Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5202
Herregud da, mann!
Dexxter's Avatar
22 0
Heihei! Jeg og "gjengen" skulle samle oss og filme en musikkvideo en gang om ikke så alt for lenge.
Men vi lurer da på hvordan lovene om dop og sånn er i filmer?

Har hørt at hvis jeg intervjuer noen, så har jeg taushetsplikt ovenfor politi mot å si hvem de er osv., og at alt dette er beskyttet for at media skal kunne være et fritt forum. Stemmer dette?
Hvordan er reglene?
This is bat country!
gregory's Avatar
Om politiet skulle konfrontere deg kan du jo bare si at det var bakepulver, rulletobakk, fluor-tablett eller hva det nå skulle være
Bruke ekte rusmidler under filminnspilling er på trynet, vi gjorde det under en kortfilm som hadde alkohol som tema. Vi ble en fest lokale og jeg havnet i sengen til en dame 3 mil unna, heldigvis var ingen av utstyret stjålet

Nei, dra og kjøp kattnipp på dyrebutikken og sett det i klipp-pose, de ser ut som cannabis.
Sist endret av justastonedhuman; 3. mai 2016 kl. 12:31.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Dexxter Vis innlegg
Har hørt at hvis jeg intervjuer noen, så har jeg taushetsplikt ovenfor politi mot å si hvem de er osv., og at alt dette er beskyttet for at media skal kunne være et fritt forum. Stemmer dette?
Hvordan er reglene?
Vis hele sitatet...
Dette stemmer kun som journalist. Som privatperson så kan du tyste og snitche så mye du vil uten problem, du blir ikke å få noen straff.

Å ta illegale rusmidler er enda like ulovlig selv om du har et videokamera foran deg. De fleste "populære" musikkvideoer osv bruker mel eller lignende til å etterligne ulovlige rusmidler.
Dere kan bruke stunt-weed =)
er vel ingen som kan bevise at det er ulovlige rusmidler?
kjør på
Jeg er helt enig med ot5 her, egentlig. Det er politiet sin jobb å bevise at dere brukte ekte rusmidler. Og det er ikke mulig ut ifra utseende.
Har spilt inn musikkvideo med ei flaske vodka med vann i. Det så "legit" ut
Bruker dere denne typen av dop ellers ser jeg ingen anledning til å IKKE bruke riktig dop.
Politi kan aldri vise på att det var riktig dop i etterhand, uansett.

Do the drugs baby
Sist endret av travaxa; 4. mai 2016 kl. 21:50.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nå handler ikke denne tråden om moraliteten ved å linke til en side som selger etterligningshasj, om det er et så brennende hett tema for dere får dere starte en egen tråd.
Vi har ingen regler mot å linke til slike sider så forespørsler om å fjerne linken faller for døve ører, det er en relevant link i forhold til trådstarters problemstilling.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Trådstarters problemstilling kan løses ved at han skaffer seg kjennskap til hvor det kan fremskaffes legit rekvisitter. Så må han da gjerne bruke ekte greier i videoen. Om, og det er ganske usannsynlig, Politiet kommer og maser sier du at det var én av de rundt som fiksa. Du husker ikke hvem. Dette ble ordnet fra noe nettsider, og du namedropper én av dem. Hvis alle andre er indoktrinert med denne forklaringen kan Gestapistene bare gi opp.

Når det gjelder "taushetsplikt" er det ikke noe lovpålagt taushetsplikt for journalister, slik som det er eksempelvis for sykepleiere. MEN - siden mediene har en særstilling i å avdekke vanskelige saker, har man noe som heter kildevern. Dette innebærer at journalister ikke kan avkreves og overlevere beviser til politiet, som setter deres kilder i fare. Dette kildevernet ble nylig styrket i dommen der Ulrik Imtiaz Rolfsen vant en knusende seier over PST i forbindelse med at PST beslagla hans opptak av fremmedkrigere. Det er likevel ikke slik at en journalist kan bli straffet for å bryte kildevernet. Utover at den journalisten blir bannlyst, utstøtt fra yrke sitt og aldri noensinne igjen vil få noe informasjon fra en sensitiv kilde. Men - dette gjelder nok ikke de som lager underholdning på samme måte som de som driver med gravejournalistikk. Eksempler på redaksjoner som får tak i mye informasjon fordi de er vanntette ovenfor statens undertrykkingsetat er blant annet Brennpunkt og Insider. Kilder som gir seg inn med disse, og gir informasjon, veit godt at de ikke vil bli utlevert.

Men altså - kjøp ekte weed, kokain og dra på med noen artige piller til musikkvideoen. Det er jo ikke lovlig, men det er ingen sjanse for at du skal straffes for dette om ikke Gestapo plutselig stormer inn i lokalet mens dere holder på, om du ikke står på byen og skryter av hvordan du har brukt ekte dop i filmen etterpå.

Hei - skål.
Nå er ikke journalist en beskyttet tittel i norge..... så du kan skjule deg bak kildevernet

"En journalist er en person som utøver journalistikk, det vil si å samle opplysninger og formidle disse i form av tekst, lyd, bilder mv. gjennom ulike massemedier som aviser på papir og nett, ukeblader og tidsskrifter, nyhetsbyråer, fjernsyn og radio.
Vis hele sitatet...
Yrkesbetegnelsen journalist er ikke en beskyttet tittel, noe som gjør at hvem som helst kan kalle seg det. For utøvende journalister har det derfor vært viktig å definere journalistrollen, noe som blant annet er nedfelt i Vær Varsom-plakaten
Vis hele sitatet...
Kildevern er massemedienes og journalistenes rett til ikke å røpe kildene sine.[1] Kildevernet omtales i Vær Varsom-plakaten som et grunnleggende prinsipp i et fritt samfunn og som en forutsetning for at pressen skal kunne fylle sin samfunnsoppgave og sikre tilgangen på vesentlig informasjon.[2]
Vis hele sitatet...
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Hvis du skal sniffe det, at det faktisk skal opp i nesen så kan du bruke melkepulver for kokainsubstitutt. Oregano eller urtetobakk er bransjestandard for weed-sub.