Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 10071
Hei kjære med Freaks!

Jeg har et spørsmål jeg har stilt meg selv i det siste, er det tabu, eller sosialt ikke akseptert å være på Freak?

Når jeg gikk på skole var det egentlig ikke noe big deal, men nå når jeg har startet å jobbe så merker jeg at jeg helst vil skjule at jeg bruker nFF da det ofte blir sett på som et rus-forum. Jeg jobber på IT i et nokså serriøst og profesjonelt firma, jeg vet også at nettverks karen vår på IT sitter å følger med i brannmur loggene etter skummle nettsider.

Noen meninger rundt dette?
Ellers, god helg!
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Det er ~5 000 000 mennesker i Norge. Det er ~84 000 registrerte brukere på nFF. Jeg tror dette er et spørsmål uten noe godt svar. Ja, noen undersøker forumet og gjør seg opp sin egen dømmende mening mens andre ikke konkluderer like raskt hva slags nettside de er inne på. Det er hverken tabu eller sosialt akseptert å henge på nFF. Flertallet i den norske befolkningen vet ikke at nettsiden finnes. Med andre ord er spørsmålet ganske meningsløst.
Sist endret av Qon; 6. mars 2015 kl. 13:57.
Hvorfor bry seg om hva andre mener? Er du trygg nok på deg selv kan du gjøre det meste. Sitter av og til på NFF selv i jobbsammenheng, dog kun til aktuelle saker. Skal sies; er ikke mange i min vennekrets som henger på siden her. Men har det noen betydning? Nei,, rusforumet er kun et av mange underforum.. Aner en liten skvulp av usikkerhet her.
Sist endret av $pliffeN; 6. mars 2015 kl. 13:58.
jeg tror grunnen til at de få som sysntes nFF er et skittent sted overdramatiserer litt pga rus forumet ja, med tanke på at hvis du går på google og søker på x\y\z rusmiddel så er nFF Rusforum på top 5 lista med svar \ info om det.

Men jeg slev bruker nFF sitt IT forum mye i jobb sammenheng
Legen min sa "Er det derre freakforum du leser på og får idéene dine fra?".. Haha!
Har ingenting med usikkerhet å gjøre! Har ikke noen problemer med å nevne nFF til venner, men det blir noe helt annet i proffesjonelt sammenheng.
Helt enig. Det er nok ikke direkte tabu i seg selv, mens annet kan sies om visse underforumer. Samtidig har nFF ingenting å gjøre i en samtale på jobben.
Tja, for min del så står freak på CV. Dette er et IT-forum med noen ekstra kategorier, ikke noe annet.

Når det er sagt, så vet jeg hva du snakker om, jeg har sittet der selv. Det er ikke helt enkelt å forklare freak.no, men du kan føle deg trygg på at det som foregår her er innenfor lovens rammer.
Jeg vil si at det ikke er tabu eller sosialt ikke akseptert i være på freak
Det å sitte på en internet side som ikke har noe med jobben din å gjøre i arbeidstiden er nok ikke akseptert, men det bør ikke være mindre akseptert en f.eks facebook i arbeidstiden.

Tabuer i seg selv er idiotisk, alt bør kunne diskuteres. Å hjemme bort problemstillingene løser sjeldent problemet.
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Helt enig. Det er nok ikke direkte tabu i seg selv, mens annet kan sies om visse underforumer. Samtidig har nFF ingenting å gjøre i en samtale på jobben.
Vis hele sitatet...
Godt poeng. Men se for deg, du er på Freak og ser gjennom forsiden, hvor det er x antall oransje poster om Rus. Uten at du legger merke til det kommer det en kollega bak deg og h*n står å ser på skjermen din, tror det kan bli litt vanskelig å forklare, eller gjerne å få enkelte personer til å forstå :P

Sitat av meitemark Vis innlegg
Tja, for min del så står freak på CV. Dette er et IT-forum med noen ekstra kategorier, ikke noe annet.

Når det er sagt, så vet jeg hva du snakker om, jeg har sittet der selv. Det er ikke helt enkelt å forklare freak.no, men du kan føle deg trygg på at det som foregår her er innenfor lovens rammer.
Vis hele sitatet...
Nettopp, ref. det jeg skrev ovenfor.
Sist endret av Siilverpants; 6. mars 2015 kl. 15:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Jeg mener det er relativt tabu, ja. Jeg elsker freak, men tar det sjeldent opp i sosiale sammenhenger. Har inntrykket av at de fleste jeg kjenner forbinder det med fjortenåringer som vil ruse seg eller sprenge noe.
Har ofte vært åpen med att jeg er på freakforum og virker som mange av de jeg har nevnt det for også bruker forumet så det begynner nok å bli ganske mainstream.
Hva skal sjefen eller kollegene gjøre, sparke deg? Kan si at 4chan surfing er mer misstenksomt fordi der er det cp å alt creapy shit. Freak er forumet der meninger å rusrapporter blir satt pris på, prøv å sett opp freak poster på kvinneguiden, du vil bli doset med hets fra brukere kontra nFF.

Finner ofte løsninger til IT relaterte spørsmål eller problemer, det betyr ikke at jeg selger eller frakte dop, har rassia problemer, ønsker dealer telefon, svindel, tyveri.
Jeg jobber IT. Merker at stemningen her er ganske negativ mot NFF. Her på huset er det diskusjon.no som gjelder. Tror freakforum fort blir knyttet opp mot rus og kriminalitet
Overskuddsmateriell
Dette tror jeg har litt med hvordan man selv fremstår som person ellers. Selv sitter jeg å leser/skriver i arbeidstida her når jeg har dødtid, men det å sitte å rote i rus forumet på jobb tror jeg ikke tar seg godt ut.

Meg bekjent er det ingen andre norske forum som kan sammenligne seg med dette når det gjelder DIY Elektronikk blant annet.

Selv er jeg ingeniør forresten
Sist endret av Bullhill; 6. mars 2015 kl. 20:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bortsett fra en tidligere ruskompis, så får jeg alltid slengt type "freak! Seff er du på FREAK" etter meg når jeg nevner forumet. Det er mulig selve navnet er hva som skremmer de jeg samtaler med. De folkene jeg kjenner her inne er imidlertid relativt oppegående, høflige og interessante mennesker. Har også møtt flere i virkeligheten med forskjellige resultater. Sjekker innom for e-sosialstimuli og hvis det er noe jeg lurer på, eventuelt hvis jeg føler meg hjelpsom og vil bidra med noe. Jeg har vært her siden midten av 2011, av og på. Lenge leve Freaken!
Når jeg leser denne tråden er jeg glad for at jeg er gründer i et AS med likesinnede.

Sitter på freak hele dagen.

Om dere jobber i IT, bare si til sjefen at du vil bare holde øye med norske hacking-forumer "to know your enemy" og forhindre at bedriften blir rammet av angrep som er populært blandt norske hackere.

Be sjefen google "white hat hackere" som Vidar Sandland og Einar Otto Stangvik f.eks.

Om du har noen poster på rusforumet og sjefen din spør om det, kan du bare si at du må lage noen falske innlegg om rusmissbruk for å vinne "kred" på forumet slik at du får tilgang på mer informasjon via IRC elns.
Tabu eller ikke, jeg foretrekker å holde siden for meg selv, er ikke akkurat noe jeg føler for å dele med andre. Grunnen til dette er kanskje at jeg føler dette er et av få steder jeg kan være "privat" uten noen venner snoker
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Om du har noen poster på rusforumet og sjefen din spør om det, kan du bare si at du må lage noen falske innlegg om rusmissbruk for å vinne "kred" på forumet slik at du får tilgang på mer informasjon via IRC elns.
Vis hele sitatet...
Sjansen blir da relativt stor for at han begynner å spørre seg selv hvorfor noen vil være med på et forum hvor man får kreds for å "bruke rusmidler".

Men ja. Jeg har merket det samme av de fleste av mine venner og familiemedlemmer. Folk vet at jeg henger mye på freak, jeg skjuler det ikke. Det eneste jeg skjuler er brukernavnet mitt da jeg har skrevet en del jeg ikke vil at familie og bekjente skal vite om. Freakforum er et eget samfunn. De som ikke er en del av det kommer ikke til å skjønne det før de faktisk joiner oss selv. De eneste gangene freak.no har vært i avisene er vel for ulovligheter uansett, så det er vel ikke så rart...

Jeg vet ihvertfall at jeg har lært jævlig mye i mine år så langt her på freak, så hva folk tror om forumet er meg likegyldig. Jeg har ikke lyst til å jobbe for noen som dømmer meg for å henge på et forum, så jeg kommer aldri til å skjule det. Som sagt - jeg kommer bare til å skjule brukernavnet mitt for folk. ^^
Har lenge tenkt på det samme spørsmålet selv.
Nå holder jeg kjeft om at jeg sitter på freak, men spør enkelte personer jeg kan mistenke at sitter på freak (er rusbruker, kan plutselig ting om å plante hasj eller lage heimbrent, forfalske resepter og sånt), men bommer ofte.

Har fått et par artige reaksjoner når jeg har nevnt at det er jeg som står bak dette nicket til et par kunder
Sist endret av Rusmisbrukeren; 7. mars 2015 kl. 01:39.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Sjansen blir da relativt stor for at han begynner å spørre seg selv hvorfor noen vil være med på et forum hvor man får kreds for å "bruke rusmidler".
Vis hele sitatet...
Fordi det er jo der alle hæckerne i Norge henger sammen for å diskutere hasjsprøyer og virus!

Og om man må juge på seg litt rusmissbruk for å kunne få tilgang på siste nytt innenfor pcinnbrudd, så er det en liten pris for å forsvare bedriften.

"Research".

[EDIT:]

Og om sjefen lurer på hvor du får informasjonen til ruspostene fra, kan du bare si at du copy-paster fra andre sine rusposter og legger til bivirkninger fra felleskatalogen osv.
Sist endret av Turbolego; 7. mars 2015 kl. 10:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Å sitte på freak på jobb er det vel ikke så rart at det ses ned på. Å ha en bruker her opplever jeg ikke som tabu, men jeg har fått ymse reaksjoner når det har kommet frem at jeg er moderator. Utsagn som "jeg trodde ikke du drev med narkotika?" er gjengangere, men det krever ikke mer enn maks 60 sekunder å forklare at det er som meitemark sier, et IT forum der rusmidler slipper til, og jeg har lite med den delen å gjøre. Litt irriterende om det kommer frem i sammenhenger der jeg ikke får forklart det; men det er samtidig andres tap om de ser ned på noe uten å sette seg inn i hva det innebærer. Slike mennesker er ikke noe å hige etter å ha i tilværelsen.
Det kunne ikke ramle meg inn å fortelle noen at jeg er her.
Har lagt merke til at det ofte er flere gjester enn brukere innpå (vertfall noen) av de ulike underforumene.
Noen av de gidder sikkert ikke logge seg på, eller sjekker ut forumet for første gang,
men tror nok det er mange som surfer rundt her som gjest fordi de vil være anonym og ikke legge igjen "spor" som knytter de til forumet, nettopp fordi de synes det er en smule tabu.

Jeg personlig forteller heller ikke folk at jeg er på Freak,
med mindre jeg vet at vedkommende er her selv.
Og deler iallefall ikke brukernavnet mitt med noen.

Nå er det hovedsakelig fordi jeg henger mest på rusforumet, men hadde nok vert det samme uansett fordi man forbinder jo Freak med litt sånn lyssky tema,
selvom jeg vet at det er så mye mer enn det.
Har ikke hatt noe problem av den sorten med å være her, hverken på jobb eller blant folk. De fleste vet ikke om forumet til å begynne med så det regner med at det er en form for IT forum som jeg kan poste bildene mine i.

Er nok ikke tabu, folk flest gir rett og slett litt blanke i hva man driver med på nett.
Før syntes jeg forumet generelt var av og for drittunger, men så ble jeg plutselig avhengig av å lese trådene her hver dag og må innrømme at freak.no er min store guilty pleasure på tross av bra stoff.
Delvis, som regel går jeg ikke rundt å proklamerer at jeg er en bruker av freakforum. Samtidig er det ikke noe jeg vil nekte for om samtalen kommer opp. Men for meg er det veldig viktig å holde brukernavnet mitt anonymt, fra alle bortsett fra mine nærmeste venner - ikke fordi jeg er flau over hva jeg skriver. Men jeg liker tanken på anonymitet, og at jeg ikke trenger å vurdere om mine innlegg er sosialt akseptable.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Tabu? Hvorfor i alle dager skulle det være tabu? Tilogmed mamma vet at jeg henger på freak. Er helt åpen om det, og ser ikke hvorfor det skal være tabu å henge på et diskusjonsforum. Det er da ikke verre enn å være medlem i facebookgrupper der man diskuterer med gamle kjerringer.
Jeg syns det er litt tabo så derfor er jeg ikke mye her
Det faller meg særdeles sjelden inn å diskutere hva slags forum jeg frekventerer, så også i dette tilfellet. Sånn for øvrig ser jeg ikke på freakforum som særlig mer belastet enn eksempelvis kvinneguiden eller diskusjon.
Hostinger.no
72 3
Personlig vil jeg ikke det er tabu, mye nyttig informasjon samt mye relatert til livet og personlige ting.
Spørs hva slags kollegaer du jobber med og hvilket sted du jobber. Men i utgangspunktet nooooooooo problem.
Jeg har et spørsmål jeg har stilt meg selv i det siste, er det tabu, eller sosialt ikke akseptert å være på Freak?
Vis hele sitatet...
Jeg tar det hele med knusende ro.

Hvis eventuelle tilskuere allerede har kjennskap til avkrokene her på freak er det sannsynlig at vedkommende har noen smågriser på skogen selv.
Tja, jeg pleier ikke å snakke så mye om at jeg henger på freak. Hos mine venner blir freak sett på som et relativt lugubert sted, men så er dette venner som ikke bruker internett i så stor grad som jeg har brukt oppgjennom. Er lærer og holder min bruk av freak unna dem.

Når det er sagt er jeg jo ikke her på grunn av undergrunnsforumet, men fordi det skrives mye artig innenfor it- og samfunnsforaene og fordi det er fet samhold mellom vif. Morro folk og mange episke tråder! Er dessverre ikke så aktiv på de åpne foraene lenger. Voksenlivet og samboer tar nok opp mye av tiden jeg før tilbrakte på freak...
-Røyker du hasj?
-Ja. Av og til.
-Er du også interessert i slike konspirasjonsteorier da? Er du inne på freakforum og leser?

Jeg sier ikke til hvem-som-helst at jeg bruker forumet (eller røyker hasj). Folk er dumme.
Sist endret av caperno; 8. mars 2015 kl. 11:26.
Tja.

Helt ærlig har jeg hintet til flere bekjente, flere ganger, at jeg henger på forumet. Hvorfor? - jo, ..også dette dønn ærlig; fordi Freak høres kult ut. Men de får IKKE, gjentar _ikke_ vite hvem jeg er og hva jeg har skrevet eller hva jeg mener. Forsåvidt er det egentlig ikke noe tabu å henge på forumet for min del - hvis du ser bort fra jobb/skole-sammenheng.
..Jeg prøver å holde Nff-brukeren min lengst mulig vekk ifra jobb og andre slike "alvorlige" ting, Nff og det jeg nevnte skal helst aldri noensinne møte hverandre.


Akkurat som for caperno - - langt fra alle får vite at jeg har vært i nærheten av Nff, og slettes ikke at jeg har vært aktivt medlem.
Sist endret av aeon_illuminate; 8. mars 2015 kl. 12:58.
Er en del her inne på forumet. Dessverre så tar jeg mer enn jeg gir. Bidrar ikke så ofte i forumet, men leser en del tråder og leser alle svar før jeg poster noe. Uansett så synes jeg at Freak.no kan være litt tabu. Jeg kan godt forteller venner og kollegaer hva Freak er, men kommer aldri til å si hvilken bruker som er min eller at jeg er registrert der i det hele tatt. Liker at jeg er helt anno på forumet. Før så var jeg med å drive Catch-Gamer, om noen husker den siden? De fleste i stabben der var faktisk medlemmer på Freak. Dog et litt annet forum. Så når Catch-Gamer gikk ned kom jeg hit. Av den grunn at jeg savnet er forum. Trives litt her på Freak. Er ikke på nettsiden når jeg er på jobb, men da er jeg jo heller ikke på noen PC (Yrke: Politi).

Eneste jeg synes er litt "plagsomt" til tider er brukere som poster tråder om PC bygging opp og PC bygging ned. I stedet for å lese de andre tråden om samme emne. Ellers så er jeg ikke så fan av brukere som kjefter på andre når de kommer med sine meninger og syn på saker. Spesielt i tråder hvor TS blir sur når han/hun ikke får de svarene som vedkommende ønsket seg. Dette er et forum, forvent at folk diskuterer.
Tja, tabu kommer vel an på hvordan del du henger på NFF, og hvordan du ser ut i virkeligheten føler jeg.
Er du en sliten rusmisbruker så blir det vel sett på som tabu da du mest sannsynlig henger på rusforumet, men er du en oppegående person som liker politikk og debatt så er det vel greit.

Dessverre er det sånn mesteparten av folk forhåndsdømmer folk. Jeg personlig holder meg anonym av den grunn at jeg gjerne prater/spør om ting jeg ellers ikke ville turt å legge ut som spørsmål på f.eks Facebook.

Men jeg har en hovedbruker som mange vet hvem jeg er, og det er jo bra at jeg har blitt kjent med folk via NFF, men formålet med denne brukeren er at jeg vil være anonym.
Vel, tror kanskje det kommer ann på hvilket kjønn du er.
Når jeg som jente nevner i freak eller 4chan i sosiale sammenhenger blir jeg sett på som "spennende" fremfor en basementdweller, mens mine erfaringer tilsier at det motsatte gjelder for menn.

Ikke at jeg ve hvorfor.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Gigapuddi Vis innlegg
Vel, tror kanskje det kommer ann på hvilket kjønn du er.
Når jeg som jente nevner i freak eller 4chan i sosiale sammenhenger blir jeg sett på som "spennende" fremfor en basementdweller, mens mine erfaringer tilsier at det motsatte gjelder for menn.

Ikke at jeg vet hvorfor.
Vis hele sitatet...
Holdt på med et skoleprosjekt for et par år siden hvor vi stod mer eller mindre bom fast. Jeg husket å ha lest en tråd som var relevant til det vi holdt på med her på freak og sa: ''Jeg mener å ha sett et lignende DIY prosjekt på freakforum, la meg se om jeg kan finne den tråden igjen.''

Jaha, så du driver med dop du? var svaret jeg fikk etter et halvt sekund.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Holdt på med et skoleprosjekt for et par år siden hvor vi stod mer eller mindre bom fast. Jeg husket å ha lest en tråd som var relevant til det vi holdt på med her på freak og sa: ''Jeg mener å ha sett et lignende DIY prosjekt på freakforum, la meg se om jeg kan finne den tråden igjen.''

Jaha, så du driver med dop du? var svaret jeg fikk etter et halvt sekund.
Vis hele sitatet...
Det er forsåvidt lett for uteforstående å forbinde freak med dop, ettersom det faktisk er et undergrunnsforum og har endel rustråder. :P Det er bare synd at mange har dømt freak før de i det hele tatt har tatt seg turen innom og fått opplevdt siden.
Sitat av Gigapuddi Vis innlegg
Det er forsåvidt lett for uteforstående å forbinde freak med dop, ettersom det faktisk er et undergrunnsforum og har endel rustråder. :P Det er bare synd at mange har dømt freak før de i det hele tatt har tatt seg turen innom og fått opplevdt siden.
Vis hele sitatet...
Er det ikke slik folk flest er, at dem dømmer noe(n) nedom og hjem basert på lite eller ikke noe kunnskap om området?

Og ved mer kunnskap så kommer det ofte mere aksept, tror jeg da...