Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2211
Jeg har ikke oppdatert meg på hardwareverdenen på mange år og trenger en skjermkortoppgradering fra min AMD HD7850 fra 2012. Jeg tenkte å kjøpe brukt og fant disse tre i mitt nærområde til omtrent samme pris.

R9 290 4GB
ASUS GeForce GTX 1050 Ti 4GB ROG Strix
Skjermkort ASUS GeForce STRIX GTX 970 4GB

Når jeg sammenligner dem på videocardbenchmark.net kommer GTX970 suverent best ut av det, selv om det er over to år eldre enn 1050Ti. Stemmer det? Er det 970 jeg burde gå for?
Først og fremst burde du si noe om hva du tenker og bruke pcn til.
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
I praksis har jeg lyst til å spille Rise of the Tomb Raider som kom i 2015 uten at PCen min kollapser. Jeg har en i5-4570 som sitter på et MSI B85M-E45 med 12GB RAM, og til daglig bruk er det mer enn nok med unntak av spill som er nyere enn to-tre år gamle.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Jeg ville egentlig lagt noen kroner ekstra i det også kjøpt et 1060 eller 480. Du skal jo ha PCen noen år framover. Med nyere skjermkort er du enda mer sikker der. Er jo ikke slik at du oppgraderer hvert år heller så da blir du nok selv mer fornøyd om du investerer litt mer på skjermkort fronten. Du vil jo sikkert spille oppfølgerene til Tomb Raider som kom og som er på vei!
Sist endret av Quakecry; 2. juni 2018 kl. 04:23.
Kjøleløsningen på Nvidia/Asus-kortene er betraktelig mer stillegående enn på Radeonkortet, så gå for 970. Den er et mye bedre "spillekort" enn 1050.
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg stemmer også for 970-en, har selv et slikt kort i en av spillmaskinene i heimen. Den går som ei kule.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Er enig i at 970 er det beste valget her. Men føler mitt 290x som jeg hadde kjørte spill bedre enn 970 gjorde etter alle oppdateringene AMD kom med. Dog er et 290 han snakker om her. Så usikker på hvor bra det er i forhold.
1060 uten tvil.
Nå er det er rykter om at nvidia skal slippe neste generasjons skjermkorta i sommer en gang, det kommer sikkert mer info om det om ikke alt for lenge. Så jeg ville muligens ha ventet litt da brukte 1070 eller bedre vil sikkert gå ned i pris.
Viss ikke, ville jeg ha spart opp til noe bedre. 980ti, eller bedre. Men det er meg, jeg sitter med 1080 og trenger noe bedre.. Hehe
Sist endret av sneipen; 3. juni 2018 kl. 09:11.
Jeg har også GTX 970 og det driver alle spill veldig greit, også helt nye. Sammen med i7-2600k og 8gb ram. Spørs om 1070 vil gå noe spesielt ned i pris da det fremdeles er et bra mining-kort?