Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1704
Jeg har et modem, allied telesis AT-IMG634. Nå mistenker jeg at strømadapteret er ødelagt. Det er et 12 V,1.5A adapter som sender stømmen via RJ-45 kabel inn i modemet.
Om man har en 12 V kilde kan man da lodde på en sånn kabel direkte på modemet? Vet noen om en tutorial for dette?/denne modellen?
Strøminngang modem sett ovenfra:
http://i.imgur.com/bdH6coe.jpg

Sett fra undersiden:


http://i.imgur.com/5e0NDwo.jpg
Sist endret av Myoxocephalus; 28. juni 2016 kl. 15:01.
Hvis strømadapteret er ødelagt og du har en annen kilde som gir 12V så trenger du vel ikke å lodde noe?
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Er det ikke en RJ14-plugg? De jeg har vært borti av slike har bare en rød og en sort leder i kabelen, bare å klippe og lodde på ny PSU.
Trådstarter
86 6
Sitat av afen Vis innlegg
Er det ikke en RJ14-plugg? De jeg har vært borti av slike har bare en rød og en sort leder i kabelen, bare å klippe og lodde på ny PSU.
Vis hele sitatet...
RJ14 er det kanskje den heter ja. Det er grønn, rød svart,vit og blå leder i kabelen. Den blå lederen er jeg ikke sikker om er i bruk da den
ikke ser ut til å være festet til psu(ja om den ikke eventuelt er avrevet da).

Jeg har en lignende 12 v strømforsyning men på den sitter det ikke en sånn RJ-14 kabel.

Tenkte eventuelt om det er mulig å lodde disse fargede lederne fra den strømforsyningens kabel direkte på modemet?
Sitat av bjeff2 Vis innlegg
RJ14 er det kanskje den heter ja. Det er grønn, rød svart,vit og blå leder i kabelen. Den blå lederen er jeg ikke sikker om er i bruk da den
ikke ser ut til å være festet til psu(ja om den ikke eventuelt er avrevet da).

Jeg har en lignende 12 v strømforsyning men på den sitter det ikke en sånn RJ-14 kabel.

Tenkte eventuelt om det er mulig å lodde disse fargede lederne fra den strømforsyningens kabel direkte på modemet?
Vis hele sitatet...
Du må vite hva som er hva av lederne. Hva var Minus og hva var Pluss. Da er det jo bare å bruke sukkerbit/wago/koblingsstykke og tilkoble kabelen på den nye strømforsyninga. Om du vil lodde kan du det også, men synes det er lettere med Wago selv.

Har du multimeter for å måle?

For å være brutalt ærlig hadde jeg mest sannsynlig bare koblet sammen med wago og testet til jeg evt. fikk liv, da de fleste slike kretser har dioder for å forhindre at strømmen "går feil vei", men det er lett å ødelegge så om du er usikker ikke gjør det.

Når det gjelder RJ-plugger er jo som regel de 2 pinnene i midten par 1, og de ytterste par 2, det er ikke garantert når det er brukt til strøm men logisk sett så er kanskje + paret i midten og - de to ytterste pinnene.

Håper det var til noe hjelp, beklager men hodet mitt er litt rotete og jeg har litt rare arbeidsmetoder
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trådstarter
86 6
Litt sent svar men bare for å avslutte trådena jeg koblet den nye strømforsyningen till strømkabelen till modemet sånn, så virket modemet igjen:



Gamle ødelagte psu:en: