Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1315
Jeg skal bygge en PC og dette er hva jeg har blitt annbefalt.
Ser dette bra ut?
Spiller for det meste heavy og/eller fps

Hovedkort
B350M-A
Med 8 USB-utganger, 2x USB 2.0, 4x 3.0 og 2x 3.1 Gen
2, lydutgang, HDMI og DP. Kortet har plass til 4 RAM moduler.

Prosessor
Ryzen 5 1600x fra AMD

Hurtigminne / RAM
16GB 3000Mhz DDR4 RGB RAM

Lagring - SSD/Harddisk
M.2 SSD-disk på 500GB fra Samsung
lagring på 4TB

Skjermkort
Gigabyte GTX 1070Ti

Strømforsyningen på 550W

Som ekstra
Deepcool Captain 240 EX lukket veskekjøler med RGB

Lurer også på hva dere tenker om denne skjermen
AOC AGON 24" LED G-Sync AG241QG
Større strømforsyning? 800 watt
Hva slags Case tenker du på?
Skal du gå opp mot budsjettet ditt på 25k tror jeg vi kan klare å finne noe kraftigere. Er det 24" skjerm du vil ha? I den oppløsningen ville jeg personlig gått for 27", men mange foretrekker mindre skjermer også. Er det viktig med RGB kjøler og ram?

Er det ditt ønske med Ryzen? Hvis du spiller mest og ikke utfører tunge arbeidsoppgaver er Intel ledene, spesielt med tanke på stabilitet. Hvis du kommer til å streame har Ryzen en liten ledelse for øyeblikket.
Tenkte Fractal Design Tempered Glass Define C Mid Tower

Kunne egentlig ha tenkt meg en 27" skjerm

Jeg er åpen for andre forlag angående komponenter

Er veldig usikker på om jeg skal bruke Ryzen eller Intel. Foreløpig streamer jeg ikke
Limited edition
Moff's Avatar
Stiller meg bak det de to andre skriver her; Jeg synes strømforsyningen høres litt liten ut. Hvis det er en 550 watt bronze-dings du har fått anbefalt, så bør du legge bittelitt mer penger i det for å få en mer effektiv og solid strømforsyning. Gå for noe som har gold-rating og gjerne i området 800 watt eller mer. Det koster 1-2 tusenlapper for en bra strømforsyning, og hvis du i fremtiden har ønske om å oppgradere noe, så er det kjedelig om det viser seg at du da må skifte PSU fordi du prøvde å spare et par hundrelapper nå i dag. Med gold-rating så vil du også spare et par små kroner på strømregningen din, rett og slett fordi strømforsyningen ikke sløser bort like mye energi på varme og slike ting. Byggekvaliteten på produktet pleier også å være bedre, så den vil holde lengre.

Jeg er en Intel-fanboy selv, og kan ikke si så mye om AMD Ryzen. Mitt inntrykk av AMD er preget av at alle produkter jeg har hatt fra dem har hatt svært kort levetid. Jeg har hatt mange ulike prosessorer og skjermkort fra dem, og hvert eneste produkt har hatt ett eller annet kvalitetsproblem. Være seg at PC-en slutter å slå seg på, jeg får BSOD eller sjakkmønster på skjermen - you name it. På den annen side, alle Intel-maskiner jeg har hatt har fungert problemfritt helt til jeg selv har erstattet dem med noe nytt. Jeg har fortsatt den aller første PC-en min stående her (Intel) og den fungerer fremdeles. Jeg er forøvrig veldig, veldig forsiktig med PC-utstyret mitt. Jeg har nok vært spesielt uheldig med AMD-produktene jeg har fått, men om du spør etter generelle erfaringer med merket, så vet du i alle fall hvilken side jeg står på.

Hvis jeg skal se på det objektivt så er imidlertid AMD Ryzen en fristende sak. Flere prosessorkjerner, bedre cache-performance ved overklokking, lavere pris. Fordelene er mange, og under optimale forhold så vil du ikke merke at Intel på papiret er bedre for gaming. Når du ser på testene som er gjort, så er forskjellene veldig små.

Jeg ville også vurdert å kjøpe et GTX 1080 i stedet for 1070 Ti. Du kan kikke på prisene og se om du mener det er verdt det. Det er litt performance å hente her, og jeg tror ikke prisforskjellen er veldig stor. Selv har jeg MSI GTX 1080 og jeg er storfornøyd. Husk at skjermkortet skal klare å levere på 1440p @ 165 hz, og det er en krevende jobb.

Jeg tror også at 24" er litt lite for 1440p. Jeg foretrekker 1080p for 24 tommer, og 27 tommer for 1440p. Dette her er min anbefaling. Prisen er litt stiv, men det er samtidig en fantastisk skjerm. Det finnes også en variant med IPS-panel, som er enda bedre, men da må du legge på 1000 kroner til. Skjermen jeg linket til har TN-panel, som kun gir riktige farger hvis du ser på skjermen rett forfra. IPS er mye bedre på dette feltet, og gir også litt "rikere" farge. Jeg regner med at du ikke bryr deg så mye om dette, ettersom skjermen du linker til også har TN-panel.
Nå er det vel ikke mere enn et par-tre måneder før Ryzen2 kommer så kan vel være lurt å vente litt.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av WinterStone Vis innlegg
Nå er det vel ikke mere enn et par-tre måneder før Ryzen2 kommer så kan vel være lurt å vente litt.
Vis hele sitatet...
Skal man alltid vente så får en jo aldri oppgradert noe.
Har jeg da forstått riktig med å oppgradere til disse?
Skjermkort
Strømforsyning
Limited edition
Moff's Avatar
Ser fine ut de der. Du MÅ ikke nødvendigvis gå for MSI bare fordi jeg tilfeldigvis nevnte deres modell. De aller fleste skjermkortene er relativt like, det er i stor grad kjøleeffekten og utseende forskjellen går på - men om du har grei nok kjøling i kabinettet fra før, så merker du ikke så stor forskjell. Bare pass på å ta ut støv og lodotter en gang i blant.

Prisene og tilgjengelighet på skjermkort har tatt helt av på grunn av all bitcoin-miningen som foregår nå til dags. Jeg kjøpte det samme kortet for under 6000 kroner i april 2017. Nå, nesten et år senere, koster det altså 6500. Komplett har i alle fall dette kortet på lager nå, det samme kan ikke sies om Gigabyte 1070 Ti.
Forslag fra komplett:
https://www.komplett.no/wishlist/sha...5-b42e264349a7

Med denne skjermen fra Elkjøp:

https://www.elkjop.no/product/data/p...ingskjerm-sort

Her får du en del bedre ytelse enn orginalbygget til litt over budsjettet.
Sist endret av Berre_ein_fyr; 1. februar 2018 kl. 17:02.
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Sitat av Berre_ein_fyr Vis innlegg
Forslag fra komplett:
https://www.komplett.no/wishlist/sha...5-b42e264349a7

Med denne skjermen fra Elkjøp:

https://www.elkjop.no/product/data/p...ingskjerm-sort

Her får du en del bedre ytelse enn orginalbygget til litt over budsjettet.
Vis hele sitatet...
Den kjøleren passer ikke med prosessoren.
Eksempel til 15K: https://www.prisjakt.no/list.php?l=456997&view=c

Prisene på EVGA G2/G3 varierer, kjøp den med mest watt/pris, G3 er nyere, litt mere kompakt
Ang. minne er raskere bedre med Ryzen. Sjekk hovedkortet sin kompitabilitetsliste og gå gjerne for noe raskere som 3000Mhz.
Prosessor kommer med kjøler, holder fint i starten, men sleng kanskje på en harddisk.
Om du liker lys så kjøp HK/grafikkort av samme merke så du kan synkronisere lys.