Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1712
Hei,
som det fremgår i tittel lurer jeg på følgende:
Jeg har reist på ferie og rakk ikke å sette opp serveren/router med dyndns eller lignende.
For øyeblikket når jeg den, den kjører ubuntuserver, har installert LAMP, Tomcat og alt annet av standar ubuntu servertjenester.
Jeg har noen filer der og bruker den til litt av hvert så jeg skulle ønske jeg hadde mulighet til å få den til å melde meg når den byttet IP.
Om dette er Script, eller noe jeg kan gjøre på andre måter er jeg usikker på - derfor er dette kanskje feil fora - beklager om så.
Jeg når ikke router, så jeg får ikke logget den på dyndns.
Sett opp et script som sender en epost til deg om ip-en har blitt endret, og kjør det med cron.
Ring nettleverandør. Det er mulig de kan sjekke hvilken IP addresse som er tildelt din router.

Ellers er det ingen enkel sak å finne dynamisk IP - derfor finnes tjenester som noip og dyndns.
Hvis du har SSH-tilgang kan du vel også installere vnc-server og nå routeren din på den måten.
oops, så ikke at du faktisk kan nå den. det gjør det lettere. Du kan sette opp noip klient på serveren, det er ikke bare begrenset til routeren.

Ellers er det masse man kan gjøre. Script som poster ip til discord/slack/stride/skype/irc. Eller som nevnt sende epost til deg selv med public ip.

Evt. daglig oppdatere en fil på google drive/dropbox med public ip fra en tjeneste som https://www.ipify.org/

Kode

curl 'https://api.ipify.org?format=json' > /din/dropbox/mappe/serverip.json
Teamviewer kan også være en grei løsning i slike tilfeller. Da slipper du både dyndns og ip, de har programvare til linux.
['hip','hip']
49 8
cronjob som oppdaterer et dokument syncet med google disk funker fint..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Jamen for fanden mand...

Bruk DNS. Om du hoster eigen DNS kan du settje opp TSIG-keys som lar deg autentisere DNS-oppdateringer. Fornuftige rutere, som pfsense, støtter tsig.I Linux kan det scriptast med fire linjer bash.

Om du ikkje har eigen DNS, så bruk ein DNS-host, t.d. CloudFlare, som tilbyr API. Oppdater.
Som allerede nevnt her, hvis du når din egen server, noe du antyder at du gjør, uten at du sier eksplisitt hvordan, så kan den i seg selv fungere som no-ip/dyndns klient.

Ingen grunn til å gjøre dette verre enn det er. Er det SSH du bruker for å nå serveren så kunne du også enkelt ha brukt den som (port) forwarder og nådd routeren din sitt webgrensesnitt fra hvor enn du er i verden og gjort denne enkle lille jobben som du glemte å gjøre.

Alternativ kan du gamble på at IP'en holder seg den korte perioden du er på ferie og heller nyte ferien..
Sist endret av bashfoo; 20. april 2019 kl. 02:38.
Sitat av vidarlo Vis innlegg

Om du ikkje har eigen DNS, så bruk ein DNS-host, t.d. CloudFlare, som tilbyr API. Oppdater.
Vis hele sitatet...

Kode

curl -X PUT "https://api.cloudflare.com/client/v4/zones/<zone id>/dns_records/<record id>" \
-H "X-Auth-Email: <email>" -H "X-Auth-Key: <api token>" -H "Content-Type: application/json" \
--data "{\"type\": \"A\", \"name\": \"<zone name>\", \"content\": \"$(curl https://ipinfo.io/ip)\", \"proxied\": false}"
Ez Pz. Bytt ut variablene og putt det i en cron jobb. Bytt ut curl med invoke-webrequest og putt det i en scheduled task om det skal kjøres på windows
Sist endret av liasis; 20. april 2019 kl. 14:14.
Om jeg ikke er helt ute på tur her - om det skal settes opp DNS/ eller en NOIP-tjeneste må serveren ha tilgang på en gitt port ut av router. Noe den ikke har og routeren kan ikke fjernprogrammeres.
Sitat av Jegermannen Vis innlegg
Om jeg ikke er helt ute på tur her - om det skal settes opp DNS/ eller en NOIP-tjeneste må serveren ha tilgang på en gitt port ut av router. Noe den ikke har og routeren kan ikke fjernprogrammeres.
Vis hele sitatet...
Nei, det må den ikke. Eksemplet mitt over, og jeg tipper de aller fleste ferdige tjenester, bruker https. Så fremt du ikke har fullstendig blokkert maskinen din fra å kommunisere med internett så er ikke det noen hindring.

Trafikken initieres innenfra, fra klient mot et API. Da trenger du ikke åpne noe som helst på routeren
Sist endret av liasis; 20. april 2019 kl. 16:48.
Nei, du trenger ikke åpne en eneste port for å sette opp no-ip/dyndns. Grunnen til at mange routere støtter å gjøre denne jobben i selve routeren (sitt webgrensesnitt) selv er fordi routeren er den enheten i de fleste hjem som står på døgnet rundt, samt at den er ganske nødvendig for å ha Internett i det hele tatt, og derfor passer den ypperlig som budbringer når den selv får tildelt en ny WAN IP.
Setter du det opp på en server istedefor på routeren, så må naturlignok serveren OGSÅ være påslått med nettverk for å kunne si ifra til verden at den nå ligger bak en ny WAN IP. Mye enklere at routeren gjør den jobben siden det tross alt er den som får tildelt den aktuelle WAN IP-adressen.

Og som nevnt, hvis du har SSH åpnet inn til serveren, så kan SSH brukes til port forwarder og gi deg tilgang til routerens webgrensesnitt, og dermed kan routeren din mest sannsynlig "fjernprogrammeres" så lenge du når serveren din på innsiden via SSH.
Sist endret av bashfoo; 20. april 2019 kl. 21:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.