Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1978
Har sett litt på laptopen her.

Ser den har 8gb/1tb Hybrid HDD.
Hvordan funker det?
Er det slik at på de 8gb så er det egen partisjon, og på 1tb så er det en annen?
Eller er de 8gb ment for OS? (Syns 8gb høres for lite ut for et helt OS)
Eller er det mer at de 8gb blir brukt som en cache?
Ridder av 1. klasse
Ja, er mer at de 8GB blir brukt som en cache.

Fungerer ganske bra, PC-en blir en god del raskere, enn hvis du bare har en tradisjonell HDD.
SSHD er en cache, funker bra på laptopper og arbeidsstasjoner.
Sist endret av nudo; 13. juni 2015 kl. 22:51.
Filene du bruker mest speiles til flashminnet, og vil da leses av raskere. Jeg ser ikke helt poenget siden det bare er 8GB, hvis du vil ha en slik løsning kan du heller dedikere en billig SSD til det (Intel hovedkort støtter dette vanligvis) sammen med en HDD.
Les dette: https://blogs.oracle.com/brendan/entry/test

Er som regel bedre å sett opp L2ARC selv.
Sist endret av nudo; 14. juni 2015 kl. 21:50.
Om du ikke er helt nødt til å ha mest mulig lagring så vil jeg alltid valgt en ren SSD fremfor disse hybridene.
Og spesielt mtp cloud, usb 3 og stadig større kapasitet på flyttbar lagring som usb stick, og stasjonære filservere, nas etc.

Selv klarer jeg ikke se noen tilfeller der jeg ville valgt en hybrid disk. Jeg ofrer glatt litt lokal lagring til fordel for raskere SSD. Mer responsivt OS og kjapp tilgang til filer etc. Trenger jeg mer plass kan jeg bytte til større SSD eller benytte cloud, nettverk server eller usb stick.
Med andre ord, er lite poeng med hybrid hvis det er under 64/128 GB særlig om det er snakk om store harddisker.
Hadde hjelpet en del om alle harddisker får hybrid, men det hjelper ikke så mye med 8 GB det blir brukt opp veldig raskt.
Deftones's Avatar
Trådstarter
Lurte bare på hvordan den fungerer.
Pc'n koster 7k med rabbatkode, så det er ganske billig for gtx 960m og en i5 4210H.
Har god stasjonær, så blir bare å bruke den når jeg er ute å reiser osv. Får se om det blir en SSD hvis det er en ledig HDD brønn.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Hei. Har funnet denne pcn https://www.komplett.no/product/8486...g-156-full-hd#

Hvordan er SSHD kontra hDD? mye raskere? hvordan er denne pcn?
Sitat av orbeck Vis innlegg
Hei. Har funnet denne pcn https://www.komplett.no/product/8486...g-156-full-hd#

Hvordan er SSHD kontra hDD? mye raskere? hvordan er denne pcn?
Vis hele sitatet...
På de usle 8GB med flashminne vil den allokere filene du bruker mest. Du vil få en liten boost i noen oppgaver men ikke noen markant fartsøkning.

Skal du kjøpe deg laptop nå, så kjøp en som har en M-SATA eller M.2 plass så du kan montere en ordentlig SSD senere og beholde HDDen.