Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4108 1026602
Sitat av Staggere Vis innlegg
Noen av dere som dyrker som har regnet noe på strømforbruk? Ja det kommer helt an på hva man bruker, men noen som har regnet på det som kan komme med sin erfaring?

Kan sikkert sette meg ned selv å regne, men spør først her. Snakker vi over 1000 kr i strøm for å dyrke fram en plante med god kvalitet?

Mulig jeg er på bærtur da jeg sier 1000 kr, derfor jeg spør.
Vis hele sitatet...
Man regner 0.7g pr W

Sitat av Staggere Vis innlegg
Noen av dere som dyrker som har regnet noe på strømforbruk? Ja det kommer helt an på hva man bruker, men noen som har regnet på det som kan komme med sin erfaring?

Kan sikkert sette meg ned selv å regne, men spør først her. Snakker vi over 1000 kr i strøm for å dyrke fram en plante med god kvalitet?

Mulig jeg er på bærtur da jeg sier 1000 kr, derfor jeg spør.
Vis hele sitatet...
Man regner 0.7gram mer W ca. Bedre forklart her: http://weed.no/lys.php

Lurer også litt på hvordan strømregningen til folk i en leilighet på ca 70kvm er.. Noen som kan komme med noe?
Sitat av khalifa Vis innlegg

Man regner 0.7gram mer W ca. Bedre forklart her: http://weed.no/lys.php
Vis hele sitatet...
Linken du linket til ga meg en fin pekepinn den Slipper unna mye billigere enn hva jeg fryktet.

Men nå er det natta for min del, må jo rette på alt jeg skriver.

Takk.
Sist endret av stagg; 19. oktober 2011 kl. 05:38.
Sitat av khalifa Vis innlegg
Man regner 0.7g pr W
Vis hele sitatet...
Hvordan kan man regne ut strømforbruket med det der?

Du snakker om hvor mye g man fikk pr watt med HPS lys, eller hva man kan forvente ved ulike oppsett, teknikker, strain osv.

Det er vel 1g pr watt som ofte er målet til growers.
Sitat av Staggere Vis innlegg
Noen av dere som dyrker som har regnet noe på strømforbruk? Ja det kommer helt an på hva man bruker, men noen som har regnet på det som kan komme med sin erfaring?

Kan sikkert sette meg ned selv å regne, men spør først her. Snakker vi over 1000 kr i strøm for å dyrke fram en plante med god kvalitet?

Mulig jeg er på bærtur da jeg sier 1000 kr, derfor jeg spør.
Vis hele sitatet...
Dette er regnet ut til omtrent 150,- i mnd for 12/12timer med 400w HPS.
Obs: litt seint der. Så ikke linken nevnt tidligere. Ser også at jeg har litt andre tall dette grunnet forskjellig strømpris i mitt regnestykke.
Sist endret av moret; 19. oktober 2011 kl. 18:19.
Sitat av moret Vis innlegg
Dette er regnet ut til omtrent 150,- i mnd for 12/12timer med 400w HPS.
Vis hele sitatet...
Enda billigere enn hva jeg trodde men får vel en fin erfaring på det selv da jeg kommer til å prøve om en stund.

Blir dog en stund til, da jeg vil lese meg opp litt, samtidig sørge for at jeg får tak i meg skikkelig utstyr, samt frø jeg vet hva er.




Edit Takk igjen, høflighet er en fin ting
Sist endret av stagg; 19. oktober 2011 kl. 18:22.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Det er vel 1g pr watt som ofte er målet til growers.
Vis hele sitatet...
Er dette per plante, per kvm? 400W hps?
Selv synes jeg det høres rimelig overdrevent ut med 1g per watt for en nybegynner. Tror man glatt kan halvere dette, om ikke enda mindre.
Sitat av moret Vis innlegg
Er dette per plante, per kvm? 400W hps?
Selv synes jeg det høres rimelig overdrevent ut med 1g per watt for en nybegynner. Tror man glatt kan halvere dette, om ikke enda mindre.
Vis hele sitatet...
For en nybegynner er det veldig overdrevent ja. Skulle kansje utypt meg bedre, men jeg mente det som at det er et mål veldig mangen dyrkere har. Men igjen, greit nok at vi er i groguiden men jeg nevnte ingenting om nybegynnere.

Som jeg skrev så er det pr watt med lys, er vel egentlig bare aktuelt for HPS lamper. Klarer du 400g med èn 400w lampe så har du fått en veldig vellykket grow med et veldig vellykket oppsett og teknikk/metode.

Skriv "grow 1g pr watt" i google sitt søkefelt så vil du se.
Sist endret av Naturgrønn; 20. oktober 2011 kl. 00:21.
heia,lurer litt på om noen her har kjørt en velykket stealh gro op!? bor i høyblokk,og et skap som er 2m høyt og ca 60cm bredt. tenkte en eller to planter. noen som kan komme med tips til hvilken strain og løsninger?
tenkte litt på autoflower.
Sitat av kukktryne Vis innlegg
heia,lurer litt på om noen her har kjørt en velykket stealh gro op!? bor i høyblokk,og et skap som er 2m høyt og ca 60cm bredt. tenkte en eller to planter. noen som kan komme med tips til hvilken strain og løsninger?
tenkte litt på autoflower.
Vis hele sitatet...
Northern Lights kan vel kansje være et greit valg? blir ikke så altfor høye og skal visst ikke lukte så sykt mye heller. Men det er bare å se på sider som selger frø, der står ofte hvilke typer de anbefaler til stealth-grows
Er det noen som har erfaring med Jeppis Pearl her i Norge? Vet at den er brukt i finnland til utegrows. Men er den å få tak i for nordmenn?
http://img253.imageshack.us/img253/3082/20111027192244.th.jpg


White Widow x Big Bud 4uker og 3 dager.
Sist endret av sonixx; 27. oktober 2011 kl. 19:44.
Sitat av tipot Vis innlegg
Er det noen som har erfaring med Jeppis Pearl her i Norge? Vet at den er brukt i finnland til utegrows. Men er den å få tak i for nordmenn?
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen erfarig, og kjennet heller ingen andre som har. Men, det er fullt mulig å få tak i frø. Jeg kan ikke si konkret hvor men det finnes flere finske og internasjonale forum der folk har grodd denne og kan gi deg en pekepinn på hvor du kan handle fra.
hei alle sammen! har gått to dager nå siden et av frøene mine spiret, og nå har den vokst ca 2 cm opp fra jorda.
og nå har jeg latt lyset stå på en god stund(1 døgn ellernoe) og det jeg lurer på er hvor mye lys og mørke burde planten ha nå i starten, kommer ikke til å være hjemme på over et døgn så vil vite om jeg skal la lyset være på elller av lurer også på hvor mye vann jeg burde gi den.
takker for svar!
mener å huske at du godt kunne la lyset stå 24/7 den første perioden av vekstfasen, også etter feks. 2 uker gå over til 18 timer. Mens i blomstringa skal du vell hellst ha 12 timer.
Sitat av sonixx Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Fine planter!
Jeg har fått tak i White Widow stiklinger, bare lurer på om de lukter mye?
Er det vits å investere i et kullfilter på 4-6 planter med WW?
Sitat av tipot Vis innlegg
mener å huske at du godt kunne la lyset stå 24/7 den første perioden av vekstfasen, også etter feks. 2 uker gå over til 18 timer. Mens i blomstringa skal du vell hellst ha 12 timer.
Vis hele sitatet...
takk! det var beroligende x)
Sitat av Mr Smoch Vis innlegg
Fine planter!
Jeg har fått tak i White Widow stiklinger, bare lurer på om de lukter mye?
Er det vits å investere i et kullfilter på 4-6 planter med WW?
Vis hele sitatet...
Takk for det Ja de lukter ganske mye allerede tidlig i vekst. Om du har råd til det bør du absolutt kjøpe deg kullfilter. Det er jo bare en investering
si man har et soverom,og på rommet er det et skap. det er ca 23cm bredt og 23cm langt. høyden er høy nok^^hvordan gjør man det med ventilasjon på et så lite oppsett? har heller ikke noe annet rom for å få luften ut. et vindu,men det er for langt unna. poenget er at det skal være så stealth så mulig. skal kjre autoflower hvertfall. trenger en strain som er lav,og lukter relativt lite. fett om noen har gjort det før meg. kanskje noen bilder or what not. cheers uansett!
Noen som kan svare om jeg bør eller bør la være og etterfylle jord i pottene mine? For jorden har jo sunket litt sammen og blitt mer kompakt enn da jeg pottet om... Jeg tenker også litt på om jeg skal kutte vekk de nederste bladene og fylle jord over... Noen tanker rundt dette?
Lurer på om noen har peiling på luftrenser i tilegg til kullfilter? Sett litt på disse:
http://www.hg-hydroponics.co.uk/vaporizers-406-c.asp

Er det bra funk? Noen som har tips til hvilken luftrenser man bør satse på?
Sitat av khalifa Vis innlegg
Lurer på om noen har peiling på luftrenser i tilegg til kullfilter? Sett litt på disse:
http://www.hg-hydroponics.co.uk/vaporizers-406-c.asp

Er det bra funk? Noen som har tips til hvilken luftrenser man bør satse på?
Vis hele sitatet...
Sjekk ut ionizer, det skal funke veldig bra.
noen som kan kan svare meg på hvilken dato som er best å gro? tenker da på hvilken dato man burde ha plantet i jorden,og om månen vil føre til noe slags stress for planten. finnes det en "fra frø til plante" bare i ute-versjonen?

mvh Kukktryne
Du burde starte å gro planten inne for så og ta den med ut når den har vokst litt og temperaturen er grei ute.
Hvis du har den ferdig til å ta ut i mai så er nok temperaturen grei nok i mai, slutten av mai.
Sitat av sonixx Vis innlegg
Noen som kan svare om jeg bør eller bør la være og etterfylle jord i pottene mine? For jorden har jo sunket litt sammen og blitt mer kompakt enn da jeg pottet om... Jeg tenker også litt på om jeg skal kutte vekk de nederste bladene og fylle jord over... Noen tanker rundt dette?
Vis hele sitatet...
Jord fra Plantasjen du bruker?

Det går helt fint å etterfylle jord, det vil ganske raskt komme nye røtter der stammen er under jord.
Lite spørsmål bare, når planten står i blomst er jo lysforholdene 12/12, men hadde det vært negativt for planten om det mekaniske uret har en halvtime-ish feilmargin? skal vel helst være lengre natt enn dag når planten er i blomst?

eller er jeg på bærtur nå. Ble litt nysgjerrig på dette bare, siden planten min ENDA ikke har vist tegn til buds,
og har tatt en del skade med tanke på blad som blir gule og får brune flekker og til slutt dør og faller av..
er ikke helt sikker på hva som er feil.
last ned fra frø til plante på norcan.org jeg er ingen pro,men kan kanskje det kan være overgjødsling? når du gror inne,skal lyset være 12-12. ser ikke poenget med å gi den mere sol,ettersom den allerede har hatt 18-24 t lys i vekstfasen. som sagt er jeg ingen pro,så ville lastet ned dyrkehåndboken. veldig fin,og gratis=)
Sitat av kukktryne Vis innlegg
last ned fra frø til plante på norcan.org jeg er ingen pro,men kan kanskje det kan være overgjødsling? når du gror inne,skal lyset være 12-12. ser ikke poenget med å gi den mere sol,ettersom den allerede har hatt 18-24 t lys i vekstfasen. som sagt er jeg ingen pro,så ville lastet ned dyrkehåndboken. veldig fin,og gratis=)
Vis hele sitatet...
Den har jeg lastet ned og lest allerede. Men takker for tipset anyway:P

er ikke umulig at det er overgjødsling, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det ikke har kommet buds enda. derfor jeg lurer på om det er noe gale med timeren min, og om det kan ha noe med saken å gjøre.
Sitat av Juliaan Vis innlegg
Lite spørsmål bare, når planten står i blomst er jo lysforholdene 12/12, men hadde det vært negativt for planten om det mekaniske uret har en halvtime-ish feilmargin? skal vel helst være lengre natt enn dag når planten er i blomst?

eller er jeg på bærtur nå. Ble litt nysgjerrig på dette bare, siden planten min ENDA ikke har vist tegn til buds,
og har tatt en del skade med tanke på blad som blir gule og får brune flekker og til slutt dør og faller av..
er ikke helt sikker på hva som er feil.
Vis hele sitatet...
Du er ikke på bærtur!! Jeg nyttet lenge 12-12 under blooming, fikk et tips om 14-10(14 av/10 på) av en kompis for noen år siden...dette skulle vise seg å være et godt tips som gjorde at jeg økte avlingen betraktelig. Mao budsa ble større Videre skriver du at planten(e) ikke har vist tegn til budding? Hvis de andre inngangsverdiene(temperatur, fuktighet, luftsirkulasjon, oksygen og PH) er noenlunde riktige vil planten din vise tegn til budding etter en uke, og videre små buds etter 2 uker
Når det gjelder utfordringen din med bladverk som faller av skyldes de symtomene du nevner tegn til OD(overdose) på næring. Alternativt kan det tenkes at de gjennom kombinasjon av for mye næring og vann starter en "lockout". Mao planten din stopper og tar til seg næring i normal grad, og vil stagnere. Mitt tips til deg er å flushe(vann slik at det renner ut i bunnen) planten med rent vann. Deretter gi planten(e) vann i 1-2 uker, eller til du ser at nytt bladverk har riktig farge. Planten vil så starte å ta opp næring. Det kan være en ide å kutte anbefalt dosering av evnt næring med opp til 50%(når du starter opp med det igjen).
På slutten av bloominfasen vil alltid noe løvverk bli gult/brunt, ikke prikket brun, men slik løvet er her på høsten. Dette er helt naturlig

sjekk ut http://www.thcfarmer.com/
Sist endret av Bert420; 8. november 2011 kl. 13:09.
Ville bare takke moret og Naturgrønn for å holde denne tråden i livet, evig takknemlig! 200.000 visninger er jo bare fantastisk! Fred alle sammen!
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Ville bare takke moret og Naturgrønn for å holde denne tråden i livet, evig takknemlig! 200.000 visninger er jo bare fantastisk! Fred alle sammen!
Vis hele sitatet...
dam the boss is back
Sitat av Bert420 Vis innlegg
Du er ikke på bærtur!! Jeg nyttet lenge 12-12 under blooming, fikk et tips om 14-10(14 av/10 på) av en kompis for noen år siden...dette skulle vise seg å være et godt tips som gjorde at jeg økte avlingen betraktelig. Mao budsa ble større Videre skriver du at planten(e) ikke har vist tegn til budding? Hvis de andre inngangsverdiene(temperatur, fuktighet, luftsirkulasjon, oksygen og PH) er noenlunde riktige vil planten din vise tegn til budding etter en uke, og videre små buds etter 2 uker
Når det gjelder utfordringen din med bladverk som faller av skyldes de symtomene du nevner tegn til OD(overdose) på næring. Alternativt kan det tenkes at de gjennom kombinasjon av for mye næring og vann starter en "lockout". Mao planten din stopper og tar til seg næring i normal grad, og vil stagnere. Mitt tips til deg er å flushe(vann slik at det renner ut i bunnen) planten med rent vann. Deretter gi planten(e) vann i 1-2 uker, eller til du ser at nytt bladverk har riktig farge. Planten vil så starte å ta opp næring. Det kan være en ide å kutte anbefalt dosering av evnt næring med opp til 50%(når du starter opp med det igjen).
På slutten av bloominfasen vil alltid noe løvverk bli gult/brunt, ikke prikket brun, men slik løvet er her på høsten. Dette er helt naturlig

sjekk ut http://www.thcfarmer.com/
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke fått sjekket ph pga jeg bor ikke i nærheten av noe apotek eller lignende.. Men planten vokser som faen enda da, den har gått fra 1 meter til 120cm på ca 2 uker. har stått i blomst siden 10ende forrige mnd, og ingen buds enda, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre er redd for å drepe hele greia nå når jeg først har fått den så langt, first time grower
Sitat av Juliaan Vis innlegg
Jeg har ikke fått sjekket ph pga jeg bor ikke i nærheten av noe apotek eller lignende.. Men planten vokser som faen enda da, den har gått fra 1 meter til 120cm på ca 2 uker. har stått i blomst siden 10ende forrige mnd, og ingen buds enda, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre er redd for å drepe hele greia nå når jeg først har fått den så langt, first time grower
Vis hele sitatet...
Og det er en hun-plante du har?

Er du sikker på at det ikke er lyslekasje noen sted?
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Og det er en hun-plante du har?

Er du sikker på at det ikke er lyslekasje noen sted?
Vis hele sitatet...
det er en hunn plante ja. Nei jeg tror ikke det er noe lys-lekasje noe sted.
Sitat av Juliaan Vis innlegg
Lite spørsmål bare, når planten står i blomst er jo lysforholdene 12/12, men hadde det vært negativt for planten om det mekaniske uret har en halvtime-ish feilmargin? skal vel helst være lengre natt enn dag når planten er i blomst?
Vis hele sitatet...
Neh, ikke noe videre. Om jeg skal bort en helg og ikke har hatt mulighet til å ha lys på 12/12 har jeg bare latt plantene stå mørkt helt til jeg har kommet hjem. Dette kan fort ha tatt et par dager og jeg har ikke sett noe videre negativ effekt av dette. Eg vet jo at det ikke er optimalt, men må man så må man.
Om du ønsker å kjøre en halvtime feilmargin så ta den mørke siden lengst. Mørkt er bra. Det er jo asolutt best for planten å ha det så timet som mulig, det er variasjon i lys som mest stressende. Om det er en dag med 8 timer lys og en dag med 12 den påfølgende, og alt i mellom; da stresser du planten. Men hvor stor innvirkning dette egentlig har kan jeg ikke si noe videre på.
Det er ikke 100% timet ute i naturen heller.

Sitat av Juliaan Vis innlegg
eller er jeg på bærtur nå. Ble litt nysgjerrig på dette bare, siden planten min ENDA ikke har vist tegn til buds,
og har tatt en del skade med tanke på blad som blir gule og får brune flekker og til slutt dør og faller av..
er ikke helt sikker på hva som er feil.
Vis hele sitatet...
Pics? Om du ikke er interessert i å legge ut offentlig så send meg en PM. Skal se på det jeg. Ta et close ups av toppen, og utskudd og hele planten.

Hvor lenge har du hatt den på 12/12-timer?
strømbruk

Er 5000W usannsynlig mye i en 3roms på rundt 70kvadrat?
Sitat av moret Vis innlegg
Neh, ikke noe videre. Om jeg skal bort en helg og ikke har hatt mulighet til å ha lys på 12/12 har jeg bare latt plantene stå mørkt helt til jeg har kommet hjem. Dette kan fort ha tatt et par dager og jeg har ikke sett noe videre negativ effekt av dette. Eg vet jo at det ikke er optimalt, men må man så må man.
Om du ønsker å kjøre en halvtime feilmargin så ta den mørke siden lengst. Mørkt er bra. Det er jo asolutt best for planten å ha det så timet som mulig, det er variasjon i lys som mest stressende. Om det er en dag med 8 timer lys og en dag med 12 den påfølgende, og alt i mellom; da stresser du planten. Men hvor stor innvirkning dette egentlig har kan jeg ikke si noe videre på.
Det er ikke 100% timet ute i naturen heller.


Pics? Om du ikke er interessert i å legge ut offentlig så send meg en PM. Skal se på det jeg. Ta et close ups av toppen, og utskudd og hele planten.

Hvor lenge har du hatt den på 12/12-timer?
Vis hele sitatet...
Beklager for små bilder, men jeg har ELENDIG internett så kan bare laste opp små filer.

Litt ovenifra
http://i41.tinypic.com/nyfnmc.jpg

brune flekker på blader
http://i44.tinypic.com/vhu4xy.jpg

Toppskudd
http://i41.tinypic.com/rvd46d.jpg

Hele planten, man ser den er blitt MYE tynnere å mer "ribba" siden masse av bladene har dødd å falt av
http://i42.tinypic.com/255p9qc.jpg

Planten er nå type 125 cm, den vokser fortsatt. Så den lever forsåvidt enda, heldigvis.

Jeg har hatt den på 12/12 siden 10 september, så er absolutt noe veldig merklig på gang siden den ikke har buds enda.
Hvis det viser seg at lysforholdene er slik at det blir f.eks 14 timer lys per dag istedetfor 12, er det da nok til å stoppe blomstringen?

viste seg at timeren min var ødelagt, så planten min har vel stått med 24 timers lys i ganske lang tid. Faen.
Er jeg fucked nå eller kan jeg fortsette med 12/12 manuelt og fortsatt redde den?
Fine bilder! De brunflekkede ville jeg behandlet som de hadde fått en liten overdose Virker som om en ikke har gått i blomst, mao du har vært heldig...forsøk med 12/12 eller tilsvarende.
Sitat av Juliaan Vis innlegg
Hvis det viser seg at lysforholdene er slik at det blir f.eks 14 timer lys per dag istedetfor 12, er det da nok til å stoppe blomstringen?

viste seg at timeren min var ødelagt, så planten min har vel stått med 24 timers lys i ganske lang tid. Faen.
Er jeg fucked nå eller kan jeg fortsette med 12/12 manuelt og fortsatt redde den?
Vis hele sitatet...
Ja har du over 12 timer lys i døgnet vil planten holde seg i vegetasjonsfasen...
Og ja det kan også stoppe blomstring, men i de fleste tilfeller blir planten en hermafrodit og planten blir rimelig kjip=/

Det gjør ikke så alt for mye at planten har stått under 24 timer en stund, det som derimot er et problem er at du ser ut til å ha alle mangeler som er mulig=p Jeg skjønner du ikke er proff, så mitt beste tips for å få noe ut av den planten din er dette: Kjøp en 40-60 liters plastdunk på Europris og kjøp en litt dyr sekk med jord og ikke disse plantasjen/oasen sine egne billigsekker... Er det en god jord vil denne potten og næringen i 40-60 liter GOD jord holde resten av tiden...

Og en annen ting, drit i å gjøre dette med lyset manuelt,
det går aldri over en periode på 2-3 måneder uansett,
du har fått hva jeg kaller "timer-noia" og det er ikke uvanlig for dyrkere som opplever at timeren ryker

Kjøp en god men så rett frem timer som mulig, de beste jeg har kommet over er utendørstimer,
men for all del ligg langt unna de digitale med mindre du har bra med penger....

Sånn redder du den og ja du kan sette den i 12 12 nå=)
Har blomstret morplanter som har stått år i vegetasjon...
Sitat av Bert420 Vis innlegg
De brunflekkede ville jeg behandlet som de hadde fått en liten overdose
Vis hele sitatet...
Jaha? Og hvorfor tror du dette er overgjødsling?

Jeg mener dette antagelig er Mn-mangel, eventulet pH-problemer. Dette grunnet at det ikke ser ut til at det kun er de eldre bladene som har problemer; toppskuddet ser relativt friskt ut. Flekkene og fargen på de angrepne bladene stemmer også bra overens med Mn-mangel.
Det kan og være pHfeil, det er værre å fastslå men har lignende symptomer.
Hva er pH? Og hvilken gjødsel bruker du?
Det første jeg ville gjort er å sjekke pH, og gi den en større potte, mye større. Du kan sikkert doble pottestørrelsen om du har plass til det.
Om, pH'en er normal så får du kjøpt Mn-piller på apoteket du kan fòre den med. Bare løs et par opp i vann og gi det til planten.

Om timeren din er ute av funksjon så kan du bare sette 12/12 timer på planten så går den sikkert inn i blomst snart; det tar gjerne en uke til to før du ser at den virkelig er i blomstringsfasen. Den kommer også til å vokse mye mer, håper du har god plass.

Edit: Zarathustra = ninja, med bedre tricks
Sist endret av moret; 10. november 2011 kl. 10:11.
Sitat av moret Vis innlegg
Jaha? Og hvorfor tror du dette er overgjødsling?

Jeg mener dette antagelig er Mn-mangel, eventulet pH-problemer. Dette grunnet at det ikke ser ut til at det kun er de eldre bladene som har problemer; toppskuddet ser relativt friskt ut. Flekkene og fargen på de angrepne bladene stemmer også bra overens med Mn-mangel.
Det kan og være pHfeil, det er værre å fastslå men har lignende symptomer.
Hva er pH? Og hvilken gjødsel bruker du?
Det første jeg ville gjort er å sjekke pH, og gi den en større potte, mye større. Du kan sikkert doble pottestørrelsen om du har plass til det.
Om, pH'en er normal så får du kjøpt Mn-piller på apoteket du kan fòre den med. Bare løs et par opp i vann og gi det til planten.

Om timeren din er ute av funksjon så kan du bare sette 12/12 timer på planten så går den sikkert inn i blomst snart; det tar gjerne en uke til to før du ser at den virkelig er i blomstringsfasen. Den kommer også til å vokse mye mer, håper du har god plass.

Edit: Zarathustra = ninja, med bedre tricks
Vis hele sitatet...
Misforstå meg riktig moret! Ref: "Hvis de andre inngangsverdiene(temperatur, fuktighet, luftsirkulasjon, oksygen og PH) er noenlunde riktige...skyldes de symtomene du nevner tegn til OD(overdose)"... Jeg vet at overgjødsling forekommer. Med overgjødsling menes for mye næringstoffer, herunder alle grunnstoffer.

Iverksett som ved overgjødsling(flush systemet,vann med riktig pH og halv dosering næringsstoffer). Jeg mener at at dette er riktig handlingsmønster utfra hva bildene viser. Hvis jeg skulle ta feil og planten i løpet av noen dager ikke leverer grønnere blader er mitt råd at du gjentar prosedyren med flushing, denne gangen med full dosering næringsstoffer slik det er beskrevet av gjødslingsleverandøren. Hvis det skulle være jernmangel slik moret beskriver så vil planten ta dette opp relativt raskt og planten vil da bli grønnere i løpet av et par dagers tid. Uansett, hvem som har rett av oss to er tiltakene uansett de samme mener jeg(flushing, så halv- eller full dosering).

Lykke til Julian, keep us posted
Jeg har ikke pH meter eller pH strips, bor ganske avsides, men skal se om jeg får kommet meg til byen og handlet div ting jeg trenger, f.eks ny potte, jord osv.

Men de brune flekkene, kommer de til å gå vekk og bli grønne igjen? Eller "er skaden gjort"?

Næringen jeg bruker nå er Advanced Hydroponics of Holland, bloom.
Nitrogen 0%, phosphate 5%, potasium 3,5
%
Jeg har rota litt med dosering tidligere tror jeg, så overdosering er ikke umulig tror jeg.

Nå bruker jeg:
160ml per 100 liter (står det på flasken), i 10 liters bøtte blir det 16 ml, så har jeg delt det på 2 igjen siden det er i jord (står på flaska at jeg burde bruke halvparten i jord), så 8 ml i en 10 liters bøtte med vann som jeg senere har fordelt utover i 1,5liters flasker. høres dette bra ut?

Men Mn er det jern? Og hvilke andre næringstoffer ser det ut til at jeg har for lite/mye av?
Skal prøve å få kommet meg til byen ASAP å få kjøpt ph-strips eller måler, ny jord og potte (plastdunk?)

Nå står den i en 15 liters bøtte. Men burde jeg prøve å flushe (2x pottevolum med vann?) nå, og så begynne å dosere som nevnt ovenfor igjen etter det?

Og hvor langt i fra burde lampa stå fra toppen av planten? 250w HPS.
Sist endret av Juliaan; 11. november 2011 kl. 14:21.
Sitat av Juliaan Vis innlegg
Jeg har ikke pH meter eller pH strips, bor ganske avsides, men skal se om jeg får kommet meg til byen og handlet div ting jeg trenger, f.eks ny potte, jord osv.

Men de brune flekkene, kommer de til å gå vekk og bli grønne igjen? Eller "er skaden gjort"?

Næringen jeg bruker nå er Advanced Hydroponics of Holland, bloom.
Nitrogen 0%, phosphate 5%, potasium 3,5
%
Jeg har rota litt med dosering tidligere tror jeg, så overdosering er ikke umulig tror jeg.

Nå bruker jeg:
160ml per 100 liter (står det på flasken), i 10 liters bøtte blir det 16 ml, så har jeg delt det på 2 igjen siden det er i jord (står på flaska at jeg burde bruke halvparten i jord), så 8 ml i en 10 liters bøtte med vann som jeg senere har fordelt utover i 1,5liters flasker. høres dette bra ut?

Men Mn er det jern? Og hvilke andre næringstoffer ser det ut til at jeg har for lite/mye av?
Skal prøve å få kommet meg til byen ASAP å få kjøpt ph-strips eller måler, ny jord og potte (plastdunk?)

Nå står den i en 15 liters bøtte. Men burde jeg prøve å flushe (2x pottevolum med vann?) nå, og så begynne å dosere som nevnt ovenfor igjen etter det?
Vis hele sitatet...
Mn er ikke jern, langt i fra. Det er et metall, men der stopper likheten. http://no.wikipedia.org/wiki/Mangan
Nå er det forskjellige meninger om planten din her. Jeg holder med Zarathustra og mener dette er mangelsykdommer. Dette kan fikses ved å kjøre en stooor jævla potte; da trenger du ikke tilsette mer næring i det hele tatt. Regner med at alle sykdomstegn du ser nå kommer til å bedres svært fort om du gir den mer plass. Du trenger ikke flushe, fòre eller noe som helst. Bare gi den mer jord.
Om du ikke har tilgang på det så er det bare å fòre planten din. Gjerne ta en flush først for å balansere pH, just in case. og så kjøre på med næring.

Jeg mener at du har mangelsykdommer siden du ikke bruker stor nok potte i forhold til plantestørrelse. 15liters potte på en plante som nå er 120cm. Det er ikke riktig. 15-liters potter er passe til korte og små planter. Store beist som din trenger masse jord og masse næring. Noe den rett og slett ikke har fått.
Har ikke mulighet til å skaffe ny potte eller jord med det aller første, men skal få gjort det så snart som mulig!

Så jeg burde ta å flushe den nå for sikkerhets skyld å gi den mer næring nå idag? (har ikke gitt den næring på 3-4 dager nå)

Men ja, skal prøve å få fikset ny potte og jord asap! Men ny jord kommer til å gi den den næringen den trenger?
Plass er ikke noe problem, boden min er svær

Takker for all hjelp! Setter stor pris på det!
Sist endret av Juliaan; 11. november 2011 kl. 14:52.
Hei, er det noen som kan hjelpe meg. jeg er ny på dette, så det første jeg trenger er frø. Hvor får jeg tak i det? Send på PM om det ikke er lov å skrive det her.
Sitat av Breaking Bad Vis innlegg
Hei, er det noen som kan hjelpe meg. jeg er ny på dette, så det første jeg trenger er frø. Hvor får jeg tak i det? Send på PM om det ikke er lov å skrive det her.
Vis hele sitatet...

http://www.cannabis-seeds.co.uk/

http://www.weed.no/grow.php

denne guiden er god ta den øverste lenken: fra frø til plante ifra norcan

http://www.google.no/#hl=nn&q=fra+fr...w=1366&bih=639
LED VERSUS HPS

Når ting ofte er for godt til å være sann, er det ofte slik. Gjelder det også DENNE? Prøvd å lese meg opp på emnet men vanskelig da det er lite objektiv informasjon å hente. 240w LED lampen som sier at den tilsvarer ca 1000w HPS høres jo utrolig ut! Noen som har erfaring med begge deler? Med lite vekt på pris og størrelse - hva er foretrukket i et hydrosystem? Hvis det er slik at den valgte LED lampen tilsvarer ca 1000w HPS ville jeg ikke trengt mer enn 2 vekstlys i et hydrosystem med 16 potter.. Det ville jo vært fantastisk!!
Sist endret av khalifa; 15. november 2011 kl. 00:28.
Sitat av mr-martinss Vis innlegg
http://www.cannabis-seeds.co.uk/

http://www.weed.no/grow.php

denne guiden er god ta den øverste lenken: fra frø til plante ifra norcan

http://www.google.no/#hl=nn&q=fra+fr...w=1366&bih=639
Vis hele sitatet...
Takk, jeg fant denne siden: http://www.high-supplies.com/catalog...hp?language=no synes denne virker lovende. Men hva er risikoen for å bestille fra nett?

Jeg tenker å dyrke i et skap, hvit av farge. Er 100cm bredt og 200cm høyt.

Den siden du linket til: Orders placed from differnt countries will be cancelled and refunded immediately. Så det går jo ikke an å bestile til norge..
Sist endret av Breaking Bad; 15. november 2011 kl. 00:52.
Sitat av Breaking Bad Vis innlegg
Takk, jeg fant denne siden: http://www.high-supplies.com/catalog...hp?language=no synes denne virker lovende. Men hva er risikoen for å bestille fra nett?

Jeg tenker å dyrke i et skap, hvit av farge. Er 100cm bredt og 200cm høyt.
Vis hele sitatet...
bestille frø er vel ulovlig tror jeg? men hvis du vil være på den sikre siden bestiller du det på post oppkrav blir det noe spørsmål så nekter du plent
Sitat av mr-martinss Vis innlegg
bestille frø er vel ulovlig tror jeg?
Vis hele sitatet...
Det er ulovlig i følge lov om såvarer. Man bryter ikke narkotikaforskrifter med å ta inn frø.
Betal med cash, få det sendt i post uten navn på kovolutten om det er mulig, Blir det stoppet så nekt, da er alt good.