Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2185
TV-en min gikk for noen timer i svart og er nå død og nå begynner jeg og bli dritlei av det jeg mener er produkter som er laget for å bli ødelagt fort.


Jeg er typen som er kresen på hvilke produkter jeg kjøper og gjør leksen min før jeg går til innkjøp og havner som oftest opp med testvinnere fra topphyllen. Ikke noe plastikk fantastikk her i gården.
Kan i tillegg nevne at jeg behandler tingene mine VELDIG fint - f.eks. så var de siste 3 mobilene ripefrie og strøkne da de ble byttet ut etter ca 2 års bruk. Det som gjorde at de ble byttet ut er at etter ca 2 års bruk så ble de ustabile og kunne ikke stole på dem lenger.


De siste 6 årene har jeg hatt 3 TV-er, 6 Blu-Ray spillere, 4 mobiler, 2 laptoper, 1 nettbrett, 3 hjemmebygde gamer PC-er og 2 hjemmekinoforsterkere for å nevne de største tingene som er blitt byttet ut pga at de rett og slett ikke virket lenger.
Har ikke tall på hvor mange ganger produktene ble sendt på rep eller kredittering/ombytte, men det er et betydelig tall.


Symtomet som går igjen på de fleste feilene er at produktet blir ustabilt etter sånn ca 1 år før det konker fullstendig ut. De gangene jeg har fysisk sett noe galt på produktet så at det spesielt vært kondensatorer som har sprukket.


Sitter nå med en innstilling at alt blir laget billig og kvalitet er blitt et fremmedord. Bare tanken får blodtrykket til å gå i taket.
Det er et uttrykk at man får det man betaler for, men tror nå at kvalitetsmessig så det samme drittet alt.

Har hatt en liten ringerunde til omgangskretsen min og forhørt meg litt om de har lignende problemer med produktene de har kjøpt de siste årene.
De ser ut til å ha noelunde samme tankegang som meg om at produktene idag er laget etter bruk og kast filosofien. En slags bekreftelse på at det er bare ikke meg som har vært uheldig dårlige innkjøp de siste årene.


Tenkte derfor å lage en ny tråd her for å få frem en fin diskusjon på hva folk mener så hva synes dere?
Er produktene som selges rett og slett dårlige og laget for å virke en kort periode før de tar kveld?

Kom med egne erfaringer og meninger
Har du tenkt på muligheten for reklamasjon?
Dette innlegget ble faktisk skreddersydd for denne tråden. Følg linken og se videoen!
De presser ned prisen på produktene sine, som da igjen gjør at komponentene blir dårligere. Det laveste de kan presse seg i pris, er der TVene i snitt gir seg litt etter garanti/reklamasjon går ut.

Jeg har hatt en Samsung tv i 6 år nå, fungerer fortsatt helt plettfritt. (Foreldre/Besteforeldre har også hatt sin TV like lenge, også samsung)
Telefonene mine holder sålenge jeg bruker dem(1-2 år, og min bror tar over i 1-2 til uten noen stabilitetsproblemer.), og den eneste grunnen til at jeg oppgraderer er fordi jeg er en teknologifreak.
Hadde en Acer-maskin i 4 år uten problemer, nå hatt en stasjonær i 2 år uten noen problemer.

Jeg er heller ikke veldig flink til å ta vare på tingene mine, og de viser tydelig preg av å være mye brukt.

Den eneste telefonen jeg hadde som oppførte seg helt tullete (fra mottak) og måtte innom verksted 3 ganger før jeg krevde pengene tilbake var en HTC Sensation. Jeg hadde nok bare uflaks med den.

Hadde en dvd-spiller i 3-4 år før jeg ikke brukte den lenger, aldri problemer med den.


Så når folk klager på at elektronikk går fort i stykker klarer jeg ikke kjenne meg igjen..
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Høy utskiftbarhet og produkter som generelt sett er billigere enn de var før i tiden er en konsekvens av at markedet i større grad velger for dette enn dyrere produkter som varer veldig lenge. Jeg sier ikke at dette er alles preferanser, bare at markedet som en helhet ser ut til å foretrekke dette. Dette har både å gjøre med at ting definitivt er billigere for forbrukere flest på dette viset, og at mange nye teknologiske fremskritt skjer på løpende bånd i vår tidsalder, noe som gjør at å bytte ting i mer moderne varianter også som en generell regel er å foretrekke, og at å bruke ekstra ressurser på å få ting til å vare enda lenger er sløseri både fra produsent og konsument sin side.

Igjen, spesielt til TS, så sier jeg ikke at dette er alles preferanser, og det finnes definitivt produkter der ute som er lagd for å vare lenge (jeg har for eksempel personlig ikke opplevd at ting går i stykker så raskt som det du beskriver), men at hva markedet i stor grad produserer er en respons på det folk generelt ønsker (selv om det ikke alltid sammentreffer helt nøyaktig med dine egne ønsker), og at det ikke er noen stor konspirasjon der ute. Tro det eller ei, men produsenter må jobbe langt hardere enn det du kanskje er klar over for å holde kundene sine fornøyde, og et rykte for å ikke klare dette i noen særlig grad vil være katastrofalt.

Interessant og relevant lesestoff hvis man ønsker å forstå mer om dette moderne fenomenet kan leses her.
Sist endret av AXiMe; 19. januar 2014 kl. 08:07.
Det du sier er ikke noe nytt. At kvaliteten på varene har blitt dårligere og dårligere er faktisk ganske kjent sak. Vi bruker mer, ting blir billigere og produkter får en kort holdbarhetsdato. Skrivere har for eksempel en liten chip som registrerer hvor mange ganger man har brukt den til å skrive ut med og etter et viss antall registreringer forteller den maskinen at den er ødelagt, så forbrukeren skal kjøpe seg en ny.

Man skal gå opp i pris for å få kvalitet på ting, men det er ikke alltid tilfelle. Jeg har slutttet å gå til innkjøp av Levisbukser til 1000,- fordi de er designet til å ryke etter halvårstid (ryker som regel i skrittet). Hvis man studerer gamle folk med Levisbukser fra 80-90-tallet, kan man legge merke til at buksene lever i beste velgående.

Til TS; Jeg fatter ikke hvordan du kan forbruke så mye. Er du virkelig så uheldig at du får produkter som blir ødelagt med en gang, eller er det noe du ikke forteller. Kan du kanskje fortelle oss hvilke merker det er snakk om?


Her har vi en veldig relevant dokumentar om temaet;

http://www.youtube.com/watch?v=AfzQzGNYaiU
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Har du tenkt på muligheten for reklamasjon?
Vis hele sitatet...
Bruker denne rettigheten når garanti er gått ut
Sitat av Darko Vis innlegg

Til TS; Jeg fatter ikke hvordan du kan forbruke så mye. Er du virkelig så uheldig at du får produkter som blir ødelagt med en gang, eller er det noe du ikke forteller. Kan du kanskje fortelle oss hvilke merker det er snakk om?


Her har vi en veldig relevant dokumentar om temaet;

http://www.youtube.com/watch?v=AfzQzGNYaiU
Vis hele sitatet...
Tror ikke jeg har glemt noe i forbifarten i innlegget mitt i toppen.
Men jeg har vært uheldig. Ikke direkte normalt at til går til helvete i dette tempoet. Det er noen seriefeil inni bildet også, men som oftest styrer jeg unna merker som jeg vet er problemer..

Men i det store bildet så føler jeg at uhell ikke kan forklare alt..
Mitt inntrykk er at elektronikk bransjen putter alt mulig rart inn i produktene så det skal være kult og fancy for kunden mens prisen må være nogenlunde den samme, i allefall fornuftig. Så da må det benyttes billigere komponenter hele veien for ingenting er gratis. ikke for fabrikken engang.

Heldigvis så går ikke mine produkter i stykker veldig ofte. Men det er for at jeg satser på "rene" produkter. Forsterkeren er en Elektrocompaniet eci 2 som jeg kjøpte brukt i 96. Den er stereo. Null drifts feil. Når jeg skal over på surrerundt lyd med tiden så blir det ren forforsterker med alle nødvendige format og effekt forsterkere. Blir jo kabelhelvete deluxe men heller det enn billigere produkter som ryker.

Til fysisk musikk avspilling er sonos på vei og lp spiller fra 92 står her og koser seg enda.

Virker på meg som hypen om de mest komplete multiproduktene er noe og trakte etter for leverandører og da blir det slik at ting ryker som fy. Ser på jobb når det gjelder mobiler. Kollegaer har Samsung S4 som går i bakken av og til siden vi jobber høyt og lavt. Da knuses skjermen. Når min Samsung Duos går i bakken så flyr bakdeksel og batteri hver sin vei men aldri en skrape på skjermen. Men så kan min kun brukes til sms og ringing. Ikke internet osv. Trenger jeg internet på jobb så har jeg noe så fancy som en laptop i garderobeskapet så da er det å koble seg på den.

Men ja vet flere som har problemer med de nye produktene som ryker titt og ofte.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du har fem års reklamasjonsrett i Norge, så du kan få en ny TV gratis. Hvis produsenter lager varer som er ment til å vare kortere enn dette, så er det deres eget problem.
Sist endret av Grix; 26. januar 2014 kl. 19:59.
Reklamasjonsfristen er to år i norge, og fem år kun på varer som er ment til å vare vesentlig lengre enn to år.

Bananer har to års reklamasjonsfrist. TV har fem år
Selv om jeg syns denne er utrolig overdreven så kan du kanskje ta en kikk på denne
Det er noe som heter "planned obsolescence". Og det gjelder alt som er, ikke bare elektronikk. Folk ønsker å ha mest mulig profitt... F.eks når det gjelder lyspærer så er det mange eksempler på de tidligste prototypene som har vært i bruk ofte over hundre år. Det er en dokumentar som heter "Lightbulb conspiracy", som for noen år siden faktisk blei vist på NRK. Tro det eller ei.
Har du sjekket om det er noe gale med strømnettet i huset ditt? Mener å ha lest at finelektronikk ofte er følsom for variasjoner i strømmen?
Det jeg reagerer på er at du har vesentlig høyere utbyttings-ratio enn de fleste andre.

Så vil si meg enig med mr.roundtree... Sjekk strømnettet ditt!

Det lureste for deg vil være å få på plass en UPS med strømfilter. Så varer elektronikken betydelig lengre.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Det jeg reagerer på er at du har vesentlig høyere utbyttings-ratio enn de fleste andre.

Så vil si meg enig med mr.roundtree... Sjekk strømnettet ditt!

Det lureste for deg vil være å få på plass en UPS med strømfilter. Så varer elektronikken betydelig lengre.
Vis hele sitatet...
Hatt elektrikker hjemme hos meg 2 ganger for å sjekke dette.. Ingen feil der i gården - ifølge elektrikkerne i det minste.
Bruker overspenningsvern med strømfilter.
Feil trenger ikke å eksistere konstant i et strømnett. Det kan være noe som kommer og går (f.eks når du bruker mer effekt enn ellers, f.eks ved bruk av micro o.l).

Så, at en elektrikker ikke oppdaget feil, betyr ikke at de ikke eksisterer.


Bruk av UPS er en fordel ved all stasjonær elektronikk, speisielt når levetiden er overdrevent kort på elektronikken du har.
Kan godt være noe med strømnettet, men dette er ikke noe jeg har noe spesielle kunnskaper om så må nesten stole på hva 2 forskjellige elektrikere sier til meg.

Glemte å si det i min forrige post men har også hatt folk fra det lokale strømselskapet her.. Fant ikke noe de heller.



Men kan nevne at har skiftet adresse en gang også for et par år siden. Å problemet fulgte med til den nye leiligheten også. Men som sagt vanskelig å vite..
Du er ikke bare veldig uheldig da? Tapt mye penger på det åpne markedet? Utro kvinner? Den ene sykdommen tar over den andre?
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Du er ikke bare veldig uheldig da? Tapt mye penger på det åpne markedet? Utro kvinner? Den ene sykdommen tar over den andre?
Vis hele sitatet...
Hehe. Hvem vet - Kanskje var jeg Stalin eller noe slikt i et tidligere liv.. Karma is a bitsh :-)