Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1686
Hei, jeg vet ikke om dette passer under denne kategorien, men håper jeg får svar før den eventuelt blir slettet.

Jeg har fått en oppgave fra jobb der jeg skal overføre rundt 350 PDF filer fra en mappe og sortere de på en annen mappe. Dette er pårørende skjema.
Men jeg lurer litt på om det er mulig at jeg får lagt disse filene inn på et excel ark, sånn at det er mulig og åpne de fra excel, dette vil gjøre det mye mer oversiktlig for de som skal finne fram filen de trenger
Takker på forhånd for svar.

Vil legge til at denne filen skal ikke være åpen i dokumentet, men at den skal kunne åpnes fra excel
Sist endret av Mr.Oxford; 27. juni 2016 kl. 10:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Mr.Oxford Vis innlegg
Hei, jeg vet ikke om dette passer under denne kategorien, men håper jeg får svar før den eventuelt blir slettet.

Jeg har fått en oppgave fra jobb der jeg skal overføre rundt 350 PDF filer fra en mappe og sortere de på en annen mappe. Dette er pårørende skjema.
Men jeg lurer litt på om det er mulig at jeg får lagt disse filene inn på et excel ark, sånn at det er mulig og åpne de fra excel, dette vil gjøre det mye mer oversiktlig for de som skal finne fram filen de trenger
Takker på forhånd for svar.

Vil legge til at denne filen skal ikke være åpen i dokumentet, men at den skal kunne åpnes fra excel
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke excel, men jeg har libreoffice. Siden det tok ca. 20 sekunder å finne ut av der antar jeg at det ikke er særlig mye vanskeligere med excel. Hos meg var det følgende:
1) klikke på: Insert - hyperlink. Da kom det opp en dialogboks med mulighet til å browse maskinen min, nettet eller whatnot.
2) Klikke seg frem til riktig pdf.
3) Skrive et saklig navn på lenka i riktig boks.

Done.
Trådstarter
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg har ikke excel, men jeg har libreoffice. Siden det tok ca. 20 sekunder å finne ut av der antar jeg at det ikke er særlig mye vanskeligere med excel. Hos meg var det følgende:
1) klikke på: Insert - hyperlink. Da kom det opp en dialogboks med mulighet til å browse maskinen min, nettet eller whatnot.
2) Klikke seg frem til riktig pdf.
3) Skrive et saklig navn på lenka i riktig boks.

Done.
Vis hele sitatet...
Tusen hjertelig takk, har brukt excel veldig lite, hadde prøvd og søkt opp litt på nette. Men veldig mye annet som kom opp
Excel er et dårlig valg til akkurat dette.

Lag heller en HTML side der du linker til alle filene. F.eks kan du lage en enkel en:

Kode

<!DOCTYPE HTML>

<html>
        <head>
                <title>Mine filer</title>
                <meta charset="UTF-8" />
        </head>
        <body>

        </body>
                <a href="[Fil sti]">[Navn på filen]</a><br />
                <a href="[Fil sti]">[Navn på filen]</a><br />
                <a href="[Fil sti]">[Navn på filen]</a><br />
                <a href="[Fil sti]">[Navn på filen]</a><br />
                <a href="[Fil sti]">[Navn på filen]</a><br />
                <a href="[Fil sti]">[Navn på filen]</a><br />
        </body>
</html>
Ellers så er det mulig å lage langt mer komplekse og avanserte HTML dokumenter, med stilsett og javascript.

EDIT: Hvis du ønsker et eksempel på en mer avansert versjon, så bare si i fra. Tar meg maks 15 minutter å sette noe sammen.
Sist endret av 0xFF; 27. juni 2016 kl. 11:25.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Excel er et dårlig valg til akkurat dette.

Lag heller en ...
Vis hele sitatet...
Selvsagt er excel et dårlig valg. Det er et dårlig valg uansett hva du gjør, men det er en annen sak. Din løsning er teknisk sett bedre da den lett skalerer til nokså store datamengder. Men noe enda bedre ville jo være en database. Videre burde man jo hatt et script som automagisk la til nye folk når de kom slik at man bare trengte å legge fila på plass i mappa også ordna maskinen resten. Men forresten, hva med folk som endrer addresse og slikt? Kanskje TS også burde ha en crawler som gikk gjennom ansattesidene og oppdaterte pdf'ene i sanntid? Vet du, egentlig burde TS bare spørre sjefen sin om å få en serverfarm først som sist, samt hyre enn et halvt dusin javadevs og en sysadmin og...

Det finnes alltid mer fancy løsninger. Løsninger som er bedre. Men dette var et enkelt spørsmål for et enkelt lite problem. Det er snakk om noen hundre filer som skal ligge i en mappe. TS vil bruke excel, ts kan bruke excel. Hadde TS formulert seg på en måte som indikerte større it-kunnsdkaper, så hadde jeg også foreslått noe mer raffinert. Og ja, jeg vet at HTML er ganske enkelt. Men hva tror du vil gå fortest for TS i dette tilfellet? Man må faktisk ikke fyre av hele artilleriet hver gang bare fordi man kan.
Trådstarter
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Selvsagt er excel et dårlig valg. Det er et dårlig valg uansett hva du gjør, men det er en annen sak. Din løsning er teknisk sett bedre da den lett skalerer til nokså store datamengder. Men noe enda bedre ville jo være en database. Videre burde man jo hatt et script som automagisk la til nye folk når de kom slik at man bare trengte å legge fila på plass i mappa også ordna maskinen resten. Men forresten, hva med folk som endrer addresse og slikt? Kanskje TS også burde ha en crawler som gikk gjennom ansattesidene og oppdaterte pdf'ene i sanntid? Vet du, egentlig burde TS bare spørre sjefen sin om å få en serverfarm først som sist, samt hyre enn et halvt dusin javadevs og en sysadmin og...

Det finnes alltid mer fancy løsninger. Løsninger som er bedre. Men dette var et enkelt spørsmål for et enkelt lite problem. Det er snakk om noen hundre filer som skal ligge i en mappe. TS vil bruke excel, ts kan bruke excel. Hadde TS formulert seg på en måte som indikerte større it-kunnsdkaper, så hadde jeg også foreslått noe mer raffinert. Og ja, jeg vet at HTML er ganske enkelt. Men hva tror du vil gå fortest for TS i dette tilfellet? Man må faktisk ikke fyre av hele artilleriet hver gang bare fordi man kan.
Vis hele sitatet...
Hehe, du har helt rett i at jeg ikke har så veldig mye it-kunnskaper, selvfølgelig kan jeg ting om data, men når det kommer til det dere snakker om så har jeg veldig lite peilig.
Dette excel dokumentet skal få inn ca. 350lenker, og det skal legges inn nye så fort det kommer inn nye ansatte.
Og det er mange som kommer til å bruke dette dokumentet, da burde det være satt opp sånn at alle fint klarer å trykke seg inn å finne fram de dokumentet de skal ha
Sist endret av Mr.Oxford; 27. juni 2016 kl. 11:53.
Excel: Høyreklikk i ruta - nederste valg er 'Hyperlink' (eller noe annet på Norsk).
Du får da opp en dialogboks som er ganske rett frem, du kan browse fila du vil linke til og sette navn på linken.

Så i farten ingen måte å legge til flere på en gang, men med 350 er det nå overkommelig. Lar seg sikkert automatisere med script og sånn, men...
Legger bare til grunn at det er Excel som skal brukes selv om det sikkert kunne vært gjort mer elegang med andre program.

Du sier ikke noe om man har brukt fornuftige filnavn på pdf'ene, men om det er gjort det lar dette seg gjøre betydelig lettere enn å manuelt legge til én og én. La oss for eksempel si at alle ansatte har et ansatt-nummer som identifiserer dem og det er dette ansattnummeret som er brukt som filnavn på formen ansattnummer.pdf. Disse ansattnummerene du i kolonne A fra A1 og nedover (De kan du sikkert få fra personal eller punche dem selv). Pdf-filene ligger for eksempel i katalogen CUsers\Brukernavn\Desktop\Test
Da kan du legge inn link til dokumentene i f.eks. B-kolonnen ved å skriv inn følgende formel i B1 som gjør at det dannes en hyperlink hvor filnavnet er angitt i A1: =HYPERLINK("File:////" & "CUsers\Brukernavn\Desktop\Test\" & A1 & ".pdf")
Klikk i nederste høyre hjørne på B1-kolonnen (der hvor markøren blir et lite kryss) og dra så langt nedover du måtte behøve og vipps har du en hyperlink til alle filene.

Så lenge du puncher inn de faktiske filnavnene i A-kolonnen fungerer dette, så metoden kan i og for seg brukes uavhengig av hvilket navngivingssystem de har brukt. Du kan selvsagt utvide med flere kolonner for fornavn, etternavn osv slik at det blir lett å finne riktig linje for de som skal lete opp disse skjemaene senere.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg ville lastet de opp på dropbox eller lignende, og delt mappen med dem.
Da kan man også kommentere på filene osv.

Da får man filene på en måte som er oversiktlig i en mappe, med sorteringsvalg og søkefunksjon som alle er kjent med.
Søker man etter noe i Windows Utforsker, så søker den også i alt innholdet i filene, også for PDF-filer.
Gjør det enkelt med ett share og legg inn snarveier i ett dokument som nevnt over her, word og excel funker, tom wordpad.
Er bare tull med skylagring osv på noe som dette hvis ikke det allerede er på plass og kan utnyttes.