgelig godt mulig at skolen din har et ordensreglement hvor det står at ulovlige handlinger fører til anmerkning. Jeg kan "Ordensreglement for Akershus fylkeskommunes videregående skole"-blekka ut og inn og bak-fram og opp-ned og speilvendt, forlengs og baklengs og kan derfor si at dette ikke står der. De har, derimot, rett til å anmelde forholdet, som enhver myndig person har ved enhver forbrytelse, som reflektes av Ordensreglement for Akershus fylkeskommunes videregående skole paragraf 11 "Anmeldelse av straffbare forhold: Skolen v/rektor kan anmelde straffbare forhold til politiet".

Jeg er usikker på om det er ulovlig å legge ut filmer av en person som har gitt samtykke, men som er umyndiggjort uten at du vet om det... Det er jo umulig for deg å vite om han er umyndiggjort? Han kan jo fremstå som Nils Smartingen Snillegutt Svigermorsdrøm selv, han, og likevel være umyndiggjort. Det blir litt som at det skal være ulovlig å spise en pai som noen har bakt inn hasj i uten at du vet det. Som sagt er jeg ikke kvalifisert til å uttale meg om akkurat dette, så ta det siste avsnittet med en klype salt, men jeg tør påstå at du kan stole nokså sikkert på de andre avsnittene.
Vis hele sitatet...
Takk! Du bekrefter her flere av tingene som jeg har innbilt meg. Jeg har selv klart å prate meg unna anmerkninger før også btw. Uansett, har innstilt meg på å la den ligge, men jeg har likevel lyst til å sloss for å få den bort av prinsipielle grunner.

Jeg mener at skolen ikke kan forvente at de kan gjøre som de vil og handle urett mot 15-16 år gamle engasjerte ungdommer uten å få gjøre opp for seg! Vi begynner å nærme oss myndighetsalderen og når de gjør ting som faktisk kan få konsekvenser for oss uten rett eller myndighet til det så burde det være lov til å si ifra!
når jeg gikk på ungdomskolen, skulle de liksom sette ned orden/oppførsel karakterene mine over en MSN status jeg hadde skrevet hjemme "fordi den var skole relatert" holdt med og true med politianmeldelse for trakassering & aviser...
Sitat av Shellshock Vis innlegg
når jeg gikk på ungdomskolen, skulle de liksom sette ned orden/oppførsel karakterene mine over en MSN status jeg hadde skrevet hjemme "fordi den var skole relatert" holdt med og true med politianmeldelse for trakassering & aviser...
Vis hele sitatet...
Hva var det du hadde skrevet?
Sitat av skateward Vis innlegg
Takk! Du bekrefter her flere av tingene som jeg har innbilt meg. Jeg har selv klart å prate meg unna anmerkninger før også btw. Uansett, har innstilt meg på å la den ligge, men jeg har likevel lyst til å sloss for å få den bort av prinsipielle grunner.

Jeg mener at skolen ikke kan forvente at de kan gjøre som de vil og handle urett mot 15-16 år gamle engasjerte ungdommer uten å få gjøre opp for seg! Vi begynner å nærme oss myndighetsalderen og når de gjør ting som faktisk kan få konsekvenser for oss uten rett eller myndighet til det så burde det være lov til å si ifra!
Vis hele sitatet...
Np

Hvis du har lyst til å virkelig sloss for å få fjernet den anmerkningen så får du gi meg nummeret til rektoren din da vet du, så kan jeg ta en alvorsprat me'n

Det du skriver om hvordan de behandler ungdom er forøvrig helt riktig i min bok. Det irriterer meg for eksempel grenseløst at jeg fikk anmerkning for å være politisk engasjert på skolen.

Det har i alle år vært lov å gå på butikken i skoletiden på ungdomsskolen jeg gikk på. Det året jeg begynte der, ble det forbudt. Vi argumenterte for å få det tillatt igjen, men så smalt det fra rektor:

Den neste som tar opp forbudet mot å gå på butikken i friminuttet får anmerkning.
Vis hele sitatet...
Da jeg er den jeg er, tok jeg på meg ansvaret for å bli den neste. Jaggu var ikke rektor frekk nok til å sette anmerkning på meg for det. Jeg dro fram blekka med skolens regler og viste at det ikke sto noe om at det ikke var lov å ha egne meninger, og at dersom dette er slik skolen skal være har den store likheter med et kommunistisk samfunn. Det endte med at det ikke var tillatt å gå på butikken, men forbudet var helt tydelig for syns skyld og vi ble sjelden straffet for å gjøre det, selv om vi ble tatt.

Likevel er det fryktelig irriterende og urettferdig at de kan få seg til å sette anmerkning for noe sånt.
Sist endret av BjørnHarrier; 3. januar 2011 kl. 22:22.
PΔX
Daybreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av BjørnHarrier Vis innlegg
Np

Hvis du har lyst til å virkelig sloss for å få fjernet den anmerkningen så får du gi meg nummeret til rektoren din da vet du, så kan jeg ta en alvorsprat me'n

Det du skriver om hvordan de behandler ungdom er forøvrig helt riktig i min bok. Det irriterer meg for eksempel grenseløst at jeg fikk anmerkning for å være politisk engasjert på skolen.

Det har i alle år vært lov å gå på butikken i skoletiden på ungdomsskolen jeg gikk på. Det året jeg begynte der, ble det forbudt. Vi argumenterte for å få det tillatt igjen, men så smalt det fra rektor:



Da jeg er den jeg er, tok jeg på meg ansvaret for å bli den neste. Jaggu var ikke rektor frekk nok til å sette anmerkning på meg for det. Jeg dro fram blekka med skolens regler og viste at det ikke sto noe om at det ikke var lov å ha egne meninger, og at dersom dette er slik skolen skal være har den store likheter med et kommunistisk samfunn. Det endte med at det ikke var tillatt å gå på butikken, men forbudet var helt tydelig for syns skyld og vi ble sjelden straffet for å gjøre det, selv om vi ble tatt.

Likevel er det fryktelig irriterende og urettferdig at de kan få seg til å sette anmerkning for noe sånt.
Vis hele sitatet...
Slapp du anmerkningen?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Den ble fjernet ja. Ble satt noe i nærheten av ti anmerkninger det året, men jeg gikk ut med 2, da det nesten ALLTID finnes et eller annet i opplæringsloven du kan bruke til å bevise at en anmerkning er satt på ugyldig grunnlag.

EDIT: Lol @ way to revive dead thread, sorry.
Sist endret av BjørnHarrier; 15. august 2011 kl. 21:50.
PΔX
Daybreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av BjørnHarrier Vis innlegg
Den ble fjernet ja. Ble satt noe i nærheten av ti anmerkninger det året, men jeg gikk ut med 2, da det nesten ALLTID finnes et eller annet i opplæringsloven du kan bruke til å bevise at en anmerkning er satt på ugyldig grunnlag.

EDIT: Lol @ way to revive dead thread, sorry.
Vis hele sitatet...
Ehm, litt sent svar.
Jeg fikk anmerkning, ble nedsatt, slapp anmeldelse.

Case closed.
Hei igjen, bra at det gikk bra til slutt :-)
Sitat av Serpentor Vis innlegg
Hei igjen, bra at det gikk bra til slutt :-)
Vis hele sitatet...
Kjempebra, han ble nedsatt i orden..
Jeg ble utvist dagen ut pga jeg "gnistet" med en lighter! Så du er ikke alene med idiotiske rektorer. Skoleverket er som det i ordet selv sier et jævla værk!
Er en stakkar paranoid fyr her i Larvik som heter Steinar. Tviler på at det er samme fyren da.
Nå har jeg ikke lest igjennom absolutt alt som er blitt skrevet her, men selv om mye kan synes å være opplagt, så er det ikke det for deg.
Jeg synes du skal be om ett møte med rektor helst med foreldrene dine tilstede og be om en forklaring.
Mulig han hadde god grunn til å gi deg anmerkning, men hvordan skal en elev unngå å gjøre samme tabbe flere ganger når rektor ikke tar seg bryet til å sette seg ned med eleven og gå igjennom det i sammen, og forklare nøyaktig hva som er grunnen til anmerkningen?!
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Nå har jeg ikke lest igjennom absolutt alt som er blitt skrevet her, men selv om mye kan synes å være opplagt, så er det ikke det for deg.
Jeg synes du skal be om ett møte med rektor helst med foreldrene dine tilstede og be om en forklaring.
Mulig han hadde god grunn til å gi deg anmerkning, men hvordan skal en elev unngå å gjøre samme tabbe flere ganger når rektor ikke tar seg bryet til å sette seg ned med eleven og gå igjennom det i sammen, og forklare nøyaktig hva som er grunnen til anmerkningen?!
Vis hele sitatet...
Tråden ble laget i 2010..
Sitat av Settoz Vis innlegg
Tråden ble laget i 2010..
Vis hele sitatet...
Au.. filleren. Takk for opplysningen.
Sitat av Skateward Vis innlegg
Så spørsmålet mitt er som følger, er dette lov? Kan jeg få en anmerkning av skolen for å legge ut en video av en random person på internett når jeg ikke gjør dette i skoletiden? Skal jeg bare finne meg i det å bite i det sure eplet?
Vis hele sitatet...
Komplisert sak.

Skolen kan antakelig nekte deg å filme på deres område, men når det allerede er skjedd kan de ikke nekte deg å publisere filmen. Det er ytringsfrihet i Norge, og begrunnelsen om at du må ha tillatelse til å filme på skolens område er ikke gyldig i forhold til å kreve at du skal slette innholdet fra YouTube.

Derimot virker dette som en person som ikke er helt psykisk stabil. Om hans samtykke er gyldig eller ikke er altså en annen sak. Her er det snakk om nyanser, men jeg vil anta at "litt gale" personer som er myndige over seg selv kan samtykke. Men dette er en sak mellom deg og denne personen eller dens foresatte, altså ikke noe skolen har noe med.

At han setter deg ned i orden virker tvilsomt. I hvert fall med begrunnelsen "Delaktig i filming av person i skolegården og publisering av film på nett." Særlig tvilsomt er det i lys av den første begrunnelsen.

Hva du publiserer på nett har skolen rett og slett ikke noe med. Hva du gjør i skolegården har de nok noe med, kanskje også når det skjer utenom skoletid. Men jeg betviler det, siden det er vanlig at folk i Norge bruker skolegården til å leke og drive sport utenom skoletid, det er en slags offentlig plass. Jeg mener dette ikke gir grunnlag for å sette deg ned i orden eller gi deg anmerkning, da videoen og samtalen ikke har noen relevans til skolen som institusjon eller dens omdømme. Denne begrunnelsen kan du bruke.

Du burde be om kopi av gjeldende regelverk og kjøre en formell klage, og også laste opp filmen igjen og argumentere med ytringsfrihet, at det ikke skjedde i skoletiden, og at dette ikke har noen relevans i forhold til din oppførsel på skolen.

Trist å konstatere slik fascistisk formynderoppførsel fra skolens ledelse.

Sitat av Skateward Vis innlegg
Ehm, litt sent svar.
Jeg fikk anmerkning, ble nedsatt, slapp anmeldelse.

Case closed.
Vis hele sitatet...
Så utrolig feigt av deg. Du burde stått opp mot disse formynderne som setter seg selv over ytringsfriheten og norsk lov. Det du gjorde var ikke ulovlig, og saken hadde blitt henlagt. Du burde laste opp filmen igjen og kjøre formell klage på nedsatt karakter i orden.
Sitat av EliteBook Vis innlegg
Er en stakkar paranoid fyr her i Larvik som heter Steinar. Tviler på at det er samme fyren da.
Vis hele sitatet...
Artig fyr det da! Går rundt her og der og snakker litt med seg selv og sånt
PΔX
Daybreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av smekk Vis innlegg
At han setter deg ned i orden virker tvilsomt. I hvert fall med begrunnelsen "Delaktig i filming av person i skolegården og publisering av film på nett." Særlig tvilsomt er det i lys av den første begrunnelsen.
Vis hele sitatet...
Det var denne anmerkningen som gjorde at jeg vippet ned, altså ble jeg ikke nedsatt på grunn av denne hendelsen alene.

Sitat av smekk Vis innlegg
Så utrolig feigt av deg. Du burde stått opp mot disse formynderne som setter seg selv over ytringsfriheten og norsk lov. Det du gjorde var ikke ulovlig, og saken hadde blitt henlagt. Du burde laste opp filmen igjen og kjøre formell klage på nedsatt karakter i orden.
Vis hele sitatet...
Jeg kjempet faktisk ganske lenge over dette, men etterhvert innså jeg at det kanskje ikke var verdt det. Du vet, det er ganske enkelt å komme med sånne oppfordringer over internett, men jeg skal faktisk kunne stå for det i etterkant. Jeg gidder ikke være den drittungen som aldri kan ta en smekk uten å diskutere det. Rektor ble drittlei meg da jeg banket på kontoret hans mange ganger for å få en ordentlig prat med han. Han var like sta hver gang og jeg ga opp.

Faktisk bryr jeg meg ikke lenger. Da jeg skrev denne tråden for et knapt år siden var alt dette mye mer viktig for meg enn nå. Jeg har kommet inn på skolen jeg ville så igjen, case closed.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Kjempebra, han ble nedsatt i orden..
Vis hele sitatet...
Nedsatt eller anmeldelse? Ouff, vanskelig valg..
Sitat av BjørnHarrier Vis innlegg
Klarte for eksempel å få en lærer til å tillate lue og yttertøy inne, da han ble svar skyldig når jeg påpekte at det ikke sto noe om dette i Ordensreglement for Akershus fylkeskommunes videregående skoler.
Vis hele sitatet...
Kan ikke skolene ha egne regler?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Kan ikke skolene ha egne regler?
Vis hele sitatet...
Forsåvidt:

§ 12 Utfyllende regler for den enkelte skole

Skoleutvalget kan innenfor rammen av lover, forskrifter og dette reglement vedta utfyllende ordensregler spesielt for skolen. Slike regler kan gis for bruk av kantinen og inntak av mat og drikke, røyking i skolegården, bruk av spesielle lokaler og utstyr, ordenstjeneste, parkering, skolebibliotek, internatreglement, skoleturer og for skoleavis.
Vis hele sitatet...
Men, VGSen jeg gikk på hadde ikke vedtatt slike regler. Etter at posten ble skrevet har de omgått regelverket ved å vedta regler for "bruk av spesielle lokaler" som sier at man ikke kan ha på seg lue i det rommet. Det morsomme er at det virker som denne regelen har blitt vedtatt for absolutt alle lokaler.

Ett argument jeg brukte i forbindelse med forkjempelse av denne vedtekten var at dersom folk var kalde, burde de få lov å ha på seg jakken sin; det er faktisk det den, i utgangspunktet, er til. Dessverre hjalp det ikke, og jeg gadd ikke gå videre med det, da jeg uansett ikke skulle gå der neste år (dvs fra i dag av)
Sist endret av BjørnHarrier; 18. august 2011 kl. 10:30.
Sitat av Fusjon Vis innlegg
Nedsatt eller anmeldelse? Ouff, vanskelig valg..
Vis hele sitatet...
Hva skulle skje om han ble anmeldt? Han hadde tilatelse til å legge den ut!
PΔX
Daybreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av Settoz Vis innlegg
Hva skulle skje om han ble anmeldt? Han hadde tilatelse til å legge den ut!
Vis hele sitatet...
Ja, men han som ble filmet er umyndiggjort noe jeg ikke viste da. Om han gir tillatelse eller ikke har tydeligvis ingenting å si.
Sitat av TheSunshine Vis innlegg
Jeg ble utvist dagen ut pga jeg "gnistet" med en lighter! Så du er ikke alene med idiotiske rektorer. Skoleverket er som det i ordet selv sier et jævla værk!
Vis hele sitatet...
Kastet en fyrverkerilunte-utvist 2 dager.
Hva skjer med at alle "raringene" her i landet heter Steinar? Har en her i Oslo også, som går rundt på Grønland og spør etter 20-kroninger til loppemarked.

Men denne Steinar'n er koselig, han altså
Vår raring heter Agnar, også har vi en som er litt mindre rar som heter Arne
Det er en grunnlov å kunne gjøre slik man vil, og det er lov å filme andre og legge det ut hvis du får tillatelse. Det er bare rett og rimelig. Grunnloven går over eventuelle regler skolen måtte prakke på deg.
Mange her som ikke skjønner en dritt. Du har lagt ut en film som er filmet på skolens område i skoletiden. Hadde du satt deg inn i reglene hadde du visst tidligere at det er ulovlig å filme på skolens eiendom. Om vedkommende samtykket eller ei spiller ingen trille. Særlig ikke når skolen er klar over at denne personen er utilregneling på mange måter.

PS: Det er ikke en "grunnlov" og kunne gjøre hva man vil.
Jeg vil vel si at det er litt langt å anmelde det.

Men denne Steinar, har han en diagnose e.l?

Hvis han da er psykisk ustabil, eller rett og slett veldig tilbakestående, så ville jeg selv reagert da det ikke er "etisk" riktig i mitt hode. Men anmeldelse, nææh.

(Tenkte om han ikke helt skjønte hva han begikk seg ut på.)
Sitat av Dagdriver Vis innlegg
Det er en grunnlov å kunne gjøre slik man vil, og det er lov å filme andre og legge det ut hvis du får tillatelse. Det er bare rett og rimelig. Grunnloven går over eventuelle regler skolen måtte prakke på deg.
Vis hele sitatet...
Jeg lurer litt på om du bare viser manglende forståelse for det som står i Grunnloven, eller om du faktisk ikke har lest Grunnloven i det hele tatt. Det står intet i Grunnloven om at man kan gjøre som man vil, ei heller vil dette gå under ytringsfriheten. Det eneste spørsmålet er egentlig hvorvidt skolens fremgangsmåte er lovlig, men som trådstarter har påpekt er ikke det særlig interessant for hans vedkommende lenger.
Har selv fått trusler om utvisning av rektor på ungdomskolen pga en MSN status jeg hadde skrevet i fritiden (det var ingenting ulovelig i den) jeg bare forklarte at hvis han prøvde, ville jeg kontakte medier/anmelde han for trakasering! det endte med at saken ble "henlagt" . Uansett poenget mitt er at så lenge du forklarer at du villig til gjøre mye av det på prinsipp, og at de ikke har noe grunnlag til det de gjør, så pleier det og fungere!
Sist endret av Shellshock; 23. august 2011 kl. 01:14.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av BjørnHarrier Vis innlegg
Dette kommer fra en som har lang og god erfaring med å diskutere med skoler om straffetiltak og regler. Jeg har fått 5 anmerkninger dette halvåret, men hvor mange står igjen nå? Ingen, fordi jeg har dratt fram paragrafer og regler som sier ditt og datt og beviser at jeg ikke har gjort noe galt etc. Klarte for eksempel å få en lærer til å tillate lue og yttertøy inne, da han ble svar skyldig når jeg påpekte at det ikke sto noe om dette i Ordensreglement for Akershus fylkeskommunes videregående skoler. Jeg har også fått fjernet andre elevers anmerkninger osv. osv.

Jeg betviler ikke at det du gjorde var dumt gjort, eller at det kan ha vært imot norsk lov etc. etc., men skolen har ingen rett til å gi deg anmerkning for det. For det første skjedde det ulovlige utenfor skoletiden, slik du forklarer det (jeg er ikke medskyldig i mord selv om jeg er vitne til mord, på samme måte er du ikke medskyldig i filmingen selv om du var vitne til den). Det du har gjort som er imot norsk lov er å legge ut en film av en person som er umyndiggjort (noe du forøvrig ikke visste, slik jeg forstår deg), og dette skjedde utenfor skoletiden. Utenfor skoletiden har skolen intet ansvar, straffemakt eller rett til å bestemme over deg.

For det andre har ikke skolen rett til å gi deg anmerkning for noe som ikke er spesifikt imot skolens reglement. Det er selvfølgelig godt mulig at skolen din har et ordensreglement hvor det står at ulovlige handlinger fører til anmerkning. Jeg kan "Ordensreglement for Akershus fylkeskommunes videregående skole"-blekka ut og inn og bak-fram og opp-ned og speilvendt, forlengs og baklengs og kan derfor si at dette ikke står der. De har, derimot, rett til å anmelde forholdet, som enhver myndig person har ved enhver forbrytelse, som reflektes av Ordensreglement for Akershus fylkeskommunes videregående skole paragraf 11 "Anmeldelse av straffbare forhold: Skolen v/rektor kan anmelde straffbare forhold til politiet".

Jeg er usikker på om det er ulovlig å legge ut filmer av en person som har gitt samtykke, men som er umyndiggjort uten at du vet om det... Det er jo umulig for deg å vite om han er umyndiggjort? Han kan jo fremstå som Nils Smartingen Snillegutt Svigermorsdrøm selv, han, og likevel være umyndiggjort. Det blir litt som at det skal være ulovlig å spise en pai som noen har bakt inn hasj i uten at du vet det. Som sagt er jeg ikke kvalifisert til å uttale meg om akkurat dette, så ta det siste avsnittet med en klype salt, men jeg tør påstå at du kan stole nokså sikkert på de andre avsnittene.
Vis hele sitatet...
hvor fant du denne "blekka"? og kan du linke meg til moss sin? (verket skole)