Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2871
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har hatt et godt forhold til hasj og weed i rundt 15 år, kan oppsummere det på den måten at både karrieren min, kolleger, venner og interesser har hatt en fellesnevner som har inkludert røyking. Jeg har aldri hatt noia på det før, og vært den som røyka alle andre "under bordet" uten å bli helt fucked eller pæsed out, og jeg presterer bra ruspåvirka. Hasjen har vært min daglige bestevenn hver kveld, og weeden det omtrent all sosial omgang har dreid seg rundt og også hobbykarrieren min som da dreier seg om musikk og opptredener.

Et års tid toppa bruket seg til mornings også og ikke bare på kvelden, og plutselig var jeg involvert i en ganske aggressiv razzia som ledet til full overvåkning og shit. Etter det begynte jeg å få psykoser og fullstendig noia hver gang jeg skulle røyke. Psykosene var ille og jeg sleit psykisk med det her lenge etter jeg slutta å røyke.
Det er flere år sida nå og jeg har mista nettverket mitt, vennene mine, vet ikke hvem jeg selv er, musikk karrieren min og alt. Sliter med å finne en identitet , og har lyst til å fortsette det livet jeg hadde hvor hasj og weed var det som holdt oss sammen og som både var inspirasjon og egentlig tema i hele rap karrieren min. Har prøvd å røyke noen ganger etter jeg slutta, etter pauser på 1 år og 1,5 år, men har blitt lettere psykotisk/vrangforestilt av det da også.


På en måte har jeg det mye bedre uten å røyke, enn å få vrangforestillinger og noia, men er hjernen min skada for alltid nå så jeg blir nødt til å holde meg unna for godt?

2,5 år siden jeg slutta nå, og rundt 10 mnd siden sist jeg prøvde å røyke.
Eller handler det mer om at jeg må finne riktig strain eller type (indica vs sativa)?
Jeg vil ikke gamble så mye mer med huet mitt men lurte på om noen har erfaringer med gjentakende rusutløste psykoser , og som har kunnet starte å røyke igjen på et tidspunkt?
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Høres ut som om du er i en vanskelig situasjon i forhold til hasjen. Jeg ville prøvd meg rolig fremover med sativa, også prøve meg på indica igjen. Håper alt går bra da
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ja det som gjør det så kjipt for min del er at jeg ikke har klart å finne en identitet når jeg ikke er stoner og hiphoper lenger. Jeg klarer ikke slappe av og være meg sjæl med de jeg alltid har hengt med, og får også veldig angst for å møte kolleger og potensielle samarbeidspartnere (hadde et klesmerke på vei opp før den her shitten skulle skje med meg) fordi jeg klarer ikke finne noe å prate om med andre som røyker eller rusa, klarer ikke være "meg selv" i den sjargongen og personligheten mer og det suger når jeg kunne hatt ganske store ting på gang om jeg bare hadde vært den samme som før psykoser, en chill, sosialt trygg og godt likt person med mange kontakter. Nå er jeg bare en awkward snåling som ikke klarer å få flyt i samtaler pga angst og små vrangforestillinger og som gjør andre ukomfortable fordi jeg ter meg unaturlig og anspent. I dag er det Musikkens dag, en dag jeg før var i mitt ess og møtte sikkert 100 venner og bekjente uten noe stress mens nå tør jeg ikke gå ut engang i frykt for å møte på noen som vil spørre om samarbeid, åssen det går, om å henge, om å ta en joint osv. Før var jeg avslappa i alle settinger, nå slapper jeg kun av aleine og det hindrer meg i veldig mye. Det er fortsatt bedre enn psykosene og noiaen men det er ofte jeg ønsker at jeg kunne dra til gamle bula og puffe med kara, rulle opp en joint å skrive tekster, dra på konsert til kompiser og puffe og drikke og gå på scena med et vers og kose meg. Føler meg helt malplassert med sånne ting nå og klarer ikke helt finne ut hvem jeg er siden hele identiteten og livet mitt har handla om hasj og weed.
Anonym bruker
"Rede Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjenner meg i mye av du skriver i det siste innlegget. Aldri hatt en psykose men vært rundt mange som har vært i. Hadde ett opphold på 5 år selv etter 7 år med konstant hasjrus både på jobb og hjemme. Tok ett trekk etter 5 år uten og endte med kun (noiaform). Nå er jeg tilbake til scratch og er stein så mye jeg klarer og har råd til. Noia’n ga seg da jeg ble innrøyka igjen. Jeg savner MYE å ikke ha lyst på hasj, samtidig som det er utrolig deilig med god røyk.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Høres nesten ut som PTSD? Uansett bør det være mulig å behandle symptomene dine. Først og fremst ville jeg prøvd litt eksponeringsterapi mens du er edru, dvs oppsøk situasjoner du er nogenlunde ukomfortabel i, trenger ikke være med folk du kjenner hvis du er redd for å drite deg ut. Spørsmålet er om du noengang blir kvitt vrangforestillinger når du røyker, det kan jeg for lite om til å gi noe konkret svar på.
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Prøv weed med høyt innhold av cbd og lav thc.
Anonym bruker
"Mulig Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ville holdt meg unna hasjen. Har gått over til kun grønt nå, før var det hasj. Begynte å føle meg rar på en ubehagelig måte, men grønt fungerer knall.
indeica/sativa, kjøper u svart så generelt sett vil du ikke vite hva du sitter på uansett hva dealer sier.. (fins untak)
mitt tips som også har sliti masse med psykologiske virkninger som er uønsket er å bare ta et steg av gangen... røyk litt alene og se hva d gjør, dra det sakte men sikkert "for langt" for å finne grensa.

funka for meg hvertfall, men selv etter tiår med høyt forbruk hver dag endra alt selv veldig fort..
for meg så gjenstår d å gå fullt på igjen daglig, men har et titalls planter som gror rundt i skauene her og vil kunne fylle inn på det rundt/etter høsten.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skjønner nikke hva folk tenker med her. Du har slitt psykisk, så da sier det seg egentlig selv at du burde legge pipa på hylla for godt. Hardt å se den realiteten, men det tok meg 4 gode runder med psykiske kræsjer før jeg så det selv.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
karrieren min, kolleger, venner og interesser har hatt en fellesnevner som har inkludert røyking.
Vis hele sitatet...
Hasjen har vært min daglige bestevenn hver kveld, og weeden det omtrent all sosial omgang har dreid seg rundt
Vis hele sitatet...
det livet jeg hadde hvor hasj og weed var det som holdt oss sammen og som både var inspirasjon
Vis hele sitatet...
Ja det som gjør det så kjipt for min del er at jeg ikke har klart å finne en identitet når jeg ikke er stoner
Vis hele sitatet...
klarer ikke helt finne ut hvem jeg er siden hele identiteten og livet mitt har handla om hasj og weed.
Vis hele sitatet...
Røyking er hele identiteten din, limet i alle relasjonene du har og det absolutt hele livet ditt handler om. Det sier seg selv at det ikke er sunt i lengden, og det sier også seg selv at du føler deg ganske lost uten. Det ligger nok en del arbeid med å grave fram en selvfølelse og identitet inni der når røyken har lagt seg, men jeg tipper det er en gevinst i andre enden.
Tror det faktisk har litt å si om du røyker grønt/brunt og. I perioden jeg brukte brunt før, var jeg mye mer paranoid, jeg mistet på en måte bakkefestet. Nå, et år etter jeg startet med vaporizing (kun grønt), føler jeg meg godt plantet til bakken, bedre hukommelse og mer stabilt humør. Ser det også på venner som røyker mye brunt, søppel i mine øyne.

EDIT: Holdt på daglig i 6 år, 1 års pause imellom.
Sist endret av Mumrikken; 1. juni 2019 kl. 19:16. Grunn: EDIT
Sitat av Mumrikken Vis innlegg
Tror det faktisk har litt å si om du røyker grønt/brunt og. I perioden jeg brukte brunt før, var jeg mye mer paranoid, jeg mistet på en måte bakkefestet. Nå, et år etter jeg startet med vaporizing (kun grønt), føler jeg meg godt plantet til bakken, bedre hukommelse og mer stabilt humør. Ser det også på venner som røyker mye brunt, søppel i mine øyne.

EDIT: Holdt på daglig i 6 år, 1 års pause imellom.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er vel hva det brunet du kjøper er blandet ut med, og nei nå snakker jeg ikke om 'penslet hasj', men bare tilfeldige ting som brukes til å bulke opp mengden for å øke profitt.
Har vanskelig for å tro at brunt er 100% rent plantemateriale. Med grønt er det lettere å se om noen har tuklet med den, ergo som regel renere plantemateriale, med unntak av bush-weed som kan ha insektsmiddel på seg.
Det virker nesten egentlig ganske åpenbart hva som skjedde, dog kan jeg selfølgelig ta feil. Psykosene begynte da du ble overvåket, og jeg regner med du faktisk var involvert i en faktisk politiovervåkning, ikke at dette var paranoia fra din side. Cannabis er jo psykedelisk, og psykedelika forsterker ofte ens sinnstilstander. Før var du "beskyttet" av den identiteten du hadde skapt deg. Dette fungerte fint helt til politiet kom inn i bildet, og du røkte mens du var i en sinnstilstand av en viss angst for denne overvåkningen. Når du da røkte var du ikke lengre beskyttet av identiteten du hadde skapt deg selv, fordi angsten for overvåkningen var en sterkere impuls i sinnet ditt. Dette tok deg ut av din skapte identitet, og du så hvor lett identiteten din kunne briste.

Nå er du uten denne illusjonen av å være slik og slik, det betyr ingenting egentlig, identitet er bare noe vas uansett. Problemet er nok at du må finne nye verdier nå, verdier som kanskje er mer forankret i menneskesinnets dybder enn dine tidligere overfladiske verdier.

Vel, det er i hvert fall min tolkning.

Selfølelig må du ikke holde deg unna hasj for alltid. Men når hasj har denne virkningen så er det underbeviste krefter som kommer opp i bevistheten, og du føler angst og paranoia fordi du ikke har de rette verktøyene til å håndtere de. Så derfor må du skaffe deg de rette verktøyene for å håndtere den, og her kreves selvinnsikt.
Sist endret av Hans Høyhet; 2. juni 2019 kl. 01:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har opplevd mye av det samme selv. Foreslår at du prøver å finne deg en ny identitet som ikke har noe med cannabis å gjøre. Ikke rart du sliter med angsten dersom du ønsker å være en du ikke klarer å være uten å ha det ille. Folk får angst av dette uten påvirkning av rusmidler og uten å ha opplevd traumatiserende ting som en razzia. Det fjerner tryggheten av det som skal være det tryggeste stedet, altså hjemmet ditt

Trening, friluftsliv eller andre hobbyer. Ikke vet jeg, det må du finne ut av. Men du må la fortid være fortid og være åpen for at du kan finne deg sjæl igjen utenom rusen.

En siste ting: prat med noen om dette om du ikke har gjort det enda. Det er ikke så ille som du tror, alle sliter med noe. Hvis du ønsker å beholde venner fra tiden før disse problemene bør du gi dem en sjanse til å la dem høre deg ut. Om de gir deg dritt for å være "svak" eller ikke ønsker å prate om det bør du nok se å finne deg noen nye venner. Har vært der selv og det er tungt, men nødvendig.

Ønsker deg all lykke til kompis. Bare å slenge en PM om du vil prate videre.