Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 23524
Hei! Noen som vet noen huler/forlatte bygg/tuneller osv. som finnes rundom Stavanger området. Hadde vært kult å høre om det finnes slike plasser og om det er andre som har vært å besøkt steder av interesse. Jeg kunne ikke finne andre tråder som tok for seg stavanger området.
Du har jo noen gruver inni oltedal, i nedre sirdalen da, ellers er det et lite vann verk fra krigen som har vert oppe her, ellers er det veldig lite slikt i stavanger
Jeg kan se om jeg finner noe i Sandnes (Nabobyen til Stavanger)
Og... Hva står forresten UE for? Dårlig med forkortelser :P
UE = Urban exploring, som du skjønner ; oppdagerferd i bystrøk
Da vil jeg prøve å finne en vei inn i et fjell her. Sivilforsvaret holder på der, men har ikke lagt merke til noe aktivitet der på år.
Har sett det vannverket på Sandnes. Kommer nok til å besøke det ja en gang. Virker interessant.




Sitat av stigi Vis innlegg
Da vil jeg prøve å finne en vei inn i et fjell her. Sivilforsvaret holder på der, men har ikke lagt merke til noe aktivitet der på år.
Vis hele sitatet...

Hvor er dette?
Dette er i Sandnes -> Austrått. Det er et lite fjell som heter Riaren, tror jeg det var.

Inngangen til hulen er avsperret med en stor metalldør, og metallgjerde, men jeg kan huske det var en liten inngang på baksiden.


Og jeg har forresten et spørsmål. Ettersom mormoren min er med å eier fjellet, har hun tillatelse til å gå inn da, og de i familien?
Er et nettverk av grotter/huler her: http://www.gulesider.no/kart/;jsessi...6tab%3Daddress

Tviler egentlig på at det er av interesse siden dere må reise en times tid og så gå en times tid i skogen viss dere er fra stavanger/sandnes...
vet at det er en del forlatte bygg rett ved storhaug. Ved Europris.
Også noe ved kolonihagen nør Varden (Ved sotrhaug)
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Krystall "grotte". Er vel ikke noen grotte men et lite hugg i fjellet som ble sprengt av en tysker for tider siden. Her ligger det en god del smårusk på svære gråstein med små quartz- krystall clusters. Som er vanskelige å slå av uten å ødelegge krystallen.

Det ligger på Stavtjørn. Etter en har kjørt ut av en lang mørk tunnel (ikke et eneste lys inne i tunnelen) pluss at det er en haug med sauer i tunnelen. Kjører ut og parkerer ved sånn gangbro av tre, som er 1.5m høyt, i en liten krumsving, ikke akkurat en parkeringsplass men duger. Mye drit i veien. Så går en denne stien til en kommer mot en hytte med et steinbor. deretter går en samme vei 15 min bortover ifra hytten og tar 90 grader og går opp mot fjellet så ser en flere timetere med løse stein godt i høyden hvor noen av dem er krystall belagte. Det skal også være mer greier der oppe. Men det er slitsomt, mye insekter. fluer, ta med fluenett.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Den gamle trikketunnelen som går gjennom vekterbygget fra vassøy krabbe's fisketorg til togstasjonen er stengt med en port som du burde kunne klatre over.

Industrien i rosenli på Storhaug er for det meste lagt ned. Ta en tur, mye klatring, se om du kan finne deg en silo eller noe annet høyt. Garantert utsikt over sentrum!

Åpne et kumlokk og ta deg en tur i kloakken! (eller fungerer bare det på film kanskje?)

Ellers tom for ideer her jeg sitter, bidrag på to forslag altså. Men badedammen/rosenli området må jo være verdt det.
Sitat av Sio Vis innlegg

Åpne et kumlokk og ta deg en tur i kloakken! (eller fungerer bare det på film kanskje?)
Vis hele sitatet...
I store byer som Sandnes og Stavanger er det flere steder det går an å klarte ned i kumlokk og denslags, men å kalle det kloakk blir kanskje litt i overkant.
Det meste går nok i rør.

Vil ikke anbefale noen å gå ned i noen kumlokk, kloakk eller ikke.
Oksygenmangel og drukningsfaren er nok overhengende.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Tok en tur idag ved vekter-bygningen bak fisketorget og det så ikke så "spennende" ut som først antatt. Kunne ikke se om tunnelen var stengt lenger inne noe der er en overhengende fare for.
tunnelen som går fra togstasjonen til der ved fisketorget er åpen (utenom gjerdet som nevnt over^^). var hvertfall for noen år siden da jeg gikk gjennom. hadde ikke med skikkelig lommelykt så kunne ikke se om det var dører eller slikt i tunellen.
Sist endret av ErikH; 4. august 2009 kl. 20:05.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Toglinjen er stengt. Ta en joggetur fra firketorget til sandnes da vel!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Elven som renner fra Stokkelandsvannet (Gandal) til Vågen i Sandnes har alltid ligget i mine baktanker. Aner ikke om det er mulig å ta seg gjennom hele elven og ned til havet, men om det ER mulig så vil du ende opp under hele Sandnes by før du kommer ut rett ved N.B Sørensen (kaien i Sandnes). Om noen har prøvd dette, eller vil prøve så er jeg interresert i å høre om det!
Sist endret av freestylah; 21. august 2009 kl. 18:56.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Du har jo en gammel bunkers eller noe bak Obs! på Mariero.. Den e murt igjen, noe eg huske fra barndommen. Hadde vært kjekt å dratt ned å sett litt mer nøye på den.

Så er det også noe gamle greier på toppen av Hana fjellet. Vet ikke helt hva det er, med et vannbasseng på taket av dette bygget som ser ut til at går litt inn i fjellet.

I tillegg så er det under Ullandhaugstårnet lange ganger inn i fjellet. Var så heldig en gang å kjøre forbi da Telenor holdt på med noe og porten sto åpen. LANG gang inn i fjellet. Ble litt overrasket da ja
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som vet hva som er under det gamle arkgeologiske museumet? Kjører du forbi politikammeret på rv 44 er det rett etter gangbroen der flere ståldører i murveggen der. Alltid lurt på hva som er under der. Dessuten la jeg nettop merke til at det er flere kjøre porter inn under bjerksted! Noen som vet hva det er inne der?
Sitat av holmeen Vis innlegg
Noen som vet hva som er under det gamle arkgeologiske museumet? Kjører du forbi politikammeret på rv 44 er det rett etter gangbroen der flere ståldører i murveggen der. Alltid lurt på hva som er under der. Dessuten la jeg nettop merke til at det er flere kjøre porter inn under bjerksted! Noen som vet hva det er inne der?
Vis hele sitatet...
mener det er sivilforsvaret sitt som skal brukes som tilfluktsrom, hvis det blir krig eller skjer noet annet drastiskt
Hvilken av dem er sivilforsvaret sitt?
Vett hvertfall at tunnelen fra fisketorget til togstasjonen er åpen, og det går helt fint å gå igjennom. Bekmørkt vel og merke.

Någen som har vært inne i Vålandstårnet? Det skal visst gå an.

Det er hull i taket på pumpehuset på Stokkavannet. Kanskje det går an å gå inni der?

Sørbø sitt lager ved Vaulen badestrand. Sikkert fett, men det er bevoktet.

Kizzy deWiz
▼ ... noen uker senere ... ▼
Politiet har eit øvingsområdet i eit gammelt lagerbygg eller noko slik, buss fra Stavanger sentrum til Kallhammern, buss nr 8, klikk på stopp når du ser REMA 1000 skiltet etter Bjergsted. Bygget ligger på samme siden som REMA vegg i vegg, Har ikkje vert inne selv, men det ser spennendes for folk som liker slik, ikkje min stil. Lett og komme inn, ser det ut som, knuste ruter og treplater.

NB:Politiet har øvelser av og til der med storming av byggninger osv (di har med våpen, trur det er mp5).
Sist endret av FpsDog; 3. desember 2009 kl. 13:20. Grunn: Skrivelif
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Kizzy deWiz Vis innlegg
Någen som har vært inne i Vålandstårnet? Det skal visst gå an.
Vis hele sitatet...
Der er det et nabolag som selger vafler hver søndag? Stemmer ikke det?
Så trolig spennende er det neppe :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg anbefaler å ta en tur innom gamle møllå i Sandnes. Bygget ble tidligere brukt som kulturhus for ungdom, men er nå tomt og forlatt.
Husk lommelykt - det er bekmørkt i første etasje.
Sko med tykke såler er også lurt å ha fordi det ligger sprøyter strødd rundt forbi.

Bildene ble tatt under en ekspedisjon høsten 2008.

http://img684.imageshack.us/img684/9467/dsc0384no.th.jpghttp://img42.imageshack.us/img42/8800/dsc0385g.th.jpghttp://img683.imageshack.us/img683/9172/dsc0387.th.jpghttp://img686.imageshack.us/img686/4030/dsc0389x.th.jpg
http://img191.imageshack.us/img191/3107/dsc0391w.th.jpghttp://img683.imageshack.us/img683/5628/dsc0393t.th.jpghttp://img197.imageshack.us/img197/9656/dsc0394o.th.jpghttp://img148.imageshack.us/img148/649/dsc0396l.th.jpg
http://img706.imageshack.us/img706/4585/dsc0397v.th.jpg
UE=paintball da eller? :P
Sitat av NannirK Vis innlegg
UE=paintball da eller? :P
Vis hele sitatet...
UE betyr urban exploration.

http://en.wikipedia.org/wiki/Urban_exploration
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av holmeen Vis innlegg
Noen som vet hva som er under det gamle arkgeologiske museumet? Kjører du forbi politikammeret på rv 44 er det rett etter gangbroen der flere ståldører i murveggen der. Alltid lurt på hva som er under der. Dessuten la jeg nettop merke til at det er flere kjøre porter inn under bjerksted! Noen som vet hva det er inne der?
Vis hele sitatet...
Vet ikke med ståldørene, men litt lenger borte i veien (retning sentrum) går det an å komme seg inn i fjellet. Forvillet meg inn der for en stund siden. Var på vei til nachspiel og da så vi at det gikk an å komme seg inn. Det vi fant var et lite tunnelsystem som kom ut nede ved jernbanesporet. Et par artige ting der inne, rom med stoler og et gammelt sikringsskap er det jeg husker best.

Anbefales. Ikke at det er så uhyre spennende, men litt gøy er det jo. Spesielt hvis du har med fulle jenter på vei ned som lett lar seg skremme.

Sitat av Flatulence Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Kunne jo vært artig å kombinere.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Aquatran Vis innlegg
Du har jo noen gruver inni oltedal, i nedre sirdalen da, ellers er det et lite vann verk fra krigen som har vert oppe her, ellers er det veldig lite slikt i stavanger
Vis hele sitatet...
Hvor i Oltedal ??
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av stigi Vis innlegg
Dette er i Sandnes -> Austrått. Det er et lite fjell som heter Riaren, tror jeg det var.

Inngangen til hulen er avsperret med en stor metalldør, og metallgjerde, men jeg kan huske det var en liten inngang på baksiden.


Og jeg har forresten et spørsmål. Ettersom mormoren min er med å eier fjellet, har hun tillatelse til å gå inn da, og de i familien?
Vis hele sitatet...
Bor selv her og det er vanlig at barneskolene får turer inn der. Har selv vært inne å sett da jeg var liten. Store rom med stoler, utallige små soverom med metallsenger, svære brannslanger. Ikke lett å komme seg inn uten at alarmen går regner jeg med, er folk der inne å arbeider/vedlikeholder hele tiden.

Tviler på at mormoren din får lov til dette, ettersom jeg mener å huske at fjellet kun skal brukes i nødstilfeller (krig osv)
Sist endret av Methgirl; 12. april 2010 kl. 00:45.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Methgirl Vis innlegg
Bor selv her og det er vanlig at barneskolene får turer inn der. Har selv vært inne å sett da jeg var liten. Store rom med stoler, utallige små soverom med metallsenger, svære brannslanger. Ikke lett å komme seg inn uten at alarmen går regner jeg med, er folk der inne å arbeider/vedlikeholder hele tiden.

Tviler på at mormoren din får lov til dette, ettersom jeg mener å huske at fjellet kun skal brukes i nødstilfeller (krig osv)
Vis hele sitatet...
Alt dette stemmer. Vokste selv opp på Austrått og har vært inne i Riaren. Husker det var en trapp som var dritlang og bratt, gikk sikkert opp til toppen (nå var jeg jo 7-8 år sååå..). Fjellhallen disponeres av Sivilforsvaret og det er nok ikke lett å komme seg inn der.

For en tid tilbake fikk vi lov av grunneier å gå rundt i den gamle militærleier hvor TS har bygget nå. Nesten alt skulle rives. Vi utforsket alle bygningene, spilte paintball, sparket opp dører, knuste ruter og koste oss. Har man lyst å komme seg inn et sted går alltids an å spørre, det værste du kan få er et nei (og du skulle jo prøve å snike deg inn uansett).
Gikk nettopp forbi en svær jerndør rett ved Montér som ser ut til å gå under pedersgata liksom. Lurer på om det var ei slags gruve. Noen som vet? Så relativt lett ut å lure seg inn.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Vielleicht Vis innlegg
Hei! Noen som vet noen huler/forlatte bygg/tuneller osv. som finnes rundom Stavanger området. Hadde vært kult å høre om det finnes slike plasser og om det er andre som har vært å besøkt steder av interesse. Jeg kunne ikke finne andre tråder som tok for seg stavanger området.
Vis hele sitatet...

jeg lurer på det samme! noen som vet om noen forlatte bygninger, hus ? eller tunellerl, huler osv! hadde vært dritkult om noen kunne gitt noen forslag
Bunkersen på Mariero bak obs er fortsatt åpen, er bare bygget et hus foran åpningen!
Sitat av freestylah Vis innlegg
Elven som renner fra Stokkelandsvannet (Gandal) til Vågen i Sandnes har alltid ligget i mine baktanker. Aner ikke om det er mulig å ta seg gjennom hele elven og ned til havet, men om det ER mulig så vil du ende opp under hele Sandnes by før du kommer ut rett ved N.B Sørensen (kaien i Sandnes). Om noen har prøvd dette, eller vil prøve så er jeg interresert i å høre om det!
Vis hele sitatet...
På nedsiden av Coop Mega Brueland går Storånå (elva) gjennom ett gitter, og inn i ett "rør" som leder den nesten helt ned til Vågen.
Hadde vært greit å overlevd turen også da. Så en elv bak et gitter som går i et rør er vel litt risikabelt eller hva?
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av holmeen Vis innlegg
Du har jo en gammel bunkers eller noe bak Obs! på Mariero.. Den e murt igjen, noe eg huske fra barndommen. Hadde vært kjekt å dratt ned å sett litt mer nøye på den.

Så er det også noe gamle greier på toppen av Hana fjellet. Vet ikke helt hva det er, med et vannbasseng på taket av dette bygget som ser ut til at går litt inn i fjellet.

I tillegg så er det under Ullandhaugstårnet lange ganger inn i fjellet. Var så heldig en gang å kjøre forbi da Telenor holdt på med noe og porten sto åpen. LANG gang inn i fjellet. Ble litt overrasket da ja
Vis hele sitatet...
HVOR bak Obs! på Mariero? Har ikke funnet denne.

finner heller ikke noen inngang til denne gangen under ullandhaugstårnet..
Sitat av Aleksanderck Vis innlegg
HVOR bak Obs! på Mariero? Har ikke funnet denne.

finner heller ikke noen inngang til denne gangen under ullandhaugstårnet..
Vis hele sitatet...

Fant inatt denne bunkersen på Mariero, bekrefter at denne fortsatt er åpen, å at det er bygget et hus like foran inngangen.

Noen som har tips om tunellen(e) under ullandhaug?
Den tunellen under ullandhaug har jeg sett åpen en gang. Går an å kjøre inn den porten som de har der, ganske lang gang innover fjellet. Gikk tilfeldigvis forbi når de arbeidet.

Jeg vil tro at det ikke er mulig å komme inn her. Du må isåfall spør telenor (var de som driftet dette før hvertfall) om du får lov å ta en titt. denne tunellen er selvfølgelig en del av driften av ullandhaugstårnet, hvor alle radio, tv og andre datatjenster blir sendt ut fra!

Ellers så kryr det jo av plasser å utforske, men det er jo trist at det meste er gjemt eller stengt av... :/

På kvalaberg er det en bitteliten bunkers som fremdeles står, samt vakttårnet like ved fotballbanen. Her var det under krigen en ganske stor tysk leir.

Bak OBS! er det foruten den nevnte bunkeren to bygg som en gang var tyske. Den grønnsakshandleren holder til i det som en gang var tyske brakker!

I sørmarka er det også fundamenter etter en tysk antenne, samt bardunfester i betong støpt rundt omkring.

Jeg var nylig på tur på åsennuten (i sola kommune), dette er et område som ble åpnet for en liten stund siden. Er sikkert 20-30 "bunkerser" der og mange står åpne. Er man på toppen forstår man godt hvorfor dette ble bygget, da det er kjempe utsikt både til sola flyplass og forus (hvor det lå en flystripe før). Dette ligger på fjellet bak åsenhallen, like ved den nye solasplitten.

Ellers er det vel bare å kjøre nedover kysten fra sola.. Er jo bunkerser over alt :-)
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Før i tiden pleide folk å snakke om den metalluken som er på jernaldergården. Den skal visstnok gå ned til en gang, som fører helt ned til Hafrsfjord. Noen som kan bekrefte dette?
Rundt flymuseet på Sola er det også noen bunkere. Aner ikke om de er mulige å ta seg inn i.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av holmeen Vis innlegg
Den tunellen under ullandhaug har jeg sett åpen en gang. Går an å kjøre inn den porten som de har der, ganske lang gang innover fjellet. Gikk tilfeldigvis forbi når de arbeidet.

Jeg vil tro at det ikke er mulig å komme inn her. Du må isåfall spør telenor (var de som driftet dette før hvertfall) om du får lov å ta en titt. denne tunellen er selvfølgelig en del av driften av ullandhaugstårnet, hvor alle radio, tv og andre datatjenster blir sendt ut fra!

Ellers så kryr det jo av plasser å utforske, men det er jo trist at det meste er gjemt eller stengt av... :/

På kvalaberg er det en bitteliten bunkers som fremdeles står, samt vakttårnet like ved fotballbanen. Her var det under krigen en ganske stor tysk leir.

Bak OBS! er det foruten den nevnte bunkeren to bygg som en gang var tyske. Den grønnsakshandleren holder til i det som en gang var tyske brakker!

I sørmarka er det også fundamenter etter en tysk antenne, samt bardunfester i betong støpt rundt omkring.

Jeg var nylig på tur på åsennuten (i sola kommune), dette er et område som ble åpnet for en liten stund siden. Er sikkert 20-30 "bunkerser" der og mange står åpne. Er man på toppen forstår man godt hvorfor dette ble bygget, da det er kjempe utsikt både til sola flyplass og forus (hvor det lå en flystripe før). Dette ligger på fjellet bak åsenhallen, like ved den nye solasplitten.

Ellers er det vel bare å kjøre nedover kysten fra sola.. Er jo bunkerser over alt :-)
Vis hele sitatet...
Kunne du ha vist i kart hvor dette ligger?
Mellom Vigdel stranden og Bore stranden er det noen litt større bunkere, men har ikke vært der på noen å så jeg er litt usikker på om de er åpne eller revet. Ellers kan du dra til fjøløy kystfort rett før Utstein kloster. Der er det store bunkere, den ene er stengt men det er mulig a få omvisninger er inne.


De bunkerene på åsennuten ligger rett bak sola vgs om jeg ikke tar feil
Sist endret av DytteToget; 21. januar 2013 kl. 12:54.
Anlegget på åsen ligger midt i bildet her:

http://www.norgeibilder.no/?zoom=14&...srs=EPSG:32632

Sola VGS til vest for Åsnuten, og Åsenvegen som kysser bildet. Bør klare å finne det altså :-)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av holmeen Vis innlegg
Anlegget på åsen ligger midt i bildet her:

http://www.norgeibilder.no/?zoom=14&...srs=EPSG:32632

Sola VGS til vest for Åsnuten, og Åsenvegen som kysser bildet. Bør klare å finne det altså :-)
Vis hele sitatet...
Tenkte egentlig mest på det som er inni fjellet under ullandhaugtårnet... Det på åsnuten på Sola er jo ikke problem å finne, det kan man tom se på kart. Begynner å gå tom for UE steder i Stavanger nå. Har en plass litt videre sør fra Sandnes jeg skal sjekke ut å se om er åpent.

Noen som ver om det fortsatt er aktivitet inni fjellet Liaren på austrått?? Har ikke vært å sett men tror sivilforsvaret holder til der enda.

Fant forøvrig en liten koselig underjordisk bunkers på Hundvåg her om dagen. Ånei, IKKE det som er åpent å synlig, men det hørte nok til samme anlegget under krigen.
Jeg er også interessert i måter å komme inn under ullanhaugstårnet!

Vet ikke hvor mye du har vært rundt i Stavanger og omegen men vet om ganske mange plasser jeg ikke har besøkt enda.

Hvis du er sør for Sandnes kan du ta en tur her:

http://i29.photobucket.com/albums/c288/klied/IMG_3836_zps2e8b2458.jpg

Et til:

http://i29.photobucket.com/albums/c288/klied/IMG_3842_zps962ab048.jpg
@ sailorjerry, hvor er dette?
Som det står på bygget, Figgjo. Ca 15 min sør for Sandnes, 30 min fra Stavanger.
Tunellen inn under Ullandhaugstårnet. Du må for all del dokumentere om du skulle slippe inn

http://kart.gulesider.no/m/nCE3H

Ligger også et gammel hytte/hus rett oppforbi i skogen der. Aldri vært inne, men kun sett det fra veien.

Tunellen inn under Ullandhaugstårnet. Du må for all del dokumentere om du skulle slippe inn

http://kart.gulesider.no/m/nCE3H

Ligger også et gammel hytte/hus rett oppforbi i skogen der. Aldri vært inne, men kun sett det fra veien.
Sitat av holmeen Vis innlegg
Tunellen inn under Ullandhaugstårnet. Du må for all del dokumentere om du skulle slippe inn

http://kart.gulesider.no/m/nCE3H

Ligger også et gammel hytte/hus rett oppforbi i skogen der. Aldri vært inne, men kun sett det fra veien.
Vis hele sitatet...
Takk skal du ha!

Sitat av Nimrad Vis innlegg
Gikk nettopp forbi en svær jerndør rett ved Montér som ser ut til å gå under pedersgata liksom. Lurer på om det var ei slags gruve. Noen som vet? Så relativt lett ut å lure seg inn.
Vis hele sitatet...

Been there:-)
Sitat av Bluebird Vis innlegg
Vet ikke med ståldørene, men litt lenger borte i veien (retning sentrum) går det an å komme seg inn i fjellet. Forvillet meg inn der for en stund siden. Var på vei til nachspiel og da så vi at det gikk an å komme seg inn. Det vi fant var et lite tunnelsystem som kom ut nede ved jernbanesporet. Et par artige ting der inne, rom med stoler og et gammelt sikringsskap er det jeg husker best.

Anbefales. Ikke at det er så uhyre spennende, men litt gøy er det jo. Spesielt hvis du har med fulle jenter på vei ned som lett lar seg skremme.
Vis hele sitatet...

Mulig med litt mer direkte informasjon ? Forstår ikke heelt hvor du mener..