Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3764
Jeg hører på et ganske bredt spekter av musikksjangere, men problemet mitt er at jeg er veldig kresen og føler at mesteparten av musikken jeg finner gir meg lite.

Browser stortsett bare YouTube for å finne ny musikk, men finner sjeldent not nytt og interessant.

Noen tips?
Om du har Spotify kan du gå inn på en artist du liker og trykke på "related artists". Har funnet mye gull på den måten selv
https://rateyourmusic.com/customchart

Jeg hadde startet her og jobbet meg nedover, dette er en ranking av en stor gruppe musikk elskere sine favoritt album. Alle sjangre her er representert så du er garantert å finne musikk du liker.
Spotify apple music
Jeg liker de daglige spillelistene som kommer opp på apple music.
www.shoutcast.com - mye spennende, henger ofte i alternative sjangeren selv (evt edm, goth, industrial etc.)
Spørs hva du liker. Jeg er selv et stykke unna normen for hva "de fleste" hører på (nå sikter jeg ikke akkurat til freakere, men menigmann i gata.)
Sitat av Marshmallows Vis innlegg
Om du har Spotify kan du gå inn på en artist du liker og trykke på "related artists". Har funnet mye gull på den måten selv
Vis hele sitatet...
cosigner denne. funnet mye gull ved å sjekke related artists på gammle favoritter. Eller Discover Weekly på Spotify
Sitat av Marshmallows Vis innlegg
Om du har Spotify kan du gå inn på en artist du liker og trykke på "related artists". Har funnet mye gull på den måten selv
Vis hele sitatet...
Jeg pleier å se gjennom "Recommended songs" nederst i alle spillelistene mine. Da får man forslag basert på musikken i lista, så desto flere sanger man har i lista jo større sjanse for at du finner noe som passer. Det fungerer overraskende bra, finner masse bra musikk der.
Det jeg liker å gjøre når jeg er ute etter ny musikk er å ta utgangspunkt i et band eller en sjanger som jeg er veldig inn i og lese alt jeg finner på nettet. Artikler nevner ofte andre artister som er på samme bølgelengde. Synes det er veldig interessant å lese om historien og inspirasjonene til band jeg liker, og gjennom det dukker det som regel opp noe. Bare bruk google og sjekk ut alle mulige låter og artister du kommer over så kommer du til å dulte borti noe du liker veldig godt. Siden du sier du liker et stort spekter av musikk finnes det garantert kjempemye du vil digge uten at du vet de finnes enda
Det er ikke sikkert at ny musikk er det beste. 70- tallet var en gullalder. Sjekk King Crimson. Og Gong!
Man kan også gå i hvilkensomhelst spilleliste man har allerede laget på spotify, slå av shuffle, gå til siste sangen og spole til slutten/spille den ferdig, istedenfor å stoppe på toppen av lista vil den finne sanger som "kan passe inn" i lista di, basert på hva som er der.
Hvorfor gjøre det vanskelig? Hør King Crimson, Gong, eller tidlig Pink Floyd. Super opplevelse er garantert!!
Jeg vil gjerne anbefale Gnoosic. Da plotter du inn artister du liker, også finner den frem andre artister den tror du kan like. Jo mer du legger inn, jo bedre treff får du!
Sitat av Dustin Vis innlegg
Hvorfor gjøre det vanskelig? Hør King Crimson, Gong, eller tidlig Pink Floyd. Super opplevelse er garantert!!
Vis hele sitatet...
Det er jo mulig at trådstarter er sær og ikke liker skikkelig musikk...
Sitat av Marori Vis innlegg
Eller Discover Weekly på Spotify
Vis hele sitatet...
Jeg får så mye nytt og kult der at jeg ikke klarer følge opp alt.
Sitat av BAN Vis innlegg
Det er jo mulig at trådstarter er sær og ikke liker skikkelig musikk...
Vis hele sitatet...
Eller at musikk er veldig subjektivt. Er så tamt med folk som tror deres musikksmak er den eneste rette. Jeg er over gjennomsnittet interessert i musikk, men kan ikke fordra King Crimson. For meg er det ræl, men ikke dermed sagt at det er ræl for andre.

Hadde trådstarter sagt noe om hvordan type musikk som faller i smak, så hadde det vært litt enklere å komme med tips.
Sitat av Yorke Vis innlegg
Eller at musikk er veldig subjektivt. Er så tamt med folk som tror deres musikksmak er den eneste rette. Jeg er over gjennomsnittet interessert i musikk, men kan ikke fordra King Crimson. For meg er det ræl, men ikke dermed sagt at det er ræl for andre.

Hadde trådstarter sagt noe om hvordan type musikk som faller i smak, så hadde det vært litt enklere å komme med tips.
Vis hele sitatet...
Var vel et halvironisk svar til en som har brukt to innlegg på å fronte egen musikksmak uten å hjelpe trådstarter med det som var spørsmålet.
Kjøp deg LP-spiller og kjøp noen random lp-er i samme slengen, garantert en fin opplevelse.
Sitat av BAN Vis innlegg
Var vel et halvironisk svar til en som har brukt to innlegg på å fronte egen musikksmak uten å hjelpe trådstarter med det som var spørsmålet.
Vis hele sitatet...
Da beklager jeg. Oppfattet ikke ironien.
Sitat av Marori Vis innlegg
Discover Weekly på Spotify
Vis hele sitatet...
Sitat av Yalla Vis innlegg
Jeg får så mye nytt og kult der at jeg ikke klarer følge opp alt.
Vis hele sitatet...
Hører jeg en kul låt der så slenger jeg den inn på playlista mi. Viss den er dritkul så sjekker jeg artistens top played og ser om det er noe mer morro. Har fått opparbeida meg noen fine playlister nå.
Takk for alle tipsene, her var det en del gode idéer jeg skal definitivt sjekke ut!
Anbefaler også Discover weekly på spotify. Funne masse ny musikk jeg likte der. Ellers kan du søke på Best of best by Erik, min liste haha. (mest hip hop, men mye annet og)
Musikk er et morsomt tema, har hørt mye musikk som ungdom som jeg ikke kunne funnet på å hørt på den gang, men som jeg digger nå.

Som andre her sier så related artists, discover weekly etc på Spotify er bra plattformer. Savner den tiden hvor det var mulig å installere treddjeparts apper som lyrics og egen app som du kunne taste inn artister, band eller sjangere og få opp det som lignet mest på det osv.

Et annet triks er å finne ut om det er et "label" bak du kan følge på for eks facebook, twitter og lignende. Et label har som regel ganske lik musikk sjanger messig hvertfall og noe design.