Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2233
Jeg har søkt lenge på internett, både på norsk og engelsk, men klarer ikke å finne et ord som beskriver en person som er usikker på hvilken religion de tilhører. F.eks hvis en leser både koranen og bibelen og føler at begge kan være sanne, men begge bøkene påstår at kun én er korrekt. Hva kaller man personen som ikke klarer å velge?

Det virker som ordet agnostisk, kun forbinnes med gud og ikke religion, så jeg forstår ikke helt om jeg kan sette ordet sammen med noe annet for å få frem betydningen.

Pluralistisk religiøs var det nærmeste jeg fant, men slik jeg forstår det så betyr pluralistisk religiøs at man har flere religioner. Ikke helt det jeg leter etter.

Jeg fant også: religiøs mangfold, som jeg ikke helt klarte å finne definisjonen på.


Jeg setter stor pris på all hjelp jeg kan få.

Kan man si: jeg er religiøst usikker?
Sist endret av MrFattyBom; 2. juli 2015 kl. 09:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"Agnostisisme, det filosofiske standpunkt at hvis noe er utilgjengelig for vår erfaring, så kan man verken vite om det finnes eller vite noe om det hvis det finnes. Agnostisisme kan gjelde Gud, absolutte prinsipper, tilværelsens grunn og lignende problemer."

Kilde: https://snl.no/agnostisisme

Kan også være du sikter til dette:
https://en.wikipedia.org/wiki/Omnism - Dog litt usikker på betydningen av denne, siden den omtaler "alle" religioner.
Sist endret av MrCryptical; 2. juli 2015 kl. 09:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg bruker ikke så himla mye av tiden min på religionsrelatert debatt, personlig, men jeg har aldri hørt et slikt ord. Personlig ville jeg brukt et ekstra ord eller to på det konseptet.
Takk for hjelpen!

Robhol, du har nok rett i det. Jeg har aldri hørt et slikt ord før heller.

Hva synes dere om å si: en pluralistisk religiøs agnostiker?
Eller har dere kanskje noen bedre forslag å komme med?
Agnostisk teisme?

Agnostisk teisme er en metafysisk filosofi som omslutter både agnostisisme og teisme, der man per teismen tror at det eksisterer minst en gud, men per agnostisismen mener at man ikke vet hvem eller hva guden(e) er. Den agnostiske teistikeren kan også være agnostisk vedrørende de egenskapene guden(e) man tror på innehar.
Vis hele sitatet...
Caperno, takk. Du ser ut til å ha rett.

Jeg fant også ordet: ambivalent.
Sitat av MrFattyBom Vis innlegg
Caperno, takk. Du ser ut til å ha rett.

Jeg fant også ordet: ambivalent.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke helt. Iallfall ikke slik du beskriver i åpningsposten. Er du ambivalent til en sak, så ser du gjerne gode grunner for to motstridende syn. Du kan for eksempel føle at det er gode grunner både for og imot medlemsskap i EU, og at det er umulig å velge hvor du selv står som resultat. Det du beskriver i åpningsinnlegget er heller en tilstand der du ønsker å omfavne gjensidig utelukkende idéer. Da ville jeg heller gått for det gode norske ordet 'forvirra'.
Ja, jeg forstår betydningen av ordet: ambivalens.
Jeg refererte til at det kanskje kunne settes sammen med andre ord for å få frem betydningen jeg spør etter. :P

Men jeg har fått et korrekt svar: en agnostisk teist.

Mange takk, alle sammen!
Du har mange teologer som mener at kristendommen, Islam og Jødedommen stammer fra samme ur-religion. Noe som gir mening, med tanke på hvor utrolig mye de har til felles. Spør du meg så burde du ikke ta disse religiøse tekstene 100% bokstavelig for da misforstår du helheten og det egentlige budskapet. Ha heller et åpent sinn og plukk ut den beste lærdommen fra så mange religiøse tekster som du gidder å lese, istedenfor å bare la Bibelen eller Koranen definere din personlige religion.

TLDR: Du er Spirituell, men ikke religiøs
Sist endret av Juicekongen; 3. juli 2015 kl. 23:46.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Du har mange teologer som mener at kristendommen, Islam og Jødedommen stammer fra samme ur-religion. Noe som gir mening, med tanke på hvor utrolig mye de har til felles. Spør du meg så burde du ikke ta disse religiøse tekstene 100% bokstavelig for da misforstår du helheten og det egentlige budskapet. Ha heller et åpent sinn og plukk ut den beste lærdommen fra så mange religiøse tekster som du gidder å lese, istedenfor å bare la Bibelen eller Koranen definere din personlige religion.

TLDR: Du er Spirituell, men ikke religiøs
Vis hele sitatet...

Jo takk, du trenger ikke redde meg. :P Jeg er ateist.
Men likte det du skrev.