Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  92 11378
For noen uker siden skjedde det noe litt kjipt med meg og noen, la oss
si, kamerater. På ungdomsskolen jeg går på nå kommer det fra tid til
annen en mann som ikke er helt god. Han forteller mange historier og er
utrolig morsom, men han får ikke lov til å besøke skolen så det ender
alltid med at en lærer, inspektør eller rektor ber han forlate skolens
område.

Uansett, denne mannen (Steinar) var på besøk hos oss noen dager etter hverandre. Og en bekjent av meg tok seg den frihet og filme mye av det
han sa og gjorde. Steinar sier selv på filmen at vi hadde full tilatelse til å legge det ut på nettet (youtube, facebook e.l) så jeg tok på meg
den jobben.

Etter noen dager kommer rektor og henter meg ut av timen. Han sier at
han hadde sett filmen og hadde hørt at det var jeg som la den ut. Jeg
var ærlig og sa ja. Deretter fortalte han meg at det ikke var lov til å
filme på skolens område å bla, bla bla.. Uansett så endte det med at jeg
måtte fjerne videoen, noe jeg gjorde.

Så, tre dager senere så jeg at jeg hadde fått en anmerkning som gikk på oppførsel. "Filmer og trakaserer person i skoletiden. Publiserer på nett." eller noe i den duren.

Da jeg så dette besøkte jeg rektors kontor og forklarte at jeg ikke hadde filmet og ikke var tilstede på hele filmen en gang. Han sa at han skulle endre "ordlyden" og nok med det.

Nå står det ordrett: "Delaktig i filming av person i skolegården og publisering av film på nett."


Så spørsmålet mitt er som følger, er dette lov? Kan jeg få en anmerkning av skolen for å legge ut en video av en random person på internett når jeg ikke gjør dette i skoletiden? Skal jeg bare finne meg i det å bite i det sure eplet? Eller skal jeg diskutere saken med rektor en gang til? Beklager lang post og skrivefeil, men kunne virkelig tenke meg å høre deres tanker. For jeg synes det er rart at skolen kan gi meg anmerkning! Hvis de vil gå til retten mot meg så er det noe annet, men en anmerkning? Og btw så er det den ene anmerkningen der som faktisk gjør at jeg blir nedsatt i oppførsel så den har noe å si.

-Takk
er det steinar fra nøtterøy / tønsberg?
Haha, så dumme ansatte skolen din har. Skoler sier jo selv at vis du slår deg på skolens område etter skoletid, så tar ikke de ansvar - Det var et eksempel. Men dette er noe av det samme. Vis dette skjedde etter skoletid, så har faktisk skolen dummet seg ut, og at det er de som egentlig bør bite i det sure eplet.
PΔX
Daybreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av erlnd2210 Vis innlegg
Haha, så dumme ansatte skolen din har. Skoler sier jo selv at vis du slår deg på skolens område etter skoletid, så tar ikke de ansvar - Det var et eksempel. Men dette er noe av det samme. Vis dette skjedde etter skoletid, så har faktisk skolen dummet seg ut, og at det er de som egentlig bør bite i det sure eplet.
Vis hele sitatet...
Altså, filminga skjedde i skoletiden, men ikke av meg. Men jeg la ut filmen men det var ikke i skoletiden. Så jeg ser ikke hva jeg har gjort galt.
Sitat av skateward Vis innlegg
Altså, filminga skjedde i skoletiden, men ikke av meg. Men jeg la ut filmen men det var ikke i skoletiden. Så jeg ser ikke hva jeg har gjort galt.
Vis hele sitatet...
Da har du så absolutt ikke gjort noe galt. Du hadde jo full tillatelse til å publisere den.

Ta en skikkelig snakk med rektor en gang til, gjerne med foresatte, og forklar historien nøyaktig slik den var. Og uansett, kan de bevise at filmingen foregikk i skoletiden?
Typisk rasshøl rektor, gi han ett tupp i rævva fra meg.
Sist endret av Zeco; 17. desember 2010 kl. 17:21.
Dette hadde ikke jeg godtatt i hvertfall.

Jeg ville bedt om et møte med ledelsen og fått litt mer klarhet i saken.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Uansett hadde du fått lov av denne Steinar til å legge ut filmen. Så jeg ser virkelig ikke hva som er galt.
Har de bevis for at det skjedde i skoletiden, skaff deg et alibi, snakk med denne Steinar og vennene dine og si alt skjedde etter skoletid :')
Er vel ikke ulovlig å legge ut en film av en person som samtykker? Gå til avisen og kritiser rektor
PΔX
Daybreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Har de bevis for at det skjedde i skoletiden, skaff deg et alibi, snakk med denne Steinar og vennene dine og si alt skjedde etter skoletid :')
Vis hele sitatet...
Jeg kommer ikke til å prøve å ljuge på meg et alibi, men syntes kanskje det var litt rart av rektor å straffe meg på den måten med noe han ikke har noe med.
en ting jeg lurte litt på i denne saken er "steinar", ut i fra fortellingen kan det nesten høres ut som han kan være noe psykisk ustabil/utviklingshemmet, om han er det, synes jeg det i hele tatt er veldig rart å legge ut en film om dette.

Også må man evt sjekke om "steinar" er myndig, om dette er en person som kan være umyndiggjort, altså at han ikke rår over eget liv, da går det selvsagt ikke an å legge ut noe selv om han samtykker. Misstenker det kanskje ligger noe i dette, siden personen til stadig blir bortvist fra skole osv.
PΔX
Daybreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av seven_up Vis innlegg
en ting jeg lurte litt på i denne saken er "steinar", ut i fra fortellingen kan det nesten høres ut som han kan være noe psykisk ustabil/utviklingshemmet, om han er det, synes jeg det i hele tatt er veldig rart å legge ut en film om dette.

Også må man evt sjekke om "steinar" er myndig, om dette er en person som kan være umyndiggjort, altså at han ikke rår over eget liv, da går det selvsagt ikke an å legge ut noe selv om han samtykker. Misstenker det kanskje ligger noe i dette, siden personen til stadig blir bortvist fra skole osv.
Vis hele sitatet...
Altså, kan jo legge til dette da.

Jeg fikk en telefon fra læreren hvor jeg fikk beskjed om at Steinar hadde en egen verge og at vergen vurderte å saksøke meg. Syntes ikke det var en kul beskjed, men greit nok. (Har ikke hørt noe enda så tror ikke det ble noe av)

Uansett så har vel ikke det noe med skolen å gjøre?
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Steinar jobbet vel en gang i tiden som lærer i matematikk ved nøtterøy om jeg ikke tar helt feil. Grunnen til at han blir bortvist fra skolen er nok ikke fordi han virker psykisk ustabil, men fordi han forstyrrer undervisningen blant annet med å klatre gjennom vinduer med ski på bena, fremføre diverse sportslige øvelser og direkte trakassere kvinnlige lærere. Hvorvidt han faktisk er psykisk syk skal jeg ikke uttale meg noe om.

Foruten om dette ville jeg tro rektoren valgte å gi deg/dere sanksjoner for å forebygge videre utvikling av problemet, noe som i dette tilfellet er tydelig latterliggjøring av en stakkars mann som ikke skjønner hva dere ler av. Noe jeg forøvrig støtter han fullt ut i. Miljøet på Borgheim er et hælvete, for å si det rett ut.
Sist endret av Johnny B; 17. desember 2010 kl. 17:37.
Da er steinar umyndiggjort, dette forklarer mye. Da må du altså søke vergen om tillatelse for å gjøre ting på steinar sine vegne, hans ord betyr ikke noe. Det samme ville de sagt i banken om steinar ville ha lån på 2 mill, altså skriftlig tillatelse fra verge, evt overformynderiet.

Du har med andre ord gjort en kriminell handling i skoletiden, dette kan absolutt skolen straffe deg for. det er ulovlig å filme å legge ut videoer av andre uten deres samtykke.

Prøv å film neste gang dere har en muntlig høring eller noe, altså filme i skoletiden, og legg ut. Det samme vil skje om personen er under 18 år, og ikke vil at du skal legge ut.

Synes forresten det er veldig bra skolen tar tak i dette, jeg har selv både arbeidet og opplevd psykisk utviklingshemming i familie, og jeg har enda ikke hørt om noen som har filmet de for å ha morro av de( og ja jeg vet, de kan si mange rare og artige ting), veldig merkelig oppførsel av en normal ungdom..
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Rektoren min så meg i en annen tulle litt i fåj,en(det største rommet med masse små rom rundt) så sier hun,må dere slutte og tulle og pelle dere tilbake til klasserommene deres. etterpå, da vi ikke hadde gått inn sier hun,Nei nå gjorde dere ikke som jeg sa,dere skal få en advarsel!gå og kle på dokker og gå heim
Sitat av seven_up Vis innlegg
en ting jeg lurte litt på i denne saken er "steinar", ut i fra fortellingen kan det nesten høres ut som han kan være noe psykisk ustabil/utviklingshemmet, om han er det, synes jeg det i hele tatt er veldig rart å legge ut en film om dette.

Også må man evt sjekke om "steinar" er myndig, om dette er en person som kan være umyndiggjort, altså at han ikke rår over eget liv, da går det selvsagt ikke an å legge ut noe selv om han samtykker. Misstenker det kanskje ligger noe i dette, siden personen til stadig blir bortvist fra skole osv.
Vis hele sitatet...
Hadde det vært en trygdet mann som valset bort til skolen hver eneste dag og hadde det moro i samvær med ungdom ville du vel også ville ha han vekk fra skolen. Såklart, man vet jo aldri hva som er hendsikten, kan faktisk hende personen er oppegående, uføre/trygdet, ensom og vil interagere med ungdom for å sprite opp hverdagen Ta det riktig opp, er ikke kritikk vil bare la deg være oppmerksom på at din tolkning kan være feil.

Fanken, er jeg så treig på tastaturet, nå ble innsynsvinkelen en hel annen. Du har jo rett, shot my legs off
Sist endret av Vegardino; 17. desember 2010 kl. 17:38.
Vegardino: Ts sier selv han har hatt kontakt med vergen til steinar, altså dette er en umyndig person, det blir det samme som å filme en 9 år gammel jente å legge ut pga hun sier det er greit, noe som er feil. Man er under foreldrenes myndighet til man er 18år.
PΔX
Daybreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av seven_up Vis innlegg
Da er steinar umyndiggjort, dette forklarer mye. Da må du altså søke vergen om tillatelse for å gjøre ting på steinar sine vegne, hans ord betyr ikke noe. Det samme ville de sagt i banken om steinar ville ha lån på 2 mill, altså skriftlig tillatelse fra verge, evt overformynderiet.

Du har med andre ord gjort en kriminell handling i skoletiden, dette kan absolutt skolen straffe deg for. det er ulovlig å filme å legge ut videoer av andre uten deres samtykke.

Prøv å film neste gang dere har en muntlig høring eller noe, altså filme i skoletiden, og legg ut. Det samme vil skje om personen er under 18 år, og ikke vil at du skal legge ut.

Synes forresten det er veldig bra skolen tar tak i dette, jeg har selv både arbeidet og opplevd psykisk utviklingshemming i familie, og jeg har enda ikke hørt om noen som har filmet de for å ha morro av de( og ja jeg vet, de kan si mange rare og artige ting), veldig merkelig oppførsel av en normal ungdom..
Vis hele sitatet...
Jeg er i ettertid fullt klar over at det var dumt og umoralsk, men hvofor kan skolen straffe meg for det, da jeg ikke har gjort noe galt i skoletiden.

Blir vel litt som hvis skolen hadde busta meg i å stjele. De kunne sagt ifra til politiet, butikken, forldre etc, men kunne vel ikke gitt meg en "skolestraff" for det? altså en anmerkning eller gjensitting e.l? Dette gjelder selvsagt bare hvis det er utenfor skoletiden.
Sitat av seven_up Vis innlegg
Vegardino: Ts sier selv han har hatt kontakt med vergen til steinar, altså dette er en umyndig person, det blir det samme som å filme en 9 år gammel jente å legge ut pga hun sier det er greit, noe som er feil. Man er under foreldrenes myndighet til man er 18år.
Vis hele sitatet...
Refresh page. Skrev du hadde rett, kan ikke mye for at jeg er sinke på tastaturet, dessverre.
Lurer på hvordan folk får lov til å legge ut filmer av mgp jr, tror du bør bevandre deg noe i loven.
Sist endret av Vegardino; 17. desember 2010 kl. 17:45.
Rektor sier jo ordrett hvorfor du får anmerkning: "Delaktig i filming av person i skolegården og publisering av film på nett.

Om du så filmer alle jentene i jentegarderoben, spiller det ikke noen rolle om filmen blir lagt på nett først om ettermiddagen. ekstremt eksempel.

Men du ser poenget, filmen ble laget i skoletiden, noe som er ulovlig å gjøre inntil dere har fått tillatelse av vergen til steinar, evt overformynderiet.

Skolen er med andre ord underlagt vanlig norsk lov i tillegg til deres egne regler.
Sist endret av seven_up; 17. desember 2010 kl. 17:46.
Vet ikke helt om du kan komme deg helskinnet ut av dette sånn helt uten videre.

Slik jeg forstår det er denne personen du har filmet antakeligvis unormalt evneveik og de fleste voksne vil nok også se på intensjonen bak å publisere dette materialet på Internett som en type utspekulert mobbing. Hans samtykke er nok ikke så mye verdt. De voksne må straffe deg for å vise at en slik oppførsel ikke aksepteres.

Ta det som en lærepenge, nedsatt oppførselskarakter på ungdsomskolen betyr egentlig bare at du er en helt normal person.
PΔX
Daybreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av seven_up Vis innlegg
Rektor sier jo ordrett hvorfor du får anmerkning: "Delaktig i filming av person i skolegården og publisering av film på nett.

Om du så filmer alle jentene i jentegarderoben, spiller det ikke noen rolle om filmen blir lagt på nett først om ettermiddagen. ekstremt eksempel.

Men du ser poenget, filmen ble laget i skoletiden, noe som er ulovlig å gjøre inntil dere har fått tillatelse av vergen til steinar, evt overformynderiet.
Vis hele sitatet...
Men når det ikke var meg som filmet. Hvorfor kan jeg bli straffet av skolen da? Kan jeg egentlig det?
Treningsnarkoman
fcknfreak's Avatar
Greit at det kanskje var teit gjort. Har ikke noe å si om det var du som filmet det eller ikke. Det var du som la det ut, og det er det som er ulovlig. Men for faen da, du går på ungdomsskolen, er drøyt å lage en så stor sak av det. Syns du skal ta deg en god snakk med rektor og klage på det, men også si unnskyld. Nå er ikke en anmerkning på ungdsomsskolen en stor sak selvom du går ned i orden, syns jeg. Men syns likevel du skal prøve å få skolen til å fjerne anmerkningen, syns det blir idiotisk at du får det når du sletter videoen uten masse pes.
Sitat av Serpentor Vis innlegg
Vet ikke helt om du kan komme deg helskinnet ut av dette sånn helt uten videre.

Slik jeg forstår det er denne personen du har filmet antakeligvis unormalt evneveik og de fleste voksne vil nok også se på intensjonen bak å publisere dette materialet på Internett som en type utspekulert mobbing. Hans samtykke er nok ikke så mye verdt. De voksne må straffe deg for å vise at en slik oppførsel ikke aksepteres.

Ta det som en lærepenge, nedsatt oppførselskarakter på ungdsomskolen betyr egentlig bare at du er en helt normal person.
Vis hele sitatet...
Det kan være en studieplass han ikke får, det kan tippe over til det.
Treningsnarkoman
fcknfreak's Avatar
Sitat av Vegardino Vis innlegg
Refresh page. Skrev du hadde rett, kan ikke mye for at jeg er sinke på tastaturet, dessverre.
Lurer på hvordan folk får lov til å legge ut filmer av mgp jr, tror du bør bevandre deg noe i loven.
Vis hele sitatet...
Vel, mgp jr er en helt annen sak. Kan garantere deg at foreldre må godta at det er greit at barna deres er på riksdekkende tv. Og da står det ingenting i veien for å legge den ut på youtube.
Lenge siden jeg gikk på ungdomsskolen, men en isolert episode av nedsatt oppførselskarakter tror jeg det er mange av oss som har hatt. Men han har ingen god sak, det er ikke rettsvern på ungdomsskolen slik som ellers i samfunnet. Hva skal han si da rektoren(som er både aktor og dommer) spør:

"Hvorfor filmet du og hvorfor la du materialet ut på internett? "

Det finnes ikke noe godt svar som kan aksepteres.
PΔX
Daybreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av Serpentor Vis innlegg
Lenge siden jeg gikk på ungdomsskolen, men en isolert episode av nedsatt oppførselskarakter tror jeg det er mange av oss som har hatt. Men han har ingen god sak, det er ikke rettsvern på ungdomsskolen slik som ellers i samfunnet. Hva skal han si da rektoren(som er både aktor og dommer) spør:

"Hvorfor filmet du og hvorfor la du materialet ut på internett? "

Det finnes ikke noe godt svar som kan aksepteres.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er jo at det ikke var jeg som filmet. Jeg kan se den moralprekenen noen av dere kommer med, men har skolen rett til å bruke sine straffemidler til saker som egentlig ikke angår skolen? Saken angår egentlig "kameramannen", steinar, vergen hans og meg. Ikke så mye skolen.
skateward, det ble filmet i skoletiden og videre publiser på nett av en person uten personens verge sitt samtykke, dette bryter norsk lov, altså du har brutt vanlig norsk straffelov i skoletiden, ser du virkelig ikke at dette har noe med skolen å gjøre?

Kan (nesten)garantere deg at det ikke står noe om voldtekt i skolereglementet heller, men selvsagt står norsk lov høyest også på en skole.
Treningsnarkoman
fcknfreak's Avatar
Hør nå her, vær så snill.. Det er ikke filmingen som er problemet i den her saken. Som jeg forstår det (og som skolen og vergen mest sannsynlig ser på det) så er det PUBLISERINGEN som har noe å si for dem. At du deler det med alle dine venner/verden. Henger han ut på internettet. Det er det som er saken her!
PΔX
Daybreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av seven_up Vis innlegg
skateward, det ble filmet i skoletiden og videre publiser på nett av en person uten personens verge sitt samtykke, dette bryter norsk lov, altså du har brutt vanlig norsk straffelov i skoletiden, ser du virkelig ikke at dette har noe med skolen å gjøre?

Kan (nesten)garantere deg at det ikke står noe om voldtekt i skolereglementet heller, men selvsagt står norsk lov høyest også på en skole.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke gjort noe i skoletiden. Og det jeg har gjort, er kanskje ulovlig, men hvis vergen til Steinar velger å ikke saksøke meg for det så kan vel ikke skolen bare slenge på en anmerkning? Selv om det bryter norsk lov.
Sist endret av Daybreak; 17. desember 2010 kl. 18:02.
Skateward, jeg skjønner frustrasjonen, men selv om en kompis av deg filmer alle jentene i klassen nakne i skoletiden, og du først legger den på nett om kvelden, så spiller dette liten rolle, vil tro det går som en og samme handling. filme+publisering altså.

Men for all del, jeg kan ikke alle lover på området, prøv med en advokat om du føler det er helt feil at du får en anmerkning for å ha publisert en video av en umyndig peson som ble filmet i skoletiden.
PΔX
Daybreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av seven_up Vis innlegg
Skateward, jeg skjønner frustrasjonen, men selv om en kompis av deg filmer alle jentene i klassen nakne i skoletiden, og du først legger den på nett om kvelden, så spiller dette liten rolle, vil tro det går som en og samme handling. filme+publisering altså.

Men for all del, jeg kan ikke alle lover på området, prøv med en advokat om du føler det er helt feil at du får en anmerkning for å ha publisert en video av en umyndig peson som ble filmet i skoletiden.
Vis hele sitatet...
Assa, jeg legger meg egentlig litt flat på det du sier. Men dette er vel egentlig spørmsålet mitt da.


Så det dere sier er at hvis jeg har gjort noe ulovlig, men er så heldig at jeg ikke blir saksøkt for dette, så kan alikevel skolen gi meg en anmerkning fordi jeg bryter norsk lov? Hvis det er sånn så legger jeg meg flat, men jeg har en mistanke av at det ikke er det.
Jeg skjønner hva du mener. Du kan jo lese utdanningsdirektoratets rundskriv http://www.udir.no/Rundskriv/Rundskr...gaende-skoler/ om ordensreglement i grunnskole og videregående skole og se om det er noen avvik her i forhold til straffen du har fått.

Du kan jo også fortelle rektor at at skolen også har plikt til å opprettholde ordensreglementet, ikke bare ved å straffe elever, men også ved at provoserende elementer som ikke hører hjemme på skolen (slik som denne Steinar) vises bort. Du kan sikkert vise til flere ganger hvor denne Steinar ikke har blitt vist bort før han har gjort alvorlig skade på læringsmiljøet ved skolen.

Det står også til slutt i rundskrivet:
"Før det blir tatt avgjørelse om refsing, blant annet om bortvisning, skal eleven ha anledning til å forklare seg muntlig for den som skal ta avgjørelsen, jf opplæringsloven §§ 2–9 og 3–7. Denne uttaleretten gjelder i forhold til alle typer refsingstiltak, og eleven har rett til å uttale seg direkte til den som skal fatte beslutningen om refsing."

Les nøye gjennom rundskrivet. Framstår du som en intelligent og angrende synder foran rektor har du kanskje en sjanse.
Sist endret av Serpentor; 17. desember 2010 kl. 18:10.
PΔX
Daybreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av Serpentor Vis innlegg
Jeg skjønner hva du mener. Du kan jo lese utdanningsdirektoratets rundskriv http://www.udir.no/Rundskriv/Rundskr...gaende-skoler/ om ordensreglement i grunnskole og videregående skole og se om det er noen avvik her i forhold til straffen du har fått.

Du kan jo også fortelle rektor at at skolen også har plikt til å opprettholde ordensreglementet, ikke bare ved å straffe elever, men også ved at provoserende elementer som ikke hører hjemme på skolen (slik som denne Steinar) vises bort. Du kan sikkert vise til flere ganger hvor denne Steinar ikke har blitt vist bort før han har gjort alvorlig skade på læringsmiljøet ved skolen.

Det står også til slutt i rundskrivet:
"Før det blir tatt avgjørelse om refsing, blant annet om bortvisning, skal eleven ha anledning til å forklare seg muntlig for den som skal ta avgjørelsen, jf opplæringsloven §§ 2–9 og 3–7. Denne uttaleretten gjelder i forhold til alle typer refsingstiltak, og eleven har rett til å uttale seg direkte til den som skal fatte beslutningen om refsing."

Les nøye gjennom rundskrivet. Framstår du som en intelligent og angrende synder foran rektor har du kanskje en sjanse.
Vis hele sitatet...
Takk, du er vel den første som egentlig har gitt meg et godt svar på det jeg egentlig lurte på. KP
bare en ting før jeg gir meg

Du blir ikke saksøkt, garantert, du har ikke tjent noe penger å saksøke for på denne videoen, og du rår nok heller over små ressurser slik sett, jeg vil aldri tro det skjer.

Om du vil snu denne saken til en bra greie så tar du kontakt med denne vergen til steinar, sender over en blomst, med ett kort som det står sorry for dummhetene eller noe, møter opp hos rektor, beklager alt, og forklarer at du alt har skværet opp med steinar og verge osv osv. Pluttselig fremstår du som en intelligent og moden ungdom som tar ansvar utover normalt for egne handlinger.
Sist endret av seven_up; 17. desember 2010 kl. 18:20.
PΔX
Daybreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av seven_up Vis innlegg
bare en ting før jeg gir meg

Du blir ikke saksøkt, garantert, du har ikke tjent noe penger å saksøke for på denne videoen, og du rår nok heller over små ressurser slik sett, jeg vil aldri tro det skjer.

Om du vil snu denne saken til en bra greie så tar du kontakt med denne vergen til steinar, sender over en blomst, med ett kort som det står sorry for dummhetene eller noe, møter opp hos rektor, beklager alt, og forklarer at du alt har skværet opp med steinar og verge osv osv. Pluttselig fremstår du som en intelligent og moden ungdom som tar ansvar utover normalt for egne handlinger.
Vis hele sitatet...
Hmm.. dette var faktisk også en ganske god løsning. Kanskje jeg gjør dette.
Det står mye interessant i det rundskrivet.

"Elevene må på forhånd være kjent med konsekvensene ved regelbrudd"
For meg betyr det at ordensreglementet skal ha vært gjennomgått eller opplest av lærer. Har det vært det? Tror ikke det holder at rektor kaller deg inn og deretter forteller deg hva regelverket er.

opplæringsloven § 3-7
"Reglementet skal innehalde reglar om åtferd, reglar om kva for tiltak som skal kunne brukast mot elevar som bryt reglementet, og reglar om framgangsmåten når slike saker skal behandlast.

Ordensreglementet skal gjerast kjent for elevane og foreldra. Kravet i § 38 første leddet bokstav c i forvaltningslova om kunngjering i Norsk Lovtidend gjeld ikkje "


Tviler dessuten på at ordensreglene ved skolen spesifikt omhandler filming av fremmed person som gjentatte ganger presser seg inn på skolens område og har gitt sitt samtykke(samtykkekompetanse er jo noe man ungdomsskoleelever tenker over).

Spør om skriftlig kopi av skolens eget ordensreglement og undersøk om det du har gjort omhandles av ordensreglementet og at graden av refs også står beskrevet i ordensreglementet.
Sitat av Serpentor Vis innlegg
Det står mye interessant i det rundskrivet.

"Elevene må på forhånd være kjent med konsekvensene ved regelbrudd"
For meg betyr det at ordensreglementet skal ha vært gjennomgått eller opplest av lærer. Har det vært det? Tror ikke det holder at rektor kaller deg inn og deretter forteller deg hva regelverket er.
Vis hele sitatet...
Samme rundskriv som du siterer: "Opplæringsloven krever i stedet at ordensreglement gjøres kjent for elevene og foreldrene, f. eks. ved utdeling til alle elevene og brev hjem til foreldrene."Opplesing og gjennomgang er altså ikke nødvendig.

opplæringsloven § 3-7
"Reglementet skal innehalde reglar om åtferd, reglar om kva for tiltak som skal kunne brukast mot elevar som bryt reglementet, og reglar om framgangsmåten når slike saker skal behandlast.

Ordensreglementet skal gjerast kjent for elevane og foreldra. Kravet i § 38 første leddet bokstav c i forvaltningslova om kunngjering i Norsk Lovtidend gjeld ikkje "


Tviler dessuten på at ordensreglene ved skolen spesifikt omhandler filming av fremmed person som gjentatte ganger presser seg inn på skolens område og har gitt sitt samtykke(samtykkekompetanse er jo noe man ungdomsskoleelever tenker over).

Spør om skriftlig kopi av skolens eget ordensreglement og undersøk om det du har gjort omhandles av ordensreglementet og at graden av refs også står beskrevet i ordensreglementet.
Vis hele sitatet...
Reglementet inneholder neppe en slik bestemmelse. Det inneholder derimot nesten garantert en generell bestemmelse som dekker ulovlige handlinger relatert til skolen, noe dette jo er. Dette kan for eksempel være noe som "Elevane har plikt til å rette seg etter lover, reglement og instruksar som gjeld." eller "Vald, tjuveri, mobbing, rasistiske utsegn og handlingar, seksuell trakassering, sjikane
pga seksuell legning, religion eller livssyn og anna krenkjande åtferd er ikkje tillate
". Så lenge det foregår på skolen har er det altså skolen sitt bord, selv om deler av handlingen har foregått utenfor skolens ansvarsområde. Se gjerne samme rundskriv for anbefalinger om innhold ellers.

Om trådstarter har tenkt å gå til rektor og slå i bordet med "dette kan du ikke gjøre", bør han gå nøye gjennom skolens reglement. Dette ligger som oftest på skolens hjemmeside, og han trenger dermed ikke ødelegge alle sjanser ved å begynne å krangle med rektor uten grunnleggende kunnskap. For øvrig støtter jeg seven_up sitt siste forslag.
Kan de bli straffet for å legge en fil ut på nettet der personen i filmen samtykker og man ikke vet at han er umyndiggjort? Det blir bare dumt.
Sist endret av NotToSmart; 17. desember 2010 kl. 22:46. Grunn: Ufatelig rart formulert
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Kan de bli straffet for å legge en fil ut på nettet der personen i filmen samtykker og man ikke vet at han er umyndiggjort? Det blir bare dumt.
Vis hele sitatet...
Finn et land her i verden som ikke har et par smårare lover, du.


I danmark har man for eksempel lov til å slå svensker som går over isen fra sverige til danmark på vinteren.
I england skal man trene med pil og bue hver søndag.
I calefornia har man ikke lov til å fotografere jenter med walkman.

Mange rare lover i verden. Noen litt mer håndholdt enn andre..
Sist endret av Bombasa; 18. desember 2010 kl. 00:05.
Treningsnarkoman
fcknfreak's Avatar
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Kan de bli straffet for å legge en fil ut på nettet der personen i filmen samtykker og man ikke vet at han er umyndiggjort? Det blir bare dumt.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg skal tørre og påstå at man skjønner at noen er umyndiggjort hvis man åpenbart har psykiske problemer. Jeg går jo ikke rundt å legger ut filmer av en som har en psykisk lidelse fordi han sier jeg får lov. Man har jo gjerne vett nok i skallen til å forstå at denne personen ikke er i stand til å bestemme over seg selv.
Off-topic: Hvorfor får jeg ikke meldinger når jeg blir sitert lenger

Sitat av fcknfreak Vis innlegg
Vel, jeg skal tørre og påstå at man skjønner at noen er umyndiggjort hvis man åpenbart har psykiske problemer. Jeg går jo ikke rundt å legger ut filmer av en som har en psykisk lidelse fordi han sier jeg får lov. Man har jo gjerne vett nok i skallen til å forstå at denne personen ikke er i stand til å bestemme over seg selv.
Vis hele sitatet...
Trist å siter meg selv, men sån blir det
Når enn ikke vet at personen er umyndiggort!!!!
Det inebærer i de aller fleste tilfeller at en IKKE forstår at personen har psykiske lidelser. Veldig mange mennesker som kun er eksentrike, det betyr nødvendigvis ikke at de har psykiske problemer

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Finn et land her i verden som ikke har et par smårare lover, du.


I danmark har man for eksempel lov til å slå svensker som går over isen fra sverige til danmark på vinteren.
I england skal man trene med pil og bue hver søndag.
I calefornia har man ikke lov til å fotografere jenter med walkman.

Mange rare lover i verden. Noen litt mer håndholdt enn andre..
Vis hele sitatet...
Haha
Skal ikke nekte for at det finnes mange rare lover rundt om i verden.
Treningsnarkoman
fcknfreak's Avatar
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Off-topic: Hvorfor får jeg ikke meldinger når jeg blir sitert lenger



Trist å siter meg selv, men sån blir det
Når enn ikke vet at personen er umyndiggort!!!!
Det inebærer i de aller fleste tilfeller at en IKKE forstår at personen har psykiske lidelser. Veldig mange mennesker som kun er eksentrike, det betyr nødvendigvis ikke at de har psykiske problemer
Vis hele sitatet...
Altså når en person kommer innenfor skoleområde for å terge seg, og blir sendt vekk hver gang, men ikke skjønner at han ikke får lov til å være der så må man nesten skjønne at han ikke er helt på stasjonen. Og når det i tillegg er så hysteriskt morsomt når han prater til dem, at de får en trang til å filme det, da må man jo begynne å skjønne det.

Men for all del, det er bare min mening.
Jeg har selv møtt noen få (svært få) som jeg har trodd at de hadde psykiske problemer/sykdommer, men har det har vist seg at de er helt friske i toppen, bare litt spesielle.
Jeg kjenner også et par som har psykiske sykdomer, men som virker helt vanelig. Så mann kan ikke alltid vite med sånnt noe, men vist alle vet det ser jo ut til at alle vet at han dere filma ikke var helt god i toppen. Det jeg hadde gjort hadde vært å bare godta den anmerkningen vist du ikke ligger helt kanten ergo du har fått brev med hjem om om at du kan bli dratt ned i orden eller oppførsel. Det er jo ikke så lenge igen av dette "semesteret" så vist du har under 10 anmerkninger så går det fint, du blir ikke drat ned i orden eller oppførsel
Okey, skal godta at det jeg sa ble lit irelevant i denna sammenhengen.
Leste gjenom inlegget til TS og la merke til at han nevte at han ikke var helt god i toppen. Det er det en får igjen for å kun lese raskt igjenom
PΔX
Daybreak's Avatar
Trådstarter
Jeg er jo fullt klar over at det jeg gjorde var dumt, men er det greit av skolen å straffe meg for det? Hva hvis hele filminga hadde skjedde på butikken ved siden av skolen etter skoletiden. Og jeg fremdeles la ut filmen i privatida mi. Skulle skolen blanna seg da? I og med at det ikke var jeg som filma, eller at jeg var med på det så syntes jeg det er litt rart..

Men for all del, det kan hende jeg tar feil.
▼ ... over en uke senere ... ▼
litt sånn off topic her.... Hvis han klatrer igjenom vinduet på skolen med ski på beina og utfører sportsøvelser med ski innendørs og trakkaserer kvinnelig lærere... Burde ikke vergen hans være mere opptatt av å hindre det en at det kommer et par videoer på nettet av han? Hvis han er såpass syk at han er en pest og plage for skolen og hindrer undervisning er ikke da vergen ansvarlig for hva denne personen bør få lov til å ikke?
Du har ikke gjort noe ulovlig i skoletide PUNKTUM. Det er kanskje ulovlig å filme på skolens område etc, men det har ikke du gjort, så den saken er klar. MEN du har brutt loven ved å legge ut en video av en freak etc på fritiden uten samtykke. MEN om jeg stjeler en haug med stuff og begår andre lovbrudd på fritiden har ikke skolen rett til å straffe meg på noen som helst måte, MEN de har krav på seg å formidle vidre til barneværnet politi etc ved saker som kan vekke bekymring.

SÅ:
-Duden som filmet har gjort noe ulovlig i følge norsk lov, og i følge skolereglementet. og kan derfor få både anmerkning og vanlig straff.
-Du har begått ett lovbrudd, men det er ikke i skoletiden, og kan derfor ikek få anmerking men bare vanlig straff.

At lovverket er slikt er jo kanskje dumt da en persjon som filmer i en garderobe og så gir til en annen som legger ut på fritiden, burde få anmerkning, Men reglene er sånn og det er jo en kjent sak at man kan snike seg rundt regler på forskjellige måter.


Forklar rektor det jeg skrev over, men det hadde også vært lurt å fortelle at du nå synes det var en dum ting, at du fjernet den og prøver å fikse opp med andre part. MEN at du vil ha ditt på det rene på skolen og ikke skal ha anmerning for det.





PΔX
Daybreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
Du har ikke gjort noe ulovlig i skoletide PUNKTUM. Det er kanskje ulovlig å filme på skolens område etc, men det har ikke du gjort, så den saken er klar. MEN du har brutt loven ved å legge ut en video av en freak etc på fritiden uten samtykke. MEN om jeg stjeler en haug med stuff og begår andre lovbrudd på fritiden har ikke skolen rett til å straffe meg på noen som helst måte, MEN de har krav på seg å formidle vidre til barneværnet politi etc ved saker som kan vekke bekymring.

SÅ:
-Duden som filmet har gjort noe ulovlig i følge norsk lov, og i følge skolereglementet. og kan derfor få både anmerkning og vanlig straff.
-Du har begått ett lovbrudd, men det er ikke i skoletiden, og kan derfor ikek få anmerking men bare vanlig straff.

At lovverket er slikt er jo kanskje dumt da en persjon som filmer i en garderobe og så gir til en annen som legger ut på fritiden, burde få anmerkning, Men reglene er sånn og det er jo en kjent sak at man kan snike seg rundt regler på forskjellige måter.


Forklar rektor det jeg skrev over, men det hadde også vært lurt å fortelle at du nå synes det var en dum ting, at du fjernet den og prøver å fikse opp med andre part. MEN at du vil ha ditt på det rene på skolen og ikke skal ha anmerning for det.





Vis hele sitatet...
Akkurat dette jeg mener også! Fint at det er noen andre en mamma som er enig i meg.
Sitat av Vegardino Vis innlegg
Refresh page. Skrev du hadde rett, kan ikke mye for at jeg er sinke på tastaturet, dessverre.
Lurer på hvordan folk får lov til å legge ut filmer av mgp jr, tror du bør bevandre deg noe i loven.
Vis hele sitatet...
Du signerer kontrakt når du blir med på mgp der du samtykker at folk kan filme deg?