Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2069
Jeg bor i kjelleren til mormi, og har et trangt, lite vindu som eneste ventilasjonsalternativ, hvis vi ser bort i fra peisen som har stått urørt år etter år. Venner på besøk etterlater seg gjerne en lukt, enten det er av parfyme, svette, mat, drikke eller den klassiske innestengte lukten. Jeg har gått lei av å spraye med diverse "go'lukt"-artikler, og fikk idéen om at duftsterke planter er løsningen.

Hva slags planter/blomster skal jeg skaffe meg? Jeg leter etter en maskerende lukt, men helst ikke for søtlig. Plantene skal også kunne overleve i en kjeller uten sollys, dette korter nok ned på antallet, men er fortsatt interessert i tips. Kan kanskje plassere en eller to små planter i vinduskarmen, men de må i så fall ha et tregt voksemønster.

Takk
Hvorvidt den fungerer mot lukt aner jeg ikke, men selv har vi en Madagaskarpalme, den tåler lite sollys og vanning, rett og slett hardfør. Dessuten har den pigger, og er dermed som tøff å regne.
Anbefaler en fredslilje. Den maskerer ikke, men er visstnok bra på å rense luft. Dessuten henger den med hodet når den vil ha vann (cirka en gang i uka), og er ganske pen å se på.
Wunderbaum fra bensinstasjonen. 19 kroner. Anbefaler lukt av Pina Colada.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Wunderbaum fra bensinstasjonen. 19 kroner. Anbefaler lukt av Pina Colada.
Vis hele sitatet...
Æsj.... Nå som det er jul kan du jo ha røkelse? =)
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Wunderbaum fra bensinstasjonen. 19 kroner. Anbefaler lukt av Pina Colada.
Vis hele sitatet...
Ja, for det lukter sikkert jævla mye bedre.
Madagaskarpalmen og fredsliljen skal jeg ta en nærmere titt på, men hvordan er det med sollys og sistnevnte? Røkelse og duftartikler (f.eks stearinlys) er ting jeg vil styre unna, da jeg finner lukten heller kvalmendes enn velgjørende. Planter og blomster derimot, levende saker
Sitat av Tengel Vis innlegg
Madagaskarpalmen og fredsliljen skal jeg ta en nærmere titt på, men hvordan er det med sollys og sistnevnte? Røkelse og duftartikler (f.eks stearinlys) er ting jeg vil styre unna, da jeg finner lukten heller kvalmendes enn velgjørende. Planter og blomster derimot, levende saker
Vis hele sitatet...
Fredsliljen er så og si udødelig. Hadde en på hybelen min og den ble mishandlet i ett år og greide seg bra. Blomstret fint, pass på og ikke behandle den for bra da jeg har hørt at den ikke vil blomstre etter en stund.
Sitat av Tengel Vis innlegg
Madagaskarpalmen og fredsliljen skal jeg ta en nærmere titt på, men hvordan er det med sollys og sistnevnte?
Vis hele sitatet...
Hm, tja... duden i butikken sa det var umulig å drepe den. Min har dog ikke blomstret siden tidlig i høst, og det kan vel skyldes manglende sollys (eller mine forferdelig lite grønne fingre), men jeg synes den er fin helt grønn også. Omtrent null dagslys der den står.

Ps. Har du veldig stygg lukt så skal en kopp med eddik absorbere det, ifølge østrogenforumene.
Sitat av apx500 Vis innlegg
. Hadde en på hybelen min og den ble mishandlet i ett år og greide seg bra. B
Vis hele sitatet...
PLANTEPLAGER!
litt eddik på en skål fjerner mye lukt
Du kan jo kjøpe deg en sånn her, eller en slik en.
Sitat av apx500 Vis innlegg
Blomstret fint, pass på og ikke behandle den for bra da jeg har hørt at den ikke vil blomstre etter en stund.
Vis hele sitatet...
Shit, er det dette jeg gjør galt? Plantepsykologi blir for dypt for meg. Plast neste gang.
Du kan kjøpe deg en marihuana plante over nettet eller plante den skjøl, da skal jeg love deg det lukter godt i hele leiligheten

Men fra tull til alvor.

Generelt
Stueplanten fredslilje, gerbera og krysantemum er eksempler på planter som kan rense luften generelt og trenger så og si ingen sollys/lampe lys


Sigarettrøyk

Plantene krysantemum og svigemors er veldig skadebekjempende og renser lufte godt moredat sol/lampe lys

Disse her fjerner noe greier som maling gir av seg leste jeg og renser luften godt

fredslilje, gerbera og krysantemum.

Krysantemum ser dermed ut til å være superplanten som kan eliminere eller redusere flest farer i luften.

så gogog for Krysantemum win win!

Her er litt flere du kan sjekke ut

1. Ladypalme
2. Arekapalme
3. Gummiplante
4. Bambuspalme
5. Dvergdaddelpalme
6. Dracena
7. Eføy
8. Ficus
9. Fredslilje
10. Sverdbregne
Sist endret av Rest1Peace; 14. desember 2009 kl. 16:53.