Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4518
Hei,

jeg har nettopp gått til anskaffelse av en ASUS ROG-GL752VW og kan absolutt ingenting om PC-er.

Dette var kun for å game Squad, og til min skuffelse ser jeg at 6500 ikke var nok for å kunne kjøre dette spillet på framerate høyere enn 30 FPS?!!!

Jeg kan ikke skjønne dette men har funnet ut at jeg kan oppgradere RAM-en. Jeg har derfor to spørsmål til den som kan litt mer om PC enn meg:

1: Vil denne rammen kunne installeres på PC-en min? Jeg har lett etter riktig type en stund nå men det er jo så helvettes uoversiktlig med alle verdens tall og bokstaver i navnene.

2: Tror dere dette vil være med på å forbedre PC-ens ytelse betydelig? Det eneste jeg ønsker meg er en smud framerate.

Setter stor pris på alle svar!
Hva med å liate opp CPU og GPU en du også har? Er som regel en av dem som er flaskehalsen. Hvor mye ram har du nå?
Uten å vite resten av specs, har jeg liten tro på at mer ram gir deg høyere fps.
Limited edition
Moff's Avatar
Hvis du har "standard-spec" på denne maskinen, så kommer den med 8 GB RAM. Den har mulighet til å ha opptil 32 GB, og den har 2 plasser til RAM-brikker. Det står ikke spesifisert hva som er inni maskinen, men som regel så kommer slike laptop-er med 1 brikke på 8 GB installert, og du har da ett spor ledig. RAM kommer i mange fasonger og typer, men det er i all hovedsak to ting du skal se etter. Det første er formfaktor, som avgjør om brikken passer i maskinen fysisk. Formfaktoren på din laptop heter SO DIMM 260-pin. Det andre du må se etter er at RAM-typen er riktig for maskinen. Du skal ha DDR4, som er det mest vanlige akkurat nå. Det er flere egenskaper ved RAM enn dette, men som regel vil det gå bra om du bommer bittelitt. For eksempel, hvis du kjøper en RAM-brikke som er raskere enn det maskinen støtter, så vil du ofte ende opp med at RAM-brikken kjører på redusert hastighet. Du får ikke utnyttet potensialet fullt ut, men maskinen vil fortsatt fungere. Ofte, i alle fall.

Brikken du linker til er en SO DIMM 260-pin DDR4 på 8 GB, så den skal i teorien passe helt fint. Det er veldig enkelt å installere RAM i en laptop, du tar simpelten av dekselet på undersiden og putter brikken inn i det ledige sporet. Du trenger ingen verktøy for å gjøre dette, og det er som regel bare én plass hvor det er mulig å dytte inn brikken. Vær imidlertid litt forsiktig så du ikke bøyer eller knekker noen av de bittesmå delene inni der. Brikken skal passe perfekt, du skal ikke bruke makt for å tvinge den på plass.

Men for å sette på bremsene litt før vi gjør noe drastisk; har du sjekket at du har satt maskinen i "high performance"-modus? Laptoper står gjerne på strømsparing eller balanserte strømstyringsplaner når du kjøper dem. Gå inn på kontrollpanelet og finn innstillingene for strøm, og sett alt på høy ytelse (high performance). Gjør det samme med skjermkort-innstillingene, hvis du har noe slikt. 30 FPS på denne maskinen høres urimelig dårlig ut, og 8 GB ekstra RAM kommer ikke til å utgjøre noen merkbar forskjell.

(Sørg også for at du spiller med strømledningen plugget inn, ikke sitt på batteri.)
Sist endret av Moff; 13. juli 2018 kl. 09:40.
Sorry, glemte det. her er specs. Leser gjennom svarene nå. Har 8GB ram.

Intel® Core(™) i7-6700HQ CPU @ 2.60GHz
NVIDA GeForce GTX 960M GDDR5 @ 2.0 GB (128-bit)
237GB HD
Windows 10 Home
7.9GB RAM

Prosessor
Intel® Core™ i7 6700HQ -prosessorer
Operativ System Windows 10 Home
Brikkesett Intel® HM170 Chipset
Intel® HD Graphic 530
Minne DDR4 2133 MHz SDRAM, 2 x SO-DIMM-kontakt for utvidelse til 16 GB SDRAM
Skjerm 17,3" 16:9 HD+ (1600x900)/Full HD (1920x1080)
Grafikk NVIDIA® GeForce® GTX 960M med 2GB GDDR5 (128-bit)
Lagring 256GB SSD (M.2 2280)

Takk for gode svar.

Moff: Ok, da forstår jeg litt mer, tusen takk! Jeg synes også det var urimelig dårlig – jeg spiller med kompis som har eldre og dårligere specs enn meg og som opplever 60 FPS! Derfor dette er frustrerende. Alt er satt på high performance, fra strømalternativene til innstililnger på skjermkort osv.

Kan det være at PC-en bare har blitt dårlig og at selger solgte den pga det? Den er angivelig 2 år gammel, kanskje den bare suger? Jeg vet som sagt ingenting om windows-pcer.....
Sist endret av AndeMannen; 13. juli 2018 kl. 09:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Grafikk NVIDIA® GeForce® GTX 960M med 2GB GDDR5 (128-bit)
Vis hele sitatet...
Har en rog rog gl552vw som jeg kjøpte i 2016, samme skjermkort og ram størrelse men har i7 sin cpu.
Som du ser kan ikke min heller kjøre squad med full FPS. Din kompis har kanskje en stasjonær? Laptop sine grafikkkort bruker en annen løsning, så en GTX 960 til stasjonær er langt bedre en 960m

PS. Husk at windows 10 home bare støtter 16gb ram.



Okei føle meg dum... Vi har samme pc bare i forskjellige størrelse
Sist endret av Mentaltsvak101; 13. juli 2018 kl. 18:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Husk at windows 10 home bare støtter 16gb ram.
Vis hele sitatet...
Dette er feil, Windows 10 Home støtter inntil 128 GB RAM.
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
PS. Husk at windows 10 home bare støtter 16gb ram.
Vis hele sitatet...
RAM: 1 gigabyte (GB) for 32-bit or 2 GB for 64-bit.
Det er miniums kravet til windows 10, vetafaen hvor du fikk de 16gb fra.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Albinots Vis innlegg
RAM: 1 gigabyte (GB) for 32-bit or 2 GB for 64-bit.
Det er miniums kravet til windows 10, vetafaen hvor du fikk de 16gb fra.
Vis hele sitatet...
Han snakket sannsynligvis om maksen (Windows 7 Home Premium hadde vel 16 om jeg husker rett), men Windows 10 Home har (som har blitt sagt tidligere) 128gb maks (så det er uansett irrelevant.)