Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 842
Treningsrommet vårt har en oppringt lås av typen, som betyr at man ringer et data-nummer fra Telenor og dørlåsen åpnes opp i X antall sekunder.
For å kunne benytte seg av denne løsningen, må undertegnede ta med en laptop, koble meg til en USB kabel for deretter starte et Windows-program som lar meg legge til ekstra telefonnummer.

Det er nylig blitt koblet opp et trådløst punkt på treningsrommet slik at folk har mulighet for å streame musikk eller se på youtube. Dette Wlan punktet har en USB kontakt hvor jeg vet man kan plugge inn en USB-HDD eller Stick, men usikker på om den vil registere denne ut på nettverket så jeg kan "koble" USB`en videre.

På vaktmesteren sitt kontor står en "admin"-PC som er koblet på det samme nettverket. Denne PC`en styrer også inngangsnøklene til borretslaget. Jeg ønsker å legge inn det samme programmet på Admin-pc`en for deretter å kunne styre med tilgangen til trimrommet remote.

Finnes det noen måte få videreført USB-signalet på?

Alternativ 1: USB-Ethernet overgang "ting" hvor man kan sette en Web-port/IP adresse og koble USB1 mot denne IP adressen men finner lite av dette.

Alternativ 2: Raspberry Pi som jeg kan sette opp på trimrommet, men usikker på om programvaren vil kjøre på en Windows ITO løsning.

Er det noe jeg overser eventuelt ikke tenker på her?
Opplys meg gjerne..
Alternativ 1:
Det kom for noen år tilbake noe som het "Wireless USB" som skulle kunne håndtere slikt, men standarden slo aldri helt an, og var ikke kjent for hverken rekkevidde eller stabilitet, og utstyret er i dag mindre lett å få tak i. Finnes på ebay om man skulle være interessert, men selv har jeg kun hørt negative ting om slikt oppsett.

USB-porter på rutere er stort sett begrenset til fildeling fra minnepenner eller eksterne harddisker, så det hjelper nok ikke.

Alternativ 2:
At programmet kjører på en PI er nok heller tvilsomt, selv med Win IOT, da prosessorarkitekturen er en helt annen enn på vanlige PCer. Men det finnes andre billige mini-PCer med vanlige prosessorer som kjører vanlige programmer til en knapp tusenlapp. Her er det da mulig å legge inn software, sette denne fra seg ved døren og fjernstyre den med teamviewer eller RDP fra admin-pc, mobiltelefon eller egen laptop alt etter hvor du er i verden.
Kom over en litt småheftig ting her. Nemlig en Silex SX-1000u. Dette er en USB server/hub som videreformidler informasjonen som er koblet inn i. Si at du ønsker USB tilgang til alle maskinene i nettverket så kan man bruke en slik og en software som lytter på nettverket etter denne porten. På den måten får man en virtuell "usb-port" på maskinen som man kan bruke.

Har bestilt en slik og den kommer i løpet av kort tid. Oppdaterer tråden på om dette fungerer eller ikke.