Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 684
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Hei
Jeg kjøpte en PSU (brukt) i mars i år. Og idag, mens jeg spiste frokost går sikringen der maskinen er, dette har skjedd før og da har jeg bare blitt nødt til å koble fra alt og koble til igjen. Dette gjorde jeg da, men da jeg skrudde på PSU så gikk strømmen igjen, og dette skjer gjentatte ganger. Jeg tenker da, "hmm overledning på hovedkort" og så kobler jeg ut PSU og legger den ved siden av. Kobler inn strømmen og sikringen går igjen, jeg har forsøkt på flere kretser i huset, men alle sammen kortslutter, (ingen andre ting har blitt ødelagt btw)
Noen som vet noe som kan gjøres for å sjekke hva som er gått på PSU, eller hva som kan kanskje fikse det, eller et værksted som fikser PSU'er for en billig penge.

Psu er av typen Enermax 550W Silent Plus. Håper at noen har noen tips eller vet hva som kan gjøres, fordi jeg vil nødig ut med penger til en ny en...

Edit: Jeg har INGEN peiling på elektronikk...

mvh
Sist endret av Wiggles; 19. juli 2004 kl. 14:37.
Ja, men da er det jo sikkert at PSUen er litt phucked. Hvis du sier at du ikke har greie på noe kan du jo alltids gå til en elektiker eller noe og da vil nok han finne ut feilen med et voltmeter. Kanskje det er en jordingsfeil eller en kortslutning?

Hvis du har voltmeter selv er det jo bare å feilsøke litt med det!

Edit: kanskje det er noen ledninger inne i PUSen som gnisser intil som gjør at det kortslutter? Hva hvis du åpner PSUen er det noen kobber/tråder (ikke plastikken rundt selve tråden) som gnisser intil hverandre?
Sist endret av CorLeX; 19. juli 2004 kl. 14:45.
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Trådstarter
Hvis det hadde vært noe phukk inne i PSU'en ville jeg ikke kunne se en gnist eller noe når jeg hadde PSU åpen og så på den mens jeg skrudde den på... Ingen gnizt, ingenting.

Nypris på samme PSU er 1700,- dette kan bli dyrt
Mulig heller det kan væer en jordingsfeil da. Men hvis du går til en elektiker, så tror jeg nok ikke han tar mer enn 200 spenn for det.. og hvis han ikke får det til tviler jeg sterkt på at du trenger å betale ham.

Edit: husk å ta med kvittering da, for hvis det samme skje en uke etterpå så får du nok igjen de 200 NOK skjønner du
Sist endret av CorLeX; 19. juli 2004 kl. 14:54.
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Trådstarter
ok, Men noe jeg nettopp kom på: Det har kommet en pipelyd en fæl pipelyd når jeg startet opp maskinen de siste gangene, jeg tenkte at det bare var en cd i cd-rom'en, og tenkte ikke mer på det.. Håper for guds skyld at elektrikeren kan fikse det.. Noen som har hatt et lignende problem?
Kan det være en sikring?

*Ingen peiling*
▼ ... over et år senere ... ▼
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Trådstarter
Jeg kjøpte en ny PSU, som funker fint, men den gamle ligger fortsatt og støver ned på rommet mitt, etter at:
Den pipelyden som kom fra PSU var fra en grønn flat komponent med to koblinger på. Jeg fant dette ut ved å "hijacke" den. Det som da skjedde var at pipelyden ble utrolig intens og ble avsluttet med et høyt smell og gnister som kom ut fra den. Da var det den grønne komponenten som hadde sprengt. Bare halvparten sto igjen.

Så, noen som kanskje kan ha noen form for idè hva jeg sprengte? Komponenten var flat og rund. Det er all info jeg kan gi for øyeblikket. Nå er jeg litt avslappet til dette, men hadde jo vært kult å kanskje fått fikset opp i den gamle PSUen min.
Eneste komponenten som er i en PSU som er flat (på toppen og under) og rund som jeg kommer på er en kondensator.

Edit: Den har også to koblinger under seg, blir vel heller kalt for "bein" men
Sist endret av zefox; 18. august 2006 kl. 12:38.
Har selv sprengt en kondensator, da koblet jeg en kassettmotor beregnet for 6 volt på 16 volt.
Hadde gått greit hadde det ikke vært for at det var koblet en kondensator til motoren.
(som noen sikkert har merket, kassettspillere går litt etter at strømmen er koblet fra)
Kom det noe bomullsaktig ut av dingsen Wiggles?
Hvordan luktet det etterpå?
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Trådstarter
Lukten husker jeg ikke, men den virket metallisk inni...
zefox: Bein er et bedre ord ja, :P


edit: fant et bilde av noe jeg tror kan være komponenten:
http://img183.imageshack.us/img183/1285/psulw0.th.jpg
Sist endret av Wiggles; 24. august 2006 kl. 09:42.