Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 10811
Inspirert av de to andre liknende trådene, tenkte jeg det var på sin plass med en dedikert til bøker også.

Regner med at det er en del beleste og generelt litteraturinteresserte freakere der ute, og det kan jo hende den beste at man glemmer en tittel eller to i løpet av årenes gang. Dersom du husker noe fra en bok, men ikke er sikker på hva den heter, skriv et innlegg her og kanskje er du heldig og en annen som har lest det samme kan hjelpe deg på vei.

Jeg har et par bøker fra ungdomsskoletiden som jeg ikke aner hva heter. Forhåpentligvis er det noen andre der ute som sitter inne med denne alt for verdifulle informasjonen. Begge bøkene er fiksjonsbøker.

1. Det er en bok som forteller om 2-4 personers tur til en hytte som ligger nærme grensen til Russland. De ankommer hytta, muligens etter noe strev mtp. beliggenheten og evt. fremkomstmiddel, og der mener jeg at alt ikke var helt som det skulle. Kanskje det var noe problem med elektrisiteten eller mangel på varmealternativer. Dette er den ene delen ved boka. Den andre forteller om noen unge, russiske soldater som planlegger å desertere. Mens de forsøker å komme seg vekk og krysse grensen inn til Norge, så skader en av soldatene seg og trenger hjelp for å fortsette ferden. Mye mulig at en av disse soldatene het Max eller Alex, noe med x i seg. En av soldatene var også ei jente, som het noe på T. Etter hvert når de frem til hytta hvor de andre ungdommene befinner seg og de tas i mot med skepsis som videre utvikler seg til vennskap. Den skadde blir tatt hånd om og det berettes om tingenes tilstand i Russland og hvorfor de valgte å flykte. Tipper at boken er opprinnelig på norsk, men det kan også hende at den er oversatt. Den var nok på mellom 100-200 sider lang.

2. Denne boka er litt mer vrien. Husker svært lite av den, annet enn at det omhandlet en jente som hadde blitt voldtatt. Overgrepet hendte en gang hun var ute og gikk ved et tjern i et skogområde. Mener at beskrivelsen av gjerningsmannen var veldig diffus, og at hun senere dro tilbake til stedet hvor det hendte for å enten prøve å komme over det eller å oppsøke personen som hadde gjort det mot henne. Veldig merkelig bok om jeg husker rett, og heller ikke så alt for lang. Denne var mest sannsynlig oversatt, og ikke nødvendigvis fra engelsk.

God leselyst!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg leter etter en ganske ny bok, enten fra i år eller i fjor. Jeg hørte om den på radio, og har siden tenkt at jeg vil lese denne. Men så var det tittel og forfatter da.
Den handler om en ung jente som er forelsket i sin egen far. Ellers handler den mye om det forbudte, slik jeg husker det.
Den er skrevet av en ganske ung kvinne.
Takk for hjelp!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Vet det jeg spør om nå er ganske vagt, men prøver alikevel.
For noen år siden, leste jeg ett kapittel fra en "ny" krim bok, den gangen, i ett Vi Menn blad.

Husker at det handlet om en dørvakt som var litt body builder oppe i årene, og gjorde litt små brekk på si og banka opp folk for en utenlandsk storkar. Han ble ofte kalt "potet", og hadde vistnok ikke så mye hår på hode.

Og den personen som var the big boss, drev også med menneskehandling og prostitusjon sammen med mye annet.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Dette blir veldig vagt, men jeg har hatt lyst til å lese denne boken i mange år, jeg hørte et utdrag fra en lydbok på radio for kanskje 8-10 år siden. Det jeg husker var at det var en ganske skummel setting, på en hytte langt inni skogen, det hele handlet om et tjern som visstnok var hjemsøkt fordi en jente hadde druknet der. Husker ikke stort mer, men hvis noen har noen idé om hvilken bok det kan være så rop ut! Kjenner den nok igjen hvis jeg får tittelen foran meg.
Sitat av Zyke Vis innlegg
Dette blir veldig vagt, men jeg har hatt lyst til å lese denne boken i mange år, jeg hørte et utdrag fra en lydbok på radio for kanskje 8-10 år siden. Det jeg husker var at det var en ganske skummel setting, på en hytte langt inni skogen, det hele handlet om et tjern som visstnok var hjemsøkt fordi en jente hadde druknet der. Husker ikke stort mer, men hvis noen har noen idé om hvilken bok det kan være så rop ut! Kjenner den nok igjen hvis jeg får tittelen foran meg.
Vis hele sitatet...
Andre Bjerke - De dødes tjern
Ungdomsbok. En klasse skal på skoletur i fjellet/skogen et sted. Besteforeldrene skal være med. Hovedpersonen er flau over bestefaren sin, og vil helst ikke at han skal være med. Etter mye om og men kommer de frem til fjellet/skogen, hvor bestefaren på et eller annet vis gjør barnebarnet sitt flau. Etter en stund oppdager de en kar som har bodd i skogen/fjellet siden krigen og ikke har fått med seg at krigen har sluttet. Bestefaren redder dagen.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Vodo Vis innlegg
Jeg leter etter en ganske ny bok, enten fra i år eller i fjor. Jeg hørte om den på radio, og har siden tenkt at jeg vil lese denne. Men så var det tittel og forfatter da.
Den handler om en ung jente som er forelsket i sin egen far. Ellers handler den mye om det forbudte, slik jeg husker det.
Den er skrevet av en ganske ung kvinne.
Takk for hjelp!
Vis hele sitatet...
Det er en stund siden du lurte på dette, så det kan godt være at du har funnet boka du lette etter nå.

Men jeg lurer på om det kan være boka Kathryn Harrison - Kysset
Jeg er ikke sikker, men temaet er ihvertfall nokså likt.

Håper det hjalp, eller at du allerede har funnet riktig bok!

Jeg har forresten en bok jeg lurer på selv.

Det var en grusom, grusom, grusom bok, en sann fortelling om en jente som ble seksuelt misbrukt og voldtatt av familien sin og flere av naboene, såvidt jeg husker. Hun utviklet en form for schizofreni/splittet personlighet, og fikk etterhvert flere fullstendig forskjellige personligheter, hver med egen håndskrift osv. Horribelt, men også interessant.
Tror kanskje det var en norsk jente også, men det er jeg ikke sikker på.

Noen som har noe forslag?
Sist endret av GregorSamsa; 20. mai 2014 kl. 00:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av GregorSamsa Vis innlegg

Jeg har forresten en bok jeg lurer på selv.

Det var en grusom, grusom, grusom bok, en sann fortelling om en jente som ble seksuelt misbrukt og voldtatt av familien sin og flere av naboene, såvidt jeg husker. Hun utviklet en form for schizofreni/splittet personlighet, og fikk etterhvert flere fullstendig forskjellige personligheter, hver med egen håndskrift osv. Horribelt, men også interessant.
Tror kanskje det var en norsk jente også, men det er jeg ikke sikker på.

Noen som har noe forslag?
Vis hele sitatet...
Kan det være Kråkejenta av Jerker Eriksson? Noen år siden jeg leste den, men den kan minne om beskrivelsen.

Og en liten friendly correction: schizofreni og "splittet personlighet" (dissosiativ identitetsforstyrrelse) er to forskjellige psykiske lidelser, selv om mange folk fortsatt tror schizofreni er det samme som en spaltet personlighet og vice versa.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av paljett Vis innlegg
Kan det være Kråkejenta av Jerker Eriksson? Noen år siden jeg leste den, men den kan minne om beskrivelsen.

Og en liten friendly correction: schizofreni og "splittet personlighet" (dissosiativ identitetsforstyrrelse) er to forskjellige psykiske lidelser, selv om mange folk fortsatt tror schizofreni er det samme som en spaltet personlighet og vice versa.
Vis hele sitatet...
Nei, det er nok ikke den boka jeg tenker på. Det var ingen spenningsroman, og det var en nokså kort bok på mellom 100 og 200 sider, såvidt jeg husker. Men takk allikevel.

Ja, det med schizofreni har du visst helt rett i. Jeg har hatt en mistanke om at de to (schizofreni og splittet/spaltet personlighet) ikke egentlig er synonyme, så takk for linken! Vet du forresten om man bruker "splittet" eller "spaltet" personlighet på norsk?
Sitat av GregorSamsa Vis innlegg
Nei, det er nok ikke den boka jeg tenker på. Det var ingen spenningsroman, og det var en nokså kort bok på mellom 100 og 200 sider, såvidt jeg husker. Men takk allikevel.

Ja, det med schizofreni har du visst helt rett i. Jeg har hatt en mistanke om at de to (schizofreni og splittet/spaltet personlighet) ikke egentlig er synonyme, så takk for linken! Vet du forresten om man bruker "splittet" eller "spaltet" personlighet på norsk?
Vis hele sitatet...
Leste nå at du skrev at den var basert på en sann historie, så da har jeg ikke peiling. Kanskje noen andre her inne som har noen forslag.

Ja, det er en veldig utbredt misforståelse. Kommer nok også av at ordet schizofreni betyr "split mind" på latinsk, selv om psykdommen ikke har noe med det å gjøre. Så kan mange av symptomene være overlappende både i schizofreni og DID, selv om årsakene er annerledes.
Jeg har fått inntrykk av (kjenner ei med DID) at man bruker splittet og spaltet om hverandre, er ingen fasit der så vidt jeg vet.
▼ ... over et år senere ... ▼
Antar dette er den korrekte samletråden for slike spørsmål, selv om den er gammel og kort (har boklesere bedre hukommelse enn andre).

Er på jakt etter en bokserie jeg kom på da jeg så første episode av den nye Netflixserien 'Stranger Things'.

Det er vel rundt 15år siden jeg leste en bok eller tre av denne serien, som handlet om en eller to personer som hadde stukket fra stedet de ble skapt?/forsket på. Disse to var kalt Alfa og Beta?, og hadde overnaturlige evner, telekinese ol.
Ble holdt skjult/hjulpet av andre personer, og lurer på om de senere ble funnet av var avstamminger/laget av alien DNA.

Har googlet en del rundt, uten å finne noe relevante svar.