Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 15544
Hei, det har seg sånn at jeg har mistet lappen i 6 måneder.
Og jeg lurte på om det er noen av dere som har mistet lappen, og søkt om å få den tilbake før sperrefristen er gått ut?
Har hørt snakk om at arbeidsgiver kan søke om at jeg får den tilbake før det har gått 6mnd

Hvor skal jeg evt. arbeidsgiver søke? er det sjangs for at det går igjennom?

Jeg har en jobb der jeg er avhengi av førerkort for læretiden og fagprøve

Og en ting til jeg lurte på, kan politiet ta starte en gjennomsnittsmåling når de møter meg, også kjøre 1-2km og snu, for også ta meg igjen?
Må man ikke søke benådning fra kongen om man vil ha tilbake lappen tidligere? Tror det er tilfellet, men er usikker..
Sitat av wayblood Vis innlegg
Må man ikke søke benådning fra kongen om man vil ha tilbake lappen tidligere? Tror det er tilfellet, men er usikker..
Vis hele sitatet...
Tror dette kun gjelder vis du har mistet førerkortet "for alltid". uten å si noe helt sikkert
Tynn i håret
ha12d's Avatar
Kommer ann på hva du mistet førerkortet for? Kan klage på avgjørelsen til fylkesmannen i første omgang. Harald Rex får nok gjort lite iallefall
Sitat av nofuel Vis innlegg
Tror dette kun gjelder vis du har mistet førerkortet "for alltid". uten å si noe helt sikkert
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt utsettelse på sertifikatet, og fikk mulighet til å søke benådning den gangen, men vet ikke om det samme gjelder med sperrefrist..
Sitat av ha12d Vis innlegg
Kommer ann på hva du mistet førerkortet for? Kan klage på avgjørelsen til fylkesmannen i første omgang. Harald Rex får nok gjort lite iallefall
Vis hele sitatet...
Mistet førerkortet for fart

Kan jeg eventuelt søke om å få tilbake kun snøskuter førerkort? eller andre førerkort jeg hadde før jeg mistet det?
Sist endret av anonym123456789; 8. februar 2014 kl. 16:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Du kan søke. Men det er rimelig helt bombesikkert at du får et avslag. Snakker av egen og andres erfaring.
Ikke søk selv, ta en tur til biltilsynet og meld deg opp til oppkjøring (ta teori først om du må det), de sender søknad til politiet og gir deg svar når/om det går igjennom. Vet om 2 tilfeller hvor det har fungert før sperrefristen var borte, hva som er grunnen til at det har gått igjennom er uvisst.
Sitat av Lima Vis innlegg
Du kan søke. Men det er rimelig helt bombesikkert at du får et avslag. Snakker av egen og andres erfaring.
Vis hele sitatet...
hvor søkte du?
har jo ingenting å tape på det

Sitat av Fernet Vis innlegg
Ikke søk selv, ta en tur til biltilsynet og meld deg opp til oppkjøring (ta teori først om du må det), de sender søknad til politiet og gir deg svar når/om det går igjennom. Vet om 2 tilfeller hvor det har fungert før sperrefristen var borte, hva som er grunnen til at det har gått igjennom er uvisst.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke å ta teori / oppkjøring på nytt iom at jeg ikke hadde prøvetid å mistet kun 6mnd
Sist endret av anonym123456789; 8. februar 2014 kl. 18:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av nofuel Vis innlegg
Mistet førerkortet for fart

Kan jeg eventuelt søke om å få tilbake kun snøskuter førerkort? eller andre førerkort jeg hadde før jeg mistet det?
Vis hele sitatet...
Å kjøre for fort er lite å være glad for, det er sånne som deg som virkelig dreper i trafikken. Ønsker deg ikke førerkortet tilbake for å si det sånn.
Sitat av zxcvbnm Vis innlegg
Å kjøre for fort er lite å være glad for, det er sånne som deg som virkelig dreper i trafikken. Ønsker deg ikke førerkortet tilbake for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Dette kommer jo helt ann på anstendighetene du.

Jeg mistet lappen like lenge for fart, og fikk tydelig beskjed om at kjøringen min ikke var til fare for noen som helst andre enn meg selv og at anmeldelsen skulle bli veldig "snill" (My ass, 6 måneder er 6 måneder xD).
Anyways, jeg kjørte for fort halveis gjennom en tunnel som er forbudt for fotgjengere, midt på natten, totalt alene i tunnelen (og de 200m foran meg) og sakket ned igjen til utgangen. En helt rett og oversiktlig strekning. (Fikk forøvrig også lov til å kjøre 2km hjem uten politifølge etter de hadde tatt lappen.)
Det er forskjell på å kjøre fort og idiot. Da jeg alltid utenom holder meg til fartsgrensen ellers.(GPS-fart).

edit; Jeg ble forøvrig tatt i 96km/t i en 60-sone.

TS!
Det er liten sannsynlighet for at du får lappen tilbake før fristen er ute, da det kommer veldig ann på omstendighetene der du kjørte for fort, altså hvordan anmeldelsen ser ut.
Du kan sende en søknad sammen med arbeidsgiver til førerkortkontoret for ditt lokale politidistrikt. Der kan spørre hvilken adresse det skal sendes til.

Merk at dersom det er mulighet i din bedrift at du kan omplasseres til annet arbeid som ikke krever lappen, vil du få avslag (Så hvis arbeidsgiver skriver at du mister lærlingplassen om du ikke får den, blir sjansen mye større for at du får den.) Dersom fagbrevet ditt er i slutten av sperrefristen, kan det hende du slipper unna med for eks. 4 måneder.

Det er jo bare å søke uansett, det verste som kan skje er at du får avslag.
Lykke til!
Sist endret av MrCryptical; 8. februar 2014 kl. 21:06.
For mange år tilbake så fikk jeg tilbake lappen etter at 3/4 av tiden var gått. Skrev en søknad som jeg leverte på "kammeret" og hentet lappen dagen etter!
Begrunnelse? For å komme meg på jakt!
Sitat av zxcvbnm Vis innlegg
Å kjøre for fort er lite å være glad for, det er sånne som deg som virkelig dreper i trafikken. Ønsker deg ikke førerkortet tilbake for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke fylle tråden med moralpreken, om du føler for å "kjefte" kan du ta det på PM

Sitat av laxzzi Vis innlegg
Dette kommer jo helt ann på anstendighetene du.

Jeg mistet lappen like lenge for fart, og fikk tydelig beskjed om at kjøringen min ikke var til fare for noen som helst andre enn meg selv og at anmeldelsen skulle bli veldig "snill" (My ass, 6 måneder er 6 måneder xD).
Anyways, jeg kjørte for fort halveis gjennom en tunnel som er forbudt for fotgjengere, midt på natten, totalt alene i tunnelen (og de 200m foran meg) og sakket ned igjen til utgangen. En helt rett og oversiktlig strekning. (Fikk forøvrig også lov til å kjøre 2km hjem uten politifølge etter de hadde tatt lappen.)
Det er forskjell på å kjøre fort og idiot. Da jeg alltid utenom holder meg til fartsgrensen ellers.(GPS-fart).

edit; Jeg ble forøvrig tatt i 96km/t i en 60-sone.

TS!
Det er liten sannsynlighet for at du får lappen tilbake før fristen er ute, da det kommer veldig ann på omstendighetene der du kjørte for fort, altså hvordan anmeldelsen ser ut.
Du kan sende en søknad sammen med arbeidsgiver til førerkortkontoret for ditt lokale politidistrikt. Der kan spørre hvilken adresse det skal sendes til.

Merk at dersom det er mulighet i din bedrift at du kan omplasseres til annet arbeid som ikke krever lappen, vil du få avslag (Så hvis arbeidsgiver skriver at du mister lærlingplassen om du ikke får den, blir sjansen mye større for at du får den.) Dersom fagbrevet ditt er i slutten av sperrefristen, kan det hende du slipper unna med for eks. 4 måneder.

Det er jo bare å søke uansett, det verste som kan skje er at du får avslag.
Lykke til!
Vis hele sitatet...
Fikk også beskjed om at kjøringen ikke var "farlig", og det var ingen andre spessielle omstendigheter til å ta førerkortet mitt enn fart. Dette skjedde også i 7 tiden på morgenen, så var ikke noe spesielt med trafikk.

Men btt; Takker for et veldig bra å utfyllende svar!
Skal sende en søknad å se hvordan det går så får bare krysse fingrene
Sist endret av anonym123456789; 9. februar 2014 kl. 15:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Jeg mistet lappen for fart. Det var ingen farlig kjøring, bra sikt, ingen andre trafikanter på veien, jeg mistet altså lappen kun for fart.

Søkte med skriftlig melding fra sjefen om at jeg mistet jobben uten lappen, jeg la ved papirer på at det ikke fantes kollektiv transport der jeg bor ect.ect. Avslag. Avslag. Alle jeg kjenner som har mistet den har søkt og fått avslag.

Men du må bare prøve, ikke det jeg mener. Bare ikke ha for store forhåpninger