Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 20292
Jeg skal til sjømannslegen i morgen for å få helseattest for jobb offshore (Nordsjøen). I forbindelse med dette har jeg noen spørsmål, Håper på raske og konkrete svar.

-Sjekker de for rusmidler? (går ut i fra at de gjør dette)
-Ser legen på mens man pisser?
-Får man automatisk "ikke godkjent" hvis det er ulumskheter i urinen?
-Er det mulig å bruke andre sin urin, og feks. varme dette opp i vasken ved toalettet?

Har søkt og lest endel, men finner ikke svar på det jeg spør om her.

Edit: det er THC dette dreier seg om.
Sist endret av Sjølvaste; 3. juli 2011 kl. 21:48.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dei sjekker om du har diabetes.
Det er jeg klar over. Men sjekker de også for rusmidler? Er klar over at de må informere meg på forhånd hvis de skal sjekke dette, men når man sitter hos legen har man strengt tatt bare ett valg, ellers får man ikke attesten anywyas (går jeg utifra?).
Når jeg har tatt offshore legeattesten i Haugesund har jeg pisset alene på en dass i hvertfall.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Det er jeg klar over. Men sjekker de også for rusmidler? Er klar over at de må informere meg på forhånd hvis de skal sjekke dette, men når man sitter hos legen har man strengt tatt bare ett valg, ellers får man ikke attesten anywyas (går jeg utifra?).
Vis hele sitatet...
Det er opp til operatørselskapet å sjekke etter rusmidler. Dei har stortsett reglar som er vesentleg strengare enn helsekrava uansett.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Jeg var og ordna meg en slik attest en gang, da fikk jeg en kopp og gikk på dass alene.

Når det gjelder helseattest for sjøfolk så står det at dopbruk fører til at du ikke får attest, men jeg vet ikke om de sjekker for det.
Takker for gode svar.

Når det gjelder å varme andres piss: er det noen som har kjennskap til disse testene og vet hvor følsomme de er når det kommer til temp?
Om du får tak i rent urin, kan du ikke bare lagre det på kropp? får vel nogenlunde grei temp. på denne måten?
Det er somrege ein hurtigtset, Deri skjekker deg for diabetes, spør og hjerte/lungelidelser i familien. Kansje og drikke mykje vatn og vatne ut urinen er ein ide?. Dei tester og syn + hørsel. Så det er på ein måte ein "EU Kontroll" for kroppen.
Urin har jeg lagret på en brusflaske. Tenker å bare ha det i en plastpose i lommen. Antar det ikke vil by på problemer at det nå er lagret i en (tom og skyllet) brus-flaske i kjøleskapet?
Når jeg tok helseattesten så var det ikke snakk om noe pisseprøve.

Jeg tok hørsels og syns test, og blodprøve hvor de skjekket kolesterol, leververdier osv.
Regner med denne legetesten ikke kom som en overraskelse på deg? Klarte du virkelig ikke å holde deg unna blunten siste uka før testen?
De sjekker IKKE etter rusmidler hos sjømannslegen. Som nevnt over, er det opp til rederi/operatørselskap å sjekke dette.

Har vært hos sjømannslegen mange ganger med litt urent mel i posen, og alltid fått attest.
Kan meddele at de sjekker for rusmidler i urinen hos sjømannslegen. Legen ser derimot ikke på mens du pisser.

Charger: hvordan mener du at du har vært konstruktiv til denne tråden? Ikke det at du har noe med det å gjøre, men jo - Denne testen kom som en overraskelse.
få noen til å pisse i en kondom? så putter du den i anus?
Jeg har allerede vært på sjekk. Kan forøvrig se for meg at det er meget vanskelig å presse en kondom fyllt med væske opp i anus.

Og hvorfor i alle dager skulle man putte noe opp der i utgangspunktet? Hvis de ikke ser på deg pisse kan du jo bare ha det i lommen. Hvis de ser på reagerer de nok på at urinen kommer ut i feil ende.

Crew: for min del kan tråden slettes, jeg har fått svar på det jeg lurer på.
Sist endret av Sjølvaste; 4. juli 2011 kl. 22:43.
Nei dem sjekker ikke om du har tatt rusmidler, i et untak kan dem sjekke og det er hvis rederiet sier det.
Vet ikke hvordan det er med nordsjøen. Men jeg tok helsetesten for Cruise Oslo-Kiel via ColorLine. Og der tok de urinprøve, og jeg var alene på toalettet og tokk den.
for å holde kropstempraturen på urinen tenkte nå jeg x)
Sitat av Mohammedlarsen Vis innlegg
Nei dem sjekker ikke om du har tatt rusmidler, i et untak kan dem sjekke og det er hvis rederiet sier det.
Vis hele sitatet...
Jo, de gjør det. Alle kan gå til sjømannslegen, og de vet ikke hvem du eventuelt jobber for. Likevel tester de for rusmidler (ihvertfall i Bergen). Dette opplevde jeg senest i går.



Sitat av trulsern
for å holde kropstempraturen på urinen tenkte nå jeg x)
Vis hele sitatet...
Ah, skjønner. Hvis man vet at det er en vask på toalettet du pisser på er nok det en enklere (og mer behagelig) måte å varme pisset på
Godt med smør
Røyka knappe to timer før jeg gikk ned å tok en pisseprøve.
Kom meg gjennom sjømannslegen uansett. Pissa btw alene på en dass, kunne jo og ta med meg en urinprøve

Tror litt for mange pisser i en kopp å konkluderer med en gang at det er en urinprøve for narkotika.

Det finnes jo flere grunner til at en lege kan måtte sjekke pisset ditt
Mine erfaringer, mine tanker. Thats it
Sitat av Apeloff Vis innlegg
Røyka knappe to timer før jeg gikk ned å tok en pisseprøve.
Kom meg gjennom sjømannslegen uansett. Pissa btw alene på en dass, kunne jo og ta med meg en urinprøve

Tror litt for mange pisser i en kopp å konkluderer med en gang at det er en urinprøve for narkotika.

Det finnes jo flere grunner til at en lege kan måtte sjekke pisset ditt
Mine erfaringer, mine tanker. Thats it
Vis hele sitatet...
Skjønner. Men jeg spurte legen hva de sjekket for på urinprøven, og han svarte at de sjekket for diabetes og rusmidler. Tror vi kan konkludere med at det er forskjellige praksiser rundt om kring, men i Bergen er det ihvertfall slik atm.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Charger: hvordan mener du at du har vært konstruktiv til denne tråden? Ikke det at du har noe med det å gjøre, men jo - Denne testen kom som en overraskelse.
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke konstruktiv til denne tråden, men som alle som jobber i nordsjøen vet må man fornye helseattesten annen hvert år. Så om dette kom som en overraskelse på deg må det vel være lov til å undre seg over din evne til å både tenke logisk og rasjonelt. Datoene for helseattest ligger inne i DaWinci, og du kunne ha spurt både på heliporten og ombord hvis du var usikker.

Som du sier selv så sjekker de for rusmidler, og da kan man vel konkludere med at du er busta. Bare av ren nysgjerrighet.. Jobber du som Stillasmontør?
Hva om jeg ikke er ansatt enda da? Som alle som jobber i nordsjøen vet, så må alle ta helseattesten før den eventuelt kan fornyes. Det er fullstendig lov å undre over min evne til å tenke logisk og rasjonelt, men utifra de få faktaene du har fått servert blir det helt feil å konkludere.

Og nei, jobber ikke som stilasmontør. La meg tippe; du mener at alle som jobber som stilasmontør i nordsjøen røyker hasj?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Charger Vis innlegg
Som du sier selv så sjekker de for rusmidler, og da kan man vel konkludere med at du er busta. Bare av ren nysgjerrighet.. Jobber du som Stillasmontør?
Vis hele sitatet...
Hehe, hva kom det spørsmålet fra?
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Hehe, hva kom det spørsmålet fra?
Vis hele sitatet...
Erfaring..
Jeg tok urinprøve hos sjømannslegen, og må tilbake hvert 2. år for å fornye dette beviset man får.
Jeg gikk i Drammen og syns virkelig det var ett useriøst opplegg de hadde, fikk ett vanlig plastbeger (ett sånt lite saftbeger man kjøper på Kiwi i 50 talls stabler), og ble bedt om å fylle opp på do, så jeg gikk ut av kontoret til legen, gjennom en gang og enda en gang til, ut forbi ventelokalet, og rett ved inngangen til bygget var do, her fyllte jeg begeret og gikk hele veien tilbake, forsiktig så jeg ikke sølte noe på den lange veien.'

Her kan da hvem som helst ha ventet med en fersk prøve til meg uten å bli sett av leger.



(Edit: ser jeg bruker "ett" veldig mye, men vet nå ikke om det skal stå "et" eller "ett".)
Sist endret av Niveum; 28. juli 2011 kl. 15:20. Grunn: skriveleifer
▼ ... over en måned senere ... ▼
skal ta med eget piss så må du også tenke på at når du pisser så er det like varmt som kroppen din. Ikke gjør den feil å kom med iskald piss og blir ferska på det, det har nok skjedd ved flere anledninger skal du se
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei!

Istedenfor å starte en ny tråd så bumper jeg bare denne og spør her.

Skal til sjømannslegen for å ta en helt vanlig helseattest denne uken. Droppet røykingen for flere uker siden, og vet at jeg pisser reint på en eventuell urinprøve (Har prøvd med to pisseprøver selv). Har derfor ikke tenkt stort over dette.

Men idag fikk jeg høre at de har begynt med hårprøver, og fikk dermed helt panikk. Etter hva jeg har forstått kan thc spores i hår i flere år. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? Jeg har allerede fått jobben, så avslag på helseattesten er virkelig krise.

På forhånd takk
Sitat av Don Draper Vis innlegg
Men idag fikk jeg høre at de har begynt med hårprøver, og fikk dermed helt panikk. Etter hva jeg har forstått kan thc spores i hår i flere år. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? Jeg har allerede fått jobben, så avslag på helseattesten er virkelig krise.
Vis hele sitatet...
Tok den for et par måneder siden. Pisseprøve, hørsel, syn og vekt. Gikk ganske fort, ingenting å bekymre deg for. Hårprøver derimot var det ikke noe av
Sist endret av skogvekst; 15. juli 2013 kl. 01:43.
Har godkjent helseattest offshore.

Jeg tok IKKE urinprøve.

Jeg tok derimot synstest, blodtrykk og vekt. Det skal sies at det er nye regler ang. vekta til folk. Har du BMI over 30 får du ikke godkjent helseattest.

Det har ikke noe å si om du er spekka med muskler eller fett, i en nødsituasjon der du kanskje må dra med deg en person, så er antall kg det samme uansett muskler eller fett.

Lykke til
Gå til fastlegen og få helseattesten, der sjekkes det ikke for rusmiddler.. dessuten skal det ikke sjekkes for rusmiddler uten ditt samtykke.
Wow det med BMI visste jeg ikke, da blir det nok aldri nordsjøen på meg iværtfall.
Sitat av stianue Vis innlegg
Har godkjent helseattest offshore.

Jeg tok IKKE urinprøve.

Jeg tok derimot synstest, blodtrykk og vekt. Det skal sies at det er nye regler ang. vekta til folk. Har du BMI over 30 får du ikke godkjent helseattest.

Det har ikke noe å si om du er spekka med muskler eller fett, i en nødsituasjon der du kanskje må dra med deg en person, så er antall kg det samme uansett muskler eller fett.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Hvis det er begrunnelsen burde de jo bruke kun vekt? En feit dverg kan jo veie mye mindre enn en tynn påle
Sitat av Don Draper Vis innlegg
Hei!

Istedenfor å starte en ny tråd så bumper jeg bare denne og spør her.

Skal til sjømannslegen for å ta en helt vanlig helseattest denne uken. Droppet røykingen for flere uker siden, og vet at jeg pisser reint på en eventuell urinprøve (Har prøvd med to pisseprøver selv). Har derfor ikke tenkt stort over dette.

Men idag fikk jeg høre at de har begynt med hårprøver, og fikk dermed helt panikk. Etter hva jeg har forstått kan thc spores i hår i flere år. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? Jeg har allerede fått jobben, så avslag på helseattesten er virkelig krise.

På forhånd takk
Vis hele sitatet...
Oppdatering:

Da var helseattesten bestått! Tenkte å skrive litt om hva de sjekket hos meg. Om de sjekker for rusmidler er helt opp til mannskapssjefen i rederiet. Ihvertfall i mitt tilfelle. Overhørte at han bare bad om en "vanlig" test. Antar den andre varianten er en hvor de sjekker for spesifikke rusmidler.

Tror min helseattest var svært grundig, for det tok nesten 1 time. Her er hva de sjekket:

- Syn
- Hørsel
- Blodtrykk
- Vekt og høyde (BMI?)
- Blodprøve (Diabetes og andre sykdommer?)
- Urinprøve (saltverdier etc og muligens rusmidler?)
- Reflekser (Her kakket han med en liten treslegge mot kneet og akillesen)

Vil til slutt takke freak for svarene jeg fikk når jeg stilte spørsmålet. Det roet meg litt ned i alle fall

Sitat av thundercat Vis innlegg
Gå til fastlegen og få helseattesten, der sjekkes det ikke for rusmiddler.. dessuten skal det ikke sjekkes for rusmiddler uten ditt samtykke.
Vis hele sitatet...
Vanlig fastlege er ikke sertifisert til å skrive ut en sjømannsattest. Det var ihvertfall svaret jeg fikk når hørte litt rundt.
Sist endret av Don Draper; 21. juli 2013 kl. 19:45.
Sitat av Don Draper Vis innlegg
Oppdatering:

Da var helseattesten bestått! Tenkte å skrive litt om hva de sjekket hos meg. Om de sjekker for rusmidler er helt opp til mannskapssjefen i rederiet. Ihvertfall i mitt tilfelle. Overhørte at han bare bad om en "vanlig" test. Antar den andre varianten er en hvor de sjekker for spesifikke rusmidler.

Tror min helseattest var svært grundig, for det tok nesten 1 time. Her er hva de sjekket:

- Syn
- Hørsel
- Blodtrykk
- Vekt og høyde (BMI?)
- Blodprøve (Diabetes og andre sykdommer?)
- Urinprøve (saltverdier etc og muligens rusmidler?)
- Reflekser (Her kakket han med en liten treslegge mot kneet og akillesen)

Vil til slutt takke freak for svarene jeg fikk når jeg stilte spørsmålet. Det roet meg litt ned i alle fall



Vanlig fastlege er ikke sertifisert til å skrive ut en sjømannsattest. Det var ihvertfall svaret jeg fikk når hørte litt rundt.
Vis hele sitatet...
Jo, fastleger kan utstedte helseattester fram til nyttår. De nye reglene trer i kraft i 2014.
▼ ... flere år senere ... ▼
Hei! mye godt kom ut av denne spalten, lenge siden den har vært aktiv også. men jeg føler at jeg fremdeles ikke fikk svar på det som ble spurt her. Er det slik at dem faktisk skjekker, eller ikke skjekker for rusmiddler? å hvordan kan man finne ut om spessielt rederiet ønsker en slik undersøkelse?
Er veldig forskjellig fra plass til plass, jeg trengte ikke levere urinprøve engang, mens mange andre som har vert hos samme lege måtte.

Er forskjell fra rederi til rederi og båt til båt, jeg har aldri opplevd at vi har blitt testet for rusmidler ombord, men vet om andre båter hvor hele mannskapet har måttet levere fra seg prøve.
Noen sjekker ikke i det hele tatt, andre sjekker ved mistanke og noen sjekker f.eks 2 ganger i året.
Er ikke noen måte å finne ut om rederiet ønsker å sjekke deg, og om du spør så øker vel bare sannsynligheten for at de sjekker deg.
Anonym bruker
"Kvalm Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av mumfizlaw Vis innlegg
Hei! mye godt kom ut av denne spalten, lenge siden den har vært aktiv også. men jeg føler at jeg fremdeles ikke fikk svar på det som ble spurt her. Er det slik at dem faktisk skjekker, eller ikke skjekker for rusmiddler? å hvordan kan man finne ut om spessielt rederiet ønsker en slik undersøkelse?
Vis hele sitatet...
Det er nok fordi det ikke finnes noe svar. Noen sjømannsleger sjekker, andre ikke. Noen rederi/selskap praktiserer urinprøver ombord på skip/installasjoner, andre ikke. Det finnes ingen fasit.

For å finne ut om rederiet praktiserer urinprøver må du nesten høre med de. Eventuelt kan du jo prøve å lure det inn i samtaler med kollegene dine for å få ett svar om det har blitt praktisert. Dersom det er fare for urinprøver på jobben skal det også stå i kontrakten din. Eventuelt ett eget skriv du signerer.

Generelt sett kan jeg vell legge til at urinprøver på sjøen i liten grad praktiseres, men det kan absolutt forekomme. Ihvertfall i større rederier eller ved mistanke.
De sjekker urinen din for sukkerinnhold for å se om du har diabetes. Er en del av hms opplegget med å sørge for at folk er sunne osv..
Kjenner en som jobba i nordsjøen, røyka, og tok urintest for selskapet han jobbet for. No problemo.
Halve arbeidsstokken i nordsjøen hadde vel forsvunnet om de skulle rusteste alle.
Flesteparten der ute er jo mekanikere, sveisere og arbeiderklasse folk.

Dersom du har en særlig sikkerhetskritisk stilling, som feks operatør og styrer prosessanlegget så vil du bli rutinemessig rustestet.
Du vil også kunne bli rustestet etter mistanke, men da må du jo være synlig beruset på jobb ...