Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 9147
Hei! Har akkurat bestemt meg for å investere i et skikkelig longboard. Tidligere har jeg brukt skateboard med longboardhjul.

Så passer det seg sånn at jeg skal til Oslo i morgen, men er ikke utrolig kjent der. Jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter av brett, men tenker at jeg kan finne et greit et for 2000-3000kr. Har noen forslag til longboard eller butikk?

På forhånd, takk.
kulere enn du tror
tekace's Avatar
Lurer også litt på dette... selvom jeg bor i Oslo. Vet om noen kompiser som kan skaffe det lett, tho.
Whitewater som ligger på grensen selger Sector 9 og Arbor (litt usikker på om de har Arbor nå men...det var iallefall mitt første brett og har ingenting negativt å si om det)
http://bit.ly/nEg4A1 (link til google maps)

Litt lenger nord så finner du King of the hill, der de serverer ferske og lettkjørte Landyachtz
http://bit.ly/q2bjNU

Ikke så langt fra Aker brygge så finnes det en SeaSport SrfSnoSk8 butikk der de har et lite utvalg av longboards
http://bit.ly/ngvOkd

På Arkaden kjøpesenter rett ved Karl Johan så har du Jean-TV som IMHO er den beste butikken (de kanskje ikke har de beste bretta men du får en knallservice om du har tålmodighet) De fører litt av hvert men for det meste Palisades brett som er ganske nye på markedet.
http://bit.ly/ntzC8A

Litt lengre oppe i Grünerløkka har du en butikk som heter Bikes and Boards der jeg er litt usikker på hvor mye planker de selger, men de skal nok ha noe
http://bit.ly/o8K9vL


Husk å ikke tenk så veldig mye på merke hvis du skal kjøpe brett for første gang, tenk heller på hvordan det føles å stå på, hvordan den oppfører seg osv. Jeg vil også anbefale å lese deg opp på brettets lengde/form (hva det har å si), hjulstørrelse og mykelse, truck-bredde (kort/lang), mykelse på bushings, kulelager, osv osv..ettersom det kommer til å hjelpe deg langt på vei, og, du finner alt på nett.
Legg også merke til at på mange av butikkene så er ikke brettene klargjort for å kjøre på med én gang, så derfor vil jeg ta iallefall første stopp til Jean-TV der de er mer enn behjelpelig med å skaffe deg en pekepinn på hvilket brett/hjul/oppsett du burde ha. (bare se opp for noen av kidsa som hjelper til i butikken, noen av de har ikke helt peiling)

Jeg vil egentlig på det aller varmeste bestille fra nett om du har kjørt litt, ettersom det koster like mye, om ikke mindre siden dollaren er så lav. Bare husk at det er toll på longboards (jeg har lest at sportsartikler er tollfritt men jeg fikk ikke klaga meg bort fra avgiften).



Håper dette hjalp.
Sist endret av el_larso; 1. august 2011 kl. 15:42.
Sitat av Skateward Vis innlegg
Hei! Har akkurat bestemt meg for å investere i et skikkelig longboard. Tidligere har jeg brukt skateboard med longboardhjul.

Så passer det seg sånn at jeg skal til Oslo i morgen, men er ikke utrolig kjent der. Jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter av brett, men tenker at jeg kan finne et greit et for 2000-3000kr. Har noen forslag til longboard eller butikk?

På forhånd, takk.
Vis hele sitatet...
Det er en butikk som liger ved siden av oslo konserthus, like ved utgangen til nationaltheateret for østgående tog.Jeg husker dessverre ikke hva den heter, men ifra butikkvinduet å bedømme kan jeg si at de har et anstendig utvalg i brett av alle typer.

Det jeg lurer på, er hvordan du syns det funker å skate vanlig brett med longboardhjul? Må man ha spess oppsett eller passer hjulene rett på trucksa? og hvordan er det med ollien? blir brettet mye tyngere å sprette opp?
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
Det jeg lurer på, er hvordan du syns det funker å skate vanlig brett med longboardhjul? Må man ha spess oppsett eller passer hjulene rett på trucksa? og hvordan er det med ollien? blir brettet mye tyngere å sprette opp?
Vis hele sitatet...
Nå har jeg ikke direkte longboardhjul på mitt brett, men har noen superfeite 65mm. Kjører vanlige trucks og vanlig plate og for at jeg ikke skal få weeldrag måtte jeg sette på raisers av medium størrelse(husker ikke mm).
Sitat av Skateward Vis innlegg
Hei! Har akkurat bestemt meg for å investere i et skikkelig longboard. Tidligere har jeg brukt skateboard med longboardhjul.

Så passer det seg sånn at jeg skal til Oslo i morgen, men er ikke utrolig kjent der. Jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter av brett, men tenker at jeg kan finne et greit et for 2000-3000kr. Har noen forslag til longboard eller butikk?

På forhånd, takk.
Vis hele sitatet...
Hei! Jeg anbefaler i å investere i skikkelige hjul, kulelagre og trucks. Kvaliteten på dekket er det samme, siden du er "ny". Man får kjøpt mye awesome over nett, til sinnsyke priser. Men: formen på dekket er viktig, skal du bruke det til transport/cruzin' eller real utforkjøring?
PΔX
Daybreak's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for alle bidrag hittil. Jeg skal prøve å ta en titt i flere av butikkene du skrev om el_larso.

Brettet skal brukes som transportmiddel og generell crusing, IKKE downhill. Jeg tenker det er greit med litt flex i plata, men bør jeg tenke mye på formen? Annet enn at brettet er godt å stå på?
Ja, det er jo mest smak og behag. Jeg har to brett. Det ene bruker jeg når jeg skal være "kul" og cruise rundt, dekket er stort og surfebrett-forma og lavt, uten kicktail. Stabilt og fint for norske veier. Det andre, det jeg bruker mest og som er mest awesome, er mye mindre, høyere, har kicktail og er laget av bambus. Mye bedre kontroll i skarpe svinger. Det er når jeg skal fort fram og må passe med for randoms på gata som peker og ler av en chick i kjole på skateboard. Som har det sabla travelt.
PΔX
Daybreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av Vaultboy Vis innlegg
Ja, det er jo mest smak og behag. Jeg har to brett. Det ene bruker jeg når jeg skal være "kul" og cruise rundt, dekket er stort og surfebrett-forma og lavt, uten kicktail. Stabilt og fint for norske veier. Det andre, det jeg bruker mest og som er mest awesome, er mye mindre, høyere, har kicktail og er laget av bambus. Mye bedre kontroll i skarpe svinger. Det er når jeg skal fort fram og må passe med for randoms på gata som peker og ler av en chick i kjole på skateboard. Som har det sabla travelt.
Vis hele sitatet...
Haha, cool story bro!

Av erfaring, hvilken form på dekket foretrekker dere?

http://www.marcuswoodbridge.co.uk/images/uploads/loaded_dervish_longboard.jpg


http://www.ridefreeride.com/assets/img/longboards/boardsphoto.jpg

Tror kanskje jeg vil gå for noe lignende bilde 1.
Sist endret av Daybreak; 1. august 2011 kl. 20:28.
Du sier jo ikke cool story bro til ei jente vel?! Hehe.
http://2.bp.blogspot.com/-3QoaMbQ8ZcQ/Ta4qQPKAmuI/AAAAAAAAADw/F3lw6V7zMQo/s1600/Madrid_SkatenSurfBambooLG.JPG
Lite og nett, supersexy når det kommer til kontroll og smidighet.

http://www.kink.se/wp-content/arbor_skate2.jpg
Nr 1+2 fra høyre. Raskt og stabilt.
Loaded dervish er jo en klassiker. Jeg har selv eid et i 2 år, og er fortsatt veldig fornøyd
Etter konfirmasjon nå i år fant jeg også ut at jeg skulle kjøpe meg longboard.
Rådførte meg litt med kompiser som driver med det, og fikk beskjed om at www.jovial.no er den beste plassen å kjøpe fra.
Jeg bestilte Madrid 3D-Wood, og fikk det 4 dager etterpå. Super service, var null problem med betaling, og mye stæsj kom med. Brettet er helt rått, selv om det er relativt dyrt med 3.100,- kroner.
Det er en del kortere enn "vanlige" longboard, men dermed fungerer det fint til å snirkle seg gjennom folkemassen på fortauene i byer. Brettet er veldig overall, fungerer til både downhill, cruising og transport.

Vil anbefale dette brettet og også å bestille fra Jovial!
Jovial er overpriset til de grader.
Sitat av Kirsebær Vis innlegg
Jovial er overpriset til de grader.
Vis hele sitatet...
Er _god_ service og man får absolutt hva man betaler for. TIMILLIONERTEGN
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Er _god_ service og man får absolutt hva man betaler for. TIMILLIONERTEGN
Vis hele sitatet...
Man får også det man bestiller på king of the hill? eneste forskjellen er prisen.
Håper ikke jeg stjeler tråden for mye, men noen som har noen erfaring med kjøp av longboardhjul? Skal gå til innkjøp av noen slidehjul og lurer litt på hvor jeg burde dra i Oslo. Eventuelt noen som har noen gode forslag til hjul?

Kjører loaded dervish btw
Sist endret av Marr; 1. august 2011 kl. 22:21.
Ikke helt relatert, men jeg kan med glede anbefale bustinboards.com, de har veldig gode brett til overkommelig og rimelige priser! Du kan også sette sammen brettene slik du vil ha dem (trucks, deck, hjul etc.), og designe baksiden av brettet selv.

Jeg bruker forresten 70mm 84a dekk, og de er herlige sammen med 180mm trucks.
PΔX
Daybreak's Avatar
Trådstarter
Da stikker jeg til Oslo i løpet av 30 min. Skal i hvert fall innom Jean-TV, SeaSport SrfSnoSk8 og Whitewater. Tenker å se etter et brett med samme/lignende form som Dervish Loaded (Bilde 1).

------------------------------------

Tenkte å fortelle hvordan det gikk. Jeg stakk innom SrfSnwSk8, der hadde de 30% rabatt på alle longboard, men jeg fant ingen jeg ordentlig likte.

Så tok jeg turen til Whitewater som også ble anbefalt. Her hadde de flere brett som kanskje kunne passet meg fint, men jeg valgte å avvente før jeg hadde vært i den siste butikken.

Etter det dro jeg til Jean-TV. Her møtte jeg 3 eldre mennesker med digre rastafletter. Skikkelige laidbacke, hyggelige typer. Han ene kunne masse om longboard og vi prata lenge. Han hjalp meg og finne et som passet meg og fikk prøve alle brettene ut utenfor butikken. Det var faktisk veldig billig der også. 1500kr ga jeg og da fikk jeg med et par sko helt gratis.



Det brettet du har fått deg der har jeg testa. Den er faktisk ikke dumt i det hele tatt, et bra nybegynnerbrett.
Det første jeg la merke til var at kjennes ut som at det er litt konvekst når du står på det, men det er bare en vanesak.

Om du løsner litt på mutteren på kingpinnen så får du enda bedre svingradius. Men dette tester du ut litt selv; løsne litt på begge, både framme og bak og så prøver du å kjøre litt; er det for mykt/svingete så strammer du litt, og vice versa. Om du fortsatt vil ha det litt svingete men også vil ha det litt stabilt samtidig så lar du den bakerste være litt strammere enn den fremste.

Men du fikk en nice deal iallefall good luck
kulere enn du tror
tekace's Avatar
Sitat av Skateward Vis innlegg
Etter det dro jeg til Jean-TV. Her møtte jeg 3 eldre mennesker med digre rastafletter. Skikkelige laidbacke, hyggelige typer. Han ene kunne masse om longboard og vi prata lenge. Han hjalp meg og finne et som passet meg og fikk prøve alle brettene ut utenfor butikken. Det var faktisk veldig billig der også. 1500kr ga jeg og da fikk jeg med et par sko helt gratis.



Vis hele sitatet...

Tror jeg så deg på Jean-TV. Han rastafletta er skikkelig naturelsker btw, og sponset av en haug med shit. Jævlig god skater
PΔX
Daybreak's Avatar
Trådstarter
Sitat av tekace Vis innlegg
Tror jeg så deg på Jean-TV. Han rastafletta er skikkelig naturelsker btw, og sponset av en haug med shit. Jævlig god skater
Vis hele sitatet...
Seriøst? Hvordan så du ut? Jeg gikk med en annen tard, begge i blå t-skjorter og shorts.
kulere enn du tror
tekace's Avatar
Sitat av Skateward Vis innlegg
Seriøst? Hvordan så du ut? Jeg gikk med en annen tard, begge i blå t-skjorter og shorts.
Vis hele sitatet...
Hadde på meg en brun bukse, blondt hår, en blå skjorte med hvit t-skjorte inni. Gikk med en annen i olabukse brettet opp til shorts og en mørkeblå t-skjorte