Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 5820
Hvordan klarer dere det økonomisk? Vurdere å ta påbygg til generell studiekompetanse men lurer på hvordan jeg skal klare dette økonomisk, lån/stipend fra lånekassen men holder dette til mat/utgifter?

trenger tips!
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det kommer ann på:

* hvor du bor (veldig forskjell i pris)
* hvor mye du betaler for å studere
* om du har et heroinproblem
HectorX's Avatar
Trådstarter
Sitat av nso Vis innlegg
Det kommer ann på:

* hvor du bor (veldig forskjell i pris)
* hvor mye du betaler for å studere
* om du har et heroinproblem
Vis hele sitatet...
hehe, nei jeg har ikke et heroinproblem! men lurer bare på om det holder å få stipend fra lånekassen mens man leier en leilighet/hybel?
Det kommer helt an på hvilken standard du trenger på hybelen (og hvor det er i landet), hvor mye mat du spiser (eller hvor smart du handler inn), om du har andre store utgifter..
Jeg er nettopp ferdig med generell studie.

Jobber 75% og Lånekassen. Funka fint egentlig. 1500 fra jobb g 8000 fra Lånekassen dekker utgiftene ganske greit
HectorX's Avatar
Trådstarter
Sitat av luraguttn Vis innlegg
Jeg er nettopp ferdig med generell studie.

Jobber 75% og Lånekassen. Funka fint egentlig. 1500 fra jobb g 8000 fra Lånekassen dekker utgiftene ganske greit
Vis hele sitatet...
jobber du 75%? elle får du 75% Stipend/lån fra lånekassen? tenker si du sier du har 1500 fra jobb og 800 fra lånekassen!
75% jobb er 30 timer i uka. Er du under 18? Da er dine foresatte enda økonomisk ansvarlige for deg.
Det blir jo stipend og studielån, også finne en deltidsjobb, du trenger ikke å jobbe mer en 40% for å dra inn noen tusenlapper. Kan til og med holde med 20%
Anbefaler deg også å sette opp ett budsjett, og skrive handleliste når du skal gjøre innkjøp av mat. Da er det mye lettere og ha oversikt over økonomien.
Sist endret av kimmy9gga; 25. juni 2018 kl. 15:25.
The lucky one
PairADice's Avatar
Deltidsjobb. Trenger ikke være all verdens, jobbet selv 25% og da gikk jeg gjerne litt i pluss på slutten av måneden.
Sitat av DrShroom Vis innlegg
jobber du 75%? elle får du 75% Stipend/lån fra lånekassen? tenker si du sier du har 1500 fra jobb og 800 fra lånekassen!
Vis hele sitatet...

Jobber 75% utenom studier ja. Tok nettstudier slikt jeg heller kunne tilpasse litt slikt jeg selv ønsket. Sonans hadde ett greit opplegg for meg. Fikk 100% støtte av Lånekassen
Sitat av luraguttn Vis innlegg
Jeg er nettopp ferdig med generell studie.

Jobber 75% og Lånekassen. Funka fint egentlig. 1500 fra jobb g 8000 fra Lånekassen dekker utgiftene ganske greit
Vis hele sitatet...
Sitat av luraguttn Vis innlegg
Jobber 75% utenom studier ja. Tok nettstudier slikt jeg heller kunne tilpasse litt slikt jeg selv ønsket. Sonans hadde ett greit opplegg for meg. Fikk 100% støtte av Lånekassen
Vis hele sitatet...
Jobber du 75% stilling med 1500 kr i lønn? Mener du 15 000?
Sitat av Brekker Vis innlegg
Jobber du 75% stilling med 1500 kr i lønn? Mener du 15 000?
Vis hele sitatet...
Haha, mener 15000 ja
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av DrShroom Vis innlegg
hehe, nei jeg har ikke et heroinproblem! men lurer bare på om det holder å få stipend fra lånekassen mens man leier en leilighet/hybel?
Vis hele sitatet...
Du får vel 8000 i mnd fra lånekassen + startstipend august og januar som betyr at du har 12000 i mnd (hvis du får fullt lån og stipend). Har du husleie på 5000 så sitter du igjen med 7000 til fri bruk. Bruker du 2000 på mat og 2000 på fyll så har du enda 3000 igjen.

Skal ikke være et problem bare du klarer å være litt økonomisk smart.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Du får vel 8000 i mnd fra lånekassen + startstipend august og januar som betyr at du har 12000 i mnd (hvis du får fullt lån og stipend). Har du husleie på 5000 så sitter du igjen med 7000 til fri bruk. Bruker du 2000 på mat og 2000 på fyll så har du enda 3000 igjen.

Skal ikke være et problem bare du klarer å være litt økonomisk smart.
Vis hele sitatet...
Når jeg gikk skole for 2 år siden fikk jeg bare 7000 tilsammen i både lån og stipend.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Du får vel 8000 i mnd fra lånekassen + startstipend august og januar som betyr at du har 12000 i mnd (hvis du får fullt lån og stipend). Har du husleie på 5000 så sitter du igjen med 7000 til fri bruk. Bruker du 2000 på mat og 2000 på fyll så har du enda 3000 igjen.

Skal ikke være et problem bare du klarer å være litt økonomisk smart.
Vis hele sitatet...

Lånekassen gir ekstra støtte i august og januar, foruten disse månedene får du 7900 i støtte hvis du har 100% belastning.

Så en student som kun lever av stipend vil ha noe ekstra i august og januar mens de øvrige månedene vil du kun få 7900 å rutte med....
Sitat av luraguttn Vis innlegg
Lånekassen gir ekstra støtte i august og januar, foruten disse månedene får du 7900 i støtte hvis du har 100% belastning.

Så en student som kun lever av stipend vil ha noe ekstra i august og januar mens de øvrige månedene vil du kun få 7900 å rutte med....
Vis hele sitatet...
Iallefall fra høsten 2018 får man 8100 utbetalt hver måned. Og dette "noe ekstra" i januar og august er jo trossalt 21 500ish kroner. Sammen lagt blir det oppimot 26 000 ekstra som du kan fordele på resten av året er du smart
Sitat av Brekker Vis innlegg
Iallefall fra høsten 2018 får man 8100 utbetalt hver måned. Og dette "noe ekstra" i januar og august er jo trossalt 21 500ish kroner. Sammen lagt blir det oppimot 26 000 ekstra som du kan fordele på resten av året er du smart
Vis hele sitatet...

Det er sant. Men pengene blir ofte brukt på bøker, semesteravgift hvis privat eller universitetet.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av luraguttn Vis innlegg
Det er sant. Men pengene blir ofte brukt på bøker, semesteravgift hvis privat eller universitetet.
Vis hele sitatet...
Semesteravgift/skolepenger kan du vel søke ekstra lån til.

Jeg planlegger ihvertfall å gjøre akkurat dette og har regnet ut at jeg blir å ha 10-12k i måneden hvis jeg bruker "storstipendene" smart og får ordnet billige brukte skolebøker.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Semesteravgift/skolepenger kan du vel søke ekstra lån til.

Jeg planlegger ihvertfall å gjøre akkurat dette og har regnet ut at jeg blir å ha 10-12k i måneden hvis jeg bruker "storstipendene" smart og får ordnet billige brukte skolebøker.
Vis hele sitatet...


Tar selv lån og stipend og får i år 8000, hvor jeg får 52000 i august og januar som skal dekke semesteravgift.. Har du barn får du ekstra, har du sjekket utbetalingsplanen på Lånekassen? Der står det jo hvor mye du skal få🤔
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Vet ikke hvor gammel du er, men hvis du nettopp er er ferdig med generell studiekompetanse, er ikke studier noe som haster. Jobb et år samtidig som du gjør andre ting du ikke kommer til å få gjort senere, og spar så mye som mulig for å ha en "reservebank" du kan bruke av mens du studerer og har lite penger. Veldig kjipt å gjøre det dårlig på skolen fordi du må bruke for mye tid på å tjene til livets opphold. Samtidig kan den tiden du jobber være verdifull for å reflektere om du tar riktig valg. Det å måtte si nei til alt av moro pga dårlig råd kan ødelegge mye av det sosiale i studietiden. Dette er minst like viktig som det faglige.
Sitat av wormhole Vis innlegg
Vet ikke hvor gammel du er, men hvis du nettopp er er ferdig med generell studiekompetanse, er ikke studier noe som haster. Jobb et år samtidig som du gjør andre ting du ikke kommer til å få gjort senere, og spar så mye som mulig for å ha en "reservebank" du kan bruke av mens du studerer og har lite penger. Veldig kjipt å gjøre det dårlig på skolen fordi du må bruke for mye tid på å tjene til livets opphold. Samtidig kan den tiden du jobber være verdifull for å reflektere om du tar riktig valg. Det å måtte si nei til alt av moro pga dårlig råd kan ødelegge mye av det sosiale i studietiden. Dette er minst like viktig som det faglige.
Vis hele sitatet...

Hvis du tenker på meg så er jeg 24. Jobbet siden jeg var 15. Det er tid for at jeg får den utdanningen jeg ønsker meg før det er for seint ����
Sist endret av luraguttn; 30. juni 2018 kl. 12:39.
6 År som student, aldri jobba en dag under studietida. Aldri hatt noe problemer med penger, overlevd fint på lånekassa. Nå har jeg riktig nok ikke bodd i Oslo/Trondheim osv, men bor 30 min fra Oslo for øyeblikket.

Det er jo veldig individuelt ut ifra hva du bruker penger til da.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av luraguttn Vis innlegg
Tar selv lån og stipend og får i år 8000, hvor jeg får 52000 i august og januar som skal dekke semesteravgift.. Har du barn får du ekstra, har du sjekket utbetalingsplanen på Lånekassen? Der står det jo hvor mye du skal få🤔
Vis hele sitatet...
Jeg tror kanskje skolepenger og semesteravgift er forskjellig. Jeg skal ta opp VGS fag på privatskole så det er muligens annerledes.
Tok master på NTNU i Trondheim mens jeg mottok rundt 7300 kr av lånekassen og jobbet i tillegg ca 20 timer i uka i to deltidsjobber. Funker fjell om man tenker lit på hva man bruker penger på. For min del ble det å leve super billig mandag til søndag for så å bruke penger på alko og fastfood i helgene.

Regnskapet mitt var sånn ca:
5000 for å bo. (inkl strøm og nett)
200 mobil
200 reise
1700 mat.
2500 på hva jeg ville.
1100 til sparing.

Satt igjen med ca 79 tusen i oppspart da jeg var ar ferdig

Detter noen år siden.
Du får ikke stipend til å bo alene på hybel når du er under 18 med mindre dine foreldre bor langt unna skolen (husker ikke hva grensen nøyaktig er), eller at å bo hjemme hos foreldrene dine hindrer deg i å gå på skolen. Er du over 18 klarer du nok å leve på stipendet + en deltidsjobb som mange av de andre her.
JobbEr vedsiden ac
Sist endret av hnr; 12. juli 2018 kl. 01:10.
Jobber 57% stilling, utbetalt 24k i mnd + 8000 fra studielånet. Sitter med leilighet idag og har kjøpt ny som jeg skal flytte inn i desember..

Er bare å jobbe vedsiden av så løser det økonomiske seg
Sitat av Poppee Vis innlegg
Jobber 57% stilling, utbetalt 24k i mnd + 8000 fra studielånet. Sitter med leilighet idag og har kjøpt ny som jeg skal flytte inn i desember..

Er bare å jobbe vedsiden av så løser det økonomiske seg
Vis hele sitatet...
Hvilken jobb har du som gir deg 24k utbetalt i mnd på en 57% stilling? Ikke en vanlig deltidsjobb vil jeg tro..?
Sitat av hotline Vis innlegg
Hvilken jobb har du som gir deg 24k utbetalt i mnd på en 57% stilling? Ikke en vanlig deltidsjobb vil jeg tro..?
Vis hele sitatet...
Kundeservice forsikring. Jobb fra 17-2030 + hver tredje lørdag og hver 9 søndag. Jobbet 100% før og har med meg ett ok lønnstrinn ned til deltidsstillingen.