Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 5231
Hei! Jeg lurte på noen som jeg har hørt veldig mye om di siste måndene. Ryktet sier at hvis man reiser ned til Afghanistan med norske militærstyrker og blir der i 12 mnd får man 1.000.000kr. Er dette sant ? :P
Har du googla det?

EDIT: Det har jeg.
http://www.mil.no/hv/hv-09/start/oko...o/L_nn_menige/ for starters.
http://www.glomdalen.no/innenriks/article4834953.ece er kanskje av interesse?

Men dette kan Google bedre enn meg..
Sist endret av excubated; 30. januar 2010 kl. 21:10.
hvor melder man seg på?
Bare en liten moralpreke. Du blir aldri deg selv etter dette... veldig få blir.
Tror ingen blir seg selv etter 1 mill på konto...
Stefaren min har vært i afghanistan, fikk en del penger.
Det er 6månders oppdrag. Det vil si at du kun får 6mnd. Du kan ta rekapp.
Jeg vet ikke alt, men du må være 100% klarert for å komme ned, skulle det oppstå noe situasjon i permtid som gjør at du havner i forbindelse med politiet kan det sørge for at du ikke blir sendt ned igjen.

Hvor man melder seg på, dunno? :O
Hvis man tar et slikt valg burde det ikke være penge basert, og man bør som det blir nevn, tenke på hva det faktisk innebærer. Som det også har blitt sagt så kan man få erfaringer man gjerne skulle vært foruten.
Er vel ca. 400 000 man tjener på litt under et år i intops vel? Etter endt 9 mnd førstegangstjeneste.

Spørs jo hvilken stilling man har.
Sist endret av skolms; 30. januar 2010 kl. 21:51.
Nei, du sitter ikke igjen med 1mill etter en tur i Afghanistan, langt derifra.

Intops er godt betalt, men ikke SÅ bra
Sitat av methewall Vis innlegg
Hvis man tar et slikt valg burde det ikke være penge basert, og man bør som det blir nevn, tenke på hva det faktisk innebærer. Som det også har blitt sagt så kan man få erfaringer man gjerne skulle vært foruten.
Vis hele sitatet...
Sorry,krig er bare business for meg. Slik det _alltid_ har vært gjennom historien.

Resten er teater.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av Geiten Vis innlegg
Sorry,krig er bare business for meg. Slik det _alltid_ har vært gjennom historien.

Resten er teater.
Vis hele sitatet...
Jeg tror han tenker på de psykiske skadene du uten tvil vil lide av å være i krig, kjekken.
Sitat av ticks Vis innlegg
Jeg tror han tenker på de psykiske skadene du uten tvil vil lide av å være i krig, kjekken.
Vis hele sitatet...
Forsatt business for min del.
kompis av meg var der i 1år, etter å ha vært 4år i militæret. Han tjente langt fra 1mill. Men han fikk "godt" betalt, og skattelette siden han ikke var i Norge.

At du blir arret for livet gjelder ikke alle. Kompisen min sier det var et helt ok år, deilig å komme seg vekk.. ingenting han angrer på. Chill.
Sitat av ticks Vis innlegg
Jeg tror han tenker på de psykiske skadene du uten tvil vil lide av å være i krig, kjekken.
Vis hele sitatet...
Uten tvil?

Folk er forskjellig.
Sitat av Nenzo Vis innlegg
kompis av meg var der i 1år, etter å ha vært 4år i militæret. Han tjente langt fra 1mill. Men han fikk "godt" betalt, og skattelette siden han ikke var i Norge.

At du blir arret for livet gjelder ikke alle. Kompisen min sier det var et helt ok år, deilig å komme seg vekk.. ingenting han angrer på. Chill.
Vis hele sitatet...
Spørs om han var i et roligere område da, noen får psykiske skader.
Men mange klarer å holde tanken om at du får flere hundretusen kroner når du kommer hjem.
Og ja, det skifter veldig på det psykiske.
Selvom jeg kanskje tror du mente det med hva som skjer, når du først tar jobben.
Er sikkert ikke den mest relaxa jobben du finner, hehe

Men har hørt om folk som har tatt med seg rundt en halv million hjem fra slike turer
I forhold til risikoen det innebærer, er det rævva lønn. Dere som sier dere ville gjort det for pengene; skaff dere en skikkelig jobb her hjemme, uten risiko for hverken bilbomber, landminer eller å komme opp i situasjoner hvor du blir nødt til å velge mellom å miste livet, eller gjøre forferdelige ting, som vil hjemsøke deg for livet. Hvis pengene er motivasjonen, er det ikke verdt det.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av KakeFrans Vis innlegg
Men mange klarer å holde tanken om at du får flere hundretusen kroner når du kommer hjem.
Og ja, det skifter veldig på det psykiske.
Selvom jeg kanskje tror du mente det med hva som skjer, når du først tar jobben.
Er sikkert ikke den mest relaxa jobben du finner, hehe

Men har hørt om folk som har tatt med seg rundt en halv million hjem fra slike turer
Vis hele sitatet...
Og hva så, når man har brukt opp alle pengene? Dama har dratt og du sitter der alene i leiligheten og alle tankene tårner seg opp. Alle verdens penger veier ikke opp for det enkelte har sett og opplevd.
Vil tro de fleste som reiser til Afganistan gjør det for opplevelsen, ikke pengene sin del. Men nå det gjelder penger så får du mere skattelette om du er søker deg for 6mnder til etter å ha vært der i et halvt år. Er snakk om litt over 100k
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Spørs om han var i et roligere område da, noen får psykiske skader.
Vis hele sitatet...
Som regel så sender de bare de norske soldatene til rolige steder uansett
Sitat av Rest1Peace Vis innlegg
Som regel så sender de bare de norske soldatene til rolige steder uansett
Vis hele sitatet...
Jeg så jevlig irritert at folk utaler seg om ting som de ikke har peiling på.

Sender Norske soldater i rolige områder?

Kanskje du ikke har fått det med deg, men den Norske hæren har fått inlemmet en del av RC W(Regional Command West) i sitt operasjons området. Det området vi har nå er et området som er ganske hett i. Grunnet til at Norge tok over det området var fordi at det grenset til Norske områder og at RC W primær Spania og Italia ikke hadde kontroll over det området.

Derfor har Norge tatt over det området. Og jeg skal si deg en ting, det området der er ALT annet enn rolig.

Jeg har selv to kontigenter i det området, så jeg vet hva jeg snakker om.

Min tilbake til topic, jeg gikk på grenader lønn Lt: 24. Og da fikk jeg netto utbetalt 35 000kr/mnd når jeg skatter 50% med vilje for at det er bra spare måte. Resten kan du regne ut selv.

Sorry for evt skriveleif er litt full


edit: Det området heter Ghowrmach
Sist endret av BaJa; 31. januar 2010 kl. 01:47.
Snakket med en offiser fra hæren i forbindelse med noen spørsmål om TMBN jeg hadde, og han mente du kunne tjene 1.5 mill skattefritt i løpet av en treårsperiode tror jeg det var. Kommer selvfølgelig ann på hva du er. De legene som reiser ned for å arbeide i leirene der nede tjener noe helt sinnsykt, mener det var snakk om en 30-60 tusen i uka? Eller tar jeg helt feil her?

Uansett, om du skal nedover så bør ikke penger være din eneste motivasjon. Se for deg følgende situasjon; Du og dine våpenbrødre arbeider kun for pengene, og havner i en vanskelig situasjon - vil du virkelig at våpenbrødrene dine setter pengene høyere enn ditt og andres liv? Akkurat det samme gjelder om du vil videre og jobbe med kontrakter - ikke gå etter firmaer hvor aktørene er utelukkende ute etter pengene.

At man blir psykisk preget er det liten tvil om, som det så fint heter: War is hell.
Likevel har dette punktet blitt mer og mer vektlagt de siste årene, både gjennom trening og debriefing. Men likevel, "What has been seen cannot be unseen".
Sist endret av Molykun; 31. januar 2010 kl. 02:30.
Sitat av Molykun Vis innlegg
Snakket med en offiser fra hæren i forbindelse med noen spørsmål om TMBN jeg hadde, og han mente du kunne tjene 1.5 mill skattefritt i løpet av en treårsperiode tror jeg det var. Kommer selvfølgelig ann på hva du er. De legene som reiser ned for å arbeide i leirene der nede tjener noe helt sinnsykt, mener det var snakk om en 30-60 tusen i uka? Eller tar jeg helt feil her?

Uansett, om du skal nedover så bør ikke penger være din eneste motivasjon. Se for deg følgende situasjon; Du og dine våpenbrødre arbeider kun for pengene, og havner i en vanskelig situasjon - vil du virkelig at våpenbrødrene dine setter pengene høyere enn ditt og andres liv? Akkurat det samme gjelder om du vil videre og jobbe med kontrakter - ikke gå etter firmaer hvor aktørene er utelukkende ute etter pengene.

At man blir psykisk preget er det liten tvil om, som det så fint heter: War is hell.
Likevel har dette punktet blitt mer og mer vektlagt de siste årene, både gjennom trening og debriefing. Men likevel, "What has been seen cannot be unseen".
Vis hele sitatet...
Skeptisk til 1.5 millioner som geværsoldat. Leger ligger på lønnstrinn 70-80 mener jeg. Og de får nærmere utbetalt 60-80 000kr i mnd avhengig av ansenitet.

Geværsoldater i TMBN starter på lønnstrinn 19 og jobber seg utover. i Norge ligger du på ca 12-16 000kr netto i en vanlig mnd uten øvelser. Men med engang det blir øvelser så har man ca 2500kr pr feltdøgn ute. Så da kan det bli fort penger.

Utenlandstjeneste så ligger geværsoldater mellom 30-45 000 kr netto avhengig av ansenitet og grad!
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Bare en liten moralpreke. Du blir aldri deg selv etter dette... veldig få blir.
Vis hele sitatet...

Du har vært der? Du vet av erfaring hva du prater om?

Til trådstarter: Knus på! er penger din motivasjon, deg om deg. Jeg dømmer deg i ihvertfall ikke og skal ikke komme med noen moralpreik..

Min motivasjon var 70% opplevelse og 30% penger, satt igjen med en god slump penger og har nå kjøpt leilighet. Lykke til i orienten!!
Har en kamerat som var med i en av de første kontigentene i kosovo. Det var ikke full krig, men heller ikke helt fredelig. Nå er han snart rehabilitert og på vei ut i samfunnet igjen. Han var klar for eventyr og action, men fikk seg desverre et par opplevelser han burde vært foruten.

Sier ikke at det vil bli sånn for alle, men kanskje man bør stille seg et par spørsmål. Å måtte begrave en kamerat eller to, og se ting man ikke burde sett kan virke sterkt inn på et ungdommelig sinn.

Ikke ble han rik heller...
Vet ikke om man skal tolke dette som en hån mot norske soldater som jobber for en bedre verden, eller om det er slik mennesket rett og slett har blitt.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Alt ettersom hvilken type soldat du er.
Velferdsoffiser i afgan? Kan ikke være stor risiko.
Men hvorfor skal ikke penger være motivasjonen for å reise dit? Reiser folk til et land i krig for opplevelsen? Hva er opplevelsen? Å se folk dø og masse dritt som kan skade deg for livet? Da synes jeg penger er den beste motivasjonen.
Sitat av Lachrymology Vis innlegg
Men hvorfor skal ikke penger være motivasjonen for å reise dit? Reiser folk til et land i krig for opplevelsen? Hva er opplevelsen? Å se folk dø og masse dritt som kan skade deg for livet? Da synes jeg penger er den beste motivasjonen.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare et land i krig, det er fortsatt et land med fremmede skikker og tradisjoner, det finnes trivelige opplevelser i land der det er krig også .
Selv om det er en overhengende fare for ubehageligheter når du er soldat, og spesielt som lege (selv om legeyrket har mange ubehageligheter også i Norge)
Sitat av Alphanio Vis innlegg
Alt ettersom hvilken type soldat du er.
Velferdsoffiser i afgan? Kan ikke være stor risiko.
Vis hele sitatet...
Man er aldri trygg, husker en gang da vi kjørte ut av leiren i meymane, 1 min senere smalt det to BK-granater i veggen.
kompis av meg var i afghanistan i ca 1 år. han fikk 800.000 av dem !
... informasjon som for øvrig er helt irrelevant og ubrukelig så lenge du ikke spesifiserer hva i alle dager kompisen din holdt på med der nede. For alt vi vet kan han ha vært der på privat konsulentoppdrag som ingeniør.
En bekjent var i bosnia når det sto på, som snikskytter. Han ble ikke den samme som før han dro, han ler ikke, han holder seg for seg selv, prater ekstremt lite med folk. Men, tror det begynner å bedre seg litt, nå kan han ha et trekk i munnviken som kan minne om et smil hvis det skjer noe skikkelig gøy som skjer.

Men, det er veldig variablet fra person til person. Og har sikkert litt å gjøre med
hva du gjør når du er der. Ligger du i skogen og plaffer ned folk så kan det vel tenkes at hodet blir litt mer fucked enn hvis du har en jobb i en base.

Det er helt greit betalt, ikke veldig bra men du tjener da noe penger Og du bruker da ingen penger når du er der, så du klarer da å spare de uten npe problem. Så hvis du ikke roter bort alt skal du sitte med noe penger på konto når du er ferdig.
Sitat av Nenzo Vis innlegg
kompis av meg var der i 1år, etter å ha vært 4år i militæret. Han tjente langt fra 1mill. Men han fikk "godt" betalt, og skattelette siden han ikke var i Norge.

At du blir arret for livet gjelder ikke alle. Kompisen min sier det var et helt ok år, deilig å komme seg vekk.. ingenting han angrer på. Chill.
Vis hele sitatet...
Gadd ikke å lese alt her, men Nenzo drar frem et viktig økonomisk poeng. Man får nemlig et skattelette når man tilbringer mer enn et år på jobb i utlandet siden man ikke benytter seg av goder her hjemme. Jeg er ikke sikker på nøyaktig hva som er greia men jeg tror man slepper enten kommune eller fylkeskatt noe som gjør at man ender på under 20% skatt etter det året.

"ønningene har gått betydelig opp det siste året. Fra mai 2009 gikk utenlandssoldatene opp 5–6 lønnstrinn, slik at snittlønnen økte med 5000 kroner i måneden. For en grenader (vervet soldat) er grunnlønnen nå rundt 370000 kroner i året. Dette utgjorde en lønnsvekst på ca. 25 prosent.

Med alle tillegg vil en vanlig vervet soldat uten barn kunne tjene minst 400000 kroner før skatt på seks måneder tjeneste. "

^ http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3492736.ece ^

Da kan man tjene roughly 800.000 på et år og med skattefratrekk så snakker vi om nesten 600.000 man sitter igjen med.

Ellers registrerer jeg at folk er virkelig på viddene med sine tanker om intopstjeneste og psykiske virkninger. Påstander som at "det bare er business" og "du blir garantert fucka i huet av et 6 måneders opphold" blir bare helt feil. Men det kan være verdt å nevne at det HAR blitt ganske mye hetere i nord afganistan de siste 3 årene. Norske soldater har fått smake på ganske mye krig siden høsten 2007. Det er helt rimelig å anta at mange allerede sliter med bivirkninger og at mange kommer til å gjøre det på et senere punkt i livet. Til vedkommende som leker steinsoldat så kan han ta harding innstillinga si å presse den langt opp i tarmen. Prøv deg gjerne på slike utsagn etter kompisen din er blitt blåst i filler av en 10 kilos IED.

Selv om mange gjør helt sikkert gjør dette for penga så blir det helt feil innstilling. Det er heller ikke så fordømt godt betalt hvis man regner på arbeidsinnsatsen. Du kan like gjerne fiske eller dra offshore.
Sitat av HELEflaska Vis innlegg
Selv om mange gjør helt sikkert gjør dette for penga så blir det helt feil innstilling.
Vis hele sitatet...
Er jo det jeg lurer litt på da! Hvilken innstilling er den rette? Jeg syns både "opplevelsen" og penger blir feil!
Sitat av Lachrymology Vis innlegg
Er jo det jeg lurer litt på da! Hvilken innstilling er den rette? Jeg syns både "opplevelsen" og penger blir feil!
Vis hele sitatet...
Jeg dro to ganger for pengene og opplevelsene, og for å gjøre CVen mer attraktiv.
Hadde konfrontert al-qaida for penga
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Hadde konfrontert al-qaida for penga
Vis hele sitatet...
Lett å si det foran en PC skjerm?

Tenk hvis jeg dumpet deg av i TORA BORA fjellene, deg og 5 andre rent-a-soldiers. Fullt kitet opp med alt av utstyr og trening. Oppdrag var å eliminere så mange opprørere som mulig.

Du hadde fått 250 000kr i mnd og du skulle vært der i 3 mnd!

Hadde du gjort det?
Sist endret av BaJa; 3. februar 2010 kl. 04:09.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Lett å si det foran en PC skjerm?

Tenk hvis jeg dumpet deg av i TORA BORA fjellene, deg og 5 andre rent-a-soldiers. Fullt kitet opp med alt av utstyr og trening. Oppdrag var å eliminere så mange opprørere som mulig.

Du hadde fått 250 000kr i mnd og du skulle vært der i 3 mnd!

Hadde du gjort det?
Vis hele sitatet...

Ja, sefølgelig

Har du ikke følgt med på discovery future weapons ? UAV and shit som sprenger på bestemt mål, og man sitter langt unna med en XBOx fjernkontroll og " chillern " Nesten som å ha predator missile på Mw 2

Men fra spøk til alvor. Sefølgelig hadde jeg blitt med , enten så overlever jeg eller dør. Skjebne er allerede innstilt, i dont care. I need money man

Ja, alle er gærne bak en pcskjerm. Been there done that
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Lett å si det foran en PC skjerm?

Tenk hvis jeg dumpet deg av i TORA BORA fjellene, deg og 5 andre rent-a-soldiers. Fullt kitet opp med alt av utstyr og trening. Oppdrag var å eliminere så mange opprørere som mulig.

Du hadde fått 250 000kr i mnd og du skulle vært der i 3 mnd!

Hadde du gjort det?
Vis hele sitatet...
Sleng med et kamerateam og double my dollar så har du et godt konsept.
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Ja, sefølgelig

Har du ikke følgt med på discovery future weapons ? UAV and shit som sprenger på bestemt mål, og man sitter langt unna med en XBOx fjernkontroll og " chillern " Nesten som å ha predator missile på Mw 2

Men fra spøk til alvor. Sefølgelig hadde jeg blitt med , enten så overlever jeg eller dør. Skjebne er allerede innstilt, i dont care. I need money man

Ja, alle er gærne bak en pcskjerm. Been there done that
Vis hele sitatet...
Eller så blir du tatt til fange og filmet mens de sakte skjærer av strupen din med en kald,sløv og rusten kniv! Vet ikke hvordan jeg skal forklare det. Men jeg hadde ALDRI i verden dratt inn i torabora området med 5 pax. Uansett beløp!
Sitat av Lachrymology Vis innlegg
Er jo det jeg lurer litt på da! Hvilken innstilling er den rette? Jeg syns både "opplevelsen" og penger blir feil!
Vis hele sitatet...
Skjønner godt hva du mener. Ideelt hadde vel vært at behov for å reise ut var begrunnet av optimisme og håp om å gjøre verden til et litt bedre sted og at FN og NATO var organer man kunne feste sin tillit til, altså et genuint ønske om å hjelpe våre afganske brødre. Slik det er i praksis så kan det nok være at noen som drar for første gang har en god del optimisme, men den avlives på nådeløst vis første gangen man drar ut og jeg vil tippe 90%+ som drar ut mer enn en gang drar kun for pengene.
Sist endret av HELEflaska; 3. februar 2010 kl. 12:50.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Lachrymology Vis innlegg
Er jo det jeg lurer litt på da! Hvilken innstilling er den rette? Jeg syns både "opplevelsen" og penger blir feil!
Vis hele sitatet...
Leser litt tilbake i tid her og utfører litt thread-necromancy.

Jeg syns man bør være i stand til å legitimere 6 måneder i Afganistan med potensiell dødsfall for en selv og/eller kolleger og stor sjanse for liv på samvittigheten med litt mer enn "penger og opplevelsen".

Det er opp til en selv å finne disse grunnene for å dra og det bør reflekteres på før man signerer kontrakta.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av Rest1Peace Vis innlegg
Som regel så sender de bare de norske soldatene til rolige steder uansett
Vis hele sitatet...
er ikke som amerikanere ?
http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/r...r-3013709.html
http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/f...d-2547688.html