Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2221
Har et ønske om å stabilisere forskjellige ting, og i den forbindelse trenger jeg et vakuumkammer og pumpe, med en DIY-holdning tenkte jeg å undersøke om dette kan gjøres rimelig, trygt og enkelt hjemme i garasjen.

Trykket jeg ønsker å oppnå i en boks, kanne, eller annen passende beholder er 30" hg. Dette trykket bør helst kunne opprettholdes i 12-24 timer.

Størrelsen på beholderen trenger ikke være større enn en melkekartong, altså et volum på 1 liter.

Er dette noe som er mulig å gjøre med det man finner på f.eks Jula eller Biltema. Helst så rimelig som mulig naturlig nok.

Alle tips og erfaringer mottas med takk.
Hei!
Det du er ute etter kan fint lages med litt enkle materialer og kunnskap.

Det jeg ville gjort er enten å få en blikkenslager til å knekke til en boks i ønsket størrelse og deretter borre hull og sette inn en ventil. Da fortrinnsvis en nåleventil hvor du kan kople av og på slange til vakumpumpe som du selv vil.

Denne boksen må selvfølgelig loddes tett i skjøter.
Du må beise sjarken!
Få tak i en brukt trykkkoker, den tåler trykket, og er tett, trenger bare en pumpe og noen slangenipler så er du egentlig i boks
Uvaksinert 👍
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Få tak i en brukt trykkkoker, den tåler trykket, og er tett, trenger bare en pumpe og noen slangenipler så er du egentlig i boks
Vis hele sitatet...
Vakuum er det motsatte av trykk og en vanlig trykkoker vil ikke fungere da de er lagd for å tette ved trykk og ikke vakuum
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Hei!
Det du er ute etter kan fint lages med litt enkle materialer og kunnskap.

Det jeg ville gjort er enten å få en blikkenslager til å knekke til en boks i ønsket størrelse og deretter borre hull og sette inn en ventil. Da fortrinnsvis en nåleventil hvor du kan kople av og på slange til vakumpumpe som du selv vil.

Denne boksen må selvfølgelig loddes tett i skjøter.
Vis hele sitatet...
Det hørtes egentlig ut som en flott ide.

Helst skulle det vært gjennomsiktig, vil pleksiglass være sterkt nok?

Den største utfordringen er kanskje å kunne skru av og på toppen mellom hver «behandling», for å ha i både væske og materiale, og å ha det ut igjen.

Vil det være nødvendig med en kraftig vakuumpumpe, holder noe á dette fra Jula? Er det kanskje mulig å pumpe opp et slikt vakuum for hånd?
dette kan du gjøre meget billig og enkelt =)
hvis du vil ha noe å se igjennom bruk glass eller bruk en trykk koker hvis du ikke trenger å se

https://www.youtube.com/watch?v=xyn8Pq6s7hk

her er det litt mer info om hvordan han bygget den
https://www.youtube.com/watch?v=ERRMoHfrjAI
Sist endret av gekko4u; 3. januar 2018 kl. 00:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.