Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  146 12661
Sitat av feeltheflow Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hvordan det er med de store selskapene som Warner osv, om disse pengene som går tapt er en veldig betydelig sum for de. Men tenk på alle hundrevis av lokale video/cd butikker som sliter hardt økonomisk pga disse torrent-sidene. Personlig ser jeg at piratebay grunderne blir DØMT!
Vis hele sitatet...
Hva vil det ha å si at piratebay blir stengt? Absolutt ingenting. Folk kommer ikke til å slutte å laste ned bare fordi piratebay blir stengt. Det kommer til å ta noen uker, så vil 4 nye "piratebay" være oppe.

Hva skjedde etter napster ble dømt? Stoppet p2p trafikken?
Du ser det kun i en liten sammenheng. Om piratebay grunderene blir dømt og får erstatnignskrav på 100 mill, pluss sjappa går ned. Ja da vil det helt klart skje ting, både i media og oppe i hodene til folk.
Hvis IFPI mener at TPB skal bli stengt, så sender jeg et brev til regjeringen og ber dem stenge alle veier i landet fordi det kan kjøre ransbiler,terrorister, og andre skurker på disse veiene.
Tror egentlig at folk bare er lei av musikk/filmbransjens mafiametoder for å tvinge gjennom side urgamle foretningsmodeller. Mange bare gidder ikke gi bort pengene sine til sånne organisasjoner og mota middelmådige produkter som begrenser brukerne til hvor dem får avspilt det.

Istede for å komme med ny løsninger og høre på hva kundene ønsker for løsninger så saksøker dem delvis uskyldige mennesker, prøver å blokkere dem ute fra internet og inføre sensur på internet.

Altså jeg har ikke noe imot at artister, kunstnere og andre som har lyst å skape noe skal tjene penger til livets opphold, jeg er bare imot hvordan industrien rundt disse personene tvinger på oss deres metode å drive foretninger på.

Og til alle som sier at dem taper masse penger, vet nå ikke helt hvor mye dem taper. Etter det jeg leser så ble 2008 et rekord år for filmindustrien ihvertfall, selv om dem "taper" så mye penger på alle piratene ;P
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Sitat av Cubic Vis innlegg

Og til alle som sier at dem taper masse penger, vet nå ikke helt hvor mye dem taper.
Vis hele sitatet...
Jeg tapte 2,6 millioner på lørdag siden jeg glemte å spille lotto!
Nå har aktoratet droppet halve søksmålet på andre dag, sa dette ser jo ut som det kan ende bra.

Tatt fra db.no "Kort sagt går endringen ut på at alt som har med eksemplarframstillingen å gjøre fjernes fra tiltalen.

Enda enklere sagt betyr det at Pirate Bay-bakmennen ikke lenger er tiltalt for å ha gjort noen kopi av platene, filmene og spillene selv — men at de nå kun er tiltalt for å ha tilgjengeliggjort materialet for andre."
Fildeling er jo ulovlig, og sånnsett burde ingen drive med det. For om dere hadde hatt et eget plateselskap og lagt merke til at fortjenesten faller, på grunn av piratvirksomhet, hadde dere syntes fildeling måtte stoppes.

Men min mening er at det er utrolig mye enklere å laste ned ifra nett, istede for å måtte kjøpe i butikken (Gjelder for mange produkter), så hadde produsenter fokusert på dette, og tatt avslag i prisen, så mener jeg folk ville kjøpt mer lovlig.

Dette er ihvertfall min mening om saken.
Grunnen til at jeg faktisk laster ned av og til, er at jeg presses til det av bransjen som lager produktet. La oss si at en artist kommer ut med et nytt album, der jeg har hørt 5 av 15 sanger, liker 3 av de 5, gjerne vil høre resten og i tillegg liker musikk artisten har kommet ut med før - å presse meg til å betale 150-200 kroner for den ene platen er jo galskap! Artister og skuespillere har for mye status! Gi dem mindre betalt, og selg billigere, så kanskje folk heller kjøper. Jeg tror også at kjøp av enkeltsanger og album på nett (og via mobil) kan bli ganske populært dersom det blir mer kjent og mer enkelt tilgjengelig Jeg mener altså ikke at jeg ikke har råd til å kjøpe musikk, men det handler jo også om prinsipper. Jeg står helt fast ved at det er galt å betale nesten 200 kroner for en film du kanskje ikke liker engang!
Som flere fornuftige folk har sagt tidligere i denne tråden: Er bare å levere et bedre lovlig alternativ en de ulovlige som allerede eksisterer.
Når Spotify en dag leverer all musikk de har tilgjengelig for nedlasting mot betaling, i flere formater (192kb/s, 256kb/s og lossles) til alle brukere i alle land. Da vil det ihvertfall ta en del år før et ulovlig fildelings nettverk skal ha mulighet å konkurere.
enig med deg harryy, jeg har brukt tjenestene fra last.fm i et par år allerde, har for en tid tilbake begynt å bruke spotify og da har jeg egentlig ikke noe behov for å laste ned noe musikk lenger. alt kommer jo inn lovligt gjennom disse tjenestene. hadde det samme bare skjedd med film og serier også. eneste grunnen til å laste ned ulovligt nå er for å ha musikk på mp3 spillern.
Artister og skuespillere har for mye status! Gi dem mindre betalt, og selg billigere, så kanskje folk heller kjøper
Vis hele sitatet...
Nå er jo nettopp dette helt feil - det er IKKE artistene som tjener mest på platene sine, det er plateselskapene.

Jeg ble faktisk litt positivt overraska her om dagen, og av alle ting var det faktisk iTunes som stod for overraskelsen. En venninne som spiller i et band (Bazooka Boppers - ny plate kommer straks, litt kjapp snikreklame må være lov!) fortalte at de faktisk får så mye som 50% av det låtene deres selges for på iTunes. Hvem får de siste 50%? Vel, 20% er jo mva, så da er det vel iTunes/plateselskap som deler de siste 30. Dette syns jeg virkelig begynner å hjelpe, spesielt nå som itunes har bytta til DRM-fritt format. Hvis dette er noe som stemmer for alle, så er jeg ganske mye mer positivt innstilt til iTunes.

Hva er moralen? Kjøp skiver rett fra bandet, eller over nett, så får de som faktisk har laget musikken en større del av kaka, ikke snyltedyrene i de kjempestore plateselskapene.

Husk også på at det er stor forskjell på bittesmå plateselskaper, som gjerne drives av et par ildsjeler, og gigantene som f.ex. sony/warner/et.c. De små er gjerne de som virkelig driver musikk framover, oppdager og hjelper nye band og talenter, mens de store har spesialisert seg på å melke allerede etablerte band og trender for alt det er verdt. Så, kjøp gjerne fra de små, og snylt gjerne på de store.
Sitat av prenix Vis innlegg
Fildeling er jo ulovlig, og sånnsett burde ingen drive med det. For om dere hadde hatt et eget plateselskap og lagt merke til at fortjenesten faller, på grunn av piratvirksomhet, hadde dere syntes fildeling måtte stoppes.
.
Vis hele sitatet...
Det er jo forståelig at plateselskapene ønsker at ulovlig fildeling blir borte, men jeg tviler på at det kommer til å skje med det første siden "alle" gjør det.

De burde heller finne andre måter å tjene penger på matrealet, samtidig som det er lett tiljengelig. iTunes har mye film og musikk å tilby, samtidig som det er billig og DRM fritt. Spotify er også et genialt konsept, siden man kan høre veldig mye musikk uten å betale en krone.

Uansett hva som skjer i saken så kommer ikke den ulovelige fildelingen til å dø ut. Mange kommer sikkert til å tro at purken kommer på døra og slutter av den grunn, mens de fleste av "piratene" kommer nok til å finne det de ønsker på andre måter.
Sitat av ITAvisen
Advokat Per E. Samuelson representerer forretningsmannen Carl Lundström — en av de fire tiltalte i Pirate Bay-saken.

- En sensasjon i seg selv
Nå hevder Samuelson at aktor vil endre tiltalen i morgen.

- Vi har vunnet halve saken på under en dag. Det er en sensasjon i seg selv, sier han til Dagbladet.no.

Bare distribusjon igjen
I følge advokaten vil aktor fjerne alt som har med eksemplarframstilling å gjøre. Dette innebærer i så fall at Pirate Bay-medarbeiderne ikke lenger må stå til rette for det de mener de ikke har gjort - nemlig å bidra til piratkopiering.

Det som fortsatt vil stå igjen, er påstanden om at de har bidratt til ulovlig distribusjon av de piratkoperite produktene.

På trygg grunn
Men også her føler forsvareren seg på trygg grunn.

- Dette viser at Håkan Roswall (aktor - red.anm.) ikke har nok. The Pirate Bay er én av 20-30 fildelingstjenester på nettet, og han kan ikke plukke ut én av dem og gi dem skylda for at det skjer fildeling av ulovlig materiale på nettet, sier Samuelson.
Vis hele sitatet...

Kilde


Selv synes jeg dette er bra. Det kan gi oss håp om at TBP faktisk kan bli frikjent.
Kan legge til at nå har det kommet en koselig nyhet på VG.no
http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=536878
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av DannyFugl Vis innlegg
Det er bedriften Piratebay som må (kanskje) hoste opp 100millioner kr.
Hvis de hadde råd til sin eget land med en prislapp på 2 milliarder NOK,- så har nok ikke piratebay noe problem med å punge ut 100 millioner kr.
Vis hele sitatet...
The Pirate Bay er ikke et firma, og de kjøpte aldri sealand.

Sitat av feeltheflow Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hvordan det er med de store selskapene som Warner osv, om disse pengene som går tapt er en veldig betydelig sum for de. Men tenk på alle hundrevis av lokale video/cd butikker som sliter hardt økonomisk pga disse torrent-sidene. Personlig ser jeg at piratebay grunderne blir DØMT!
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig sliter butikker som selger dvd-er og cd-er, men det er fordi folk vil ha musikk og film i digitalt format. Før eller siden vil det bare være nisjebutikker som kan leve av å selge musikk på plastbiter, men sånn må det nødvendigvis bli. Eller er du like opprørt over at det er vanskelig å overleve som hestekusk fordi det har kommet biler?

Sitat av feeltheflow Vis innlegg
Du ser det kun i en liten sammenheng. Om piratebay grunderene blir dømt og får erstatnignskrav på 100 mill, pluss sjappa går ned. Ja da vil det helt klart skje ting, både i media og oppe i hodene til folk.
Vis hele sitatet...
The Pirate Bay har jo sagt at siden vil være opp uansett utfall i retten.
Sitat av atomet Vis innlegg
Nå er jo nettopp dette helt feil - det er IKKE artistene som tjener mest på platene sine, det er plateselskapene.

Jeg ble faktisk litt positivt overraska her om dagen, og av alle ting var det faktisk iTunes som stod for overraskelsen. En venninne som spiller i et band (Bazooka Boppers - ny plate kommer straks, litt kjapp snikreklame må være lov!) fortalte at de faktisk får så mye som 50% av det låtene deres selges for på iTunes. Hvem får de siste 50%? Vel, 20% er jo mva, så da er det vel iTunes/plateselskap som deler de siste 30. Dette syns jeg virkelig begynner å hjelpe, spesielt nå som itunes har bytta til DRM-fritt format. Hvis dette er noe som stemmer for alle, så er jeg ganske mye mer positivt innstilt til iTunes.

Hva er moralen? Kjøp skiver rett fra bandet, eller over nett, så får de som faktisk har laget musikken en større del av kaka, ikke snyltedyrene i de kjempestore plateselskapene.

Husk også på at det er stor forskjell på bittesmå plateselskaper, som gjerne drives av et par ildsjeler, og gigantene som f.ex. sony/warner/et.c. De små er gjerne de som virkelig driver musikk framover, oppdager og hjelper nye band og talenter, mens de store har spesialisert seg på å melke allerede etablerte band og trender for alt det er verdt. Så, kjøp gjerne fra de små, og snylt gjerne på de store.
Vis hele sitatet...

Hmm, du har vel rett der. Artister og skuespillere får uansett for mye betalt, da! La oss si at prisen ble redusert kraftig - hverken skuespillere eller selskap hadde tjent for mye. Jeg står ved det jeg sa; nesten 200 kroner for en film er for mye:O)
Hvordan kan du påstå at artister og skuespillere helt generelt får for mye betalt? En ting er når man evt kommer opp til et virkelig stjernenivå, DA får man mye betalt, men de aller aller fleste tjener jo ikke noe i nærheten av slike summer. Ta f.ex. Bazooka Boppers, de er vel 6 faste medlemmer i bandet. La oss si at 1000 personer kjøper en av låtene deres på iTunes, da vil hver av dem tjene ca 80 kroner. Denne låta har de garantert brukt MANGE timer på å øve inn og å skrive, for ikke å snakke om innkjøp av instrumenter og den slags, pluss leie av øvingslokale, og hvis man ikke har kommet så langt at man har et plateselskap bak seg enda - leie av studio osv til innspillingen. Nei, de tjener ABSOLUTT ikke mye.
Sist endret av atomet; 17. februar 2009 kl. 16:58.
Kan skrive under på det. En venn av meg spiller i et av verdens største black metal-band, og selv om han tjener til smør på brødet og noen nye instrumenter iblant, er det ikke sånn at han kan legge opp og leve resten av livet på alle pengene han har tjent. Flere andre bekjente i "store" ditto band har vanlige jobber for å få endene til å møtes. Selv om de jevnlig figurerer i pressen, har vært nominert til Spelemannsprisen osv.
Å, dette er det mest idiotiske jeg har sett..

http://www.an.no/nyheter/article4133979.ece

Se på bildet. Dette skal liksom være saltens beste avis, men dette er jo bare helt latterlig!
Sitat av naxoz Vis innlegg
Å, dette er det mest idiotiske jeg har sett..

http://www.an.no/nyheter/article4133979.ece

Se på bildet. Dette skal liksom være saltens beste avis, men dette er jo bare helt latterlig!
Vis hele sitatet...
Hvor jævlig dum går det ann å bli da?:P
Det der er skjermbilde fra www.piratebay.com, www.thepiratebay.org
Ser meg enig med han som komenterte der, LAVMÅL
hehehe, det der var jo en klassiker! Saltens beste avis? Det er ikke tilfeldigvis Saltens ENESTE avis også?
Nei, det er nok ikke saltens eneste avis.
Det er noe i saken jeg ikke helt skjønner:

Sitat av Dagbladet
I går argumenterte aktor for at brukerne som bruker en torrentfil fra The Pirate Bay, også kobler seg til deres tracker. Dette er helt feil, påpeker Sunde, og det var da Roswall innså dette at han frafalt deler av tiltalen.

For faktum er at man kan koble seg til helt andre trackere, og også flere trackere samtidig.
Vis hele sitatet...
En torrent fil fra pirate bay vil jo koble seg til pirate bay tracker for å finne andre seedere?

Er det noe jeg har misforstått, eller har journalisten misforstått?

Link til hele artikkelen:http://www.dagbladet.no/2009/02/17/k...tekno/4902357/
Mange av filene bruker andre trackere også. Bare å sjekke under nedlasting. Mange ganger er det 5-6 trackere innvolvert.
Sitat av BAN Vis innlegg
Mange av filene bruker andre trackere også. Bare å sjekke under nedlasting. Mange ganger er det 5-6 trackere innvolvert.
Vis hele sitatet...
Men så lenge jeg laster ned fra pirate bay sine sider, så er jeg vel også koblet opp mot pirate bay sin tracker?
Altså har det ikke noe og si hvor mange andre trackere som er involvert, for det er jo pirate bay det gjelder.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Keni Vis innlegg
Men så lenge jeg laster ned fra pirate bay sine sider, så er jeg vel også koblet opp mot pirate bay sin tracker?
Altså har det ikke noe og si hvor mange andre trackere som er involvert, for det er jo pirate bay det gjelder.
Vis hele sitatet...
Har eg gjort noko straffbart om du spør meg kva IP som har en bit med hash adc83b19e793491b1c6ea0fd8b46cd9f32e592fc og eg seier at den biten kan du få fra 89.123.49.12 på port 58191?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Har eg gjort noko straffbart om du spør meg kva IP som har en bit med hash adc83b19e793491b1c6ea0fd8b46cd9f32e592fc og eg seier at den biten kan du få fra 89.123.49.12 på port 58191?
Vis hele sitatet...
Nei, og det er jo nettopp det alle torrentsider gjør også, de sender deg videre til den pc´en som har den informasjonen du vil ha.

Det er vel også feil personer som blir saksøkt her, det er jo alle oss andre i verden som laster ned, det er ikke Peter Sunde og gjengen hans, (de laster sikkert også ned, men de er ikke det egentlige problemet) men det blir jo litt vanskelig å saksøke en hel generasjon mennesker, for de fleste av oss har lastet ned minst EN låt. Derfor går de etter de som gjør det mulig å laste ned.
Det blir litt som å saksøke en knivprodusent, fordi de kan brukes til å drepe.

Men det ER piratebay-folka som blir saksøkt her. Og det var snakk om å fjerne ett av tiltalepunktene fordi man ikke alltid kobler seg opp mot deres tracker.
Men man gjør jo alltid det når man laster ned torrents fra deres side.
Derfor er det litt rart å fjerne det ene tiltaletunktet.

Sitat av Dagbladet
I tillegg bryter man loven ved ulovlig eksemplarframstilling, det vil si om noen andre enn deg lager kopier av plata du har spilt inn. Dette skjer typisk ved opp- og nedlasting fra nettet.
Vis hele sitatet...
Det er altså eksemplarframstilling de har fjernet fra tiltalen nå, fordi man ikke alltid bruker deres tracker.. skjønner det ikke, for bruker man siden deres, så bruker man deres tracker.. ikke sant?
De folka må jo elske alt dette oppstyret i media og sånn. Det er jo sinnsykt god reklame!
All PR er god PR.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av Keni Vis innlegg
Det er altså eksemplarframstilling de har fjernet fra tiltalen nå, fordi man ikke alltid bruker deres tracker.. skjønner det ikke, for bruker man siden deres, så bruker man deres tracker.. ikke sant?
Vis hele sitatet...
Slik jeg forsto det, så var det uklart hvorvidt torrentene hadde inneholdt flere trackere (i tillegg til the pirate bay) og om DHT (distribuert tracking) var slått på når IFPI/APB samlet inn bevis. Tror det ville blitt vanskelig å argumentere for medhjelp til eksemplarfremstilling hvis denne kunne ha skjedd uten hjelp fra TPB. (IANAL seff)
Sist endret av SilverKhan; 19. februar 2009 kl. 08:31.
Det som er, er at de faktisk kan bli dømt. Siden de er ikke i retten for å inneha/drive med fildeling. De er det fordi det er lett å finne filer på TPB som er til ulovlig materiale, og selvom det kun er en søkemotor så er den jo dedikert til deling av torrent filer som gjør fildeling mye enklere. Det er altså et definisjons spørsmål. Hjelper de til med fildelig aktivt, siden nettstedet nærmest kun er for dette formålet, eller er de bare en søkemotor?

Uansett, om de tar ned TPB så kan man alltids bruke google.

Men i forbindelse med denne saken så lurer jeg på hva folk sier til at fildeling kan være sterkt medvirkende til en mindre nyansert musikkindustri? Siden mindre kjøper - selskapet tjener mindre, og derav er de mindre villige til å satse på nye "usikre" talenter, og går heller for en 50 år gammel dame i badedrakt fra 80tallet med skrikende dansebevegelser som minner om en spastisk midtlivskrise.

Og før dere kommer med at jeg hevder at industrien taper like mye som de sier, så er det ikke det jeg mener nei. Men et tap er et tap. Om det er 10kr/pers eller 200kr/pers så blir det store penger ut av det når det er snakk om hva verdens befolkning hører på av musikk innen alle sjangre.
Det som er det patetiske og urovekkende her er at de prøver å sensurere/øke sensuren på internett, som ble laget som et fritt medium, der man kan dele det man vil og gjøre akkurat som man vil...... I stedenfor å faktisk se på HVA de kan forandre ved dagens opplegg!! Hva blir det neste? Innskrenket ytringsfrihet?! Er jo det dette i bunn og grunn handler om. Fildeling kommer aldri til å forsvinne. Piratebay er uans ikke den beste torrentsida, finnes maaaange sider som er ca. like bra og bedre, såeh.
Sitat av Izidorx Vis innlegg
internett, som ble laget som et fritt medium, der man kan dele det man vil og gjøre akkurat som man vil.
Vis hele sitatet...
Nei, dette var aldri intensjonen.
Alle lover og regler gjelder på internett (lovene avhenger av hvilket land du er i).
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg *vet* med meg selv at jeg ville kjøpt mer film/musikk/spill hvis ulovlige alternativer ikke hadde fantes.
Vis hele sitatet...
jeg kjøper ikke film eller musikk lenger, pga gratis nedlastning via. torrents

før jeg fikk meg en ordentlig pc (var for omtrent en 3-4 år siden) kjøpte jeg musikk og filmer, eller lånte og rippet over på pc (for egent bruk)

men jeg kan si helt sikkert at hvis det ikke var mulig å få tak i gratis musikk/filmer hadde jeg nok kjøpt mer filmer og musikk, men helst lånt hos venner
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Nei, dette var aldri intensjonen.
Alle lover og regler gjelder på internett (lovene avhenger av hvilket land du er i).
Vis hele sitatet...
Hmm, alltid trodd hele poenget var at internett skulle være fritt, uten sensur osv. Da har jeg tatt feil, sikkert.

Jeg for min del hadde overhodet ikke kjøpt drastisk mer programmer, film, musikk _om_ det ikke var mulig å skaffe dette piratkopiert. Det er en del av livet mitt nå, ja, men det er noe jeg fint kunne vært foruten, til en viss grad. Hadde i så fall blitt at jeg kjøpte mer musikk. Kjøper musikk nå også, hører ofte på band som er lite mainstream, og disse ønsker jeg å støtte økonomisk.
Ja, da har du tatt veldig feil, men det er en grunn til at en del folk har forstått det sånn, og det er at myndighetene har hatt vanskelig for å følge med utviklingen på nettet, siden den plutselig begynte å gå veldig kjapt, og før det, så var det et medie for de få og de spesielt interesserte. Dermed BLE det veldig lenge et slags lovløst område der "alt var lov". Men, hvis du tenker på det, så er det jo helt bak mål - hvorfor skulle det plutselig være lov med alt på nettet?
Internett har sitt opphav i et prosjekt i regi av det amerikanske forsvaret på 60-tallet, som søkte å bygge et kommunikasjonsnettverk som ikke ville bryte sammen i en eventuell atomkrig med Sovjetunionen. Internett var primært et verktøy for overføring av data mellom militære stasjoner, universiteter og forskningsinstitusjoner. Alle forbindelser måtte forhåndsgodkjennes.

Først i 1983 ble det militære og sivile nettet skilt, og først i 1991 ble det åpnet for privatpersoner og kommersielle aktører. Så nei, internett startet definitivt ikke som et anarkinett uten sensur eller regler.
Jeg får 404 når jeg går inn på bukta atm. Er det bare jeg som får den feilen?
Nei plohg, Du er ikke den eneste
Det er vanskelig å få straffet TPB fordi de ikke legger ut filer eller noen ting... de har kun rammenettverket som gjør det mulig, så igrunn er det alle brukerene som bryter loven ikke TPB... om jeg gir øks er det ikke min skyld om du hugger hodet av noen....
Sitat av Sondre Vis innlegg
Det er vanskelig å få straffet TPB fordi de ikke legger ut filer eller noen ting... de har kun rammenettverket som gjør det mulig, så igrunn er det alle brukerene som bryter loven ikke TPB... om jeg gir øks er det ikke min skyld om du hugger hodet av noen....
Vis hele sitatet...
Hvis du vet at personen du gir øksa til kommer til å drepe personen, er du medskyldig i drap. Enkelt å greit.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Hvis du vet at personen du gir øksa til kommer til å drepe personen, er du medskyldig i drap. Enkelt å greit.
Vis hele sitatet...
Men vi kan jo late som om vi ikke vet.
Håper virkelig at PirateBay vinner denne, for deres egen skyld så vel som min. Forsvinner TB går jeg og legger meg.
Roswall sammenlikner torrentfiler med lenker, og viser til at både et av forsvarets vitner og flere av de tiltalte har gjort det samme. Han viser så til en tidligere høyesterettsdom, der lenking er likestilt med tilgjengeliggjøring.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er vell at om man legger ut en lenke, da vet man hva man lenker til, og ikke nok med det, da er det tiltalte selv som har lagt det ut. Kan jeg legge ut en lenke til ulovlig materiale på VG.no - som kommentar, eller noe slikt - også må de sitte et år i fengsel? Det hadde vært gøy =)

Blir for dumt når de skal dømmes av dommere som ikke helt vet hvorfor de dømmer.
Sist endret av gulunderstrek; 2. mars 2009 kl. 19:37.
Hørte en Telenorfyr på radioen i dag. Han la ikke skjul på hva han mente i saken, samtidig som han reklamerte med Telenor sin egen butikk.
Han mente salg via nedlasting var måten å gjøre det på, og at flere av oss ville betale for nedlasting om det var mulig.
Litt Off-topic, men gidder ikke å lage en ny post. Er piratbukta sperra nå? Kommer ikke inn i det hele tatt. Var der i stad, men nå funker det ikke lenger. Kan jo hende det er noe tull her.. Er det noen som kan bekrefte dette ?..
Kommer ikke inn her heller. Får tidsavbrudd i FF...
Piratebay hadde jo nylig et serverbytte.
Mulig det har oppstått noen komplikasjoner, og at siden derfor er utilgjengelig.

Edit: Er det ikke sånn at vcdquality ligger i samme datasenter som en eller flere av serverene til piratebay?
Vcdquality ser nemlig også ut til å være nede.
Sist endret av s1gh; 3. mars 2009 kl. 01:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.