Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3713
God ettermiddag!

Jeg har lyst til å lære meg hvordan jeg kan bli tryggere og (enda mer) anonym på "deep web", men jeg aner ikke hvor jeg skal starte. Jeg kan absolutt ingen ting om VPN, PGP og den slags, så jeg starter helt på scratch.

Derfor lurer jeg på om noen kan fortelle meg hvilke emner man bør beherske for å bli trygg på deep web.
Bare å ramse opp alt som kan være lurt å kunne når man ferdes på deep web. Linker til guider, nettsider eller freakforum-tråder er selvfølgelig gull!

Er også forberedt på mye kjedelig lesing, men det pleier ikke å være no problem.
Sist endret av NinjaGeir; 24. april 2016 kl. 13:20.
Nå er jeg alt annet enn ekspert på Deep Web, men kan ihvertfall gi noen småtips som jeg håper vil hjelpe på litt.

Kjør VPN
Det finnes mange gratis alternativ til VPN rundt omkring, men personlig vil jeg anbefale å betale for det om du kan.
Personlig kan jeg anbefale PIA, da jeg har brukt den en stund. Har også hørt godt om CyberGhost, men i og med at jeg ikke har brukt det selv kan jeg ikke si mer om det.
Vil anbefale og skaffe en god VPN selv om du ikke loker 'på dypet' hver dag, da det kan være kjekt og ha når man bare surfer til vanlig.

Skru av JavaScript
Dette er et alternativ på verktøylinjen i TOR-browseren, og bør virkelig være noe du sjekker før du begynner surfinga. Man vet aldri hva man kan komme borti, og om du ikke vet 100% sikkert hva du holder på med, er det fort gjort å komme borti en side som kjører et ondsinnet script som kan bite deg hardt i ræva (pardon my French).

Ikke last ned noe
Med mindre du vet nøyaktig hva du laster ned, kan du ha alt du vil av sikkerhet uten at det gjør noe som helst.

Det var alt jeg hadde i tankene for øyeblikket. Håper det var til hjelp.
For sikkerhets skyld ville jeg holdt meg unna chatter, men det er mulig jeg er bare paranoid på den biten. (Better safe than sorry, no?)