Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4663
Hei
jeg har lest noen artikler som både sier at det er lov og ikke lov å kjøpe kopivarer på nett. Hva er det som stemmer? Hvilke lover har Norge i forhold til netthandel og kopivarer til privat bruk?

Hvis noen vet så blir jeg glad om du deler din kunnskap. Gjerne med konkrete lover osv.

Det er jo umulig å vite om man handler falsk eller ekte varer på enkelte ting, ville vært dumt å ende opp med bot.

Takk for hjelpen.
Bot får du ikke, men regelrette fakes blir tatt HVIS de oppdages i tollen.

Jeg har enda til gode å få fakes fra eBay.

Har bestilt Ralph Lauren, Under Armor og Lyle & Scott i en årrekke fra eBay.
Fakes er faktisk ikke så ille mye billigere enn ekte vare i utlandet.
Har kjøpt Ralph Lauren Piquet til 40 dollar, det er billigere enn de fleste fakes.

That said, det skal ikke være noe problem å få fakes gjennom tollen.
Ett kjapt søk på finn.no viser at fakes begynner å bli 'utbredt' i Norge. trist.
Jeg finner ingenting konkret om at det er hverken lovlig eller ulovlig å selge/kjøpe kopivarer. Jeg leser forskjellige historier (i hovedsak utenlandske) der personer har blitt bøtelagt for å eie kopivarer, men også i Norge skal det visstnok ha vært tilfeller der personer har blitt bøtelagt. På klikk.no leser jeg om ei dame som fikk bot på 12.000 norske kroner for å ha falske Prada-briller og Gucci-veske. Der nevnes det dog ingenting om det var kjøp, salg, oppbevaring eller innførsel av falske varer.
Det er lovlig.

– I Norge er der ikke straffbart for privatpersoner å innføre piratkopier, forteller Anita Graff, underdirektør i Toll- og avgiftsdirektoratet, til Klikk.no.
Vis hele sitatet...
Om det er etisk riktig er vel noe annet, men lovlig, ja.
Kjøpte en falsk iphone 5 ifra dhgate.com... den er plottet med android OS. Den virket veldig ekte men hadde vekten til en plastpose, det som var mest artig med falske iphonen, var å kaste den i veggen foran kompiser hehe

Edit: Fikk aldri bot både får å knuse den eller kjøpe den
Sist endret av justastonedhuman; 9. desember 2013 kl. 16:11.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Det er absolutt lov til å kjøpe til eget bruk, men hvis du handler husk på toll og moms!
Hvis du blir tatt for å importere "åpenbare" bootleg-produkter i større kvanta for salg i norge KAN du være uheldig og bli tatt, og enda mer uheldig - straffet - for det. Men som privatperson et tilfeldig produkt om gangen, nei.. Tror egentlig det er vansklig å få bøter ol. for sånt hvis du PRØVER. Værste fall blir det konfiskert..

Sitat av uaexed Vis innlegg
Bot får du ikke, men regelrette fakes blir tatt HVIS de oppdages i tollen.

Jeg har enda til gode å få fakes fra eBay.

Har bestilt Ralph Lauren, Under Armor og Lyle & Scott i en årrekke fra eBay.
Vis hele sitatet...

På veldig mange produkter er det tilnærme umulig å se/finne forskjell på "autentiske" produkter og "fakes". Tilogmed folk som spesialiserer seg på sånt klarer sjelden å se det med mindre de kan sjekke merkelapper ol for koder

Så jeg kan nesten garantere deg at du har såkalte "fakes" i skapet. Er jo multi-billion dollar industri detta her.

Det som er mer interssant er hvor mye av greier du kjøper på nett er tjuvgods.
Greit nok at du ikke får straff, av å importere til eget bruk. Men jeg synes du bør tenke på dette:
Stort sett så er det ligaer, som driver organisert kriminalitet, som lager diverse kopier. Ofte rett og slett mafia. Disse driver også med "trafficing", narkosmugling, lager andre falske produkter. Der det er sett medisiner med veldig lite eller ikke noe virkestoff. Noe som er livsfarlig angående resistens hos parasitter og bakterier. Det er også observert at dem har hatt etylenglykol (frostveske) i babymat og hostesaft. Der folk har spist/drukket dette, og fått lever og nyresvikt. Med andre ord, dem skyr ikke midler, for å tjene lette penger.

Så er spørsmålet mitt: Vil du være med på å finansiere slikt?
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Stort sett så er det ligaer, som driver organisert kriminalitet, som lager diverse kopier. Ofte rett og slett mafia. (...)

Så er spørsmålet mitt: Vil du være med på å finansiere slikt?
Vis hele sitatet...
Og så har du jo den legitime merkevareindustrien, hvor svært mange firmaer betaler småbarn i Asia null kroner for å sitte 12 timer om dagen og lage joggesko, håndvesker og solbriller som vi ikke trenger til noe annet enn å vise fram at vi er rike.
Tusen takk for alle svar. Vil helst ikke bryte loven.

Appropo etikk så må jeg si at jeg stiller meg kritisk til både det ene og det andre. Selfølgelig er det ikke greit å støtte opp om kriminelle men når det blir nevnt over her at ekstremt mye varer er falske uten at vi vet det engang så er vi jo en del av det uansett.

I tilegg så er det jo litt dumt å gjøre de griserike enda rikere he he... Iallfall når de produktene jeg er ute etter har vist seg å være av bedre kvalitet som falske varer.

Og når det kommer til barnemat så heier jeg på hjemmelagd mat med lokale råvarer, da har jeg kontrollen. Fordi det viser seg at norsk barnemat inneholder ofte arsenikk, bly og kadmium noe barn ikke bør bli utsatt for i så ung alder.

Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Og så har du jo den legitime merkevareindustrien, hvor svært mange firmaer betaler småbarn i Asia null kroner for å sitte 12 timer om dagen og lage joggesko, håndvesker og solbriller som vi ikke trenger til noe annet enn å vise fram at vi er rike.
Vis hele sitatet...
selvfølgelig gjør det vondt men det er en ond sirkel. Hvis ikke de barna jobber der for knapper og glansbilder så betyr ikke det at det automatisk står en skoleplass å venter på dem. Og problemet stopper ikke hvis vi slutter å kjøpe. Men kanskje veldedighet kan forandre situasjonen. Så la oss gi mer penger til veldedighet.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Og så har du jo den legitime merkevareindustrien, hvor svært mange firmaer betaler småbarn i Asia null kroner for å sitte 12 timer om dagen og lage joggesko, håndvesker og solbriller som vi ikke trenger til noe annet enn å vise fram at vi er rike.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nå det er likere å jobbe for glansbilder, enn å kanskje havne i som fyllmasse i en betongvegg, hvis en ikke er effektiv nok.

Selvsagt bør vi prøve å undersøke litt, og prøve å finne ut hvilke bedrifter som utnytter sine arbeidere og forurenser minst mulig.
Forskjellen er at et klesmerke kan tas i media og dermed endre levendør.

Du skal se at i årene fremover vil etikk og samfunnsansvar være en stor del av et selskap.
Stormberg er et selskap som har forstått dette og dermed kan de si at de har Norges beste omdømme.

Så på overflaten går mennesker i pels og klær lagd under dårlige forhold, men innerst inne er vi opptatt av hvor det vi kjøper kommer fra.
Her er det en dokumentar om falske varer fra bl.a. Kina.