Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Kjøper du til fiskere? Fisker du?
Jeg er over 18 og kjøper gjerne for tilfeldige folk. 30 8,72%
Jeg er over 18 og kjøper ikke for tilfeldige folk. 215 62,50%
Jeg er under 18 og fisker. 27 7,85%
Jeg er under 18 og fisker ikke. 72 20,93%
Stemmegivere: 344. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  80 6645
Faen heller om jeg fisker. Men nå har det seg sånn at jeg verken snuser eller røyker. Snuser ikke fordi jomfruprisen min endte i et par liter spy, og røyker ikke fordi det er ekstremt ikke deilig. Alkohol, det vil jeg ikke uttale meg om

Men litt artig anyhow at lokalbygdas langer er kasta ut fra samtlige butikker og offentlige bygg
Er 17 år og har fått kjøpt snus selv siden jeg starter når jeg var 13/14 (?), har ikke blitt spurt så mye etter legg oppgjennom åra for og si det sånn
Og kjenner en del folk over 18 så er ikke noe problem og få tak i noe fra polet, har en følelse av at de er litt strengere på polet, så har ikke prøvd der enda

Ellers så kjøper jeg til folk jeg vet hvem er og som er over 16 år, har fint lite lyst og kjøpe til en drittunge og få foreldra på nakken.
Jeg gidder ikke kjøpe til folk jeg ikke kjenner, men kan gjøre det til folk jeg har et godt forhold til, siden jeg er 93, så er jo som regel alle like modne, men splittet av et par måneder i alder.

Det at det er umoralsk og ansvarsløst overfor de unge bryr jeg meg ikke særlig om. Jeg kjøper bare til folk jeg vet kan ta vare på seg selv under alkoholrus, og om de gjør noe dumt, så må de ha konsumert mer enn den six-packen jeg kjøpte til dem, og da får det være deres feil, og ikke min. En annen grunn til at jeg aldri kommer til å kjøpe til fiskere er fordi mange av dem rett og slett ikke har vett til å forstå at de skal være ytterst forsiktige, og ikke komme i nærheten av meg før de er minst 300 meter unna butikken. Jeg har sett andre som har kjøpt for yngre, tilfeldige folk, og ofte så står de rett utenfor dørene til butikken og bytter poser med hverandre. At de ikke skjønner at det er snakk om prikk og flere tusen i bot for person som kjøpte for dem gjør meg irritert.
Ja, jeg har fått eldre folk til å kjøpe snus og alkohol til "meg" (ordner for venner, dealdealer? ).
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det er ingen som røyker sigg til dømmekraften dems er så dårlig at de forgriper seg på en venninne eller banker en kamerat.
Vis hele sitatet...
Det har da null å si når argumentet ditt er at røyk ikke er farlig. Alkohol og røyk gjør ikke det samme med kroppen din, men at begge to er skadelig i for høye mengder er det da ingen tvil om, så jeg spør igjen hvorfor det er ok å kjøpe røyk men ikke alkohol til barn?
Kommer litt ann på om det er noen smårips som er villige til å suge meg. Om de spytter eller svelger. Om de er tykke eller tynne. Mange variabler her altså, så vet ikke helt..

Nei altså.. Husker jeg tenkte at alle som ikke gadd å kjøpe drikke for meg var innsnevrede særinger, men har med årene blitt voksen og innsett at det absolutt ikke kommer noe godt ut av å la mindreårige konsumere alkohol. I værste fall blir det en alkoholfri tilværelse på festen, noe som i grunn ikke er så ille. Tenker også at når jeg en gang får barn vil jeg misslike sterkt at tilfeldige personer kjøper drikke til dem. Det er foreldre som bestemmer om barna deres får lov til å drikke eller ei, ikke tilfeldige forbipasserende.
Kjøper alkohol, snus og tobakk kun til utlendinger, for de er kule med alkoholen og røyken i kjeften
Røyk er farligere enn alkohol, men alkohol kan til en viss grad være farligere. Altså la oss si at to fjortiser skal ha en til å kjøpe røyk og alkohol for dem, han ene får en pakke prince og han andre får en flaske vodka. Om kvelden så sitter han andre på utsiden av huset sitt og smugrøyker, han andre sitter å synes det er skikkelig kult å shotte vodka. Han som tok seg en røyk går inn og lukter røyk og blir ferska, han andre dør p.g.a for høyt alkoholforbruk.

Dette er bare et eksempel på at alkohol kan være farligere en røyk. Jeg sier ikke at Stratops nødvendigvis har rett men et poeng.
Sitat av etsi Vis innlegg
Sitter å venter på at dette skal skje. At mindreårige jeg ikke kjenner spør meg om å kjøpe øl, altså. Da blir det Munkholm på kidsa!
Vis hele sitatet...
Jeg har også håpet på dette, eller bare stikke av med penga.

Desverre har det aldri skjedd
Kjøper vanligvis selv. Har 2 kamerater over 18 som kjøper til meg hvis jeg har problemer med å få kjøpt, har også 1 over 21 år som kjøper sprit hvis jeg har lyst på.
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Det har da null å si når argumentet ditt er at røyk ikke er farlig. Alkohol og røyk gjør ikke det samme med kroppen din, men at begge to er skadelig i for høye mengder er det da ingen tvil om, så jeg spør igjen hvorfor det er ok å kjøpe røyk men ikke alkohol til barn?
Vis hele sitatet...
Alkohol gjør ting med dømmekraften din, og for tenåringer er dømmekraften allerede elendig. De kan ikke holdes ansvarlige for sine handlinger, enda mindre når de har drukket alkohol. Hvis det er jeg som gir dem alkohol er det jeg som er ansvarlig for de sprellene de finner på når de drikker det. Jeg ville aldri tilgitt meg selv om lille Ole tuklet med Lise mens hun sov, eller lille Per frøs til døde i ei grøft.

Tobakk er usunt og avhengighetsskapende, akkurat som sjokolade, fast-food og cola. Innen tobakken, eller andre usunne livsstilsvalg, dreper deg vil du allerede ha vært voksen i mange år og derfor hatt evnen til å stoppe selv. Tobakk er noe du må drive med fast for at det skal skade kroppen.
Sitat av Bundy Vis innlegg
Jeg har også håpet på dette, eller bare stikke av med penga.

Desverre har det aldri skjedd
Vis hele sitatet...
Så det er ikke greit å drikke alkohol når man er under 18, men det er greit å stjele? Ikke frekkt ment, men jeg tror du burde revurdere dine moralske standpunk

Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Det har da null å si når argumentet ditt er at røyk ikke er farlig. Alkohol og røyk gjør ikke det samme med kroppen din, men at begge to er skadelig i for høye mengder er det da ingen tvil om, så jeg spør igjen hvorfor det er ok å kjøpe røyk men ikke alkohol til barn?
Vis hele sitatet...
Om personen har lyst til å begynne å røyke, så kommer h*n høyst sansynlig til å begynne, uavhengi av om du kjøper en røykpakke til han eller ei, så argumentet ditt blir litt svakt. Som Stratops så fint nevner tidligere: "En mindreårig kan godt ta seg en røyk uten at det skaper videre problemer, mens en annen kan drikke seg drita full og banke kompisen, skade seg selv, eller forgripe seg på venniner."

Nå hører det til at jeg ikke støtter langing av noe som helst til mindreårige, men det å si at langing av røyk har samme skadepotensialet som alkohol blir litt drøyt i mine øyne.
Har aldri gjort det, og kommer aldri til å gjøre det. Når det er sagt har jeg ikke blitt spurt på sikkert fire-fem år.
Jeg er under 18, men jeg regner med at jeg ville kjøpt til mine nærmeste venner som var jevnaldrede om de ble 18 samme året og hvis jeg vet at de kan begrense drikkinga. Øl og sånt er godt, men det er ikke godt å være sjuk.
Spør noen kids meg kjøpe noe for dem pleier jeg å se dem inn i øynene, for så å le rått mens jeg fortsetter videre.
Sist endret av pannekake2k; 7. august 2011 kl. 00:05.
shit was so cash
Anda22's Avatar
Har egentlig aldri "fisket", mye bedre og få seg en direkte
kontakt som kan skaffe varene når du trenger det.

Og anyways, som noen sa og kjøpe til 12-13 år gamle kids er ikke bra.
Sitat av pannekake2k Vis innlegg
Spør noen kids meg kjøpe noe for dem pleier jeg å se dem inn i øynene, for så å le rått mens jeg fortsetter videre.
Vis hele sitatet...
For det er jo ikke ustabilt.. Psychooooo.. Hvorfor være så skadefro?
Er 16, og har en snill søster og flere venner over 18.
Skjønner godt at eldre ikke kjøper til mindreårige. Husker når jeg var 13 at jeg syntes det var teit at ingen av de kule guttene ville kjøpe øl til meg. Men må si at jeg skjønner det godt, jeg hadde aldri kjøpt til noen som var såpass liten. Men når det er en 16 år gammel venn synes jeg det er greit egentlig, så lenge man ikke spør random folk på butikken.
hvorfor gidde å ta sjansen på å bli bøtlagt 6 tusen kroener for å kjøpe 18+ varer til random ungdommer som du aldri kommer til å snakke med ellers i livet? stjele pengene til dem som ber deg om å kjøpe er i mine øyne helt på tryne. da gjør du 2 ulovligheter på en gang for å tjene små penger.

Men jeg drev selv som 16åring uten å vite bedre å spørre random folk om å kjøpe røyk/alkehol, og når jeg tenker på det i dag så e eg overrasket over hvor lett det var å overtale folk til å gjøre oss ungdommer en bjørnetjeneste.

Er i dag 26 med 2 unger og det eneste jeg hjelper dem med er når de bommer røyk.
Senest var jeg på østlandet og det kom en kis som ville bomme røyk og jeg hadde bare 1 røyk igjen og hadde ikke problemer med å gi den vekk selv om at jeg viste at jeg kom til å være noen ekstra timer uten røyk før jeg fikk kjøpt nye.
Jeg er under 18, og fisker ikke utafor butikker. Jeg har ikke noe stort behov for alkohol, men har drukket noe alkoholfritt øl. Første gang jeg skulle kjøpe vørterøl ble jeg nekta, og hun i kassa ringte politiet. Da gikk jeg bare videre til neste butikk og handler der stede.
Sitat av Alden Vis innlegg
Er i dag 26 med 2 unger og det eneste jeg hjelper dem med er når de bommer røyk.
Vis hele sitatet...
litt tidlig å sponse tobakk kansje?
Jeg har venner i alle aldre og er 18 selv, hadde en venn av meg på 16+ kommet og spurt etter nikotin eller alkohol ville jeg nok kjøpt.
Sitat av Psilocybolisme Vis innlegg
litt tidlig å sponse tobakk kansje?
Vis hele sitatet...
Han mente vel heller at han bommer vekk røyk til andre når de spør .
Sitat av etsi Vis innlegg
Sitter å venter på at dette skal skje. At mindreårige jeg ikke kjenner spør meg om å kjøpe øl, altså. Da blir det Munkholm på kidsa!
Vis hele sitatet...
oslo? titegn
Fisker ikke nei. Hele konseptet med å få en random til å kjøpe deg Rusmidler er idiotisk.
Er rett under 18 selv, og får kjøpt det meste jeg trenger. Er jeg desperat får jeg foreldrene/kompisser mine til å skaffe meg.
Sitat av nilsern Vis innlegg

Om personen har lyst til å begynne å røyke, så kommer h*n høyst sansynlig til å begynne, uavhengi av om du kjøper en røykpakke til han eller ei, så argumentet ditt blir litt svakt. Som Stratops så fint nevner tidligere: "En mindreårig kan godt ta seg en røyk uten at det skaper videre problemer, mens en annen kan drikke seg drita full og banke kompisen, skade seg selv, eller forgripe seg på venniner."

Nå hører det til at jeg ikke støtter langing av noe som helst til mindreårige, men det å si at langing av røyk har samme skadepotensialet som alkohol blir litt drøyt i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Om personen har lyst å drikke, så gjør han det nok på lik linje med å røyke. Hvorfor er argumentet mitt svakt? Fordi jeg ikke støtter "han kommer til å gjøre det uansett, så hvorfor ikke hjelpe han ødelegge kroppen sin" mentaliteten til så mange der ute?

Faktum er at både røyk og alkohol er skadelig, og dersom man kjøper den ene delen men ikke andre til mindreårige, så er det noe galt ned resoneringsevnen til den som kjøper.
Sitat av Psilocybolisme Vis innlegg
litt tidlig å sponse tobakk kansje?
Vis hele sitatet...
hehe mente til andre ungdommer
PΔX
Daybreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Faktum er at både røyk og alkohol er skadelig, og dersom man kjøper den ene delen men ikke andre til mindreårige, så er det noe galt ned resoneringsevnen til den som kjøper.
Vis hele sitatet...
Nå må du vel gi deg snart. Røyk og alkohol er helt forskjellig fra hverandre. Heroin er også farlig, men det er noe helt annet å kjøpe røyk enn heroin til ungdommer. Du kan ikke mene at det er alt eller ingenting? "Kjøper du røyk kan du like gjerne kjøper heroin også fordi begge stoffene er farlige."

I følge drbenkim.com ligger alkohol flere plasser over tobakk på listen over skadelige rusmidler.
5. Alcohol
6. Ketamine - a powerful hallucinogen, often referred to as Special K.
7. Benzodiazepines - a family of sedative drugs.
8. Amphetamines - known as greenies among baseball players.
9. Tobacco
Vis hele sitatet...
Sitat av Skateward Vis innlegg
Nå må du vel gi deg snart. Røyk og alkohol er helt forskjellig fra hverandre. Heroin er også farlig, men det er noe helt annet å kjøpe røyk enn heroin til ungdommer. Du kan ikke mene at det er alt eller ingenting? "Kjøper du røyk kan du like gjerne kjøper heroin også fordi begge stoffene er farlige."

I følge drbenkim.com ligger alkohol flere plasser over tobakk på listen over skadelige rusmidler.
Vis hele sitatet...
Jeg har da like stor rett til å diskutere her som alle andre, takk.

Poenget mitt var absolutt ikke at dersom man kjøper det ene burde man kjøpe det andre, poenget var å få dem til å tenke over at det er ikke bedre å "bare" kjøpe røyk enn både alkohol og røyk. De som er uenige får godt være det, men jeg har like stor rett til å fremme min mening her.

Og det å dra heroin inn i sammenligningen er bare dumt, det var du som ønsket å diskutere "fisking" som du så pent kaller det, da må du jaggu tåle at noen diskuterer, og ikke bare nikker, eller?
Sist endret av Nerdefruen; 7. august 2011 kl. 12:44.
Nerdefruen:

Ingen har sagt at du ikke får lov til å fremme din mening her Du har også rett i at man ikke skal skille konsekvensene med røyk og alkohol.
PΔX
Daybreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Jeg har da like stor rett til å diskutere her som alle andre, takk.

Poenget mitt var absolutt ikke at dersom man kjøper det ene burde man kjøpe det andre, poenget var å få dem til å tenke over at det er ikke bedre å "bare" kjøpe røyk enn både alkohol og røyk. De som er uenige får godt være det, men jeg har like stor rett til å fremme min mening her.

Og det å dra heroin inn i sammenligningen er bare dumt, det var du som ønsket å diskutere "fisking" som du så pent kaller det, da må du jaggu tåle at noen diskuterer, og ikke bare nikker, eller?
Vis hele sitatet...
Med tanke på hvor mye dumt enkelte kan gjøre/har gjort i fylla er det da mye bedre å kjøpe bare røyk og ikke begge deler, om noe. Hvis man allerede er hekta på nikotin trenger man røyken/snusen. Vi kan godt være enig om å være uenig.