Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 715
Hei. Jeg aner ikke hva jeg skulle kalle den, men jeg vet at det har noe med cookies å gjøre. Jeg har en liste, som ser slik ut:
Nr. 1
Nr. 2
Nr. 3
*NY* Nr. 4 *NY*

Det står *NY* forran og bak, på grunn av personen enda ikke har besøkt den linken. Så raskt personen klikker på link nr. 4, forsvinner *NY*. Jeg har sett dette på noen sider. Jeg har veldig lyst på dette på min side, og håper virkelig noen her kunne hjulpet meg med dette, eller funnet en guide. Jeg aner jo ikke hva det heter, så det blir umulig å søke på Google.
Og jeg håper virkelig at dere skjønner hva jeg mener med dette.

Takker og bukker for svar! Jeg vil selvfølgelig gi KP til dem som hjelper meg

Stig.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Har søkt litt rundt og noen mener dette burde fikse det:

<%
t = lcase(left(Request.ServerVariables("CONTENT_TYPE"), 19))
if t = "multipart/form-data" then
Set Upload = Server.CreateObject("Persits.Upload.1")
pathname = "\\Upload\" 'Upload is a one folder under my root

Upload.save pathname
response.write "Upload successful!"
end if
%>
<FORM METHOD="POST" ENCTYPE="multipart/form-data">
<INPUT TYPE="FILE" SIZE="40" NAME="FILE1"><BR>
<INPUT TYPE=SUBMIT VALUE="Upload!">
</FORM>
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Lagre alle listevalgene en bruker har klikket på, og de som ikke er klikket på markerer du med teksten "ny"

Jeg vil foreslå at du ikke ser på eksempelet til sam500, da det ikke virker som om han forstår hverken problemet du kommer med eller løsningen han kommer med
Sist endret av nso; 19. juli 2010 kl. 01:01.
Det der sam500 er ASP, og ser ut som et opplastingsscript. Hjelper ikke TS noenting.

Jeg vil tro at du må ha en database over linker som brukere har klikket på. og når linken klikkes på settes en variabel i databasen til lest...

Hvilket språk bruker du egentlig? Jeg gjetter PHP?
Test
Trådstarter
Sitat av nso Vis innlegg
Lagre alle listevalgene en bruker har klikket på, og de som ikke er klikket på markerer du med teksten "ny"

Jeg vil foreslå at du ikke ser på eksempelet til sam500, da det ikke virker som om han forstår hverken problemet du kommer med eller løsningen han kommer med
Vis hele sitatet...
Jeg skulle til å kommentere det, hehe. Men jeg har absolutt ikke greie på dette, så jeg aner ikke hvordan jeg lagrer alle listevalgene en bruker har klikket på, og de som ikke er klikket på markerer jeg med teksten "ny".

Kunne du forklart meg, eller funnet en guide? Hadde satt stor pris på det!


Sitat av fulloggal Vis innlegg
Det der sam500 er ASP, og ser ut som et opplastingsscript. Hjelper ikke TS noenting.

Jeg vil tro at du må ha en database over linker som brukere har klikket på. og når linken klikkes på settes en variabel i databasen til lest...

Hvilket språk bruker du egentlig? Jeg gjetter PHP?
Vis hele sitatet...
Siden er veldig enkelt satt opp. Inneholder litt html og CSS, og kanskje litt PHP. Det er jeg faktisk usikker på :S Det var noen her på Freak som hjalp meg med kodingen. Derfor er jeg ikke helt sikker.
Sist endret av stigi; 19. juli 2010 kl. 01:05.
Lag et array hvor du lagrer hver link som klikkes på. Lag en if-statement som legger til *NY* dersom linken ikke finnes i arrayet.
Test
Trådstarter
Hehe. Akkurat nå føler jeg meg som en idiot, som ikke kan noenting. Kunne du forklart hvordan jeg lager et array, der jeg lagrer hver link som klikkes på. Og hvordan lager jeg en if-statement? Beklager at jeg ikke har peiling på slike ting og begreper :P
Hvis det jeg skrev i første post gikk over hodet ditt bør du lære deg php. Vanskelig å lage dynamiske nettsider uten.

Sjekk ut http://www.w3schools.com/php/php_intro.asp og http://www.phpbuddy.com/ og kjøp deg gjerne en bok, som for eksempel Webprogrammering i PHP.
Test
Trådstarter
Takker
Men først tror jeg at jeg skal lære meg CSS helt skikkelig.

Men en venn av meg sa at dette var ganske lett å lage, men at han ikke husker hvordan man gjør det. Så vet dere om det finnes noen guider til akkurat dette? Takker og bukker for svar!
Limited edition
Moff's Avatar
Du gir litt lite info om hvordan du vil at dette skal fungere. Hvis du har et innloggingssystem så vil det nok være mest effektivt å lagre informasjon om hva som er lest i en database. Hvis du ikke vil at folk skal trenge å logge inn, så kan du lagre informasjonen i cookies. Jeg synes ikke dette høres ut som en særlig god idé, fordi - avhengig av størrelsen på nettsida di - så vil denne cookien bli ganske stor og rotete etter hvert. Begge disse løsningene krever dessuten ganske grei forståelse av PHP.

Siden du tydeligvis ikke kan noe særlig om PHP, så foreslår jeg at du løser dette på en annen måte. Du kan nemlig lage et ganske stilig system bare ved å bruke HTML og CSS. Se på dette:

Kode

<style>
a {
color: #f00;
padding-left: 50px;
background: transparent url('ny.png') no-repeat;
}
a:hover {
color: #ccc;
}
a:visited {
color: #000;
padding-left: 0px;
background: transparent;
}
</style>

<a href="?fisk">Fisk</a><br />
<a href="?elg">Elg</a><br />
<a href="?hund">Hund</a><br />
Selvsagt bør du lagre CSS-koden i et eget stilark og hente det med <link>-elementet, dette er bare et eksempel for å vise logikken. Hvis du lager et bilde med teksten "ny" på, eller et ikon av noe slag, så kan du bruke dette bildet som bakgrunn på linkene gjennom CSS. Deretter bruker du "psuedo"-klassen i CSS til å fjerne bildet når brukeren har besøkt linken (:visited). Jeg har også lagt på en :hover, i tilfelle du ikke er kjent med disse klassene. :hover brukes når musepekeren holdes over en link.

For å få kodeeksempelet over til å fungere slik det står nå, så trenger du et bilde kalt "ny.png" i samme mappe som denne HTML-filen. Hvis du skal bruke denne koden må du også justere paddingen på <a>-elementet med det som passer for bildet du bruker. Jeg har bare satt padding-left til 50 pixler, som blir gjort om til 0 pixler når brukeren har besøkt siden.

PS: Om du ikke er klar over det, :visited fungerer kun så lenge brukeren ikke tømmer nettleserhistorikken sin. Derfor er ikke dette en idiotsikker løsning.

Lesestoff:
Hovedside for CSS
- Psuedo-klasser
- Bakgrunner
- Padding
Litt om cookies i PHP
Litt om MySQL og PHP
Sist endret av Moff; 19. juli 2010 kl. 03:23. Grunn: PS