Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1061
Har akkurat sett denne filmen og tenkte at nff må være det perfekte stedet å snakke om en dokumentar som forteller en historie om hvordan sosial kontroll systematisk har blitt bygget opp og brukt for å dominere og kontrollere mennesker. Den viser fram en hel rekke psykologiske eksperimenter som belyser emnet.

Jeg visste om mye av det som blir tatt opp av filmen men hadde allikevel godt utbytte av den fordi den bringer separate fakta og fragmenter sammen til en mer konsis historie eller idé i hodet mitt.

Har noen sett filmen? Hvis ja, hva synes dere? Hvis nei, anbefaler jeg denne dokumentarer på det sterkeste!

http://www.openfilm.com/videos/human...ces-remastered

gleder meg til å høre hva dere synes
Awesome dokumentar!

Tar opp mange temaer om hvordan menneskemasser i flere titalls år har blitt formet av frykt og betinging til å utføre hva enn det er den styrende makt ønsker å utføre.

Og jeg må si meg enig i delen som tar opp utdanning, Alfie Kohn forklarer i denne dokumentaren svært godt hvorfor det er slik at den amerikanske modellen vi bruker her til lands, hvor konkurranse står i sentrum, ikke presterer i nærheten av den Finske modellen hvor elevene ikke har tester/prøver og får muligehten til å velge mellom flere valgfag.

Har forresten en egen tråd om dette: Finlands skolesystem bedre enn den amerikanske modellen vi bruker?

Til slutt, noen her som ser hvor inspirasjonen til (favoritt) spillet Bioshock kommer fra?
Would you kindly...
Fasett's Avatar
Trådstarter
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Awesome dokumentar!

Tar opp mange temaer om hvordan menneskemasser i flere titalls år har blitt formet av frykt og betinging til å utføre hva enn det er den styrende makt ønsker å utføre.

Og jeg må si meg enig i delen som tar opp utdanning, Alfie Kohn forklarer i denne dokumentaren svært godt hvorfor det er slik at den amerikanske modellen vi bruker her til lands, hvor konkurranse står i sentrum, ikke presterer i nærheten av den Finske modellen hvor elevene ikke har tester/prøver og får muligehten til å velge mellom flere valgfag.

Har forresten en egen tråd om dette: Finlands skolesystem bedre enn den amerikanske modellen vi bruker?

Til slutt, noen her som ser hvor inspirasjonen til (favoritt) spillet Bioshock kommer fra?
Would you kindly...
Vis hele sitatet...
Synes også den delen om utdanning traff veldig bra. Og selv om det finske skolesystemet gjør det bra, så tipper jeg de fortsatt lider av mange av de problemene som blir tatt opp i dokumentaren, nemlig at folk lærer å bli hodeløse droner som lærer at kunnskap er noe drit. Men det jeg vet er at det Finske skolesystemets hovedtanke er å sørge for økonomisk vekst samt å lage folk som følger strømmen og ikke protesterer mot systemet. Økonomisk vekst i den senere tid i Finland har for det meste kommet eliten til gode selv om de visstnok pumper ut en haug med smarte barn og mange flinke ingeniører...tilfeldig? neppe!

Jeg tror en helt ny tankegang når det gjelder skolen er på tide og da er det bare å begynne fra scratch. Fjern pensum, fjern regler og fjern tvungen skolegang.

Helt enig i at BioShock er fett, gale forskere som er ute av kontroll er alltid like gøy, enten de er i en by under havet eller her oppe IRL
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Før jeg ser den: Er det en seriøs dokumentar med troverdige intervjuobjekter og kilder? Orker ikke se The Union 2.0
Fasett's Avatar
Trådstarter
Den er overraskende seriøs og troverdig. Altså er den ikke som The Union.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Før jeg ser den: Er det en seriøs dokumentar med troverdige intervjuobjekter og kilder? Orker ikke se The Union 2.0
Vis hele sitatet...
Kan ikke huske at The Union var så useriøs. Sikker på at du ikke mener Zeitgeist-filmene?
Fasett's Avatar
Trådstarter
Var ikke The Union bare masse folk som dyrka weed, angiveligvis i British Columbia?