Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 8407
Hei

Vet at dette er et spørrsmål som er så og si umulig å gi noe konkret svar på, men jeg har tenkt utrolig mye over akkurat dette de siste dagene. Det har også holdt meg våken til sent på natt, tanke kjør i senga og lignende. Har ikke diskutert så mye rundt det med venner på grunn av at de sjeldent liker å diskutere slike temaer. Derfor så poster jeg det her, uten at jeg er 100% sikker på om det er riktig del av forumet. Så hvis dette her helt feil, så enten slett eller flytt den

Det jeg funderer på, er hvordan har det seg at jeg ble akkurat meg. Altså ikke hvordan jeg oppfører meg og ser ut, men hvorfor jeg ble "plassert" i min kropp, og ikke din kropp som leser akkurat nå? Eller hvorfor jeg havnet i Norge, og ikke Brazil f.eks, eller et helt annet sted i universet for den saks skyld? Jeg syns dette er veldig fascinerende å tenke på. Er det forutbestemt at jeg skulle komme til verden, i denne kroppen for flere millioner av år siden, eller bare utrolig tilfeldig? Det er jo heller ikke noe man velger, etter hva jeg vet Dere skjønner kanskje tegninga nå.

Har lyst til å høre andres tanker rundt dette her, særlig fra folk på dette forumet siden det blir diskutert utrolig mye her, som for meg virker som det er lite av generelt ute i samfunnet.
Har ikke noe godt svar. Men jeg er av den mening at det at jeg er her i Norge, med de egenskapene jeg har og det som skjer med meg er alt ett resultat av tilfeldigheter.

Tenk litt på det som med Sola. Ett foton blir avgitt fra fusjon i solas kjerne. Det spretter rundt mellom atomene som sola består av og etter tusenvis av år, når fotonet overflaten og bruker så 8 minutter på å nå Jorda. Det er helt ufattelig å tenke på at det ene fotonet kom hit og traff netthinna mi på grunn av at den ble reflektert og manipulert av et tilfeldig antall utvendige påvirkninger. Det at vi fins er minst like tilfeldig. Ingenting er bestemt, men alt stemte.
fth
Trådstarter
Sitat av Tænman Vis innlegg
En serie av mange, mange forskjellige tilfeldigheter. Det er svaret. Du har vært heldig Så verdsett livet!
Vis hele sitatet...
Kort og greit svar det. Så alt rundt oss er her på grunn av en enormt stor og lang kjede av tilfeldigheter, inkludert meg og deg, det er jeg klar over

Er bare akkurat dette med at jeg er her, i en kropp som jeg ble tildelt i Norge, på denne svevende klumpen i denne delen av universet som for meg til å bli veldig nyskjrerig på hvorfor det akkurat ble sånn :P
Ikke Værst På PC
Sitat av fth Vis innlegg
Kort og greit svar det. Så alt rundt oss er her på grunn av en enormt stor og lang kjede av tilfeldigheter, inkludert meg og deg, det er jeg klar over

Er bare akkurat dette med at jeg er her, i en kropp som jeg ble tildelt i Norge, på denne svevende klumpen i denne delen av universet som for meg til å bli veldig nyskjrerig på hvorfor det akkurat ble sånn :P
Vis hele sitatet...
Fordi noe annet IKKE skjedde.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Vel, min oppfatning er at bevissthet oppstår når noe komplekst nok handler sammen (Provo forklarte dette mye bedre enn jeg noengang kan håpe på i en annen tråd). Så at din bevissthet er i din kropp er ifølge min mening et resultat av hjernen din.
(Dette er ikke bevist, men jeg synes det virker logisk).

Hvis du spør noen religiøse, så får du jo "sjelen" til svar selvsagt.


Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Functio...phy_of_mind%29
Sist endret av droppboks; 24. januar 2013 kl. 14:07.
fth
Trådstarter
Sitat av Choobe Vis innlegg
Vel, min oppfatning er at bevissthet oppstår når noe komplekst nok handler sammen (Provo forklarte dette mye bedre enn jeg noengang kan håpe på i en annen tråd). Så at din bevissthet er i din kropp er ifølge min mening et resultat av hjernen din.
(Dette er ikke bevist, men jeg synes det virker logisk).

Hvis du spør noen religiøse, så får du jo "sjelen" til svar selvsagt.


Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Functio...phy_of_mind%29
Vis hele sitatet...
Husker du hvilken tråd det er snakk om?

Det gir jo mening at bevisstheten blir produsert i hjernen. Ingen hjerne -> 0 bevissthet.
Har ikke noen planer om å diskutere slike temaer med religiøse, for vet hvordan svar man får da eventuelt :P Men takk for wiki linken, sto mye interessant der
Du spør jo egentlig det spørsmålet som mennesket har stilt siden historiens begynnelse. Og det er jo helt fair. Men du vil få ett svar av en ateist, og et annet av en religiøs. Og dessverre er det ikke noe fasitsvar (vi har i alle fall ikke tilgang på denne sagnomsuste fasiten), verken fra vitenskapelige kilder eller religiøse.

Jeg representerer nok de litt mer "frie religiøse", og mener at dersom menneskeheten var en kjede av tilfeldigheter, ville vi aldri ha stilt oss selv spørsmålet "Hvorfor er vi en kjede av tilfeldigheter?". Noe som også er merkelig med menneskeheten er at alle kulturer, uavhengig hvilket tidsrom og hva verdensdeler vi snakker om, har hatt en mening om hva som er "Rett og Galt", selv om vi idag ikke anerkjenner noen universell norm fastsatt av en naturlig overordnet autoritet/høyere intelligens/whatever. Felles for alle disse folkeslagene er også at ingen klarer å opprettholde denne "moralske loven", som følelsen vi har av Rett og Galt indirekte eller direkte gir oss. Samvittighet om du vil. Det er denne du deler med alle historiske folkeslag.

Selv ser jeg ikke hvordan empati, estetisk visuell/audativ sans , generell selvoppofrelse og andre relativt kjente ting som preger vår hverdag og syn på verden, kan forklares ved tilfeldigheter og evolusjonsteorien.

Bra du filosoferer, husk å aldri slå deg fullt til roe med noe svar ifra folk her på freak.
Sist endret av Herbman; 24. januar 2013 kl. 14:26.
Vell, Jeg tror at det er noe med at universet forandrer seg hele tiden som gjør oss til den vi er.
Vi kan endre på alt... Redde en gammel dame fra å bli påkjørt, men hva hvis du ikke hadde gått i butikken den dagen? Kanskje noen andre reddet damen? eller så døde hun? Hvem vet..
fth
Trådstarter
Sitat av Herbman Vis innlegg
Du spør jo egentlig det spørsmålet som mennesket har stilt siden historiens begynnelse. Og det er jo helt fair. Men du vil få ett svar av en ateist, og et annet av en religiøs. Og dessverre er det ikke noe fasitsvar (vi har i alle fall ikke tilgang på denne sagnomsuste fasiten), verken fra vitenskapelige kilder eller religiøse.

Jeg representerer nok de litt mer "frie religiøse", og mener at dersom menneskeheten var en kjede av tilfeldigheter, ville vi aldri ha stilt oss selv spørsmålet "Hvorfor er vi en kjede av tilfeldigheter?". Noe som også er merkelig med menneskeheten er at alle kulturer, uavhengig hvilket tidsrom og hva verdensdeler vi snakker om, har hatt en mening om hva som er "Rett og Galt", selv om vi idag ikke anerkjenner noen universell norm fastsatt av en naturlig overordnet autoritet/høyere intelligens/whatever. Felles for alle disse folkeslagene er også at ingen klarer å opprettholde denne "moralske loven", som følelsen vi har av Rett og Galt indirekte eller direkte gir oss. Samvittighet om du vil. Det er denne du deler med alle historiske folkeslag.

Selv ser jeg ikke hvordan empati, estetisk visuell/audativ sans , generell selvoppofrelse og andre relativt kjente ting som preger vår hverdag og syn på verden, kan forklares ved tilfeldigheter og evolusjonsteorien.

Bra du filosoferer, husk å aldri slå deg fullt til roe med noe svar ifra folk her på freak.
Vis hele sitatet...
Jupp, var klar over det. umulig å gi noe 100% svar på dette som med mye annet med denne virkeligheten vi eksisterer i.
Jeg klarer som regel aldri å slå meg til ro med noe som helst når det kommer til spørrsmål som dette. Det eneste jeg ville var å høre andre sine synspunkter og lufte tanker rundt det.

Frie religiøse sier du? Vil det si at du tror på en del av bibelen, men er åpen for at det er feil? :P
Sitat av fth Vis innlegg
Jupp, var klar over det. umulig å gi noe 100% svar på dette som med mye annet med denne virkeligheten vi eksisterer i.
Jeg klarer som regel aldri å slå meg til ro med noe som helst når det kommer til spørrsmål som dette. Det eneste jeg ville var å høre andre sine synspunkter og lufte tanker rundt det.

Frie religiøse sier du? Vil det si at du tror på en del av bibelen, men er åpen for at det er feil? :P
Vis hele sitatet...
Njei, det er egentlig bare en måte å prøve å unnslippe noen av de fordommene mot kristne som er grodd fast i de fleste her til lands. Jeg er ikke som de i alle fall :-). Forresten, dersom du vil ha et kort dykk ned i hva kristendommen egentlig går ut på, på en helt annen måte enn det du har lært tidligere, vil jeg anbefale å lese boken "Mere Christianity" av C.S. Lewis. Eventuelt norsk-utgaven dersom du ikke har engelsk-kunnskapene nok - det viktigste er jo tross alt at du forstår den. Den er ikke kjedelig heller, det lover jeg deg.

Det er merkelig at skal være så vanskelig å bli lykkelig her i verden. Om man har grenseløst med penger/mat, og alle damene man trenger, hvorfor føler man også da at det "mangler noe"? Enkelte vil jo kanskje tenke at man blir lykkelig bare av det, men sånn er det jo ikke. Bør vi ikke være smilende fornøyd bare vi får mat og sex?

"If I find in myself a desire which no experience in this world can satisfy, the
most probable explanation is that I was made for another world" - C.S. Lewis
Miljø påvirker personlighet, og mennesker samt universet ble til av tilfeldigheter.
Vertfall det jeg mener
Jeg har fundert litt på dette selv og liker best tanken at vi alle deler samme bevissthet! Hvordan vi ser hverandre bestemmes av oss selv og hjernen bare forvirrer som et speil. Hvis big bang teorien stemmer, kommer vi alle fra samme pixel/frø/squark (eller kall det hva faen du vil) og derfor finnes det bare èn. Det finnes ikke to, tre eller fire sannheter, bare èn! Alle sandkorna på lokalstranda, fotballlaget MANU, kebaben du skal spiste neste gang, avløpsrøret til naboen og absolutt alt annet kom ifølge vår egen vitenskaplige forklaring fra noe som fra før av var mindre enn et atom. Det er hvertfall helt klart at menneskesinnet hører til i ideenes verden!

Siden du klarer å se så metafysisk på deg selv så kanskje du har sporet av på en måte, sånn jeg føler på det hvertfall Jeg vil at du skal se ''Cloud Atlas''! Den rørte meg veldig

http://www.imdb.com/title/tt1371111/
fth
Trådstarter
Sitat av Herbman Vis innlegg
Njei, det er egentlig bare en måte å prøve å unnslippe noen av de fordommene mot kristne som er grodd fast i de fleste her til lands. Jeg er ikke som de i alle fall :-). Forresten, dersom du vil ha et kort dykk ned i hva kristendommen egentlig går ut på, på en helt annen måte enn det du har lært tidligere, vil jeg anbefale å lese boken "Mere Christianity" av C.S. Lewis. Eventuelt norsk-utgaven dersom du ikke har engelsk-kunnskapene nok - det viktigste er jo tross alt at du forstår den. Den er ikke kjedelig heller, det lover jeg deg.

Det er merkelig at skal være så vanskelig å bli lykkelig her i verden. Om man har grenseløst med penger/mat, og alle damene man trenger, hvorfor føler man også da at det "mangler noe"? Enkelte vil jo kanskje tenke at man blir lykkelig bare av det, men sånn er det jo ikke. Bør vi ikke være smilende fornøyd bare vi får mat og sex?

"If I find in myself a desire which no experience in this world can satisfy, the
most probable explanation is that I was made for another world" - C.S. Lewis
Vis hele sitatet...
Skal prøve å få sjekket den ut, ingenting galt med engelsk kunnskapene mine, så det burde gå greit.
Har ingenting i mot kristene, eller religiøse generelt, men jeg deler ikke samme synspunkter som de så da blir det vanskelig å diskutere diverse temaer.

Jeg er fornøyd bare jeg har de viktigste tingene for at jeg skal kunne overleve. Er ganske happy generelt, fordi livet fascinerer meg dag ut og dag inn, utrolig vakkert er det Det er kun disse spørrsmålene som det er umulig å gi noen svar på som plager meg. Som hva egentlig ALT er, og hvorfor alt er.

Når jeg tenker meg litt om, så er det rart at det ikke er utrolig mange som rett og slett klikker, med tanke på hvor stor psykisk påkjenning livet er. Alt vi ikke vet, men samtidig så klarer vi å beholde masken på en eller annen måte.

Sitat av Nakkeskot Vis innlegg
Siden du klarer å se så metafysisk på deg selv så kanskje du har sporet av på en måte, sånn jeg føler på det hvertfall Jeg vil at du skal se ''Cloud Atlas''! Den rørte meg veldig

http://www.imdb.com/title/tt1371111/
Vis hele sitatet...
Har sporet av for en del år siden. Første gang jeg begynte å filosofere over eksistensielle spørrsmål var jeg 17 år gammel, og jeg har ikke stoppet siden. Lysten til å vite er utrolig stor hos meg, og ikke minst nyskjerrigheten. Det er på en måte skremmende men vakkert på en gang :P

Skal sjekke den ut for sure!
Du burde også se Tree of life, hvis du ikke har sett den.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av fth Vis innlegg
Husker du hvilken tråd det er snakk om?

Det gir jo mening at bevisstheten blir produsert i hjernen. Ingen hjerne -> 0 bevissthet.
Har ikke noen planer om å diskutere slike temaer med religiøse, for vet hvordan svar man får da eventuelt :P Men takk for wiki linken, sto mye interessant der
Vis hele sitatet...
Det var en "hva skjer når man dør" tråd, let litt, tror den var under vitenskap og forskning.

Sitat av Herbman Vis innlegg
Selv ser jeg ikke hvordan empati, estetisk visuell/audativ sans , generell selvoppofrelse og andre relativt kjente ting som preger vår hverdag og syn på verden, kan forklares ved tilfeldigheter og evolusjonsteorien.
Vis hele sitatet...
Selv ser jeg ikke hvordan at vi trekkes mot jorda, kan forklares ved gravitasjonsteorien

Teori er i vitenskapen det sikreste bevis, for da er det en hypotese som er forsøkt motbevist gang på gang uten å ha blitt det.
En kongle i skogen detter i bakken og skremmer en elg som løper ut i veien.
Buss-sjåføren skvetter og bremser ned. Uten den lille kongla ville en ulykke skjedd 500 meter lenger fram fordi buss-sjåføren rakk å bremse for familiebilen som kom ut fra en skogsvei. Men fordi familiebilen ikke ble truffet av denne bussen levde Adolf Hitler videre og startet andre verdenskrig.

Bittelitt satt på spissen selvfølgelig ,men du tar poenget.
Tilfeldigheter styrer vel alt egentlig.
Jeg tror at vi har en sjel, eller noe som kan sammenlignes som energi som vi har i oss. Når vi dør, flyttes denne energien over til en annen form. Bevisstheten, sjelen og denne energien tror jeg henger sammen.

Hva som gjør at du gjør handlingene du gjør, avhenger av menneskene du har hatt rundt deg i livet å gjøre, pluss inntrykkene du har hatt av omgivelsene.

Jeg tror at nøkkelen til å klare seg ligger i andre mennesker. Ikke isolasjon.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg tror at vi har en sjel, eller noe som kan sammenlignes som energi som vi har i oss. Når vi dør, flyttes denne energien over til en annen form. Bevisstheten, sjelen og denne energien tror jeg henger sammen.
Vis hele sitatet...
Og eg trur månen er ein gul ost. Kan du underbygge påstanden på nokon som helst måte? Og gjerne forklare di forståing av begrepet energi, som neppe stemmer med den definisjonen som er alminneleg akseptert i fysikken.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og eg trur månen er ein gul ost. Kan du underbygge påstanden på nokon som helst måte? Og gjerne forklare di forståing av begrepet energi, som neppe stemmer med den definisjonen som er alminneleg akseptert i fysikken.
Vis hele sitatet...
Denne tråden her stilte vel aldri noe krav til å underbygge påstander om hva man tenkte om livet med verken fysikk eller whatever. At månen er en gul ost er jo også motbevist, noe hans påstand forsåvidt ikke er. Om påstanden hans er sann innebærer den også en annen åndelig dimensjon som kan velte over og gjennomsyre alt vi kjenner idag, og ingen kan nekte han å tro på den dimensjonen - den kan i det minste ikke motbevises. Jeg skjønner naturligvis at den månen din bare var et cocky eksempel, bare prøver å vise at det var et dårlig et

Sitat av Choobe Vis innlegg
Det var en "hva skjer når man dør" tråd, let litt, tror den var under vitenskap og forskning.



Selv ser jeg ikke hvordan at vi trekkes mot jorda, kan forklares ved gravitasjonsteorien

Teori er i vitenskapen det sikreste bevis, for da er det en hypotese som er forsøkt motbevist gang på gang uten å ha blitt det.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner parallelen du trekker her, og de understreker poenget ditt, men det byr jo også på svært mange utfordringer i å sette disse opp mot hverandre. Evolusjon er på ingen måte en konstant vi kan observere prosessen til, vi ser bare det eventuelle resultatet. Men ja, jeg skjønner svært godt hva du mente.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Herbman Vis innlegg
Denne tråden her stilte vel aldri noe krav til å underbygge påstander om hva man tenkte om livet med verken fysikk eller whatever. At månen er en gul ost er jo også motbevist, noe hans påstand forsåvidt ikke er. Om påstanden hans er sann innebærer den også en annen åndelig dimensjon som kan velte over og gjennomsyre alt vi kjenner idag, og ingen kan nekte han å tro på den dimensjonen - den kan i det minste ikke motbevises. Jeg skjønner naturligvis at den månen din bare var et cocky eksempel, bare prøver å vise at det var et dårlig et
Vis hele sitatet...
Den har eit krav om å underbygge påstander i og med at den ligg i underforumet for vitenskap og forskning. Det er ein av reglane for forumet.

Og ingen kan nekte han å tru på det, men når du ytrer ein påstand i ein diskusjon, så er det eit krav i dette underforumet at du er i stand til å underbygge det. Spesielt når du kjem dragsande med svært alternative tolkninger av begrepet energi.
Sitat av Herbman Vis innlegg
Selv ser jeg ikke hvordan empati, estetisk visuell/audativ sans , generell selvoppofrelse og andre relativt kjente ting som preger vår hverdag og syn på verden, kan forklares ved tilfeldigheter og evolusjonsteorien.
Vis hele sitatet...
Empati og selvoppofrelse kan jo forklares utmerket via evolusjonsteorien. Det er misforstått at kun de som er best på å overleve er de som fører genene sine videre. Tenkt deg to ulveflokker hvor den ene flokken er genetisk disponert for å putte seg selv i fare for å beskytte andre medlemmer av flokken, mens den andre ikke er det.

Når fare truer, og et større rovdyr prøver å jakte på f.eks avkommet eller en brunstig tispe, og et annet dyr i flokken ofrer seg selv for å redde dette dyret, da vil jo de genene som førte til dette føres videre når de ellers ville ha dødd ut.

Empati kan en jo også se at har klare fordeler i en flokksituasjon, hvor det å ta vare på skadede individer ofte kan være en fordel for flokken som en helhet, og dermed øke sjangsen for overlevelse.
Fordi din far og din mor hadde samleie. og de bor i norge
True phreak.
Sitat av Herbman Vis innlegg
Selv ser jeg ikke hvordan empati, estetisk visuell/audativ sans , generell selvoppofrelse og andre relativt kjente ting som preger vår hverdag og syn på verden, kan forklares ved tilfeldigheter og evolusjonsteorien.
Vis hele sitatet...
Alle de egenskapene du nevner der (kanskje med unntak av estetisk sans, det er jeg litt usikker på) kan enkelt forklares med et evolusjonsteoretisk utgangspunkt. Det er ikke tilfeldigheter, langt fra, naturen og omgivelsene siler ut individer og arter som ikke er tilpasningsdyktige.

Bevissthet, dog, er mye verre å forklare, men såvidt jeg kan forstå tyder mye på at det kun er et resultat av biologiske funksjoner, og således er et uhensiktsmessig biprodukt av prosesser som har utviklet seg hos forskjellige dyrearter over mange millioner år. Mennesker er ikke de eneste dyrene som er selvbevisste.

At akkurat DU er akkurat DEG, dog, er nok bare et resultat av en enormt lang rekke med usannsynlige hendelser, og som sådan ren tilfeldighet.
Sist endret av Orph; 25. januar 2013 kl. 16:53.
fth
Trådstarter
Sitat av Orph Vis innlegg
At akkurat DU er akkurat DEG, dog, er nok bare et resultat av en enormt lang rekke med usannsynlige hendelser, og som sådan ren tilfeldighet.
Vis hele sitatet...
En fantastisk bra tilfeldighet også, vel og merke. Ikke at jeg er noe bedre enn andre, men at jeg får lov til å oppleve dette syns jeg bare er enestående men samtidig en smule skremmende.

Er det noen form for sannsynelighet at vi vil finne ut av hvorfor universet eksisterer i det hele tatt, og alt som er inne i det, noen gang? Eller er dette alt for komplekst og umulig å få noen svar på før jorda og alt som lever på den er borte.
Jeg har tenkt på det samme selv, mange ganger. Det kind of freaker meg ut når jeg får ett sånt øyeblikk med så mange tanker og så lite svar. Da jeg var liten trodde jeg det var et lager av "sjeler" i himmelen, og at gud bare delte ut i hytt og pine når barn ble født. Vell, nå er jeg heldigvis i stand til å skjønne at det over hodet ikke er sånn det fungerer. Men det er vell heller ikke noe jeg kan påstå, da det faktisk ikke kan motbevises.

Hvordan ble jeg til? Hvorfor er det jeg som ser gjennom disse øynene, og jeg som tenker disse tankene? Det er en merkelig følelse. Jeg har ofte tenkt på hvorfor vi er fanget i kroppene våres og ikke kan "gå ut". Vi ville ikke hatt øyne, så vi ville ikke vært i stand til å se det, men hvordan vet vi at det ikke skjer da?
Sitat av fth Vis innlegg
En fantastisk bra tilfeldighet også, vel og merke. Ikke at jeg er noe bedre enn andre, men at jeg får lov til å oppleve dette syns jeg bare er enestående men samtidig en smule skremmende.

Er det noen form for sannsynelighet at vi vil finne ut av hvorfor universet eksisterer i det hele tatt, og alt som er inne i det, noen gang? Eller er dette alt for komplekst og umulig å få noen svar på før jorda og alt som lever på den er borte.
Vis hele sitatet...
Blir ikke dette litt som å spørre om hvor stor sannsynlighet det er for at du slo 4 på terningen når du ikke vet hvor mange sider den har?
fth
Trådstarter
Sitat av Detectable Vis innlegg
Blir ikke dette litt som å spørre om hvor stor sannsynlighet det er for at du slo 4 på terningen når du ikke vet hvor mange sider den har?
Vis hele sitatet...
Jo, det blir vell kanskje det :P
Blir litt for ivrig noen ganger, så ble vell i og for seg et litt dumt spørrsmål.
Tidligere troll
auarn's Avatar
32 1
Jeg støtter meg til teorien om at det ikke finnes tilfeldigheter. Alt er forutbestemt i et program som starter på nytt når det når sin ende. Man kan lett bli lurt til å oppfatte alt som tilfeldigheter på grunn av den utrolige kompleksiteten i både smått og stort.
Jeg tror livet er forutbestemt/planlagt fra den minste ting som f.eks å klø deg på nesa den 09/04-2004 kl 13:24 til at du tok en utdanning innen serviceyrket. Jeg mener altså at vi ikke har et snev av fri vilje slik f.eks de kristene mener Gud ga oss. Men det kan hende vi har det i form av at vi selv har valgt hvilket "program" vi skulle leve på forhånd.
Meningen med livet er å erfare (oss selv).
Sitat av auarn Vis innlegg
Jeg støtter meg til teorien om at det ikke finnes tilfeldigheter. Alt er forutbestemt i et program som starter på nytt når det når sin ende.
Vis hele sitatet...
Om livet er et et program vi har valgt selv vil jeg tro det er et form for spill, altså mye tilfeldigheter og veldig lite forutbestemt. Det vil i så fall være et veldig kjedelig program å leve i. Hvem velger forresten det programmet som sørger for at du dør av sult én uke gammel?
Tidligere troll
auarn's Avatar
32 1
Sitat av Luthrew Vis innlegg
Hvem velger forresten det programmet som sørger for at du dør av sult én uke gammel?
Vis hele sitatet...
Som sagt, dette er kun en teori og det er ikke en av mine egne. Jeg kan utdype den mer for å svare på spørsmålet ditt:
Man kan velge å dø etter en uke for å erfare akkurat den lille promollen av det og eksistere her.
Siden man vet på forhånd at dette er en slags "simulator" man trer inn i, kan man f.eks velge et liv med mye smerte. Fordi man vet at smerten man skal erfare er en illusjon.

Det kan faktisk være sunt for noen å ha dette livsynet.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av auarn Vis innlegg
Som sagt, dette er kun en teori og det er ikke en av mine egne. Jeg kan utdype den mer for å svare på spørsmålet ditt:
Man kan velge å dø etter en uke for å erfare akkurat den lille promollen av det og eksistere her.
Siden man vet på forhånd at dette er en slags "simulator" man trer inn i, kan man f.eks velge et liv med mye smerte. Fordi man vet at smerten man skal erfare er en illusjon.

Det kan faktisk være sunt for noen å ha dette livsynet.
Vis hele sitatet...
Det der hadde vært litt sykt, hva om vi egentlig er langt inn i fremtiden, og det er slike simulator-"spill" som varer et helt liv hvor man kan plassere seg inn i et random årstall og leve livet der (la oss si vi har fått til å kjøre det sånn at det tar 2 minutter i "realtime" og oppleve et helt liv i simulatoren. Jeg vil i hvert fall bli mindfucked om jeg, når jeg dør, våkner opp og sier til vennene mine "wow! det der, var sykt", og egentlig heter jeg Vista Plantronics.

Hvis det skulle skjedd, håper jeg det er et MMO
Sitat av Choobe Vis innlegg
Det der hadde vært litt sykt, hva om vi egentlig er langt inn i fremtiden, og det er slike simulator-"spill" som varer et helt liv hvor man kan plassere seg inn i et random årstall og leve livet der (la oss si vi har fått til å kjøre det sånn at det tar 2 minutter i "realtime" og oppleve et helt liv i simulatoren. Jeg vil i hvert fall bli mindfucked om jeg, når jeg dør, våkner opp og sier til vennene mine "wow! det der, var sykt", og egentlig heter jeg Vista Plantronics.

Hvis det skulle skjedd, håper jeg det er et MMO
Vis hele sitatet...
Du er AFK når du sover, så relogger du bare om morgenen.

Litt surt at Bill Gates kommer til å ha førsteplass på scoreboard i lang tid.
Sist endret av prenix; 31. januar 2013 kl. 10:54.
Kanskje en ikke kan kontrollere hva som skjer med deg i simulatoren (siden du tross alt spiller med andre mennesker), men at du får høyere score om du f.eks starter som fattig i den tredje verden og gjør det bra?
fth
Trådstarter
Hahaha.. Det dere snakker om, er vell rett og slett sims maybe? :P

Men om det skulle være sånn at når man dør, så "våkner" man opp, slik som de gjør i Matrix i de stolene. Så hadde det vært den ultimate mind-fucken ever ja. Har mine tvil om at dette er tilfelle, men man vet jo aldri.

Har også lest på en side som jeg ikke husker nå, om at når man dør, så blir man tildelt en annen kropp med helt andre egenskaper, og helt annerledes virkelighet enn den du er i nå. Altså om man er rik nå, masse damer, biler, stort hus. Så kan du bli tildelt en kropp i f.eks Kina, som gatebarn og generelt helt jævelig tilværelse. Man skal oppleve alle sine liv på både godt og vondt. Dette er ikke noe jeg har funnet på selv, og vet helller ikke om det er noen teori som mange "tror" på.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av fth Vis innlegg
Hahaha.. Det dere snakker om, er vell rett og slett sims maybe? :P

Men om det skulle være sånn at når man dør, så "våkner" man opp, slik som de gjør i Matrix i de stolene. Så hadde det vært den ultimate mind-fucken ever ja. Har mine tvil om at dette er tilfelle, men man vet jo aldri.

Har også lest på en side som jeg ikke husker nå, om at når man dør, så blir man tildelt en annen kropp med helt andre egenskaper, og helt annerledes virkelighet enn den du er i nå. Altså om man er rik nå, masse damer, biler, stort hus. Så kan du bli tildelt en kropp i f.eks Kina, som gatebarn og generelt helt jævelig tilværelse. Man skal oppleve alle sine liv på både godt og vondt. Dette er ikke noe jeg har funnet på selv, og vet helller ikke om det er noen teori som mange "tror" på.
Vis hele sitatet...
Det er vel gjenfødelse det er snakk om? Er hele religioner bygget rundt konseptet.
fth
Trådstarter
Sitat av Choobe Vis innlegg
Det er vel gjenfødelse det er snakk om? Er hele religioner bygget rundt konseptet.
Vis hele sitatet...
Ja, det er vell noe religiøst rundt det regner jeg med. Buddhismen bygger vell også på det konseptet at man blir gjenfødt, eller var det hinduismen? Husker ikke helt.

Jeg selv håper at det er en form for gjenfødelse av noe slag
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av F4celess Vis innlegg
Ingenting er bestemt, men alt stemte.
Vis hele sitatet...
Fint sagt, men litt merkelig.

Synes du ikke?


I denne verden finnes det ingenting vi kan relatere oss til personlig som tilsier at tilfeldigheter + hva enn det måtte, noensinne blir til noe særlig.

En kan tilfeldigvis støte på en gammel venn, som du i senere tid gifter deg med.

Det er én ting

Kan du blåse på sand, så det tilfeldigvis former seg som et sandslott?
Kan du knuse et glass og regne med at du sitter igjen med noe annet enn glasskår?
Hvorvidt en reaksjonsrekke kunne resultert i ulike utfall er i bunn og grunn et uinteressant spørsmål, da det ikke er falsifiserbart. Hvis man holder ved et verdenssyn som hviler på tilfeldighet (jeg definerer tilfeldighet som spørsmålet stilt i stad), blir dette altså i ytterste konsekvens overtro.
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Fint sagt, men litt merkelig.

Synes du ikke?


I denne verden finnes det ingenting vi kan relatere oss til personlig som tilsier at tilfeldigheter + hva enn det måtte, noensinne blir til noe særlig.

En kan tilfeldigvis støte på en gammel venn, som du i senere tid gifter deg med.

Det er én ting

Kan du blåse på sand, så det tilfeldigvis former seg som et sandslott?
Kan du knuse et glass og regne med at du sitter igjen med noe annet enn glasskår?
Vis hele sitatet...
Vi er over syv milliarder mennesker på denne jorden. At noen møter på å gifter seg med gamle barndomsvenner er da ikke så usannsynlig? Kanskje det personen tenker det er rart at det skjedde med han/henne, men det måtte jo skje med noen.

Kan en blåse på sand og få et sandslott? Nei sannsynligvis ikke. Men det du prater om her er vel evolusjon?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av EoT Vis innlegg
Hvorvidt en reaksjonsrekke kunne resultert i ulike utfall er i bunn og grunn et uinteressant spørsmål, da det ikke er falsifiserbart. Hvis man holder ved et verdenssyn som hviler på tilfeldighet (jeg definerer tilfeldighet som spørsmålet stilt i stad), blir dette altså i ytterste konsekvens overtro.
Vis hele sitatet...
Så... forskjellige ting jeg gjør resulterer i forskjellige resultater er overtro, jeg har en sigarett igjen pr. nå (sitter på jobb), hvis jeg røyker den nå, er den "opprøkt", men det at jeg tror den fortsatt ville vært der etterpå om jeg ikke røkte den, er i ytterste konsekvens overtro?
Vi bestemmer selv hvor vi vil bli født fordi vi vil det og da starter vi med blanke ark for å kunne oppleve/eksistere. Det finnes bare èn (felles) bevisthet og kroppen vår er bare bærere som er her for at vi skal kunne oppleve hva vi vil.. Det finnes ingen død Freaks, bare slapp av!
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av fth Vis innlegg
Ja, det er vell noe religiøst rundt det regner jeg med. Buddhismen bygger vell også på det konseptet at man blir gjenfødt, eller var det hinduismen? Husker ikke helt.

Jeg selv håper at det er en form for gjenfødelse av noe slag
Vis hele sitatet...
Mja, Buddhismen er litt komplisert sånn. Det er ingen sjel som blir gjenfødt, men snarere et slags drivende element i underbevisstheten. Den underliggende forestillingen om at "jeg" eksisterer. I hinduismen er sjelen på vandring fra kropp til kropp inntil den er renset og utviklet tilstrekkelig til å tre inn i altet/gud.
Sitat av Detectable Vis innlegg
Vi er over syv milliarder mennesker på denne jorden. At noen møter på å gifter seg med gamle barndomsvenner er da ikke så usannsynlig? Kanskje det personen tenker det er rart at det skjedde med han/henne, men det måtte jo skje med noen.

Kan en blåse på sand og få et sandslott? Nei sannsynligvis ikke. Men det du prater om her er vel evolusjon?
Vis hele sitatet...

Du har forsåvidt rett. Det skjer ting en ikke regner med, med alle (?) fra tid til annen.

Tenker på, for å ta det fra bunn av, at mennesker har en tendens til ikke å tro på noe så lenge vi ikke ser det mulig i vårt eget hode at det skjer.

Dette med unntak av hva forskere m.m, som vi vanligvis stoler angående univers eller hva det måtte være, sier.


Det jeg prøver å si med dette er at mange tror universet oppsto av seg selv.
At det har blitt forårsaket av små/store, svært kompliserte endringer over tid er jeg klar over, men uten noen form for menneskelig hjelp.

Selv om man ikke tror et glass kan knuses og tilfeldigvis bli til et nytt glass, en vase eller noe annet fint (selv over tid), velger en masse mennesker å tro at universet ble til ved en slik tilfeldighet.
Sist endret av Baaaamse; 16. februar 2013 kl. 22:05.
Baaaamse, du gjør meg fryktelig forvirret med dine redegjørelser for innlegget du ble sitert på.
Hva er det egentlig du prøver å si?
Denne diskusjonen er litt utenfor min komfortsone, iom at den har sporet inn på ville illusjon/forutbestemmelses -teorier, men tenkte jeg kunne dele en tekst med dere som liker slike ting.

The Egg av Andy Weir har et finurlig og tilfredsstillende aspekt ved seg. Perfekt for dere som liker å søke mening bak eksistensen her i universet. Sikkert endel som har lest den allerede, da den fort ble populær på nettet, men for de som ikke har fått den med seg er det et fint stykke fantasi
Sitat av Knask Vis innlegg
Baaaamse, du gjør meg fryktelig forvirret med dine redegjørelser for innlegget du ble sitert på.
Hva er det egentlig du prøver å si?
Vis hele sitatet...
Kort fortalt at muligheten for en høyere makt er der.

Leser du innlegget igjen forstår du kanskje mer. Presiser gjerne hva du ikke forstår om noe fortsatt virker uklart.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Selv om man ikke tror et glass kan knuses og tilfeldigvis bli til et nytt glass, en vase eller noe annet fint (selv over tid), velger en masse mennesker å tro at universet ble til ved en slik tilfeldighet.
Vis hele sitatet...
Som eg har kommentert til deg før så er det ein stråmann. Det er ingen som trur at ei sandstrand spontant organiserer seg til ein vase, av to grunner:
-Det krev stor energiinput - større enn det som er tilgjengeleg i det naturlege miljøet for sandstranda.
-Vasen er ikkje gjenstand for evolusjon, og det er heller ingen naturlover som tilseier at vase er den mest stabile forma for ei sandstrand.

Med t.d. stjerner så kan dei forklarast ut frå gravitasjon og fusjon (fysikk), og for livet sin del kan det forklarast med evolusjon, der stadig meir tilpassa livsformer har større sjans for å overleve i si nisje.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Som eg har kommentert til deg før så er det ein stråmann. Det er ingen som trur at ei sandstrand spontant organiserer seg til ein vase, av to grunner:
-Det krev stor energiinput - større enn det som er tilgjengeleg i det naturlege miljøet for sandstranda.
-Vasen er ikkje gjenstand for evolusjon, og det er heller ingen naturlover som tilseier at vase er den mest stabile forma for ei sandstrand.

Med t.d. stjerner så kan dei forklarast ut frå gravitasjon og fusjon (fysikk), og for livet sin del kan det forklarast med evolusjon, der stadig meir tilpassa livsformer har større sjans for å overleve i si nisje.
Vis hele sitatet...
Det er et godt svar, for all del.

Men det er fortsatt bare tilfeldigheter som har forårsaket universets oppstandelse

Selv om ingrediensene er der må de settes sammen av noe.
-Det er slik jeg tenker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Det er et godt svar, for all del.

Men det er fortsatt bare tilfeldigheter som har forårsaket universets oppstandelse

Selv om ingrediensene er der må de settes sammen av noe.
-Det er slik jeg tenker.
Vis hele sitatet...
Problemet er at du svarer ikkje på noko med det. Kva er det 'noko' som har sett saman universet? Om det kan oppstå spontant, kan vel universet oppstå spontant?

Og om du postulerer ein gud, så er det stortsett ein entitet med intelligens og svært vide evner; langt meir komplekst enn ei enkel ansamling hydrogengass (som universet var i starten). Kvifor har du problem med å anta at ei gassky kan oppstå meir eller mindre spontant, men ingen problem med å forutsjå at noko som kan skape ei gassky kan oppstå spontant?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet er at du svarer ikkje på noko med det. Kva er det 'noko' som har sett saman universet? Om det kan oppstå spontant, kan vel universet oppstå spontant?

Og om du postulerer ein gud, så er det stortsett ein entitet med intelligens og svært vide evner; langt meir komplekst enn ei enkel ansamling hydrogengass (som universet var i starten). Kvifor har du problem med å anta at ei gassky kan oppstå meir eller mindre spontant, men ingen problem med å forutsjå at noko som kan skape ei gassky kan oppstå spontant?
Vis hele sitatet...
Jeg klarer nok ikke gi deg et tilfredsstillende svar på dette her, men jeg tror at forståelsen for hvordan Gud kan ha oppstått eller hvordan Han opererer, er, og vil alltid være, utenfor vår rekkevidde.

Når det er sagt kan man ikke forklare særlig mye annet som oppstår spontant heller, men jeg lener meg på at det finnes en Gud som har litt kontroll over det hele.

Bare det at vi mennesker har nok mat, drikke, oksygen og ting vi tar for gitt er fascinerende nok i seg selv.
- Jeg er klar over at det finnes mennesker uten tilgang på alt dette, men hadde vi vært litt mer gavmilde ville de hatt det, de også
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Jeg klarer nok ikke gi deg et tilfredsstillende svar på dette her, men jeg tror at forståelsen for hvordan Gud kan ha oppstått eller hvordan Han opererer, er, og vil alltid være, utenfor vår rekkevidde.
Vis hele sitatet...
Kvifor kan vi ikkje da godta at universet oppsto spontant, utan å måtte forklare det? Eg ser på det som mykje meir sannsynleg at ei ansamling gass oppsto spontant enn at ein intelligent skapning oppsto spontant.

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Bare det at vi mennesker har nok mat, drikke, oksygen og ting vi tar for gitt er fascinerende nok i seg selv.
Vis hele sitatet...
Eigentleg ikkje. Hadde vi ikkje hatt det, hadde ikkje vi vore her for å observere det. T.d. er anaerobiske bakterier velkjent, og det er ikkje veldig farfetched å anta at dei, gitt andre omstende, kunne utvikla seg til meir komplekse skapninger. Så at jorda er tilrettelagt for mennesker er feil; det er vi som er tilrettelagt for jorda.