Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 973
Noen som vet om et program som kan manipulere infoen på en RAW-fil? Vi har en fotooppgave og jeg skulle gjerne hatt en dag ekstra på meg, men læreren sjekker når bildet er tatt. Det er altså bare datoen som trengs å endres.

Jeg må levere både RAW og JPEG.
Sist endret av Daybreak; 16. februar 2012 kl. 18:41.
JPEG bildet er nok ganske mye enklere å endre timestampen på, man trenger bare å endre datoen på PCen før man lagrer den.

RAW filer veit jeg lite om, men fant dette på ett annet forum:
IDImager looks like it's $59 to be able to do batch changes to EXIF. But I'm not sure - will the free version do it? ExifUtils can do it for free.
As for ExifUtils being complicated, here's an example straight from their manual:
exifedit /a “date-taken=2004:01:01 23:59:59” myphoto.jpg
Vis hele sitatet...
Håper det var til hjelp.
Sist endret av 0xFF; 16. februar 2012 kl. 18:56.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Prøvd å redigere råfila i teksteditor? Skulle ikke forundre meg om datoen stod der i klartekst.
PΔX
Daybreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av 0xFF Vis innlegg
JPEG bildet er nok ganske mye enklere å endre timestampen på, man trenger bare å endre datoen på PCen før man lagrer den.

RAW filer veit jeg lite om, men fant dette på ett annet forum:


Håper det var til hjelp.
Vis hele sitatet...
JPEG burde nok gå ganske greit, ja. Skal se på det programmet.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Prøvd å redigere råfila i teksteditor? Skulle ikke forundre meg om datoen stod der i klartekst.
Vis hele sitatet...
Dessverre ikke. Åpnet i notepad og filen var for stor for pastebin. Her er et lite utsnitt: http://pastebin.com/Q2tR399c
Du kan også prøve HEX editor å søke etter stringen "Date-taken".
PΔX
Daybreak's Avatar
Trådstarter
Hm, kom på en liten ting nå. Kan jeg ikke bare endre datoen på kameraet? Hvis jeg f.eks setter datoen to dager bakover og så tar bildene. Det burde da funke.
Det er jo bare å ta et bilde nå og teste, men å rote i filen med notepad kan gi deg litt ekstra tid. Bare å slette litt symboler og legge til litt tekst.
Fra wikipedia: "These images are often described as "RAW image files", although there is not actually one single raw file format. In fact there are dozens if not hundreds of such formats in use by different models of digital equipment (like cameras or film scanners)".