Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4133
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det noen som har erfaringer eller kunnskap til Peth-prøve? Jeg Har skjønt at det er en blodprøve som kan bevise om du har drukket eller ikke drukket alkohol på noen uker.
Betyr det at jeg må ha absolutt null alkoholinntak så lenge jeg tar prøvene? Er det kun alkohol jeg sjekkes for ved en slik prøve? Kunne jeg da hypotetisk sett ruset meg på andre ting?
En Peth test er isolert markør for alkoholkonsum, og Påvisningstiden for denne testen er inntil 2-3 uker etter avsluttet etanolforbruk. Så for å svare på ditt siste spm; ja, hypotetisk sett kan du ruse deg på andre stoffer.
Legger også ved en link som er veldig nyttig for deg å lese i forhold til det du lurer på.

https://tidsskriftet.no/2016/10/klin...av-alkoholbruk
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
freak_delux
Takk for svar.
Kan si litt om meg selv. 29 år, og lever et ganske normalt liv med grei jobb og venner og familie rundt meg. med unntak av dette alkoholmisbruket da, som har gjort at jeg ikke kommer noe særlig videre i livet. Og sliter en del med depresjon og angst knyttet til dette. (overforbruket har jeg holdt skjult)
Jeg har hatt et ganske høyt alkoholforbruk de siste 3 åra og periodevis før dette. Jeg har alltid vært overbesist om at jeg har vært kjørbar når jeg har kjørt bil om morgene siden når jeg drikker avlutter jeg veldig tidlig når jeg skal på jobb dagen etter, men siden jeg ikke har testa meg kan jeg ikke være 100% sikker. Men har nå egentlig møtt bunnen psykisk og fysisk, og har innsett at jeg er blitt avhenging, og har bedt om hjelp for å slutte. Nå har jeg startet opp i behandlingstimer og må gå clean fra alkohol i ca 6mnd med nettopp en slik peth test, før jeg får sertifikatet igjen. Det er ikke rart folk vegrer se for å være ærlig og få hjelp når dette er konsekvensen. Men for min del er det helt ok. Da mitt mål er å forbli alkoholfri.
Men litt tilbaket til det med peth-test. hvis jeg svarer ja til å ta disse blodprøvene (noe jeg selvfølgelig skal gjøre) Blir det faste tider hver 14 dag, eller 1 gang i mnd? Har legene noe som helst muligheter til å teste meg for andre rusmidler av det blodet jeg avgir. Jeg vet jeg forsåvidt fikk et svar på dette i innlegget over. Men jeg vil være hundre prosent sikker. Da jeg vurderer å ta meg en jonas en skjelden gang for å kose meg litt og koble. Jeg har også noen sobril piller som jeg tar en skjelden gang når angsten er som værst. Disse er ikke utskrevet av lege, så legen min har ikke mistanke til noe annet enn alkohol. Forsøkte å google litt om dette men var ikke så lett å finne at ordentlig svar på dette.
Håper på flere svar, gjerne fra noen som har verdt igjennom det samme eller av andre grunner har stålkontroll på dette.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
freak_delux
Takk for svar.
Kan si litt om meg selv. 29 år, og lever et ganske normalt liv med grei jobb og venner og familie rundt meg. med unntak av dette alkoholmisbruket da, som har gjort at jeg ikke kommer noe særlig videre i livet. Og sliter en del med depresjon og angst knyttet til dette. (overforbruket har jeg holdt skjult)
Jeg har hatt et ganske høyt alkoholforbruk de siste 3 åra og periodevis før dette. Jeg har alltid vært overbesist om at jeg har vært kjørbar når jeg har kjørt bil om morgene siden når jeg drikker avlutter jeg veldig tidlig når jeg skal på jobb dagen etter, men siden jeg ikke har testa meg kan jeg ikke være 100% sikker. Men har nå egentlig møtt bunnen psykisk og fysisk, og har innsett at jeg er blitt avhenging, og har bedt om hjelp for å slutte. Nå har jeg startet opp i behandlingstimer og må gå clean fra alkohol i ca 6mnd med nettopp en slik peth test, før jeg får sertifikatet igjen. Det er ikke rart folk vegrer se for å være ærlig og få hjelp når dette er konsekvensen. Men for min del er det helt ok. Da mitt mål er å forbli alkoholfri.
Men litt tilbaket til det med peth-test. hvis jeg svarer ja til å ta disse blodprøvene (noe jeg selvfølgelig skal gjøre) Blir det faste tider hver 14 dag, eller 1 gang i mnd? Har legene noe som helst muligheter til å teste meg for andre rusmidler av det blodet jeg avgir. Jeg vet jeg forsåvidt fikk et svar på dette i innlegget over. Men jeg vil være hundre prosent sikker. Da jeg vurderer å ta meg en jonas en skjelden gang for å kose meg litt og koble. Jeg har også noen sobril piller som jeg tar en skjelden gang når angsten er som værst. Disse er ikke utskrevet av lege, så legen min har ikke mistanke til noe annet enn alkohol. Forsøkte å google litt om dette men var ikke så lett å finne at ordentlig svar på dette.
Håper på flere svar, gjerne fra noen som har verdt igjennom det samme eller av andre grunner har stålkontroll på dette.
Vis hele sitatet...
Det er kjempe bra at du vil ta tak i dette med alkoholen, det viser enorm styrke! Så til ditt spm ang testing av andre rusmidler, og svaret mitt må du ta med klype salt da jeg ikke er 100% sikker. Men slik jeg forstår det, så kan ingen rusteste deg for annet enn det du samtykker til- det vil si at når du avgir blod for den pethtesten, kan ikke legene eller bioingeniørene gå bananas å teste andre rusmidler. Så helt konkret svar er, nei, de kan ikke teste for annet enn alkoholmarkøren så sant du ikke har gitt ditt samtykke til annen rustesting- det er ulovlig.
Sist endret av freak_delux; 8. juli 2018 kl. 11:32. Grunn: Skrivefeil
Kan ikke se for meg at de vil teste for noe annet enn akkurat det de sier at de vil teste for. Prøver koster penger og de må jo fakturere deg for det, så det blir litt teit situasjon for dem om de plutselig legger på masse ting de ikke opplyste om på forhånd.

Uansett så er det vel snakk om blodprøve og de fleste droger er jo ute av blodet rimelig kjapt. Så selv om legen skulle være ekstra hypp på å rævkjøre deg så er det jo ikke så mye å finne. Ihvertfall når det er snakk om å ta en blås en skjelden gang, sobril har jeg ikke peiling på hvor lenge sitter i blodet.

Du bør dog være litt obs på at det er utrolig lett å ta opp nye avhengigheter når du kvitter deg med en gammel.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Så skal du ikke se bort i fra at de kanskje kommer til å stille spørsmål om å teste for andre stoffer også da. Da må du vurdere om du vil nekte på det og evt vekke mistanke om sidemisbruk.