Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2161
Sonet fengselsdom for 5 år siden.

Ble ringt fra politiet idag som spurte om jeg kunne komme innom å avgi fingeravtrykk i forbindelse med saken jeg har sonet for.

Ikke nok med at jeg og flere er overbevist med at jeg aldri skulle vært dømt her, så liker jeg ikke tanken på at jeg skal legges inn i et "kriminell-register".

Så spørsmålet er simpelt: hva skjer om jeg nekter?
Det stinker at du skal avgi fingeravtrykk hvis det ikke er del av en pågående sak. I så fall har du rett til å vite hva det gjelder. Jeg ville ringt og spurt rett ut hvilke rettigheter og evt plikter du har. Da vil de si at "hvis du ikke har noe å skjule" etc, det er politispråk for å snakke deg rundt, og det behøver du på ingen måte svare på. Spør dem rett ut hva som skjer hvis du nekter, og ta gjerne opp samtalen.
Ser av Politiregisterloven §13 at politiet skal føre et register med foto og fingeravtrykk av straffedømte
Dersom du nekter får du nok onkel blå på døra for å innhente fingeravtrykk ved tvang, noe som nokk er en ganske kjip og ekkel affære
Sist endret av sovtek; 22. juni 2018 kl. 14:06.
Trådstarter
3 0
Er enig med deg SteadyEddie.

Skal de altså gå så langt bak i tid(5år)? Sovtek

Det jeg vet helt sikkert er at hvis jeg oppgir dna/avtrykk så har ikke det lov å bli brukt til annet en saken den referer til. Ergo det er meningsløst da saken er over.

Men kanskje dette er nytt strafferegister(som i usa)?

Itillegg, hvorfor får jeg ikke brev om dette? Eller noe skritlig til innkalling.
Sist endret av Avhengig19; 22. juni 2018 kl. 14:12.
"Det jeg vet helt sikkert er at hvis jeg oppgir dna/avtrykk så har ikke det lov å bli brukt til annet en saken den referer til. Ergo det er meningsløst da saken er over."

Det høres litt rart ut. Tror ikke det stemmer for dømte. Kanskje hvis man frivillig gir fra seg dette for å hjelpe en konkret etterforskning.
Jeg dro set ut i over 2 år fikk ikke noe straff. Men plutselig står dem på døra di for og hente det. Typisk sommer vikar jobb
Loven om fingeravtrykkregistrering og DNA ble oppdatert i 2010 tror jeg det var, har hørt om mange i din situasjon som blir bedt om å avgi bilde/fingeravtrykk/biologisk materiale mange år etter at saken deres er ferdig. (har bl.a. vært noen tråder om det her inne.)
Du kan jo altids kontakte en advokat og spørre hvordan du bør forholde deg til dette og hva du kan gjøre for å slippe.
Har blanda følelser rundt spesielt DNA registrering selv, på sikt risikerere vi en stat hvor man på en del områder er fratat den frie viljen. Samtidig syns jeg jo det er bra når nyregistrering av fingeravtrykk/DNA fører til oppklaring av gamle overgrepssaker noe som beviselig har skjed, om det ene veier opp for det andre, tjaa er usiker jeg

Og nei, stemmer ikke at DNA/fingeravtrykk kun kan brukes i "saken det refereres til" er i alle fall ikke slik jeg leser loven, og når jeg googler er det heller ikke slik retspraksisen er, faktumet er at du vil bli kryssjekket mot hele EUs register for uopklarte saker.
Sist endret av sovtek; 22. juni 2018 kl. 15:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
For å sette det hele i perspektiv; politiet kan heller ikke kalle deg inn til forklaring eller avhør uten å opplyse om hva det gjelder. At de skal kalle inn alle som noen gang har vært straffedømt for å avgi fingeravtrykk eller DNA stemmer ikke. Det må være en terskel for alvorlighet og/eller alder på saken.

Dette sto det på Ung.no (saken er mer enn ett år gammel):

Ifølge påtaleinstruksen § 11-1 kan det tas fingeravtrykk av en mistenkt når det anses nødvendig for å oppklare en straffesak som kan medføre frihetsstraff. Det er ikke noe krav om strafferamme på seks måneder, slik du skriver i spørsmålet ditt.

Etter politiregisterforskriften § 46-15 skal fingeravtrykk i identitetsregisteret slettes hvis den registrerte rettskraftig frifinnes, eller senest fem år etter at vedkommende er død.

Videre skal fingeravtrykk i etterforskningsregisteret slettes når den registrerte får sin sak endelig avgjort på en måte som ikke tilkjennegir at han er skyldig. Dette gjelder likevel ikke dersom vilkårene for registrering i forbindelse med en annen sak er til stede.

Fingeravtrykk innhentet etter samtykke skal slettes når formålet med undersøkelsen er oppnådd eller referansepersonen trekker samtykket tilbake.

Som du ser ovenfor, er det i de fleste tilfeller ikke angitt noen eksakt frist for når fingeravrtrykk skal slettes fra registrene. Det har ingen betydning at du var under 18 år da fingeravtrykkene ble tatt, ettersom det er vilkårene i politiregisterfprskriften som avgjør når fingeravtrykk eventuelt kan slettes fra registrene. Dette betyr at fingeravtrykkene dine fortsatt kan være registrert når du er 30 å
r.
____

Det fremgår ganske tydelig her at fingeravtrykk kun er relevant når det er snakk om en pågående sak (der straffeutmåling kan medføre frihetsstraff). Det er altså ingen grunn til at noen skal avlegge fingreavtrykk ene og alene fordi de har vært straffedømt. Det skyldes blant annet tilbakevirkningsprinsippet, der det var fingeravtrykksregistreringsreglene på tidspunktet for domfellelse eller soning som er gylidg.
Sist endret av SteadyEddie; 22. juni 2018 kl. 15:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Jeg nektet, ingen som tvang meg, og det er snart 6 år siden de spurte. Ikke hørt noe i etterkant.
Har selv havnet i DNA registeret bare fordi jeg oppholdt meg på en adresse hvor det ble foretatt en razzia.
Så det er nok ikke så mye som skal til.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg måtte registreres pga bruk av cannabis. Dem løy til meg, mistanke om salg og jeg hadde sak på meg. Jeg kontaktet advokat pga jeg forstod ikke hvordan dem påstod jeg solgtenoe som helst. Advokaten var for treg, jeg fant ut etterpå at jeg ikke hadde noen saker på meg, og personen i tlf løy til meg. Forstår ikke hvordan dem har lov til og drive på slik...
Folk må våkne av tornerosesøvnen og skjønne at norsk politi med største fornøyelse bruker grumsete metoder hvis de føler at de har et svakt bytte som kan hjelpe dem til å få ferdig en rapport eller en oppklaring. Vær kritisk og ikke la deg skremme.