Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 9445
Som følge av debatten og misforståelsene som oppsto i tråden Normal anno 2015, har vi valgt å trykke på resetknappen i et forsøk på å skape et noe bedre grunnlag for forståelse og videre debatt. Jeg har i den forbindelse hatt et møte med styret i Normal (Torkel, Ester og Simon), og stilt dem noen spørsmål. Svarene de gir er en blanding av sitater fra møtet, samt korrespondanse via epost i ettertid. Les gjennom og kjør debatt, i den rekkefølgen, takk =)

1. Hvem er dere, og hvilke roller har dere i Normal?
Sitat av Ester
Ester heter jeg. Jeg ble valgt som styreleder i fjor sommer, og kommer til å trekke meg som styreleder denne sommeren. Jeg blir værende i Normal, men vil fokusere mer på bloggen vår og de kulturelle sidene av cannabissaken.
Vis hele sitatet...
Sitat av Torkel
Jeg er Torkel, og jeg er daglig leder. Jeg ble satt inn av det forrige styret, som ikke hadde fungert side 2008. Jeg starta opp i 2013, og har siden da fokusert mye på hva som har blitt gjort galt tidligere, og hva som kan gjøres bedre. Det handler mye om fokus på riktig målgruppe, og det å bygge opp organisasjonen på en god og hensiktsmessig måte.
Vis hele sitatet...
Sitat av Simon
Simon her, talsmann for Normal. Jeg kom inn på årsmøtet for 1 1/2 år siden da alt lå i brakk, og hang meg på. Torkel ønsket seg folk med en ny innstilling. Folk som er utadvendte, og villige til å gå i dialog. Jeg ble faktisk rekruttert gjennom en tråd på freakforum.
Vis hele sitatet...
http://normal.no/om-normal/ledelsen/


2. Hvor lenge har styret sittet, og hvor lenge har dere igjen?

Sitat av Torkel
Styret velges for 2 år av gangen, og vi har nå sittet i litt over ett år. På neste årsmøte er styreleder og 1-2 styremedlemmer på valg.
Vis hele sitatet...

3. Hvordan blir styret valgt?

Sitat av Torkel
Styret blir valgt på årsmøtet. Alle betalende medlemmer har stemmerett., så det er bare å møte opp. Det er stort rom for å spille en sentral rolle i Normal., for de som ønsker å bidra med noe. Planen er at ca. halve styret skal byttes ut hvert år, for å bedre kontinuiteten. Står ikke noe om det i vedtektene enda, men skal fremme forslag om det på neste årsmøte.
Vis hele sitatet...

4. Det er mange som har blandede følelser til organisasjonen Normal. En tendens som går igjen er at man støtter saken deres, men ikke måten budskapet har blitt formidlet på. Særlig gjelder dette forhold rundt marihuanamarsjen og magasinet På høy tid, som er det folk flest husker og legger merke til. Mange savner en mer seriøs og voksen tilnærming. Har dere forståelse for dette?

Sitat av Ester
Ja, vi har stor forståelse for det. Men vi ser fremover, og kan ikke endre fortiden.
Vis hele sitatet...
Sitat av Simon
Samtidig har vi respekt for de som satt her før oss. De hadde en vanskelig rolle, i en tid da dette temaet var enda mer tabubelagt.
Vis hele sitatet...
Sitat av Torkel
Det er litt frustrerende med all kritikken vi får, fordi den egentlig ikke er gyldig for de siste 5 årene. Vi føler at kritikerne kanskje ikke egentlig vet hvem vi er, eller ser hva vi gjør. Vi ønsker å vise oss mer frem, og er derfor glad for å snakke med freakforum. Og bare for å ha sagt det nok en gang: Vi har kuttet båndene til marsjen i Oslo. Den prosessen startet for 5-6 år siden. På høy tid var for øvrig et stonerrmagasin, ikke et politisk virkemiddel. Det er to forskjellige sider av saken, det politiske, og det kulturelle. På høy tid er forresten nå navnet på bloggen vår: http://blogg.normal.no/
Vis hele sitatet...
Sitat av Ester
Vi ønsker også å bidra til en norsk cannabiskultur, ikke bare politisk arbeid.
Vis hele sitatet...
Kan ikke det skape konflikter, å blande disse to tingene sammen?


Sitat av Torkel
Å være en brukerorganisasjon står i konflikt med det politiske arbeidet, ja.
Vis hele sitatet...
Sitat av Ester
Jeg ønsker å jobbe med kulturen, og kommer derfor til å jobbe litt på siden av de andre.
Vis hele sitatet...
Sitat av Simon
Hvis noen har et seriøst ønske om å få på høy tid opp igjen og ta ansvar, så er de mer enn velkomne til det. Å skrive tekster for magasinet er den enkle biten. Det er alt det redaksjonelle arbeidet som er vanskelig. Hvis noen driver butikker og utsalgssteder, så ser vi forresten også etter rabattordninger til våre medlemmer. Bare å ta kontakt!
Vis hele sitatet...

5. Hva er det som skiller dette styret fra tidligere styrer i Normal?


Sitat av Torkel
Jeg har jo vært med lenge, og har sett hva som funker og ikke funker. Vi er nok mer ressurssterke også, og våre forgjengere var mer uglesett. Dessuten har vi fått med kvinner, vi har et høyere utdanningsnivå og alle i styret har forståelse for den stereotypiske stonerrollen, og at den er noe vi bør unngå.
Vis hele sitatet...
Sitat av Simon
Vi opererer jo heller ikke lenger fra Hjelmsgate 3. Nå deler vi lokaler med FHM (Foreningen for human narkotikapolitikk), som er et mer stimulerende miljø for oss. Hjelmsgate 3 er et kjempefint sted med hyggelige folk, men dette fungerer bedre for oss og vårt arbeid.
Vis hele sitatet...

6. Dere jobber jo frivillig og ulønnet, og legger ned mye arbeid for saken. Allikevel er det mange som oppfatter at organisasjonen er litt usynlig, og som dermed lurer på hva dere egentlig gjør. Hva er det de typiske arbeidsoppgavene deres går ut på?


Sitat av Torkel:
Knytte kontakter med folk, bygge nettside, og bygge opp Normals tilstedeværelse på nett. Det innebærer å hjelpe journalister å komme i kontakt med intervjuobjekter, følge opp media når de har skjev fremstilling av en sak, svare på spørsmål via telefon, e-post, facebook, twitter, journalister, og intervjuer som dette, skrive nyhetskommentarer, kronikker, og debattinnlegg. holde seg oppdatert, lese nyheter, følge debatten, poste nyheter på normal.no, facebook, twitter og google+, skrive til bloggen, dra på alle relevante foredrag samt ha møter med andre ruspolitiske organisasjoner og aktører.

Og ikke minst hjelpe brukere som oppsøker oss. Det er gjerne folk som trenger hjelp fordi de har mistet lappen, har problemer med barnevernet, har mistet jobb, trenger råd i straffesaker, har blitt frosset ut av familien, og som har spørsmål om medisinsk cannabis. For sistnevnte opplyser vi om praktiske muligheter, og fungerer som en guide. Vi er så heldige å ha Joachim Gjendem som medisinsk rådgiver. Han har nå mottatt over 500 individuelle henvendelser angående medisinsk cannabis via Normal og Medican.
Vis hele sitatet...
Sitat av Simon
Normal jobber nå også med en liste over leger som er åpne for samarbeid med pasienter om å skaffe medisinsk cannabis i utlandet. VI kommer til å formidle kontaktinformasjon mellom leger og pasienter. For pasientene innebærer dette blant annet prisreduksjon på oversettelse av journalen sin, noe som koster mye penger. Dette planlegges å være ferdig til over sommeren.
Vis hele sitatet...

7. Får dere mye hjelp av andre frivillige medlemmer?


Sitat av Torkel
Vi får mye mer tilbud om hjelp enn faktisk hjelp. Mange har nok lyst til å bidra, men ender opp med å ombestemme seg når det kommer til stykket.
Vis hele sitatet...
Sitat av Simon
Vi sliter med å få kontakt med ressurssterke, vanlige, voksne folk.
Vis hele sitatet...
Sitat av Torkel
Men det blir bedre.
Vis hele sitatet...
Sitat av Ester
Vi har jo fått til et lokallag i Bergen, det er bra!
Vis hele sitatet...

8. Foruten å melde seg inn i organisasjonen, hva kan frivillige bidra med? Er det noe spesielt dere trenger hjelp til, og hva kan man bidra med hvis man personlig ønsker å holde en lav profil?


Sitat av Torkel
Jeg har laget en liste:
https://github.com/normalnorway/wiki/wiki/Oppgaver

Skrivegrupper, for eksempel. Hjelp til å skrive kronikker. Det er jo aktuelt for medlemmer av freak. Så har vi ikke vært synlige nok, og der trenger vi hjelp.
Men det viktige for oss er at man velger noen man er motivert og flink til – heller det enn at vi bestemmer en oppgave for deg. Det er også stort rom for å gjennomføre egne prosjekter. Man får mye mer frihet i Normal enn man er vant til fra arbeidslivet.
Vis hele sitatet...
Sitat av Ester
Arrangere events, rekruttering av medlemmer og sekretærarbeid. Det trenger vi hjelp til.
Vis hele sitatet...

9. Det har over lengre tid vært en litt anspent forhold mellom Normal og freakforum. Normal har fått mye kritikk opp gjennom, og har også rettet kritikk mot forumet. Vi som representerer forumet, føler at dere kanskje har misforstått litt hvordan forumet fungerer. Hva tenker dere om det?


Sitat av Torkel
Helt klart! Vi (jeg) trodde rusdebatt forumet deres hadde samme policy som NorCan; altså at så lenge innholdet er interessant for en stor gruppe av brukerne er det ønsket. Vi har nå fått tilbakemelding at dere ikke ønsker å brukes som en oppslagstavle for Normal, og at vi må gi noe tilbake (les: generere innhold/diskusjon hos dere). Det er helt greit, og jeg tror jeg har forstått rammene.

Så tror ikke dette vil være noe problem i fremtiden. I hvert fall ikke for min del. Logoen vi bruker på Facebook og Twitter ble forresten laget av en vi kom i kontakt med på nFF. Vi startet med å krangle litt, og endte opp med å få en ny logo
Vis hele sitatet...

10. Flere har gitt uttrykk for at de synes Normal dytter medisinsk cannabis foran seg for å bane vei for rekreasjonell bruk, og at dette fremstår som en useriøs sammenblanding av to saker som egentlig ikke bør ha noe med hverandre å gjøre. Er det slik at den ene saken bevisst brukes for å fronte den andre?


Sitat av Torkel
Nei. Jeg har lenge vært bevist på at det er noe man fort kan beskyldes for å gjøre, samt at en del faktisk gjør det. Det er også folk som har prøvd å legge press på Normal og få oss til å bruke denne strategien.Så siden 2012 har jeg vært veldig bevist på at det skal vi ikke gjøre. De første to årene prioriterte jeg ikke den medisinske saken i det hele tatt, og prøvde heller å hjelpe en egen medisinsk organisasjon på beina, slik at Normal slapp denne potensielt uheldige rolleblandingen. Jeg prøvde å ta dette opp på forrige årsmøte, men ingen ville ta ansvar. Vi trenger at flere folk stiller opp her. Vi har ikke kapasitet til å gjøre alt arbeidet selv.

Vi fikk kritikk for at vårt lokallag i Tromsø (som ikke vi har noen mulighet til å direkte diktere) tillot en demonstrant å bære en plakat med teksten «Gi Christian (14) cannabidiol». Vi fikk en oppfordring om å forvise og/eller ta fra demonstranter slike plakater i fremtiden. Det ønsker vi ikke å gjøre – både av etiske og praktiske grunner. Hadde jeg kunnet vifte med tryllestaven min også hadde plakaten forsvunnet, hadde jeg selvfølgelig gjort det. I mangel på den tryllestaven velger vi heller å prøve å hjelpe folk til å nyansere budskapet sitt i fremtiden. Hjelp, fremfor tvang. Det samme som vi prøver å få myndigheter og samfunn til å gjøre i ruspolitikken!
Vis hele sitatet...
Sitat av Ester
Det medisinske er litt nyt for oss. Det er noe som har skjedd litt av seg seg, og som vi fortsatt jobber med hvordan vi skal forholde oss til. Men mange mennesker har tatt kontakt med oss, og så har vi jo Joachim dedikert til oppgaven.
Vis hele sitatet...

11. Cannabis har som kjent en rekke medisinske egenskaper. I en debatt på freakforum kom det nylig frem at Normal tillot en banner i et tog som proklamerte at cannabis kurerer kreft. Mener Normal at cannabis kan kurere kreft?


Sitat av Torkel
Ingen i Normal har medisinskfaglig kompetanse nok til å mene noe om det. Vi forholder oss derfor til den vitenskapelige metode, og prøver å ikke la oss affisere for mye av alle anekdotene og (i mine øyne) halleluja-historiene. Når jeg så et intervjue med Rick Simpson (CureYourOwnCancer.org) synes jeg det lyste kvakksalveri på lang vei. Nå er kanskje jeg den største skeptikeren i Normal, så mitt syn deles nok ikke av alle. Og bra er det! Vil dere ha en offisiell uttalelse fra Normal; så kommer den her:

Normal tror ikke cannabis vil være noe vidundermiddel i kreftbehandling, men heller inngå i arsenalet man har for å bekjempe sykdommen. Det er nok av forskning som viser lovende resultater.
Vis hele sitatet...

12. Mener Normal da at det er et akseptabelt virkemiddel å spre feilinformasjon for å skape oppmerksomhet rundt saken?

Sitat av Torkel
I utgangspunktet ikke. Men vi merker oss at det gjøres over en lav sko i resten av samfunnet. Vi har en sterk og god sak, så vi trenger ikke å manipulere informasjonen i like stor grad som våre meningsmotstandere gjør. For å stille et etisk motspørsmål: Er det akseptabelt å lyve om egen seksualitet for å gjøre seg mer attraktivt på (kjøtt)markedet?
Vis hele sitatet...
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
13. Normal gir uttrykk for at de trenger penger. Dette gjør selvsagt alle organisasjoner basert på frivillig arbeid. Allikevel er det uklart for mange hva disse pengene skal brukes til. Noe av misnøyen med det gamle Normal grunner i mistanke om at midler kanskje ikke ble så godt forvaltet. Hva konkret trenger dere penger til? Har dere en overordnet plan for organisasjonen, eller tar dere ting mer på sparket?

Sitat av Torkel
Konkret trenger vi penger til å begynne å lønne folk for å jobbe med saken for organisasjonen. En av feilene Normal gjorde tidligere var å være alt for anti-kommersiell og tro vi kunne drive organisasjonen på luft og kjærlighet (les: kun frivillig innsats). Det har vi innsett at var en utrolig naivt og fåfengt drøm. Så nå prøver vi heller å gjøre det på samme måte som alle andre organisasjoner.

Jeg tror den største feilen gamle Normal gjorde iht. forvaltning av midler er det jeg beskrev over. Hvis man ser på hvor lite penger som fløt igjennom organisasjonen hvert år tidligere og veier det opp mot hva som ble gjort; er jeg temmelig sikker på at virkningsgraden er over snittet.

Det jeg føler er det største missbruket til gamle Normal er at enkelte brukte Normals kontor som sin egen private lille stue. Samt at de misbrukte kontoret til å tjene penger, noe som førte til at Normal nesten ble kastet ut, og at jeg måtte bytte lås på døra og holde kontoret stengt i over ett år før strømmen av folk avtok. Selv ett år etterpå hendte det at folk kom innom og spurte: «Er X her?», «Er Y her?»
Vis hele sitatet...
Sitat av Torkel
Forvaltning av midler, nå og fremover

Normal har nettopp begynt å lønne én som jobber for oss. Det er snakk om 500 kroner i måneden, som utbetales etterskuddsvis. Hvis denne personene slutter å levere, stoppes utbetaling. Dette er begynnelsen på én eller flere faste stillinger. Når det gjelder kontroll av disse midlene, er det daglig leder og styret sitt ansvar. Hvis medlemmene mener ledelsen ikke gjør en god nok jobb, har de påvirkningskraft iom. at vi er en demokratisk organisasjon. Medlemmene kan komme på årsmøte, stemme inn et nytt styre, som igjen ansetter en ny daglig leder.

En annen modell er at folk donerer penger til øremerkede prosjekter. F.eks. hvis de ikke ønsker at Normal selv skal kunne prioritere hvor pengene gjør mest nytte (et helt legitimt ønske), og/eller vil at de skal gå til sitt favorittprosjekt. Et eksempel på denne modellen her gruppesøksmålet mot staten (http://normal.no/sider/gruppesoksmaal/).

Dette prosjektet er temmelig klart avgrenset så det er relativt lett å kontrollere at pengene blir brukt på riktig måte. I tillegg er prosjektleder en utenfor Normal.

En lignende modell, men som krever mer oppfølging av pengebruken er å crowdfunde én eller flere lobbyist-stillinger, f.eks. to 30% stillinger. Vi har begynt å beskrive prosjektet her: https://github.com/normalnorway/wiki...unde-lobbyisme
Her ønsker vi en ekstern og uavhengig kontroller. Noe vi egentlig ønsker på all resursbruk.

Normal er ikke en regnskapspliktig organisasjon (i følge norsk lov). Men har valgt å vedtektsfeste at regnskap skal legges frem på årsmøte og offentliggjøres. Dette fordi det er det riktig å gjøre. Generelt ønsker vi å bringe sammen folk som har penger de ønsker å bruke på lobbyvirksomhet for forandring, og folk som har ferdighetene og tiden til å jobbe med saken.
Vis hele sitatet...
Sitat av Torkel
Overordnet plan versus å ta ting på sparket

Begge deler. Det ene utelukker ikke det andre. Personlig har jeg en overordnet plan/strategi for både hvordan saken kan vinnes og hvordan Normal best kan bidra til at det skjer. Dette er dessverre ikke formalisert i et strategidokument ennå. I tillegg er den ikke statisk. Jeg tenker på dette jevnlig og får hele tiden ny informasjon om problemet/oppgaven, så det taktiske terrenget er hele tiden i endring. Jeg bruker mye tid på å snakke strategi og taktikk med folk i bevegelsen.

Med å «ta ting på sparket» mener vi ikke å handle uten å tenke, men at man har stor omstillingsevne (dynamisk) og har en organisasjon som kan handle raskt når det trengs.

Vi har også en meget fleksibel kommunikasjonspolicy. Det vil si at vil utgangspunktet gir folk friheten til å slippe løs sitt kreative potensiale. Og hvis det viser seg at de trenger rettledning så gir vi dem det. Vi briefer også folk før de skal i media. Facebook-admin-teamet har formalisert en policy her: http://normal.no/facebook/ (Mulig jeg tilhører den liberale fløy her. Tidligere har Normal prøvd enmeget striks kommunikasjonspolicy, der alle utspill skulle godkjennes av én person. Det var ikke særlig fruktbart.)
Vis hele sitatet...

14. Hva kan vi forvente av Normal i tiden fremover? Skjer det noe spesielt som vi burde vite om?

Sitat av Torkel
Her er et utvalg i ikke-prioritert rekkefølge:
  • Opprettelse av 2-3 lokallag i løpet av 2015. Da kan man registrere seg i grasrotandelene, slik at vi kan få noen smuler av de gigantiske gamblingsinntektene.
  • Ny og mye bedre forside på normal.no. samt restrukturere innholdet mer logisk. Kanskje også nytt design – men da må noen lage det.
  • Mye bedre blogg.normal.no. Nå (snart) med lønnede skribenter.
  • Bli ferdig med Wikien slik at den kan lanseres: https://github.com/normalnorway/wiki/wiki
  • Møte med diverse fagpersoner og ruspolitiske organisasjoner.
  • Arrangere temakvelder. «Cannabis awareness week» i 2016, hvor det en av dagene holdes konferanse/workshop/debatt på f.eks. Litteraturhuset.
  • Reklame for hasjavvenning og muligens gambling på normal.no.
  • Mer internasjonalt samarbeid og relasjonsbygging. Nordic Cannabis Coalition (NCC) er nettopp stiftet og vi skal prøve å få til et nordisk møte i Danmark, à la det Nordisk råd driver med.
  • Samarbeid med Uteseksjon og deres «Ut av tåka» hasjavvenningsprogram.
  • Samt at daglig leder blir lagt inn på rehabilitering
Vis hele sitatet...
Wow, dette er et solid stykke kvalitetsarbeid, mentalmelt! Jeg synes det er kjempebra at du har tatt på deg denne saken her! Hvordan de fremsto i en tidligere tråd er det jo mange som har reagert på, og det er flott at du har gitt dem sjansen til å svare ordentlig på det mange av oss har lurt på og mer til.
At Normal kaller bloggen sin for "på høy tid" er nok til at flertallet ikke vil ta Normal seriøst. For meg, av det jeg har hørt de siste månedene fra Freak.no ihvertfall, fremstår Normal fortsatt som en gjeng med stonere som ikke egentlig vil annet enn å røyke gress i fred. Jeg tror ikke Normal er det, men det er sånn de fremstår for meg. Og er det noe jeg har lært fra det store internett er det at jeg sjeldent er alene i mine meninger.

For å ta et eksempel fra bloggen "på høy tid":
I ekte stonerstil reiser det uunngåelige spørsmålet seg: hvordan i alle dager skaffe en spliff i denne lille landsbyen som kryr av middelaldrende skandinaver og barnefamilier på chartertur. What to do?
Vis hele sitatet...
Selv om flere av de andre artiklene på bloggen virket "normal" og gjennomtenkte var det fortsatt denne overskriften som sto mest ut. Slike artikler pluss bakgrunnen dere bruker på bloggen (alle cannabisplantene) får det hele til å virke ekstremt useriøst.


Normal burde først og fremst skaffe seg en ny visuell profil for å faktisk vise at Normal er "ny og bedre" enn gamle Normal. En visuell profil som ikke skriker "vi er stonere og vi vil røyke weed", altså. Normal bør vise at de avstår fra useriøse "stonere" med falske "halleluja historier" som Torkel skrev. Etter at dette er gjennomført burde Normal prøve å fremme seg selv mer i offentlige nyheter. Nå ser jeg sjeldent på nyheter men jeg har fortsatt ikke fått med meg at Normal eksisterer utenfor Freak.no.

Normal har et enkelt budskap og med riktige verktøy burde det ikke være så vanskelig å få dette budskapet frem i lyset. Av det jeg har fått med meg fra verden er veldig mange rasjonelle mennesker både klar og villig til å få en faktisk legalisering. Mange av ungdomspartiene er f.eks. offentlig for legalisering. Det blir bare aldri snakket om, så det blir glemt med en gang. Normal kan bli en god propagandamaskin for å spre det gode budskap. Alt vi egentlig trenger er at det blir snakket om uten at alt det "gale" kommer i veien. Med det mener jeg altså alle disse "halleluja historiene" og ting som at "cannabis kurer kreft". Det er så vilt mange gode grunner til hvorfor cannabis burde legaliseres; finn de grunnene som vil gli lettest inn hos "folk flest".
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
At Normal kaller bloggen sin for "på høy tid" er nok til at flertallet ikke vil ta Normal seriøst.
Vis hele sitatet...
Bloggens navn

Helt enig i at På Høy Tid er et flåsete navn, og vi bytter gjerne. Da jeg satt opp bloggen for Normal valgte jeg navnet På Høy Tid i mangel av noe bedre. Og fordi Normal en gang i tiden ga ut et papirmagasin med samme navn.

Så forslag til bedre blogg-navn mottas med glede!

Nå har vi nylig fått en som vil ha det overordnet ansvaret med å bygge opp bloggen å drive den videre. Les: redaktør. Skal videresende denne informasjonen til henne.

Bloggens innhold

Nå har vi bestemt oss for at bloggen også skal dekke de kulturelle aspektene ved cannabis. Selv hellet jeg mer i retning av en rendyrket ruspolitisk blogg, og heller ha to blogger. Men sånn er demokratiet; man får det ikke 100% som man vil. I tillegg – som jeg forklare i intervjuet – må vi gi folk mye mer medbestemmelsesrett når de ikke får lønn.

Men du har et godt poeng i at slike artikler ikke burde stå som publisert av redaksjonen. Det er et eksternt bidrag vi fikk som reisebrev nå i sommer. Har laget egen Wordpress-bruker for dette, og flyttet den: http://blogg.normal.no/author/bidrag/ Så takk for tipset!

Normals visuelle profil

Er ikke enig i at vår gjeldene visuelle profil skriker «vi er stonere og vi vil røyke weed».

Men helt enig i at vi trenger en ny og mer profesjonell grafisk profil. Har jobbet mye med slikt tidligere når jeg drev med webdesign og typografi. Jeg pleide å spørre kunden hva de hadde betalt for det, og prisene var fra 115.000 og oppover for å få utarbeidet en helhetlig profil. Og tro meg; det var ikke mye designbyråene leverte for den prisen :) Men fortsatt veldig nyttig.

Men jeg har gode nyheter her òg: Vi har nettopp blitt kontaktet av en som vil hjelpe oss med å lage grafisk profil – gratis! Hvordan kom vi i kontakt med ham? Takk nFF!! :)

Normal i media

Helt klart et område vi må bli bedre på. Har skrevet om utfordringene knyttet til det på nFF tidligere:
http://freak.no/forum/showpost.php?p...81&postcount=6

Har vært med på to saker i media siden den posten:

Når barn får medisinsk cannabis:
http://www.dagbladet.no/2015/06/22/n...tika/39790043/

– Cannabis stimulerer meg intellektuelt:
http://www.tb.no/nyheter/tonsberg/ja.../f/5-76-102758

Simon og Bjørn poster også en del på nyemeninger.no.

Også ble jeg intervjuet av Aftenposten i forbindelse med MidJoint-appen, men det jeg sa kom ikke på trykk, dessverre.

Til slutt, Boo-Boo: Jeg klarer virkelig ikke å forstå hva det er med min adferd som får deg til å føle at jeg «er en stoner som ikke egentlig vil annet enn å røyke gress i fred». Men det er godt at du ikke tror det!

Og en annen nyhet helt på tampen: Normal har endelig fått midler til å melde seg inn i Rusfeltets hovedorganisasjon – http://www.rusfeltet.no/

Mvh, Torkel Bjørnson-Langen
Daglig leder, Normal
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Torkel - du gjev verkeleg eit positivt inntrykk av ein organisasjon eg har sett på som dønn useriøs lenge. Du svarer på kritikk, du lytter, du forsøker å endre imaget normal har - og du har seriøs argumentasjon! Om du får til å snu resten av organisasjonen så er det ei bra platform å bygge viare på, og eg er imponert over innsatsen din
Sitat av slashdot Vis innlegg
Torkel - du gjev verkeleg eit positivt inntrykk av ein organisasjon eg har sett på som dønn useriøs lenge. Du svarer på kritikk, du lytter, du forsøker å endre imaget normal har - og du har seriøs argumentasjon! Om du får til å snu resten av organisasjonen så er det ei bra platform å bygge viare på, og eg er imponert over innsatsen din
Vis hele sitatet...
Må si meg helt enig med slashdot! Du tar all kritikk konstruktivt, svada eller ei, svarer tilbake med en helt annen overbevisning enn det jeg har sett av Normal tidligere. Jeg har fulgt litt med fra dag en da Simon åpnet sin topic her på freak. Fra eller til, enig eller uenig - ting går i riktig retning.

Veldig hyggelig lesning, venter spent på de kommende blogginnleggende fra den nye skribenten!

Stå på videre!
Sist endret av $pliffeN; 31. august 2015 kl. 22:58.
Sitat av torbjo Vis innlegg

Normal har endelig fått midler til å melde seg inn i Rusfeltets hovedorganisasjon – http://www.rusfeltet.no/
Vis hele sitatet...
Er dere ikke for kontroversielle til det da ? Bare undrer.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Torkel - du gjev verkeleg eit positivt inntrykk av ein organisasjon eg har sett på som dønn useriøs lenge. Du svarer på kritikk, du lytter, du forsøker å endre imaget normal har - og du har seriøs argumentasjon! Om du får til å snu resten av organisasjonen så er det ei bra platform å bygge viare på, og eg er imponert over innsatsen din
Vis hele sitatet...
Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Må si meg helt enig med slashdot! Du tar all kritikk konstruktivt, svada eller ei, svarer tilbake med en helt annen overbevisning enn det jeg har sett av Normal tidligere. Jeg har fulgt litt med fra dag en da Simon åpnet sin topic her på freak. Fra eller til, enig eller uenig - ting går i riktig retning.
Vis hele sitatet...
Tusen takk begge to! Det varmer og motiverer meg til å fortsette denne linjen. Takk, takk

Normal har en mye bedre stab av seriøse folk og støttespillere enn vi noen gang har hatt tidligere. Det er vel hovedgrunnen til kvalitetsøkningen.

Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Veldig hyggelig lesning, venter spent på de kommende blogginnleggende fra den nye skribenten!
Vis hele sitatet...
Vi har vært mer flinke til å skrive kronikker og replikker i media enn å oppdatere bloggen. Men noen nye god artikler har det kommet. Sjekk ut: http://blogg.normal.no/

Sitat av [protus] Vis innlegg
Er dere ikke for kontroversielle til det da ? Bare undrer.
Vis hele sitatet...
Nei da. Vi hadde et veldig trivelig møte med Fagrådet og fant mer vi var enig om enn uenige.

Min påstand er at Actis er mer kontroversielle enn Normal er, noe vi også hører andre si – uten at jeg har tenkt å nevne navn.
Sist endret av torbjo; 20. desember 2015 kl. 22:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.