Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 560
Hei,

Starta å lære meg PHP i går, og lagde derfor, som noen sikkert har fått med seg fra UNIX-forumet, en webserver for å teste på. Den funker for øvrig fint nå^^

Det som er problemet, er at jeg ikke får noen bakgrunner etc. til å fungere.
Jeg la ved en

Kode

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="homebg.css">
Har selvsagt lagt ved css-filen med samme navn som inneholder

Kode

<style type="text/css">
body {background-color: #696969}
</style>
Bakgrunnen blir altså hvit og standard, selv om at #696969 er koden for en gråfarge.

I tillegg, så tenkte jeg at jeg skulle prøve meg på en meny. Jeg fant en liten tutorial på tables, siden alle klager på frames og iFrames, og laget deretter denne koden:

Kode

 <table bgcolor="#696969" border="1"><tr>
<td><?php 
include("menu.php");
?></td>
</tr></table>
sånn ca. nederst i <body>. I menu.php ligger det bare noen <a href=""></a> som ikke skal ha noen betydning for dette^^ Det rare er at både table og bgcolor vises i mozilla firefox, men ikke i internet explorer... Men backgroundcolor på SIDEN, lastet fra homebg.css vises ikke i noen nettleser...

Sikkert noe opplagt, men jeg starta som sagt i går, og finner ingen ting jeg kan prøve på google.

Edit: hehe, feel free to laugh at me, men det var faktisk bare at <br>-taggen før <table... mangla >:P Men jeg sliter fortsatt med .css-problemet, noen tips?
Sist endret av cromoglic; 18. desember 2008 kl. 16:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
<style type="text/css"> og </style> bruker du bare når du skriver CSS-en i selve HTML-dokumentet. Fjern det, og alt fungerer som det skal.
Skal prøve - tusen takk

Okay, det funka! Tusen takk, Aybara! En aller siste ting: jeg tenkte å lage "designet" mitt med tables. Da tenkte jeg på å ha 3 tables, en meny-, en header- og en contentframe. Så jeg lagde noe slikt:

Kode

<table bgcolor="#696969" border="1" width="14%" height="100%"><tr>
<td><?php 
include("menu.php");
?></td>
</tr></table>
<table bgcolor="#696969" border="1" width="84%" height="100%"><tr>
<td><?php 
include("content.php");
?></td>
</tr></table>
<br>
<br>
<?php
Det funker på sett og vis, men content kommer under meny. Regner med jeg bør ha begge under samme <table ....>, men da vil jo de to få samme størelser...?
Sist endret av cromoglic; 18. desember 2008 kl. 16:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
<tr> lager en ny linje i tabellen, <td> en ny celle på samme linje.

Kode

<table>
<tr><td colspan="2">header</td></tr>
<tr><td>meny</td>
<td>innhold</td></tr>
</table>
Dette lager en tabell med én celle på toppen (header) og to under (meny og innhold).

Vil forøvrig fraråde deg å bruke tabeller til dette. Tabeller er til for å presentere tabelldata, dvs statistikk o.l. Bruk heller div-taggen, og bestem plassering og utseende ved hjelp av CSS. Se f.eks. denne siden for hjelp.
Det hørtes fint ut! Atter en gang, tusen takk
Tabels er vel "ute", det som er inne nå er CSS for fullpakke.

Ikke skyt meg for den, mener bare å ha lest det et sted.
Vel, jeg prøvde meg på css-layout,

Kode

body {
margin: 0px;
padding: 0px;
}
#header {
 background: #008B8B;
 width: 100%;
 height: 15%;
 }
#menu { 
 background: #008B8B;
 float: left;
 width: 19%;
 height: 85%;
 }
#content {
 background: #696969;
 float: right;
 width: 81%;
 height: 85%;
 }

}
i layout.css - funker omtrendt som det skal. får ingen background på menu, og det virker som om content kommer litt lenger ned enn menu, slik at det blir et tomrom som er hvitt mellom header og content... slik er det ikke med menu^^

Kode

<div id="header"><?php include("logo.php")
?></div>
<div id="menu"><?php include("menu.php")
?></div>
<div id="content"><?php include("content.php")
?></div>
henter stilene til hver av delene.

Edit: og om det er mulig, hvordan kan jeg få menylinkene til å peke mot content? Som med iFrames og frames, trykker man på en link, så dukker innhold opp i ønsket ramme... Eller må jeg legge samme style på alle dokumenter jeg har?;P

så for meg en løsning som f.eks. dette: linken går til index.php?=info eller index.php?=links - har søkt etter det, men alt jeg klarer og finne er folk som allerede har kommet forbi det, og trenger hjelp med andre ting:P Hvordan fungerer dette? byttes i det tilfellet index.php ut med info.php? eller skal info.php vises i index.php?
Sist endret av cromoglic; 18. desember 2008 kl. 18:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.