Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2531
Hei! litt over 1 år siden så var jeg i en situasjon hvor sjåføren var edru hele kvelden fordi han skulle kjøre resten av gjengen fra vors til byen og hjem igjen

Han holdt seg edru men forsvant til en kompis iløpet av kvelden å vi måtte ta taxi hjem igjen, sjåføren kom tilbake iløpet av kvelden, på dette tidspunktet var jeg såpass full at jeg tilbrakte mye av kvelden på badet og sov i sofaen, når vi skulle dra så kjørte jeg med kompisen min som var sjåfør den kvelden men han krasjet bilen å hadde promille uten at jeg visste det..

begge to forlat stedet uten å varsle politiet å jeg hadde også flere stoffer i blodet som ikke ser så veldig bra ut.. kan nevnes at jeg hadde en drit dårlig måned hvor blant annet dama gikk ifra meg å jeg mistet jobben så tok noen dumme valg, ikke at det er noen unnskyldning men


Det jeg lurer på er hva kan jeg forvente som straff? Jeg har ikke erkjent skyld for å ha ført bilen, heller ikke å påvirket han til å kjøre mens jeg visste at han var påvirket, men jeg har erkjent at jeg ikke varslet politiet å at jeg hadde narkotika i blodet

Kan nevnes at han nekter for alt..


Takk for alle svar
Sist endret av anwoa19; 13. januar 2018 kl. 17:47.
Trådstarter
2 1
500 visninger ingen svar? hehe
https://www.jusstorget.no/promillekj...-over-reglene/


Syntes litt synd i deg som aldri fikk ett svar, så jeg forsket litt på emnet for deg. Nettstedet jeg linket til sier att du ikke kan straffes egentlig, men jeg tror det er en forskjell på om du satt på denne personen vitende at han var påvirket, eller om du bare ble plukket opp og ikke merket noe til det.


Reaksjonene du kan få på dette er vell brudd på vegtrafikkloven, og straffen blir deretter. Dvs reaksjoner som bøter, fengsel eller inndragning av førerkort.
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg vet om ei som var dritings å satt på med en som sa han var edru og hvertfall virket mye mer edru enn resten som var fulle. Hun ble straffet likt som føreren- men det var fordi det var hennes bil (de hadde avtalt tidlig at han skulle kjøre henne da og da mot å låne bilen for å hente noe han hadde kjøpt på Finn eller noe i den duren for han var drita, hun var mer drita og hadde null sjans til å vurdere han pga det de sa det var pga det var hennes bil hun ble straffet likt...
Sitat av anwoa19 Vis innlegg
500 visninger ingen svar? hehe
Vis hele sitatet...
Er vel ikke helt rett fram.
Kunne / burde du vist han hadde drukket ?
Kanskje ikke, men du forstod det vel da dere(han) stakk i fra bilen ? Det normale ville jo vært å fikse bergning av bilen (ikke nødvendigvis å ringe politiet hvis det ikke er personskade).
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av anwoa19 Vis innlegg
500 visninger ingen svar? hehe
Vis hele sitatet...
Jeg er hverken jurist eller synsk så derfor hadde jeg ingen svar.
Sitat av anwoa19 Vis innlegg
Hei! litt over 1 år siden så var jeg i en situasjon hvor sjåføren var edru hele kvelden fordi han skulle kjøre resten av gjengen fra vors til byen og hjem igjen

Han holdt seg edru men forsvant til en kompis iløpet av kvelden å vi måtte ta taxi hjem igjen, sjåføren kom tilbake iløpet av kvelden, på dette tidspunktet var jeg såpass full at jeg tilbrakte mye av kvelden på badet og sov i sofaen, når vi skulle dra så kjørte jeg med kompisen min som var sjåfør den kvelden men han krasjet bilen å hadde promille uten at jeg visste det..

begge to forlat stedet uten å varsle politiet å jeg hadde også flere stoffer i blodet som ikke ser så veldig bra ut.. kan nevnes at jeg hadde en drit dårlig måned hvor blant annet dama gikk ifra meg å jeg mistet jobben så tok noen dumme valg, ikke at det er noen unnskyldning men


Det jeg lurer på er hva kan jeg forvente som straff? Jeg har ikke erkjent skyld for å ha ført bilen, heller ikke å påvirket han til å kjøre mens jeg visste at han var påvirket, men jeg har erkjent at jeg ikke varslet politiet å at jeg hadde narkotika i blodet

Kan nevnes at han nekter for alt..


Takk for alle svar
Vis hele sitatet...

Veit ikke helt med straffen,
hør med jussbuss eller gatejuristen. Men tror jeg ville vurdert alkolås på neste bil, hvis du faktisk ikke visste noe
Unlicensed Surgeon
To forskjellige saker. En narkotikasak der du innrømmet bruk, og en trafikksak med beruset fører og uhell der involverte rømte stedet.

Når det gjelder narkotika så innrømte du bruk, men ble det tatt noen blodprøve eller liggende? Skrev du under på noe? Om det ble tatt prøve er det vanskelig, da blir det nok bot for narkotikabruk som er vanskelig å snakke seg vekk fra.
Om det ikke ble tatt prøve får du sannsynligvis et forelegg i posten om et par måneder allikevel, prøv å nekt. Finn gjerne på en historie om hvorfor.
Om du skrev under på at du godtok forelegg er løpet kjørt så vidt jeg vet.

Når det gjelder trafikksaken. Du visste ikke at fører var full! Eneste du visste var at du selv var stupfull og ikke i stand til å ta noe ansvar. Derfor du egentlig tenkte taxi, men når tidligere sjåfør kom hoppet du jo på! Ville jo hjem. Når det da skjedde en ulykke fikk du vite at han var full, og situasjonen gjorde at du ble med i hans «panikk, rømme-fra-stedet» tankegang. Hadde du vært edru og ved dine fulle fem hadde du jo skjønt at det beste hadde vært å varsle myndighetene.